Diskmaskin diskar inte rent

Vi har nog haft fyra, fem diskmaskiner sedan vi flyttade hit (vi har väldigt hårt vatten och inga rengöringsmetoder gör att maskinerna håller mer än max 2, 3 år) ; ett par Whirlpool (aldrig mer...) och sedan Bosch. Kör heta program. Det blir nästan alltid smutsigt vatten kvar i botten av maskinerna. Kan det ha att göra med rören från maskinen?!? Dessutom är det kvarvarande sköljvattnet alltid smutsigt - sista sköljvattnet borde ju vara kristrallklart?

Hårt vatten här med. Rent och torrt i botten på maskinen när den är klar. Är inne på maskin nr tre eller fyra på tio år men de föregående har varit begagnade och den jag har nu är ny bara för att jag bytte alla vitvaror för att de skulle passa det nya köket.
 
Disken behöver inte sköljas innan den går i maskinen.
Det tar diskmaskinen själv hand om liksom att blöta upp det som har torkat in.
Det är därför som det tar 3h.
En timme till att blöta upp ingrodd, gammal mat.
Ja det sägs ju att man inte behöver sköljs, men om mamma inte sköljer blir det inte rent, samma på jobbet. Men det är kanske för korta program helt enkelt.
 
Har inte räknat på elkostnaden men maskinen värmer själv vattnet (jämfört med att använda varmvatten från kranen).

En diskmaskin använder 5-7 liter vatten. 5-7 liter vatten räcker inte långt om man handdiskar 12 kuvert.

Klart att maskinen har kortare program också, ett för bara glas som tar 35 minuter och ett som tar 55 minuter. Det som däremot lär vara bäst för maskinens livslängd är ett varmt program som egentligen är tänkt för grytor och kastruller och tar just 3h.

Använder inte eco-programmet eftersom jag tycker det snålar med vattnet.

Sköljer aldrig disken på förhand, ser ingem orsak till det. Skrapar bort ev matrester och ställer in tallrikarna.

Kör maskinen 2-3 ggr per vecka. Oftar vid stora högtider med mycket matlagning.
Nej det går nog åt mer vatten vid handdisk, om man inte snålar rejält. Men el och andra medel tänkte jag på också.

Blir det sämre resultat med ecoprogrammet för att det snålar med vattnet?
 
Dåliga maskiner.
Jag har aldrig upplevt det problemet.
Diskmaskin är en mänsklig rättighet i min bok.
Jag gjorde det misstaget. Köpte en Elvita när min förra gav upp.

Trodde inte det var så stor skillnad på maskiner men det var det
Elvitan diskar inte rent! Jag får granska allt jag tar ur maskinen och inte sällan diskar jag helt enkelt om.

Ett av mitt livs sämsta köp.
 
Nej det går nog åt mer vatten vid handdisk, om man inte snålar rejält. Men el och andra medel tänkte jag på också.

Blir det sämre resultat med ecoprogrammet för att det snålar med vattnet?
Men det går ju el för att värma vattnet som krävs för att handdiska också?
Och diskmedel.

Tror att mängden diskmedel i en diskmaskin är försumbar om man tänker på hur mycket disk man faktiskt kan rengöra i en omgång.

Salt och spolglans behöver jag/vi tillsätta väldigt sällan, men har mjukt vatten där vi bor.

För mig är det framförallt komforten att slippa stå och slabba med vatten efter varje måltid som är otroligt skönt. Köket hålls snyggt och prydligt även när det är bråttom: disk syns inte när luckan är stängd.
 
Men det går ju el för att värma vattnet som krävs för att handdiska också?
Och diskmedel.

Tror att mängden diskmedel i en diskmaskin är försumbar om man tänker på hur mycket disk man faktiskt kan rengöra i en omgång.

Salt och spolglans behöver jag/vi tillsätta väldigt sällan, men har mjukt vatten där vi bor.

För mig är det framförallt komforten att slippa stå och slabba med vatten efter varje måltid som är otroligt skönt. Köket hålls snyggt och prydligt även när det är bråttom: disk syns inte när luckan är stängd.
Tänkte inte på den elen som går åt där ! :D
 
Vi har nog haft fyra, fem diskmaskiner sedan vi flyttade hit (vi har väldigt hårt vatten och inga rengöringsmetoder gör att maskinerna håller mer än max 2, 3 år) ; ett par Whirlpool (aldrig mer...) och sedan Bosch. Kör heta program. Det blir nästan alltid smutsigt vatten kvar i botten av maskinerna. Kan det ha att göra med rören från maskinen?!? Dessutom är det kvarvarande sköljvattnet alltid smutsigt - sista sköljvattnet borde ju vara kristrallklart?
Konstigt.
När jag flyttade in på min gård 1993 så köpte vi en riktigt bra Cylinda.
Den gav upp först över 20 år senare.
Visserligen behövde den repareras en gång (ny pump) men ändå.
Och det vattnet är stenhårt.
 
Jag har drömmar om att skaffa restaurangdiskmaskin. Måste bara ha ett kök med plats först. Och ett nytt elsystem som tillåter 7kW extra. Drömmar.
Jag drömmer om två diskmaskiner.
En för ren disk och en för smutsig disk.
Då så behöver man inte plocka upp allt i skåpen och behöver inte så många skåp.
En dag så, en dag...
Här så får det inte plats.
 
Jag drömmer om två diskmaskiner.
En för ren disk och en för smutsig disk.
Då så behöver man inte plocka upp allt i skåpen och behöver inte så många skåp.
En dag så, en dag...
Här så får det inte plats.

Min man har alltid sagt han vill ha tre maskiner. En för ren disk en för smutsig disk och en mittemellan behövs ju för det går aldrig jämnt upp med ren/smutsig disk :p
 
Jag är diskmaskinsägare sedan juni 2017 och måste ställa frågan: Diskmaskinssalt - vad är det? :o Förväntas jag fylla på det, och i så fall var?
 
Alltså, det här med märke på diskmaskin. Helt generellt stämmer det kanske att de dyrare, mer välkända märkena, är bättre. Men den erfarenheten har vi inte haft med bänkdiskmaskiner. Första jag köpte gjorde jag en ordentlig genomgång av olika tester och kom fram till att den dyra Electrolux var klart bäst. Den funkade fint ett väldigt kort tag innan den började strula. Sedan köpte vi en begagnad knappt använd Bosch. Det var inte heller någon pärla. Efter det har vi haft en Matsui, vilket nästan var den billigaste maskinen som gick att hitta. Den har dessutom varit i särklass bäst.... :up:
 
Alltså, det här med märke på diskmaskin. Helt generellt stämmer det kanske att de dyrare, mer välkända märkena, är bättre. Men den erfarenheten har vi inte haft med bänkdiskmaskiner. Första jag köpte gjorde jag en ordentlig genomgång av olika tester och kom fram till att den dyra Electrolux var klart bäst. Den funkade fint ett väldigt kort tag innan den började strula. Sedan köpte vi en begagnad knappt använd Bosch. Det var inte heller någon pärla. Efter det har vi haft en Matsui, vilket nästan var den billigaste maskinen som gick att hitta. Den har dessutom varit i särklass bäst.... :up:

Electrolux var nog bra en gång i tiden, men det är numera ett riktigt skitmärke med dålig kvalitet rakt igenom.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 756
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 707
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 799
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp