Doftkänslighet och att duscha utan tvål (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Tycker om sköljmedel, sätter de i samband med min mamma = trygghet. Kommer säkert av att min mamma alltid tvättade mina kläder som liten trots varannan vecka boende.

Dock känslig för starka lukter så väljer ofta sånt som inte luktar så starkt. Använder sällan ren parfym men använder både duschtvål och deo med parfym.
 
Jag älskar det när jag går förbi någon och det blir som en liten vindpust i ansiktet av någon parfymdoft :love: jag skulle gärna vilja dofta sådär gott!

Men det är inte parfymdoft egentligen utan mera som något man har i håret, som frisörerna brukar ha i håret efter ett frisörbesök. Men jag har inte riktigt lyckats hitta något så doftande på egen hand och så är mitt hår ändå känsligt för att bli fett, vilket håroljan (antagligen?) kommer inte hjälpa gissar jag.
 
Också din tolkning.

Människor som enbart tvättar sig med vatten luktar inte neutralt, även om de tror det.

Därmed inte sagt att de stinker eller är ofräscha. Det finns liksom grader av dofter..
Men man luktar ju ännu mindre neutralt om man luktar tvättprodukt, eller hur menar du? Helt doftlös blir sannolikt svårt att uppnå.

KL:
Jag använder tvål till händerna, oparfymerad ansiktsrengöring, och tvättar håret med balsam ibland. Jag har inget emot parfym (i lagom doser) på andra, men det är inte alls jag. Höjden av fräschhet är liksom när en varken är svettig, luktar ko, eller har kroppsvätskor i ansiktet :D
 
Jag köpte ett heavy duty-tvättmedel som verkligen gör att kläderna luktar gott. De luktar liksom svalt och fräscht ut garderoben. Är i övrigt inte mycket för parfym, hårprodukterna har en doft och likaså ofta min Body lotion och deo men det är sällan jag sprejar på mig parfym. Tycker mig nog kanske inte ha hittat rätt...?
 
Jag är väldigt känslig för alla sinnesintryck och tycker i stort sett alltid att alla luktar för mycket, värst är koncentrerade dofter som parfym och aftershave. Inte hjälper det att många överdoserar kraftigt, heller. Själv vill jag hålla en så gott som neutral luktprofil och väljer oparfymerat i den mån det går. Undantagen är duschkräm, handtvål och deo, men där har jag valt dofter som är fräscha utan att bli överväldigande.
 
Jag älskar det när jag går förbi någon och det blir som en liten vindpust i ansiktet av någon parfymdoft :love: jag skulle gärna vilja dofta sådär gott!
Haha, det är ungefär bland det absolut värsta jag vet, och varje gång det händer så önskar jag innerligt att någon hade förvarnat och gjort det möjligt för mig att fly åt annat håll, hålla andan eller liknande :p Intressant hur olika det kan vara.
 
Jag använder aldrig parfym, har milt parfymerat schampo och balsam, oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel. Att schampo + balsam har parfym är för att jag inte hittat parfymfritt som fungerar med mitt hår. När jag tvättat händerna så undviker jag att ha dem nära ansiktet en stund, just för att de flesta tvålar luktar för mycket. Tycker också det är jobbigt med delad tvättstuga när den som tvättat innan har använt parfymerat tvättmedel + sköljmedel, men som tur är så sätter sig inte doften i mina kläder iaf...

Nu har jag sådan tur att killen jag träffar är känslig för parfym pga astma och därför aldrig använder sådant själv. Hade han varit en sådan som gillat parfym, parfymerad hudkräm eller så, då hade vi nog inte umgåtts jättemycket. Nu luktar han människa istället, och luktar jättegott. Som tur är tycker han detsamma om mig.
 
Jag har kollegor som luktar så starkt av parfym så jag börjar hosta. Och säger jag till, mycket snällt och försiktigt, så blir det ett evigt tjat. Då ska det varje dag frågas om dom haft på för mycket. Vi jobbar inom vård....SLUTA spraya parfym. Även handkräm kan lukta såpass så det mina ögon tåras. Varför är det någon mänsklig rättighet att lukta 5 m bort?
 
Jag använder aldrig parfym, har milt parfymerat schampo och balsam, oparfymerat tvättmedel och inget sköljmedel. Att schampo + balsam har parfym är för att jag inte hittat parfymfritt som fungerar med mitt hår. När jag tvättat händerna så undviker jag att ha dem nära ansiktet en stund, just för att de flesta tvålar luktar för mycket. Tycker också det är jobbigt med delad tvättstuga när den som tvättat innan har använt parfymerat tvättmedel + sköljmedel, men som tur är så sätter sig inte doften i mina kläder iaf...

Nu har jag sådan tur att killen jag träffar är känslig för parfym pga astma och därför aldrig använder sådant själv. Hade han varit en sådan som gillat parfym, parfymerad hudkräm eller så, då hade vi nog inte umgåtts jättemycket. Nu luktar han människa istället, och luktar jättegott. Som tur är tycker han detsamma om mig.
Mitt schampo och balsam luktar som tur är milt, men de parfymfria fixar mitt hår inte alls. Jättetrist, tycker jag.

Usch ja, det här med att nära och kära använder parfymerade produkter och luktar.... Med tre tonåringar har jag haft en del gräl om saken. De förstod alla tre innan de hamnade i tonåren det här med att jag blir dålig av skarpa lukter och de VILLE visa mig den hänsynen, kan säga att det försvann under några år där.... ;) Nu är minstingen i tonåren och går igenom samma period som sönerna kommit ut ur- de talar om för henne ibland "mamma blir sjuk när du har på dig den sortens/så mycket parfym, det är INTE ok att göra så mot henne, det finns sätt som gör att du KAN använda parfym utan att mamma blir dålig, varför gör du inte så?", de som för bara något år sedan själv gjorde exakt likadant och då ansåg att det var en mänsklig rättighet och att jag fick finna mig i det.:D
 
Jag använder ytterst sällan parfym i sig, men tyvärr är ju i nästan allt parfymerat. Har dock slängt några schamposorter som luktat för mycket.
Använder dock parfymfritt tvättmedel och slutade med sköljmedel för många år sen.
Letade länge efter en parfymfri handcreme, men de jag hittade funkade inte alls eller luktade så illa att jag fick sluta med den.
Jag har inga problem med, för mig, lagom mängd parfym. Men det är rätt trist att allt ska vara parfymerat idag.
Som kattsand t.ex.
 
Jag har ingen stor allergi mot lukter och sa lange de inte ar for starka ar jag helt okay med dem. Men upplever nu, plotsligt, att jag kanske inte luktar "ratt" ... da jag inte kan dusha med nagon tval alls. Om jag anvander tval ... utom i sarskilda omraden, torkar min hud ut totalt och jag blorder "randomly" nagonstans hela tiden.
Familj och vanner sager att jag luktar som "everyone else" och jag litar pa att det ar sa. Parfym skulle jag kunna anvanda ... men varfor?
 
Jag använder ytterst sällan parfym i sig, men tyvärr är ju i nästan allt parfymerat. Har dock slängt några schamposorter som luktat för mycket.
Använder dock parfymfritt tvättmedel och slutade med sköljmedel för många år sen.
Letade länge efter en parfymfri handcreme, men de jag hittade funkade inte alls eller luktade så illa att jag fick sluta med den.
Jag har inga problem med, för mig, lagom mängd parfym. Men det är rätt trist att allt ska vara parfymerat idag.
Som kattsand t.ex.
Apoteket säljer flera varianter av doftfri handkräm. Jag använder decubal och har väldigt torra händer.
 
Jag använder bara tvål när jag är smutsig, vilket inte händer så ofta.

Det här låter precis som att du menar att vi som inte använder tvål/parfym ...

Jag använder inte duschtvål. Jag duschar inte efter att jag varit på toa. Det går utmärkt.

Alltså, det du började med att säga var att du inte använder tvål mer än när du i sällsynta fall är smutsig. Inte huruvida det var flytande, dusch- eller fasttvål.

Vi producerar rätt mycket fett och svett på huden, för att få bort det behövs emellanåt lika löser lika. Jag använder absolut tvål när jag varit på toaletten, när jag tvättar händerna (nu och före Corona) men jag har inte haft dusch- eller flytande tvål på väldigt länge.
 
Alltså, det du började med att säga var att du inte använder tvål mer än när du i sällsynta fall är smutsig. Inte huruvida det var flytande, dusch- eller fasttvål.

Vi producerar rätt mycket fett och svett på huden, för att få bort det behövs emellanåt lika löser lika. Jag använder absolut tvål när jag varit på toaletten, när jag tvättar händerna (nu och före Corona) men jag har inte haft dusch- eller flytande tvål på väldigt länge.

Fast inlägget jag svarade på handlade om dusch, inte toalettbesök.
 
Jag köpte en annan Nivea mot för den jag brukar en gång (skiten är dessutom skit dryg då man behöver då pass lite av den). Å den luktar verkligen rejält jag reagerar på den, då jag inte klarar av riktigt parfymerad hudkräm men har få aldrig tidigare haft problem med en vanlig hudkräm från affären. Dom parfymerade som jag inte brukar klara av är i vanliga fall dom som kommer från parfym butiker. Min chef som inte ens är foftkändlig brukar fråga om jag har parfym på mig när jag använt denna hudkräm.

Jag är defenitivt en sådan som tycker folk kan ha för mycke parfym på sig regelbundregelbundet.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 125
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 388
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 950
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp