Doftkänslighet och att duscha utan tvål (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Jag har kollegor som luktar så starkt av parfym så jag börjar hosta. Och säger jag till, mycket snällt och försiktigt, så blir det ett evigt tjat. Då ska det varje dag frågas om dom haft på för mycket. Vi jobbar inom vård....SLUTA spraya parfym. Även handkräm kan lukta såpass så det mina ögon tåras. Varför är det någon mänsklig rättighet att lukta 5 m bort?
Det här! Det är kanske en person som har tagit det bra när jag sagt till, annars blir det som du skriver. Jobbar också inom vården och ja... det står på våra kallelser att man ska undvika parfym men när inte ens personalen klarar det. Vissa patienter ska vi inte ens tala om.

Jag är riktigt doftkänslig/allergisk och får fysiska symtom men det verkar väldigt svårt att förstå för gemene man. Inte ens min (blivande ex) sambo kan förstå detta, hon har anpassat sig men det ska gnällas och tjatas och ifrågasättas som att det är något man hittar på. Och som att det är, som du skriver, en mänsklig rättighet att ha parfym på sig. Jag hoppas verkligen min son förstår detta när han blir äldre...
 
Vi har parfym/rakvattenförbud på jobbet pga känsliga kollegor. Så skönt.
Man slipper de personer som stinker, och även de parfymer/rakvatten man inte tycker om.
Jag har aldrig använt mycket parfym och slutade då helt.
Nu har jag funderat på att skaffa någon parfym att ha vid speciella tillfällen men har ingen som helst aning var jag ska börja i djungeln, så det får vara.
Det ideala för mig är när man bara anar att någon har en "golukt" på sig.

Jag är lite känslig för starka lukter (även om jag tycker att de luktar gott) för då börjar jag att hosta.
Har också bra luktsinne och känner ofta om en person har på sig en tröja som inte är tvättad på ett tag tex.även om personen själv är nyduschad.
Jag dansar. Hos våra föreningar är de flesta extremt noga med hygien o rena kläder så där är det inga problem. Ute på dans går det också bra.

Jag pendlar med buss till jobbet. I början, för många år sedan, var det inte lika trevlig men numera är det sällan man känner dålig lukt (dålig hygien) eller stark parfym. Skönt.
 
Jag uppskattar goda dofter. Men jag har en känslig näsa och vill inte ha för mkt.
Bland det bästa jag vet är att nyduschad och insmord i en skön och väldoftande bodylotion krypa ner i nytvättade sängkläder med ngt väldoftande sköljmedel. Använder dock inte det mer. But how I want to! :love:

Enda gången mitt bruk av parfymerade produkter påverkat någon för mkt var då jag bodde och jobbade hos mina tränare. De hade en hingst på träning som gick igång så in i helsike på min bodylotion. Hade jag den på mig var det ett jäkla hingstande. Annars var han helt cool även nära ston. :laugh:
 
Jag uppskattar milt parfymerade schampon, balsam, krämer. Parfym blir nästan aldrig bra på någon oavsett doft. Det är 99% av gångerna för mycket, och sen säger personen att hen minsann använder väldigt lite. Jo men visst.
 
Apoteket säljer flera varianter av doftfri handkräm. Jag använder decubal och har väldigt torra händer.

Testat igenom de flesta, enda som funkat okej och inte luktat är en norsk som jag inte kommer ihåg namnet på. Men jag har inte råd att lägga stora pengar, kanske finns mer om man har det.
 
Testat igenom de flesta, enda som funkat okej och inte luktat är en norsk som jag inte kommer ihåg namnet på. Men jag har inte råd att lägga stora pengar, kanske finns mer om man har det.
Om du inte redan testat decubal så är den billig. Jag köper pumpflaskor som innehåller 475g, men det finns små. Man brukar dessutom få prova den på apoteket.
 
Jag tillhör de doftkänsliga och kan få astma av folks parfymer. Det är aldrig roligt men i dessa tider när folk reagerar väldigt om man hostar och nyser bland andra är det ännu mer påfrestande.

Jag tycker att folk luktar mer och mer, numera stinker många lika mycket en tisdagsmorgon som man tidigare gjorde en lördagskväll. Därför undviker jag att åka kommunalt och tar bilen istället. Om bara folk kunde tänka sig för lite mer och inse att det de uppskattar kan vara en riktig plåga för andra och begränsar deras tillvaro.
Det absolut värsta jag vet är folk som stinker så att det luktar bakom dom, jag blir dålig av att gå där och måste antingen öka avståndet till personen eller gå förbi. Det har hänt att jag fått byta väg.

Jag kan uppskatta en del svaga dofter och kan använda produkter som är svagt parfymerade men jag måste alltid lukta innan jag köper något. Har fått slänga saker som gjort mig sjuk. På mitt jobb får man inte ha parfym men alla följer inte det👿
 
Jag använder sköljmedel med svag doft för jag använder ingen parfym men vill ändå lukta lite. Så sköljmedel, deo och schampoo är min parfym och jag brukar få höra att jag luktar gott när någon kommer tillräckligt nära för att känna lukten.
Killarna som bor i mitt hus använder så mycket parfym att man känner lukten utomhus trots att man inte ens kan se dem längre :crazy:

En sak med parfym som jag stör mig mycket på är parfymerade grejer till djuren. Vissa djurschampoon luktar så jag får ont i huvudet så jag vill inte veta hur djuren känner sig med sina känsliga luktsinnen! Nu använder jag lanolinschampoo med nästan neutral lukt och människobalsam till de som behöver balsam. Då luktar de gott men svagt.
 
Jag älskar parfymerade produkter 😍
Kan sitta och lukta på mitt hår och mina armar bara för att jag luktar så himla gott 😂
Sen får det inte vara för mycket, för starkt eller tantigt, då får jag ont i huvudet.

Lukten av människa tilltalar mig inte alls.
 
Jag älskar parfymerade produkter 😍
Kan sitta och lukta på mitt hår och mina armar bara för att jag luktar så himla gott 😂
Sen får det inte vara för mycket, för starkt eller tantigt, då får jag ont i huvudet.

Lukten av människa tilltalar mig inte alls.
Håller med :D billig, söt parfym går också helt bort.
 
Jag använder tvätt- och sköljmedel helt utan parfym. Nån gång har jag köpt fel och fått hem parfymerat sköljmedel och då vägrar mannen sova i de lakanen utan måste byta för att stå ut.

Ska tillägga att jag älskar dofter, men då vill jag kunna välja dem själv vid enstaka tillfällen, inte ständigt gå runt i ett moln av sköljmedelsdoft (har ännu inte hittat ett som jag tycker om, möjligtvis ett med äppeldoft men ... nä.).

Apropå "människodoft" så ÄLSKAR jag doften av solvarm hud! Den är speciell och så underbar.
 
Jag använder mycket svaga dofter i schampo, balsam och tvål och det ska dra mot frukt, inte blomdoft. Parfymfritt tvättmedel och aldrig sköljmedel. Kläder som doftar klarar jag inte av och människor jag möter ska jag inte känna av något särskilt.

Vad vi själva tycker luktar gott och i vilken styrka är ju sällan vad andra gillar så av respekt anser jag att man ska vara försiktig med vad man tar på sig när man ska ut bland andra.
 
Jag tycker om produkter som luktar gott! Shampoo, balsam, tvättmedel - älskar känslan och lukten när man duschat på morgonen och snört ihop håret halvfuktigt och får släppa ut det efter jobbet igen. Litet moln av nydusch! :heart
Parfym har jag däremot aldrig varit förtjust i och aldrig använt.
 
Jag är exakt likadan och får ofta höra att jag luktar vaniljkaka :D
Vanilj är en av dom dofter som jag reagerar mycket på. Så jag hoppas dom som kommenterat din doft har varit mycket nära dig. Hur gott det än luktar så irriterar det hela mitt system.
 
Jag använder tvätt- och sköljmedel helt utan parfym. Nån gång har jag köpt fel och fått hem parfymerat sköljmedel och då vägrar mannen sova i de lakanen utan måste byta för att stå ut.

Ska tillägga att jag älskar dofter, men då vill jag kunna välja dem själv vid enstaka tillfällen, inte ständigt gå runt i ett moln av sköljmedelsdoft (har ännu inte hittat ett som jag tycker om, möjligtvis ett med äppeldoft men ... nä.).

Apropå "människodoft" så ÄLSKAR jag doften av solvarm hud! Den är speciell och så underbar.

Haha! Tänk så olika det är 😁
Jag tycker det luktar stekt fläsk och måste duscha och smörja in mig direkt när jag kommer hem 😅
Tilhör inte dem dom går igång på svettiga, skitig män. Nyduschade som doftar blommor och smultron däremot 😍
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 134
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 392
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp