Dräktiga ston 2019/2020

Oklart om det var gröngräset som satte fart på det men nu är det dags, om hon inte tänker totallura mig så här den tredje fölningen. Hon hade stora snorkråkor på tuttarna i morse och är slapp i vulvan även om hon kan släppa lite till. I eftermiddag lär mjölken börja rinna till och ikväll kommer hon stå och gallskrika efter mig vid grinden, om inte gräset lockar mer. Har jag fantastisk tur så fölar hon dagtid i hagen, men troligtvis lär hon ha ett jobbigt öppningsskede och sen föla nån gång mellan 03-05. (ja, vi känner varandra rätt bra hon och jag 😅, eller så gör hon helt tvärtom denna gången och går 2 veckor till).

Grannen som är kobonde är informerad och förhoppningsvis är det en duktig med jour på distriktet i värsta fall. Vi får hålla tummarna att ingen av dem behövs.
Spännande! 👏🏻
 
Nu rinner mjölken 😂 Hon håller stenkoll efter mig och omvänt. Hon får väl gå ute så länge hon känner för det och sen blir det box. Dessutom har jag två tackor som jag är smyg på. Höjden av (o)tur om alla tajmar in samma dygn. Har bett sambon inhandla mängder med "skräp" som jag kan snaska på i natt. Jag borde försöka slumra lite under eftermiddagen men jag lär inte få ro till det.
 
Strålande sol och en gräshage men nej då. In ska hon... Lugnade sig när hon kom in på box men mjölken är alldeles vit så fölning lär det ju bli men jag tror hon håller sitt tidsschema. Sambon tar kameran i några timmar så jag kan sova lite, kommer vara duktigt död ändå imorgon.
 

Bifogade filer

  • 34241936_2020-04-26_18-30-42.jpg
    34241936_2020-04-26_18-30-42.jpg
    43 KB · Visningar: 105
316 dygn här nu, hon har fyllt upp i juvret och är rätt slapp i bäckenbanden. Förra fölet kom på dygn 328, så räknar med att inte behöva vaka riktigt än då hon inte visar några direkta tecken och vätskan i juvret är helt genomskinlig fortfarande. Min semester som jag lagt i nästa vecka och veckan därefter drogs in nu så jag får jobba istället. Mindre roligt när man tyckte man hade planerat bra inför detta, men den här pandemin ställer till det ganska rejält, får väl vara vaken dygnet runt ett tag tills den är ute..
 
Är helt slut. Låg vaken från 23.20-06 och glodde på henne medan hon sov som en gris. Stora stora mjölktappar i varje spene i morse och mjölken är vit så jag fattar inte varför hon dröjer. Nu står hon och glor där hon står i hagen och jag ska försöka sova lite under dagen. Jag klarar verkligen inte sömnbristen så jag kommer gå under om hon inte kommer här snart.
 
Är helt slut. Låg vaken från 23.20-06 och glodde på henne medan hon sov som en gris. Stora stora mjölktappar i varje spene i morse och mjölken är vit så jag fattar inte varför hon dröjer. Nu står hon och glor där hon står i hagen och jag ska försöka sova lite under dagen. Jag klarar verkligen inte sömnbristen så jag kommer gå under om hon inte kommer här snart.
Åh vad drygt! Hoppas du kan sova några timmar och att hon klämmer ut bäbis i kväll 😊
 
Juvret fortsätter växa och i kväll upptäckte jag att hon även börjat släppa bäckenbanden. I torsdags var hon stenhård på rumpan och idag mjuk och sladdrig närmast svansroten och ca 10 cm runt om. Äter inte så mycket hö längre utan står mest för dig själv längst ner i hagen. Dygn 282...
 
Skärmtid igen då... Oförändrat läge under dagen, men hon har släppt mycket mjölk, hela benen är vita och det ömsom droppar eller strilar om henne. Det är inte likt henne alls och efter konsultation har jag varit och hämtat både refraktometer, råmjölk och plasma som nu ligger på tining om det behövs. Hon är illröd i slemhinnorna nu så det vore väl själva tusan om hon inte fölar i natt men än så länge står hon och äter...
 
Skärmtid igen då... Oförändrat läge under dagen, men hon har släppt mycket mjölk, hela benen är vita och det ömsom droppar eller strilar om henne. Det är inte likt henne alls och efter konsultation har jag varit och hämtat både refraktometer, råmjölk och plasma som nu ligger på tining om det behövs. Hon är illröd i slemhinnorna nu så det vore väl själva tusan om hon inte fölar i natt men än så länge står hon och äter...
Så drygt att vänta.
Mitt elände 😉 gick med väldigt kladdiga vita ben i 3dar 😝 Helt olikt vad hon gjort förut. Det var väldans påfrestande på psyket att veta att det kommer när som helst och inget hände. När hon väl fick för sig att föla gick det på 5 min och råmjölken låg som tur var på topp! Hoppas du får föl snart 🙏
 
Nu blir det mycket inlägg från min sida, men jag tänker att det kanske ändå kan vara intressant att följa för nån annan om de skulle bli stående i samma situation. Det rann fortfarande mjölk i morse så nu är hon inne på tredje dygnet. Jag har en tinad plasma som tinat under natten i kallt vattenbad stående i kylen som jag kan pumpa i direkt när hon fölat (rumsvarm) och sen har jag mer i frysen vid behov. Distriktet kommer inom ett dygn och kör foal check och kan också ge mer plasma om det behövs.

Med riktigt mycket tur bildar hon ny, bra råmjölk i samband med fölning men det är ju knappast någon garanti i det här läget så därför bunkrar jag upp med både hängslen, livrem och säkerhetsbälte så jag slipper stå kl 02 i natt och inte veta vad jag ska göra.

Saker kan alltid ske med djur men jag är rätt mycket kontrollfreak av mig så jag vill alltid ha en plan A, B och C och det är väl egentligen mitt bästa tips - var förberedd och ha alternativ om saker och ting inte går enligt skolboken. Nu känner jag att oavsett hur det går så har jag gjort precis allt jag kan och mer kan jag inte göra. Så får vi hålla tummarna att hon bara tyckte det var kul att spela matte ett spratt i år..
 

Bifogade filer

  • DSC_1047.JPG
    DSC_1047.JPG
    393,2 KB · Visningar: 75
Juvret fortsätter växa och i kväll upptäckte jag att hon även börjat släppa bäckenbanden. I torsdags var hon stenhård på rumpan och idag mjuk och sladdrig närmast svansroten och ca 10 cm runt om. Äter inte så mycket hö längre utan står mest för dig själv längst ner i hagen. Dygn 282...

Är du verkligen säker på att din häst bara är på 282 dygn då?
 
Är du verkligen säker på att din häst bara är på 282 dygn då?
Det är just det jag har börjat fundera kring. Skulle hon trotts allt ha blivit dräktig på första semineringen (där hon stod med tre ägg och ett ägg var kvar efter seminering) så är hon idag på dygn 308. Det skulle stämma bättre sett till när hon började sätta juver och släppa bäckenbanden inför förra fölningen. Jag tycker dessutom att hon är väldigt stor för att ha 8 veckor kvar... Vädret har slagit om och blivit kallare igen, är minusgrader på nätterna och bara någon enstaka plusgrad på dagen så jag tänkte att hon skulle stanna av lite, men icke.
Men det känns väldigt osannolikt att vet skulle ha missat dräktighet vid 16-dygns kollen. Troligtvis är hon väl bara ute i väldigt god tid...😏
Hon har inga mjölkdroppar ännu i alla fall. Det fick hon på dygn 310 förra gången.
 
Det är just det jag har börjat fundera kring. Skulle hon trotts allt ha blivit dräktig på första semineringen (där hon stod med tre ägg och ett ägg var kvar efter seminering) så är hon idag på dygn 308. Det skulle stämma bättre sett till när hon började sätta juver och släppa bäckenbanden inför förra fölningen. Jag tycker dessutom att hon är väldigt stor för att ha 8 veckor kvar... Vädret har slagit om och blivit kallare igen, är minusgrader på nätterna och bara någon enstaka plusgrad på dagen så jag tänkte att hon skulle stanna av lite, men icke.
Men det känns väldigt osannolikt att vet skulle ha missat dräktighet vid 16-dygns kollen. Troligtvis är hon väl bara ute i väldigt god tid...😏
Hon har inga mjölkdroppar ännu i alla fall. Det fick hon på dygn 310 förra gången.

Jag hade nog räknat på dygn 308 istället. Det kan absolut missas dräktighet vid 16 dygnskollen. Har haft ett sto som var väldigt lurig där veterinärerna alltid behövde låta det gå till 25-30 dygns kollen för att kunna konstatera dräktighet.
 
Jag hade nog räknat på dygn 308 istället. Det kan absolut missas dräktighet vid 16 dygnskollen. Har haft ett sto som var väldigt lurig där veterinärerna alltid behövde låta det gå till 25-30 dygns kollen för att kunna konstatera dräktighet.
Intressant!
Men när vet konstaterade dräktighet på mitt sto på dygn 16 efter andra semineringen, borde hon inte sett att fosterblåsan var längre gången då om hon blivit dräktig redan 3 veckor tidigare?
Ja jag är hemma hela dagarna då jag pluggar på distans så jag håller koll på henne och kollar henne morgon och kväll efter minsta lilla förändring. Så vi får se helt enkelt när hon behagar föla. Men nog gör hon det hela lite mer spännande än vad det hade behövt vara 😅
 
Intressant!
Men när vet konstaterade dräktighet på mitt sto på dygn 16 efter andra semineringen, borde hon inte sett att fosterblåsan var längre gången då om hon blivit dräktig redan 3 veckor tidigare?
Ja jag är hemma hela dagarna då jag pluggar på distans så jag håller koll på henne och kollar henne morgon och kväll efter minsta lilla förändring. Så vi får se helt enkelt när hon behagar föla. Men nog gör hon det hela lite mer spännande än vad det hade behövt vara 😅
Vet inte, men tänker att det säkert kan finnas olika storlekar beroende på individ? Men vet som sagt inte men det låter ju som om hon är längre gången än 282 med tanke på hur du beskrev hur hon varit tidigare också. Haha, ”känns livet trist och tråkigt?” Börja med avel 😂
 
Vet inte, men tänker att det säkert kan finnas olika storlekar beroende på individ? Men vet som sagt inte men det låter ju som om hon är längre gången än 282 med tanke på hur du beskrev hur hon varit tidigare också. Haha, ”känns livet trist och tråkigt?” Börja med avel 😂
Ja hon beter sig ju nu som hon gjorde förra gången kring dygn 310, förutom att hon inte har mjölkdroppar. Men det är ju bara andra dräktigheten så jag kan ju inte säga säkert vad hennes ”mönster är”.
Har skrivit till ägaren av seminstationen. Hon har ju många års erfarenhet och har jobbat med samma seminveterinär i alla tider. Så då får jag höra vad hon tror.
Det är ju tur man har något att pyssla med i dessa tråkiga coronatider 😅
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 990
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Cheraderama
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
305
Senast: Hellhound
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 915
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp