Doftkänslighet och att duscha utan tvål (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 16)

Nej människor som luktar otvättat är för mig Urk. Blir illamående av de är ledsen men så är de. Finns en människa som jag ibland stöter på när jag är ute med hästen och hen har varken rinnande vatten inne eller toalett. Hen badar en gång om året innan jul och tvättar aldrig sina kläder de är värre för mig än att någon använder ett sköljmedel som luktar blommor.
 
Jag älskar parfymerade produkter 😍
Kan sitta och lukta på mitt hår och mina armar bara för att jag luktar så himla gott 😂
Sen får det inte vara för mycket, för starkt eller tantigt, då får jag ont i huvudet.

Lukten av människa tilltalar mig inte alls.
Jag älskar också parfymerade produkter, men kan också få ont i huvudet av vissa dofter (speciellt om de är för söta i kombination med sandelträ). Men liksom, att sniffa på ett klädesplagg tvättat med ett najs sköljmedel kan få mig på lite bättre humör om jag har en pissdag, och parfym är också guldkant på tillvaron. Jag fattar dock att jag säkert luktar mer än jag tror, även om jag i mina ögon är hyfsat diskret.

Sen vill jag lägga till rent allmänt att jag inte sammankopplar parfymerat med rent och fräscht, utan mer som just parfymerat.
 
Jag älskar också parfymerade produkter, men kan också få ont i huvudet av vissa dofter (speciellt om de är för söta i kombination med sandelträ). Men liksom, att sniffa på ett klädesplagg tvättat med ett najs sköljmedel kan få mig på lite bättre humör om jag har en pissdag, och parfym är också guldkant på tillvaron. Jag fattar dock att jag säkert luktar mer än jag tror, även om jag i mina ögon är hyfsat diskret.

Sen vill jag lägga till rent allmänt att jag inte sammankopplar parfymerat med rent och fräscht, utan mer som just parfymerat.

Samma här och ja, det blir ju inte rent bara för att det luktar parfym.
Avskyr starka rengöringsprodukter som tex Ajax, vill att det ska vara rent, inte stinka kemikaliefabrik hemma 😅
 
Jag tror inte att jag är speciellt känslig för doft men ogillar både doft av parfym och människa. Milt parfymerat (så att jag inte känner det) är nog det jag stör mig minst på om jag behöver passera någon. Min mamma använder en salva från Nivea som luktar starkt så när hon nyss använt den går jag till ett annat rum.

Blir man verkligen ren av att dusha utan tvål?
 
<snip>
Blir man verkligen ren av att dusha utan tvål?

Visst blir man ren om man inte gjort nagot speciellt smutsar man nog inte ner ryggen eller magen/brostet sa det behover tvattas direkt.
Min hud spricker och jag borjar "randomly" bloda nagonstans om jag duschar med dusch tval eller inte smorjer in mig. Om jag smorjer in mig i nagot med minsta parfymering far jag exem. Jag anvander sa klart tval dar det behovs ... men inte pa kroppen i sin helhet, blodandet ar inte kul och det ar ett evigt job att "fixa flackar" pa mina klader.
Jag har fragat manga och ingen tycker att jag luktar nagot konstigt, den vanligaste fragan ar om jag bytt dusch tval om jag fragar (och darfor vill veta hur andra upplever det).
 
Jag fattar verkligen inte det där. Vem vill gå runt och stinka skölj och/eller tvättmedel?
Min barndomsvän håller på med mycket rökelser mm. När katterna varit hos henne luktar de rökelse i några dagar (även om hon aktivt inte har igång rökelser när de är hos henne) och man känner även doften när man går förbi hennes lägenhet utomhus.

Mina kläder får hon dock inte tvätta. Hänt en gång och jag som i sig inte är doftkänslig kunde knappt få luft O_o
 
Jag använder aldrig parfym, aldrig något i duschen som är parfymerat, inte längre något sköljmedel i tvättmaskinen.
Jag tycker sådant bara luktar kemikalier.
På jobbet finns en trevlig äldre herre som jag brukar tala musik med. Ja, han är ett par år yngre än vad jag är. Men han använder nånting som gör att där han går förbi, luktar det kemikalier i ett tiotal sekunder. Och stannar han och pratar, då luktar det kemikalier längre än så.

Jag drar likhetstecken mellan dofter och smaker - smaksatt bordsvatten undviker jag som pesten, det smakar vatten med tillsatta kemikalier. Godast att dricka är oftast random kranvatten i Sverige. Eller, ännu hellre, källvatten.

Ända sedan som liten har jag haft mycket svårt för smaken jordgubb. Alltså inte bäret, eller något som bäret har smaksatt. Utan den artificiella tillsatta smaken av jordgubb, i t.ex glass. Den smakar kemikalier.
 
Jag använder aldrig parfym, aldrig något i duschen som är parfymerat, inte längre något sköljmedel i tvättmaskinen.
Jag tycker sådant bara luktar kemikalier.
På jobbet finns en trevlig äldre herre som jag brukar tala musik med. Ja, han är ett par år yngre än vad jag är. Men han använder nånting som gör att där han går förbi, luktar det kemikalier i ett tiotal sekunder. Och stannar han och pratar, då luktar det kemikalier längre än så.

Jag drar likhetstecken mellan dofter och smaker - smaksatt bordsvatten undviker jag som pesten, det smakar vatten med tillsatta kemikalier. Godast att dricka är oftast random kranvatten i Sverige. Eller, ännu hellre, källvatten.

Ända sedan som liten har jag haft mycket svårt för smaken jordgubb. Alltså inte bäret, eller något som bäret har smaksatt. Utan den artificiella tillsatta smaken av jordgubb, i t.ex glass. Den smakar kemikalier.
Håller med dig. Speciellt sköljmedel luktar liksom ingen "lukt". Bara konstgjord syntetisk kemikalie.
Har så svårt att förstå att folk kan förknippa det med fräscht.
 
Jag är inget fan av parfymerade saker öht, men sköljmedel är verkligen det värsta av det värsta.

lånade ”akut” ut en tröja till en vän häromdagen. Fick tillbaka den igår, tvättad i sköljmedel. Insåg direkt att jag måste tvätta den så la den i tvättkorgen. När jag öppnar dörren till tvättstugan nu är lukten av sköljmedel det första som slår mig. Från ett plagg i tvättkorgen då...
 
En liten anekdot angående doften av sköljmedel. När jag var höggravid med min dotter så var lukten av blöta, nytvättade kläder med luktfritt sköljmedel den bästa doften som fanns. Tvättade alla bebiskläder med det och kunde stå med kläderna i ansiktet och verkligen dra in lukten 😬 (även biltvätthallar var en besatthet, ÄLSKADE "doften" i dem. Hormoner alltså 🙄
 
En liten anekdot angående doften av sköljmedel. När jag var höggravid med min dotter så var lukten av blöta, nytvättade kläder med luktfritt sköljmedel den bästa doften som fanns. Tvättade alla bebiskläder med det och kunde stå med kläderna i ansiktet och verkligen dra in lukten 😬 (även biltvätthallar var en besatthet, ÄLSKADE "doften" i dem. Hormoner alltså 🙄
Jag hade en bekant som höggravid fick cravings på cement. Alltså hon ville krafsa mellan tegelstenarna på ett hus, och suga i sig dammet. Jag tror dock inte det var hormoner, utan mer att hennes kropp ville bygga ett nyckelben i bäbisen, och var i akut behov av kalk.
 
Jag hade en bekant som höggravid fick cravings på cement. Alltså hon ville krafsa mellan tegelstenarna på ett hus, och suga i sig dammet. Jag tror dock inte det var hormoner, utan mer att hennes kropp ville bygga ett nyckelben i bäbisen, och var i akut behov av kalk.
Vet inte vad min kropp skulle ha velat bygga upp med parfymfri sköljmedelsdoft dock 😅 men många konstiga gravidcravings har man hört talas om, inte första gången jag hör om just cement faktiskt 😊
 
Jag är känslig för lukter jag inte gillar, då tål jag ingenting - att gå egenom Te-hyllorna i matbutiker gör mig yr och illamående. Människor som luktar mycket av mat, kroppsodörer och parfym jag inte gillar tål jag inte heller. Blir spyfärdig direkt.

Men när det kommer till lukter jag gillar kan jag däremot inte få nog av dem! Känner mig som en galen katt i kattmynta då iställlet. Kan vara parfym, mänskliga dofter, städprodukter osv.. blir som besatt!

Tvättar dock bara kroppen med parfymfria milda produkter, och vill inte ha något som luktar eller smakar något på min hud. Parfym hamnar på kläder eller i hår.
 
Jag älskar parfymerade hårprodukter, tvålar och krämer. Om jag gillar den specifika doften 😉 och parfymer då.

Just nu har vi allt parfymfritt förutom handtvål och duschtvål så hela familjen kan använda samma. Men jag uppskattar verkligen en god parfym eller liknande!

Däremot med viss måtta och aldrig på jobb med människor tänker jag.
När vi var på bb var det en sköterska som hade så stark parfym att det dröjde kvar i rummet resten av den natten. Det var inte härligt.
Sen tycker jag om jag får raljera att ungdomar gärna tenderar att överdosera, obs jag har varit en av dessa! Och obs 2, inte alla såklart!

Men jag stör mig sällan egentligen. Finns värre dofter i min näsa. Jag tycker inte om när människor luktar den mat de lagat. Det blir ofta en doft av lök och stekos.
Jag avskyr röklukt och när människor luktar fylla. Snus är inte så härligt heller.

Men eftersom det inte är värre än så för just mig så spelar det egentligen ingen jätteroll.
Däremot har jag vänner som mår riktigt dåligt av för mycket dofter och jag tycker väldigt synd om dom för det måste vara jättejobbigt!
 
Jag hade en bekant som höggravid fick cravings på cement. Alltså hon ville krafsa mellan tegelstenarna på ett hus, och suga i sig dammet. Jag tror dock inte det var hormoner, utan mer att hennes kropp ville bygga ett nyckelben i bäbisen, och var i akut behov av kalk.
Mamma hade en sådan väninna back in the days. Hon knaprade murbruk.
 
Jag tror inte att jag är speciellt känslig för doft men ogillar både doft av parfym och människa. Milt parfymerat (så att jag inte känner det) är nog det jag stör mig minst på om jag behöver passera någon. Min mamma använder en salva från Nivea som luktar starkt så när hon nyss använt den går jag till ett annat rum.

Blir man verkligen ren av att dusha utan tvål?

Det beror på vad du menar med ren? Ren som i desinficerad och redo för en operationssal? Nej. Ren som i fräsch? Ja, om du inte har blivit nedsmutsad av något som verkligen bitit sig fast. Mer sannolikt att dålig lukt kommer inifrån kroppen än att den sitter på huden. Undantag: Armhålor, hår, möjligen ljumskar. Om du inte ser lortig ut eller luktar illa är du med största sannolikhet alldeles lagom ren. Men händerna behöver du förstås tvätta med tvål eftersom de kommer i kontakt med oönskade bakterier och virus.
 
En till som är känsliga är känslig för doft här. Kan få migrän av för starka dofter (ex parfym). Och då även om de sitter på andra.
Använt parfym på mig själv ett fåtal gånger. Deo använder jag, men mild doft på den.
Sköljmedel har jag slutat med sen länge. Kör lite ättika istället och visst, det doftar inte efter mer än att det luktar rent :).

Sambon köpte nån duschtvål till sig som jag får huvudvärk av, så om han vill ha närhet får han inte duscha och tvätta sig i den innan :p.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 150
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp