Diskmaskin diskar inte rent

Billigare? Förmodligen inte, inräknat maskinkostnaden helt säkert inte. Bekvämare, definitivt.

(Nu kör jag ofta ett intensivprogram på 90 minuter med extra hög temperatur, så 3 timmar är mer som de där eco-programmen man ska undvika.)

Två-tre fulla maskiner om dagen körs och skulle det varit enbart handdisk hade jag fått sänka ambitionerna med matlagningen sådär jättemycket för att skapa mindre disk.
Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.

Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.
 
Jag tror att det är lite som med tvättmaskiner. Ibland är det bra att "blåsa ur" dem med ett lite längre och varmare program. Jag brukar köra vår bänkdiskmaskinen på ett program som tar ca 1 timme, men ibland sätter vi den på det längsta och varmaste för att den ska få gå "ordentligt" med jämna mellanrum!
Tyckte väl att 3 timmar lät väldigt lång tid för en disk :)
 
Här sköljer vi inte av före. Stänger oftast av när torsken slår på.
Mamma gör alltid det, noga. På ett ställe jag jobbade skulle vi också göra det, annars blev disken inte ren och det blev stopp stup i kvarten. Halva jobbet redan gjort liksom, har jag tänkt när vi står där och sköljer av och sätter in! :D
 
Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.

Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.
Nej, de gånger maskinen varit trasig så vill disken samlas på hög i diskhon. Mycket bekvämare att ställa den odiskad i diskstället, mata med tablett, och sedan ställa in den torkad där den ska vara några timmar senare.

Det är säkert en vanesak, men jag pallar inte mer än någon dag att handdiska efter avancerad matlagning till 5-7 personer. Dvs det som motsvarar 3 fullstora diskmaskiner. Då skulle matlagningsambitionerna få falla platt utom någon enstaka dag i veckan.
 
Tvärtom. Jag kan verkligen inte tänka mig någon renare disk än den som kommer ur diskmaskin. Om inte, så är det något fel med maskinen, skulle jag vilja säga.
Vi har nog haft fyra, fem diskmaskiner sedan vi flyttade hit (vi har väldigt hårt vatten och inga rengöringsmetoder gör att maskinerna håller mer än max 2, 3 år) ; ett par Whirlpool (aldrig mer...) och sedan Bosch. Kör heta program. Det blir nästan alltid smutsigt vatten kvar i botten av maskinerna. Kan det ha att göra med rören från maskinen?!? Dessutom är det kvarvarande sköljvattnet alltid smutsigt - sista sköljvattnet borde ju vara kristrallklart?
 
Vi har nog haft fyra, fem diskmaskiner sedan vi flyttade hit (vi har väldigt hårt vatten och inga rengöringsmetoder gör att maskinerna håller mer än max 2, 3 år) ; ett par Whirlpool (aldrig mer...) och sedan Bosch. Kör heta program. Det blir nästan alltid smutsigt vatten kvar i botten av maskinerna. Kan det ha att göra med rören från maskinen?!? Dessutom är det kvarvarande sköljvattnet alltid smutsigt - sista sköljvattnet borde ju vara kristrallklart?
Generös med diskmaskinsalt? Vi behöver fylla på ofta, har också väldigt hårt vatten.
 
Alltså den här tråden var väldigt intressant. Har också en diskmaskin som inte diskat rent. Har försökt rengöra alla lösa delar. Visste inte att man kunde ta loss armarna o rengöra dem. Så det gjorde vi imorse. Det behövdes kan man säga... urk.

Och nu när jag läser vidare här står det att man ska tillsätta salt ? ! 😐😳
Letade lite i maskinen och det finns två små luckor till man kan öppna som jag inte vet vad de är till för. Den ena är troligen salt då. Men det är vatten i den, ska det vara det ?
 
Fast den fungerar jättebra, fram tills idag.

Och efter tipsen här är disken fin igen. Tack hörrni!
Men så skönt.
Diskmaskiner är faktiskt en gåva till mänskligheten.
Jag gillar tanken på att ingen har tagit i den rena disken efter den varma torkningen.
Det känns hygieniskt.
 
Alltså den här tråden var väldigt intressant. Har också en diskmaskin som inte diskat rent. Har försökt rengöra alla lösa delar. Visste inte att man kunde ta loss armarna o rengöra dem. Så det gjorde vi imorse. Det behövdes kan man säga... urk.

Och nu när jag läser vidare här står det att man ska tillsätta salt ? ! 😐😳
Letade lite i maskinen och det finns två små luckor till man kan öppna som jag inte vet vad de är till för. Den ena är troligen salt då. Men det är vatten i den, ska det vara det ?
Ja, det ska vara vatten i saltbehållaren.
 
Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.

Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.
Disken behöver inte sköljas innan den går i maskinen.
Det tar diskmaskinen själv hand om liksom att blöta upp det som har torkat in.
Det är därför som det tar 3h.
En timme till att blöta upp ingrodd, gammal mat.
 
Jag tror att det är lite som med tvättmaskiner. Ibland är det bra att "blåsa ur" dem med ett lite längre och varmare program. Jag brukar köra vår bänkdiskmaskinen på ett program som tar ca 1 timme, men ibland sätter vi den på det längsta och varmaste för att den ska få gå "ordentligt" med jämna mellanrum!

Maskinen vi har säger till när det är dags att rengöra den. Den har ett särskilt rengöringsprogram så det är bara att grovstäda maskinen, tjoffa i rengöringsmedlet och köra. Väldigt smidigt.

Och den diskar rent även på 3 timmar ECO-program.
 
Vi har nog haft fyra, fem diskmaskiner sedan vi flyttade hit (vi har väldigt hårt vatten och inga rengöringsmetoder gör att maskinerna håller mer än max 2, 3 år) ; ett par Whirlpool (aldrig mer...) och sedan Bosch. Kör heta program. Det blir nästan alltid smutsigt vatten kvar i botten av maskinerna. Kan det ha att göra med rören från maskinen?!? Dessutom är det kvarvarande sköljvattnet alltid smutsigt - sista sköljvattnet borde ju vara kristrallklart?
Så konstigt.
Vårt vatten kommer i princip ur ett kalkbrott så det blir stalaktiter från kranarna.
Diskmaskinen överlever ändå.
Men det går åt mycket salt och spolglans, det gör det.
 
3 timmar? Jisses vilken tid! Är det verkligen billigare i el, vatten, diskmedel (+andra medel) att använda diskmaskin?

Vi har ingen utan diskar för hand, känner ibland att jag vill ha, men det finns ingen plats i köket för en så jag lär inte få en heller, så bara att fortsätta slava med disken!
Har inte räknat på elkostnaden men maskinen värmer själv vattnet (jämfört med att använda varmvatten från kranen).

En diskmaskin använder 5-7 liter vatten. 5-7 liter vatten räcker inte långt om man handdiskar 12 kuvert.

Klart att maskinen har kortare program också, ett för bara glas som tar 35 minuter och ett som tar 55 minuter. Det som däremot lär vara bäst för maskinens livslängd är ett varmt program som egentligen är tänkt för grytor och kastruller och tar just 3h.

Använder inte eco-programmet eftersom jag tycker det snålar med vattnet.

Sköljer aldrig disken på förhand, ser ingem orsak till det. Skrapar bort ev matrester och ställer in tallrikarna.

Kör maskinen 2-3 ggr per vecka. Oftar vid stora högtider med mycket matlagning.
 
Så konstigt.
Vårt vatten kommer i princip ur ett kalkbrott så det blir stalaktiter från kranarna.
Diskmaskinen överlever ändå.
Men det går åt mycket salt och spolglans, det gör det.
Massa spolglans och alltid påfyllt med salt. Men jag vill ändå ha en diskmaskin igen.....

ALLT i vårt hus förstörs av kalken; toastolarna kalkar igen så att knappt ens en remsa toapapper spolas iväg utan att man behöver ta till rensproppen. Vattenkokare etc likaså. De enda som fungerar utan problem är tvättmaskinerna, konstigt nog.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 765
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 711
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 807
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp