Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt nöjd med höstsäsongen överlag och höjdpunkten var att jag vann en av de lokala tävlingsarrangörernas "autumn series" i novice (borde motsvara LB). Är så himla glad i min lilla häst ❤
Till våren debuterar vi elementary och om det har känts rätt basic än så länge med stora böjda spår och gott om tid för övergångar så känns det som ett stort steg upp till nästa nivå med samlad trav, 10m volter från medellinjen i trav och enkla byten. Men det kommer bli super tror jag med lite bättre bärighet och stadigare form i galoppen.
 
Absolut! Men jag var lat (eller mest stressad).
Jag har läst nu. Det som är fel i min hästs vaccination är att hon är grundad med 20 dgr emellan. Det ska vara 21. 😴
Jag har mailat SvRF om det...

Åh så klantigt, hur tänkte dom där? Undrar varför inte vet. sa ifrån?
 
Senast ändrad:
Åh så klantigt, hur tänkte dom där? Undrar varför inte vet. sa ifrån?
Tja, det kan man ju fråga sig...
Som 'tur' är så vaccinerades hon nu i okt så det är bara att tuta i en till nu och sen komma ihåg att göra sista om ett halvår också.
 
Hur har det gått för dig idag @villhöver?

Själv är jag så glad att det bara bubblar i magen!
Lilla hästis var så stadig och lyhörd på träningen och inget känns svårt!
Jag hoppas innerligt att hon får vara frisk!!

Igår var red vi ut med sällskap och hon vinklade knappt ett öra på hela turen. Och då går man förbi en cementfabrik, en helikopterplatta, en landningsbana för flygplan och flertalet endurospår. Nu var det förvisso rätt lugnt eftersom det var söndag men ändå. Gölliga lilla djur! 💕
 
Hur har det gått för dig idag @villhöver?

Själv är jag så glad att det bara bubblar i magen!
Lilla hästis var så stadig och lyhörd på träningen och inget känns svårt!
Jag hoppas innerligt att hon får vara frisk!!

Igår var red vi ut med sällskap och hon vinklade knappt ett öra på hela turen. Och då går man förbi en cementfabrik, en helikopterplatta, en landningsbana för flygplan och flertalet endurospår. Nu var det förvisso rätt lugnt eftersom det var söndag men ändå. Gölliga lilla djur! 💕

Jodå! Förutom att vi glömde hur man fattar höger galopp (🤷‍♀️) så gick det bra ;) Travade väldigt fint! Det är ju lite luddigt första träningen när man inte känner tränaren och tränaren inte känner ekipaget så det var mest "lära-känna" idag. Tränar igen nästa helg :up:
 
Är det bara jag som tycker att det här med att leta häst inte är speciellt kul? Sitta upp på okända hästar där man i bästa fall fått en beskrivning som stämmer och som jag fått erfara inte stämmer alls... :nailbiting:

Nu verkar det ändå som om jag hittat min nya stjärna. Besiktas på torsdag och den är hon förhoppningsvis min
 
Är det bara jag som tycker att det här med att leta häst inte är speciellt kul? Sitta upp på okända hästar där man i bästa fall fått en beskrivning som stämmer och som jag fått erfara inte stämmer alls... :nailbiting:

Nu verkar det ändå som om jag hittat min nya stjärna. Besiktas på torsdag och den är hon förhoppningsvis min
Jag tyckte det var fruktansvärt. Kul kanske 2-3 hästar för det var toppen på listan och jag hade hoppet uppe. Men jag har sagt till min tvååring att han måste bli minst 35 för i så fall är jag 71 och då slipper jag leta efter nya hästar efter det.
 
Är det bara jag som tycker att det här med att leta häst inte är speciellt kul? Sitta upp på okända hästar där man i bästa fall fått en beskrivning som stämmer och som jag fått erfara inte stämmer alls... :nailbiting:

Nu verkar det ändå som om jag hittat min nya stjärna. Besiktas på torsdag och den är hon förhoppningsvis min

Det är supersvårt... Nu ska jag ju inte köpa häst igen på ett tag men blir ändå lite svettig bara av att tänka på det. För det första att hitta intressant häst inom budget (testa bara att gå in på valfri annonssida och välj ditt prisintervall - det skiljer sig otroligt mellan vad för häst du hittar för samma peng), och sen att få samma/liknande uppfattning om hästen som beskrivningen - och inte riskera att slå ihjäl sig på plats (eller bara det här att åka land och rike runt i onödan), sen besiktning, sen det fortsatta att inte gå på en nit. HU!

Haha jag har bestämt mig för att om jag vinner på Triss ska jag lägga ett bud på ena medryttarhästen - den har "allt", hade nästan tappat tron på att det fanns såna hästar men tydligen finns de.
 
Jag tyckte det var fruktansvärt. Kul kanske 2-3 hästar för det var toppen på listan och jag hade hoppet uppe. Men jag har sagt till min tvååring att han måste bli minst 35 för i så fall är jag 71 och då slipper jag leta efter nya hästar efter det.

Ja första resan var ju kul, ända till jag insåg att risken att jag skulle flyga av rakt in i sargen och behöva köra 40 mil hem blåslagen var rätt stor. Lyckades sitta kvar, hoppade av och lämnade glatt tillbaka hästen till ägaren och gick med skakiga ben till bilen och åkte hem .:crazy: Hästen är fortfarande ute på annons, nu med texten att hästen testar...

Det är supersvårt... Nu ska jag ju inte köpa häst igen på ett tag men blir ändå lite svettig bara av att tänka på det. För det första att hitta intressant häst inom budget (testa bara att gå in på valfri annonssida och välj ditt prisintervall - det skiljer sig otroligt mellan vad för häst du hittar för samma peng), och sen att få samma/liknande uppfattning om hästen som beskrivningen - och inte riskera att slå ihjäl sig på plats (eller bara det här att åka land och rike runt i onödan), sen besiktning, sen det fortsatta att inte gå på en nit. HU!

Haha jag har bestämt mig för att om jag vinner på Triss ska jag lägga ett bud på ena medryttarhästen - den har "allt", hade nästan tappat tron på att det fanns såna hästar men tydligen finns de.

Jag har varit iväg på tre långresor med hotellövernattningar osv. Dyrt och tidskrävande och att då t ex inse att hästen är halt och att ägaren inte tror på veterinären utan tycker att besiktningen är ua MEN skulle jag skicka in intyget till f-bolaget så skulle jag få en reservation.

Och prissättningen är ju heeeelt galen. 😂
 
Ja första resan var ju kul, ända till jag insåg att risken att jag skulle flyga av rakt in i sargen och behöva köra 40 mil hem blåslagen var rätt stor. Lyckades sitta kvar, hoppade av och lämnade glatt tillbaka hästen till ägaren och gick med skakiga ben till bilen och åkte hem .:crazy: Hästen är fortfarande ute på annons, nu med texten att hästen testar...



Jag har varit iväg på tre långresor med hotellövernattningar osv. Dyrt och tidskrävande och att då t ex inse att hästen är halt och att ägaren inte tror på veterinären utan tycker att besiktningen är ua MEN skulle jag skicka in intyget till f-bolaget så skulle jag få en reservation.

Och prissättningen är ju heeeelt galen. 😂
Ja alltså, det suger att leta häst!!
Jag provred en ansenlig mängd hästar och besiktade ju fyra st utan framgång. De var helt ua till nacke/hals/rygg-röntgen.
För att inte tala om de hästar jag Velat köpa men säljaren varit helt i det blå...

Så jag hade ju gett upp och slutat leta då jag blev rent ut sagt deppig av skiten. Hade tom börjat fundera på om jag verkligen ville ha en ny häst.
Men då dök Hon upp. Långt bort såklart. Hade jag inte fått med mig sambon som chaufför hade jag aldrig åkt.
Sen hittades ju saker på besiktningen och jag röntgade aldrig ryggen 🙈 men hon är heeeelt magisk att rida. Och verkligen en häst som passar mig.

Så även fast det är helt galet tröstlöst att leta häst så är det så skönt när man äntligen hittar 'sin' häst.

Men jag hade lite glömt ångesten en häst som inte mår bra kan ge en.
Igår möttes jag av en stapplig hästis med lymftjocka ben (ffa hö benpar)och urkass mage som inte hade ätit sedan kvällen innan.
Blev jourveterinär och medicinering.
I morse var hon i alla fall inte sämre men ff tjock i benen. Samt att hon äter.
Jag skulle köpt en frimärkssamling i stället...
 
Ja alltså, det suger att leta häst!!
Jag provred en ansenlig mängd hästar och besiktade ju fyra st utan framgång. De var helt ua till nacke/hals/rygg-röntgen.
För att inte tala om de hästar jag Velat köpa men säljaren varit helt i det blå...

Så jag hade ju gett upp och slutat leta då jag blev rent ut sagt deppig av skiten. Hade tom börjat fundera på om jag verkligen ville ha en ny häst.
Men då dök Hon upp. Långt bort såklart. Hade jag inte fått med mig sambon som chaufför hade jag aldrig åkt.
Sen hittades ju saker på besiktningen och jag röntgade aldrig ryggen 🙈 men hon är heeeelt magisk att rida. Och verkligen en häst som passar mig.

Så även fast det är helt galet tröstlöst att leta häst så är det så skönt när man äntligen hittar 'sin' häst.

Men jag hade lite glömt ångesten en häst som inte mår bra kan ge en.
Igår möttes jag av en stapplig hästis med lymftjocka ben (ffa hö benpar)och urkass mage som inte hade ätit sedan kvällen innan.
Blev jourveterinär och medicinering.
I morse var hon i alla fall inte sämre men ff tjock i benen. Samt att hon äter.
Jag skulle köpt en frimärkssamling i stället...

Ja efter en höst med skadad häst som slutade med avlivning så undrar jag ju varför i hela friden man ger sig på det igen. :confused:

Håller tummarna för att din häst mår bättre idag.
 
@Corax samt allmän reflektion i diskussionen ang hästköp och röntgenplåtar...
Jag tycker det där är rätt kluvet... Hur olika veterinärer bedömer plåtarna, hur plåtar är tagna osv. Jag tror tyvärr inte sällan att folk blir lite FÖR fokuserade på själva plåtar på hästar som i övrigt har dokumenterad hållbarhet och är sunda och friska utifrån det.
Titta tex på täta tornutskott debatten som nu senast höjdes av Roine, samma debatt som pågått i många år.

Givetvis vill ingen för den skull köpa på sig problem osv! Men personligen tycker jag tex det räcker rätt långt om man låter försäkringsbolagets veterinär bedöma plåtar innan de godkänner fullförsäkring utan reservationer.

Jag tycker den här texten från en uppfödare och säljare har en del poäng.
 

Bifogade filer

  • 90E0011B-9EBE-473E-938C-33EA195FA165.png
    90E0011B-9EBE-473E-938C-33EA195FA165.png
    140,2 KB · Visningar: 127
@Corax samt allmän reflektion i diskussionen ang hästköp och röntgenplåtar...
Jag tycker det där är rätt kluvet... Hur olika veterinärer bedömer plåtarna, hur plåtar är tagna osv. Jag tror tyvärr inte sällan att folk blir lite FÖR fokuserade på själva plåtar på hästar som i övrigt har dokumenterad hållbarhet och är sunda och friska utifrån det.
Titta tex på täta tornutskott debatten som nu senast höjdes av Roine, samma debatt som pågått i många år.

Givetvis vill ingen för den skull köpa på sig problem osv! Men personligen tycker jag tex det räcker rätt långt om man låter försäkringsbolagets veterinär bedöma plåtar innan de godkänner fullförsäkring utan reservationer.

Jag tycker den här texten från en uppfödare och säljare har en del poäng.
I fallen mina besiktade hästar så har det ju inte varit småpotatis direkt.
Bl.a två treåringar, en med spondylos (ihopväxta tornutskott)och en med artros i ett knä och överridande KS.
En sexåring hade kraftiga pålagringar i nacken (samt ett halvt A4 av andra fynd).

Jag kan stå ut med mycket fynd men dessa unga hästar ville inte jag chansa på i alla fall...

Min elvaåring har också fynd men hon är ju just elva. Och riden och tränad.
 
@Corax nej jag avsåg inte att avskriva just dina fynd ! Men röntgengrejen utifrån helhetsproblematiken ville jag belysa i sammanhanget ”leta häst” diskussionen. Jag tycker den är viktig . Och precis som du själv skriver - en etablerat fungerande frisk riden och tränad häst är ju en sak för sig att skilja på men väldigt många gör inte det . Jag kan förstå att det kan bli väldigt svårt att hitta häst då .
 
Senast ändrad:
@Corax nej jag avsåg inte att avskriva just dina fynd ! Men röntgengrejen utifrån helhetsproblematiken ville jag belysa i sammanhanget ”leta häst” diskussionen. Jag tycker den är viktig . Och precis som du själv skriver - en etablerat fungerande frisk riden och tränad häst är ju en sak för sig att skilja på men väldigt många gör inte det . Jag kan förstå att det kan bli väldigt svårt att hitta häst då .

Håller med!
Försökte sälja en frisk (UA i övrigt) och tävlad 13-årig häst för ägarens räkning i somras. På besiktningen upptäcktes lös benbit i has, vilken veterinären sa inte ger problem i nuläget och som funnits där från start sas. Köparen backade direkt ur trots att hästen var fullt försäkrad och vi erbjöd prissänkning med vad en eventuell operation skulle kosta :cautious: Jag förstår ju resonemanget om att man inte vill köpa på sig problem osv, men han var som sagt 13 och hade inga problem what so ever...
 
Håller med!
Försökte sälja en frisk (UA i övrigt) och tävlad 13-årig häst för ägarens räkning i somras. På besiktningen upptäcktes lös benbit i has, vilken veterinären sa inte ger problem i nuläget och som funnits där från start sas. Köparen backade direkt ur trots att hästen var fullt försäkrad och vi erbjöd prissänkning med vad en eventuell operation skulle kosta :cautious: Jag förstår ju resonemanget om att man inte vill köpa på sig problem osv, men han var som sagt 13 och hade inga problem what so ever...

Det där skulle jag inte ha backat på.

Jag backade på en häst som hade inte helt roliga förändringar i frambenen och där ägaren ville ha dubbla priset mot nuvarande livförsäkring. Rådgjorde med min vet som sa nej.
 
Det där skulle jag inte ha backat på.

Jag backade på en häst som hade inte helt roliga förändringar i frambenen och där ägaren ville ha dubbla priset mot nuvarande livförsäkring. Rådgjorde med min vet som sa nej.

Det var inte mot dig jag menade, "dina" fynd lät inte så roliga. Svarade på Mackans inlägg om att folk idag ofta tar för hårt på röntgen i allmänhet :)

Om vet avrått är det ju ett annat läge!!
 
Det är stor skillnad enligt min erfarenhet vad folk väljer att lägga fokus på. Jag sålde min 2-åriga uppfödning i höstas som genomgått operation av ett bakknä, med efterföljande rehab och uppföljande röntgen/vetcheck ua efter 6 månader. Fullt försäkrad sen fosterlivet utan reservation eller nåt, och väldigt humant prissatt. Jag var jättetydlig både med historiken men även med att det är viktigt att ha i åtanke vid träning av hästen i framtiden eftersom han är stor och knäleder över huvud taget är rätt komplexa.

Det några som ringde på honom som jobbade professionellt med hästar, ingen av dem brydde sig nämnvärt och tyckte att så länge han var u.a i dagsläget så var det inga problem.
Sen var det några som letade mer hobbyhäst, de var betydligt räddare, både för att han varit opererad, men även över lag. En spekulant nekade med hänvisning till en liten, nästan utläkt ink som satt på ett ställe som inte alls besvärar hästen och som aldrig krävt behandling eller nåt.

Så jag skulle säga att det är varken kul att sälja eller köpa häst. Jag försöker göra det enkelt för mig och föder upp istället, då har jag alla korten på bordet från start.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 642
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
993
· Visningar
65 676
Senast: Gnist
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 624
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp