Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att googla S-laser, och fick upp bilder på såna här???

Är det en 3D-printare som ska printa ut en ny och smalare version av sin ägare....? O_o
2638143_0dcbb0c90405.jpg
Nej men GUD vilken superbra idé!!!:bump::banana::bump:
 
Enligt Konsumentköplagen har ju firman rätt att få åtgärda problemet och för dom är det nog det billigaste att bara låta byta bom i den. Dvs de måste inte ta tillbaka sadeln utan de får lov att åtgärda den så den motsvarar det du tänkte när du köpte den.

Laga bommar gör ju ingen seriös verkstad, det håller inte vare sig kort eller lång tid.
Jag har skickat tillbaka sadeln och bett dom ta bilder på skadan och den eventuella lagningen innan dom syr ihop sadeln. Dom har svarat att dom ska fixa det.. Så får vi se vad dom kommer fram till! Ja jag tar ju hellre tillbaka sadeln med ny bom än med en lagning även om det "bara" är nitar som släppt!!
 
Jaha fick svar från företaget jag köpt sadeln av att dom ska försöka reparera den. Alltså går det ens?

Jag har fått för mig att är en bom trasig i en sadel så är den bara att kassera. Dom menade att det kanske bara var lite nitar som släppt.. Vågar man ens lita på att den blir ok eller måste jag kontakta en annan sadelmakare för att kika på den innan jag vågar rida i den, om dom säger att den är ok?
Ja helt rätt, bommar lagar man inte för det håller aldrig. Är alldeles för många funktioner i en bom så går åt fanders när den gått av, flexibiliteten t ex. Men däremot är det vanligt att de byter bom i en gammal sadel så att bommen sen håller längre tid än vad lädret gör. Speciellt nu när många sadlar görs i kalvskinn som inte är så hållbart.
 
Ja helt rätt, bommar lagar man inte för det håller aldrig. Är alldeles för många funktioner i en bom så går åt fanders när den gått av, flexibiliteten t ex. Men däremot är det vanligt att de byter bom i en gammal sadel så att bommen sen håller längre tid än vad lädret gör. Speciellt nu när många sadlar görs i kalvskinn som inte är så hållbart.
Får se vad butiken hittar när dom öppnar sadeln.. Dom hoppades på att det var "några nitar" som släppt som dom skulle kunna fästa igen.. Jag är skeptisk!! Men bad dom som sagt ta bilder på den eventuella lagningen innan dom syr ihop sadeln.
 
Får se vad butiken hittar när dom öppnar sadeln.. Dom hoppades på att det var "några nitar" som släppt som dom skulle kunna fästa igen.. Jag är skeptisk!! Men bad dom som sagt ta bilder på den eventuella lagningen innan dom syr ihop sadeln.
Har idag ringt butiken för att kolla hur det går och tydligen var sadelmakaren på kurs och skulle vara tillbaka imorgon.

Hur som så har jag kontaktat en oberoende sadelmakare som sagt att fixa eventuella nitar är ok men svetsningar är inte ok. Talade om detta för butiken och dom menade att dom brukar svetsa bommar utan problem.. Jag känner bara att jag vägrar ta emot en sadel som är lagad på det sättet bla pga värdeminskning och sedan risken att skiten går sönder igen. Vad händer om den går sönder om ett år. Då är ju bevisbördan på mig helt plötsligt och hur ska jag dessutom kunna sälja den i framtiden med gott samvete?
Pratade med Hallå konsument och enligt dom så har ju butiken rätt att laga sadeln på det sätt dom anser vara riktigt. Men jag kan argumentera för värdeminskning och väsentligt fel!

Vill faktiskt inte ha tillbaka den alls!!
 
Jag har varit på dressyrträning i helgen. Började dramatiskt när GPSen visade hos helt fel. Vi hamnade på en lite grusväg som sen blev en ännu mindre väg för att sen sluta mitt ute i skogen. Ingen möjlighet att vända så det var bara att backa ca 1 km innan det gick att vända 😂

träningen gick iaf riktigt bra. Han jobbar på så väldigt bra! Nu är det snart dags för vila och genomgång av kropp och tänder

DB631328-3D11-4FA9-AD8E-FA0292BB7351.png
 
I söndags red jag lektion på en lånad häst. Eh. Det gick sådär. Min egen är ädel, kort, elektrisk. Den lånade grov, låååååååång och lite svårstartad. Men va viktigt det är att rida andra hästar ibland! Har en hel del träningsvärk idag.

Igår var jag i stallet i massor av timmar. Tyvärr av anledningen att min egen häst fick (gas?) kolik. Finns roligare saker att göra.
 
Red ytterligare ett dressyrlektion på en lånad häst. Denna gång en hopphäst som är överbyggd, raka haser, lågt ansatt hals osv. Har svårt att komma under sig och lätta av fram.

Gick inte strålande i början men sedan kom det smygande. Jag har ridit hästen en gång förrut, för ca 1,5 år sedan och den var otroligt mycket mer manövrerbar denna gång.

På min egen tränar jag på mot start i mitten av november. Fegade ur och startar LB3 och LA3. Funderade ett tag på att ta LA3 och MSVC1 istället. Men gjorde det inte. Och efter det så har ridningen aldrig varit bättre.
 
Visst är det konstigt att hästen går bättre när jag rider bättre?

Ibland är man mer dum i huvudet än andra gånger. Lilla Fröken har skött sig superbt de senaste veckorna men förra veckan hade vi en riktig skit-vecka där ingenting fungerade. Vi var nog ungefär lika frustrerade båda två. Så jag gjorde annat än dressyr tills igår, och då gick det jättebra igen. Kanske för att jag varit väldigt stressad på jobbet och tagit med mig det in i stallet (och in i ridningen) och självklart smittar det av sig på hästen.

Men varför måste det ta så lång tid för mig att komma på detta, varje gång det sker? (ok, nu låter det som att jag gör detta jämt, men det händer kanske 2ggr/år)
 
Visst är det konstigt att hästen går bättre när jag rider bättre?

Ibland är man mer dum i huvudet än andra gånger. Lilla Fröken har skött sig superbt de senaste veckorna men förra veckan hade vi en riktig skit-vecka där ingenting fungerade. Vi var nog ungefär lika frustrerade båda två. Så jag gjorde annat än dressyr tills igår, och då gick det jättebra igen. Kanske för att jag varit väldigt stressad på jobbet och tagit med mig det in i stallet (och in i ridningen) och självklart smittar det av sig på hästen.

Men varför måste det ta så lång tid för mig att komma på detta, varje gång det sker? (ok, nu låter det som att jag gör detta jämt, men det händer kanske 2ggr/år)

Så är det för mig med! Vet inte om det får dig att må bättre men jag känner igen mig helt.
Det kanske tar lite längre tid för oss att fatta:D
Men nästa gång när nått krånglar är man nog snabbare till att dra slutsatserna till sig själv.
 
NU är jag hästägare igen!
Jag gav upp och slutade leta efter sommaren men plötsligt dök det upp en 'Corax-häst' som jag var tvungen att åka (långt)för att prova.
Hon besiktades förra veckan och jag tog hem henne samtidigt.
Tyvärr är hon struppipare (grad 3), vilket säljare och beridare totalt missat trots tydliga missljud.
Jag har haft två struppipare förut men mycket lindrigare. Det Kan vara så att det blir op framöver men behöver samla mer info både från hästen och vet.
Sen har hon lite täta glidleder BB.
Pga dessa fynd så blev det en väldigt billig häst men jag kunde liksom inte släppa henne. Så nu får vi se om jag tagit mig vatten över huvudet.

Hon är f. 08 e. Cortus - D-Day.
Har inte tävlats något men gått några pnj som unghäst.
 
NU är jag hästägare igen!
Jag gav upp och slutade leta efter sommaren men plötsligt dök det upp en 'Corax-häst' som jag var tvungen att åka (långt)för att prova.
Hon besiktades förra veckan och jag tog hem henne samtidigt.
Tyvärr är hon struppipare (grad 3), vilket säljare och beridare totalt missat trots tydliga missljud.
Jag har haft två struppipare förut men mycket lindrigare. Det Kan vara så att det blir op framöver men behöver samla mer info både från hästen och vet.
Sen har hon lite täta glidleder BB.
Pga dessa fynd så blev det en väldigt billig häst men jag kunde liksom inte släppa henne. Så nu får vi se om jag tagit mig vatten över huvudet.

Hon är f. 08 e. Cortus - D-Day.
Har inte tävlats något men gått några pnj som unghäst.

Grattis @Corax - äntligen! :love: Hoppast du får mycket kul med din nya häst!

Jag vet typ noll om struppipning, men brukar de få större besvär med ökad ålder? Annars så kanske det inte är lönt att operera en så "gammal" häst om hon ändå funkar bra i träning och tävling(?)?

En anledning till min kommentar är att jag tycker du förtjänar att bara få rida och vara glad nu ett tag, efter allt som varit med dina senaste hästar. 🤗
 
NU är jag hästägare igen!
Jag gav upp och slutade leta efter sommaren men plötsligt dök det upp en 'Corax-häst' som jag var tvungen att åka (långt)för att prova.
Hon besiktades förra veckan och jag tog hem henne samtidigt.
Tyvärr är hon struppipare (grad 3), vilket säljare och beridare totalt missat trots tydliga missljud.
Jag har haft två struppipare förut men mycket lindrigare. Det Kan vara så att det blir op framöver men behöver samla mer info både från hästen och vet.
Sen har hon lite täta glidleder BB.
Pga dessa fynd så blev det en väldigt billig häst men jag kunde liksom inte släppa henne. Så nu får vi se om jag tagit mig vatten över huvudet.

Hon är f. 08 e. Cortus - D-Day.
Har inte tävlats något men gått några pnj som unghäst.
Som fd. ägare till en struppipningshäst skulle jag säga att du bör operera. Allt med Caspian blev lättare, han hade lättare att återhämta sig, han blev mindre flyktbenägen, och jag upplevde att han mådde bättre, muskler kom lättare och han var lugnare och tryggare. Jag fick tänka mer på att han skulle äta från markhöjd och att luften och hygienen kring honom var bra men det var bara fördelar i övrigt.

Att operera behöver inte betyda att lägga dem, det går att ta de undre (oftast ett i taget) går att ta med laser, och det underlättar rätt mkt.
 
Grattis @Corax - äntligen! :love: Hoppast du får mycket kul med din nya häst!

Jag vet typ noll om struppipning, men brukar de få större besvär med ökad ålder? Annars så kanske det inte är lönt att operera en så "gammal" häst om hon ändå funkar bra i träning och tävling(?)?

En anledning till min kommentar är att jag tycker du förtjänar att bara få rida och vara glad nu ett tag, efter allt som varit med dina senaste hästar. 🤗
Tack, vad gulligt av dig!
Jag tror lite som @Amanda_F att det ändå kan vara bra att operera. Men jag ska rida in mig på henne först så får jag göra en utvärdering efter det.
I dagsläget tror jag absolut att hon skulle kunna tuta omkring i en LB utan problem men sen kan det bli problem...
 
Som fd. ägare till en struppipningshäst skulle jag säga att du bör operera. Allt med Caspian blev lättare, han hade lättare att återhämta sig, han blev mindre flyktbenägen, och jag upplevde att han mådde bättre, muskler kom lättare och han var lugnare och tryggare. Jag fick tänka mer på att han skulle äta från markhöjd och att luften och hygienen kring honom var bra men det var bara fördelar i övrigt.

Att operera behöver inte betyda att lägga dem, det går att ta de undre (oftast ett i taget) går att ta med laser, och det underlättar rätt mkt.
Ja jag har ställt in mig på att det kan vara en nödvändighet. Och kanske bättre att göra det snart än att vänta i så fall?
Hur lång var konvalescensen för C?
Men han hade väl problem i stallvardagen också innan op?
Min verkar inte ett dugg påverkad i dagsläget. Jo hon kan hosta till ibland om hon rullar sig inne men annars inget 'onormalt'.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 650
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
66 015
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 631
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp