Dressyrsnackis 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag köpt häst! :nailbiting:
Har idag besiktat, och köpt Fille som jag ridit här under vintern/våren. Första gången jag satt på honom sa jag till ägaren att; du fattar att den här är min nu va?
Och idag blev det så ;)

Han är e: For Romance I - Bellagio -Johnson. f-17 så bara bäbis (och ska vila nu), men han har ett superfint temperament och ridbarhet så jag ser verkligen fram emot att jobba vidare med honom. Han är verkligen så som jag vill att de ska vara :heart
Sen är han hingst med, men det tänker jag åtgärda innan sommaren :p

Visa bifogad fil 48398

Åh först nu fattar jag att du bytt nick :o

Men va kul! Nu håller jag verkligen tummarna!
 
Har tränat igen för den nya tränaren (som jag verkligen tycker om). Vi håller oss mest till skritt (fortfarande) pga igångsättning, men det funkar väldigt väl i alla fall.

Igår fick vi jobba massor med ställning åt "fel" håll i fram- och bakdelsvändningar. Just i framdelsvändningarna fick min häst då härdsmälta och försökte resa sig lite (hon är sån, när hon inte fattar så samlar hon sig tills hon står på bakbenen) men vi kom över det också. Det var svårt, det är inte direkt något jag övat på, att medvetet felställa, men intressant övning och en koll på att man faktiskt kontrollerar olika delar av hästen separat.

Sen fick vi jobbat lite med traven också, och tränaren jagade på mig tills det kändes som jag red jättefort, men det var nog bara en ordentlig arbetstrav. tror att jag blivit lite passiv och velat "skydda" hästen lite i igångsättningen och ridit i undertempo.

Så det gick jättebra, trots att det blåste en massa och jag är taggad inför nästa gång.
 
Nu har jag köpt häst! :nailbiting:
Har idag besiktat, och köpt Fille som jag ridit här under vintern/våren. Första gången jag satt på honom sa jag till ägaren att; du fattar att den här är min nu va?
Och idag blev det så ;)

Han är e: For Romance I - Bellagio -Johnson. f-17 så bara bäbis (och ska vila nu), men han har ett superfint temperament och ridbarhet så jag ser verkligen fram emot att jobba vidare med honom. Han är verkligen så som jag vill att de ska vara :heart
Sen är han hingst med, men det tänker jag åtgärda innan sommaren :p

Visa bifogad fil 48398

Stort grattis, han har ett fint möderne.
 
Åkte in till ridhus idag med Benny. Han håller på att ridas igång. Jag har tyvärr varit rädd för att rida men har börjat på ridskola och där rider man ju olika hästar hela tiden och det har hjälpt mig att få lite självförtroende tillbaka.

Benny har jag ridit hemma på min gräsbana som tyvärr är rätt ojämn fast att den är väldigt rak.
Jag har haft sambon eller min mor hållandes i longerlina när jag ridit för jag har blivit för spänd utan den. Men idag när vi åkte in till ridhuset så var han helt lugn fast att en traktor åkte fram och tillbaka på utsidan. Och jag red själv hela tiden.
Så nu kan inget stoppa oss :)

2FED371D-5136-4CE7-83BC-0926E5192B60.jpeg
 
Åkte in till ridhus idag med Benny. Han håller på att ridas igång. Jag har tyvärr varit rädd för att rida men har börjat på ridskola och där rider man ju olika hästar hela tiden och det har hjälpt mig att få lite självförtroende tillbaka.

Benny har jag ridit hemma på min gräsbana som tyvärr är rätt ojämn fast att den är väldigt rak.
Jag har haft sambon eller min mor hållandes i longerlina när jag ridit för jag har blivit för spänd utan den. Men idag när vi åkte in till ridhuset så var han helt lugn fast att en traktor åkte fram och tillbaka på utsidan. Och jag red själv hela tiden.
Så nu kan inget stoppa oss :)

Visa bifogad fil 49095
Har tyvärr missat vad som hänt? Varför har du blivit rädd? Heja dig iaf som försöker komma tillbaka.
 
Har tyvärr missat vad som hänt? Varför har du blivit rädd? Heja dig iaf som försöker komma tillbaka.
Min vita är lite speciell. Han kan gå snällt och helt plötsligt kasta sig och sen gå snällt igen. Jag åkte av på ridbanan i förra stallet och när han kände att jag var ur balans så tog han i lite till så jag åkte i en fin båge och landade framför honom. Och jag är van vid att när balansen tappas så har hästen stannat upp och väntat in så man får den tillbakaSprungit över mig två gånger när han hört eller sett nått. Varit lite oberäknelig för min smak.
flyttade till eget stall i maj förra året och då blev han bättre men har inte vågat lita på honom då han reagerar först och kollar sen. Så en osäkerhet har byggt upp hos mig dels för att jag blev rädd när han inte varit som jag trott och dels inte som min förra som jag hade i 19 år (och där var det inte någon dans på rosor i början)
Har väl blivit gammal och har dåligt självförtroende

hemma så är jag själv och då har jag inte vågat rida ut själv och sambon vill/orkar inte gå med som sällskap och då har jag inte kunnat göra mycket alls eftersom denna vintern bestod av lera så har inte kunnat rida på gräsbanan heller.
Men nu är det torrt ute och vi har transport så kan åka till ridhus (där är han alltid lugn) så nu ska vi hitta tillbaka till varandra.
Han har lärt sig att ha mera space också så går inte längre över/på den som leder
 
Vad tror ni, blir Falsterbo också inställt eller inte? Håller tummarna för att det ska gå att genomföra, men det känns osäkert!
 
Vad tror ni, blir Falsterbo också inställt eller inte? Håller tummarna för att det ska gå att genomföra, men det känns osäkert!
Tror det blir inställt och gissar på fortsatt tävlingsstopp hela sommaren. Eftersom smittkurvan inte gått neråt än så tvivlar jag att stoppet kan hävas redan till juni. Antar iaf att kurvan måste planat ut rätt mycket innan det blir tävlingar.
 
Tror det blir inställt och gissar på fortsatt tävlingsstopp hela sommaren. Eftersom smittkurvan inte gått neråt än så tvivlar jag att stoppet kan hävas redan till juni. Antar iaf att kurvan måste planat ut rätt mycket innan det blir tävlingar.
Och dessutom så har Skåne knappt haft någon smitta ännu alls, och jag tvivlar på att det kommer vara öppet för så många människor samtidigt. Det kommer nog dröja till hösten tidigast.
 
A6AF584B-A67D-46A9-B2F7-03204C8D8D7E.jpeg

två tjockisar men motionerar man inte så blir det inte bättre

Red en stund på min ”ridbana”. Krävde inte så mycket mera än att gå framåt. Första dagen hemma som vi red helt själva utan att någon höll i oss från start. Små framsteg men det går framåt.
 
Idag har Barb varit på kliniken för en vetcheck. Hon sattes igång i mitten av november efter sex månaders vila pga ligamentskador i båda framhovarna. Nu är hon igång till typ 80% och hon känns superfin. Passade på att checka henne när hon ändå skulle skos på kliniken. Hon är helt fräsch och ua på böjprov😍😍😍😍! Känns så underbart och nu kan vi fortsätta jobba på! Precis köpt en ny, alldeles för dyr, sadel så nu ska det ridas😁
IMG_20200429_150813_069.jpg
 
Härligt @Fiorano :D :D

Min lille yngling vilar, planerad vila då det var hög tid att ge honom en paus. Sen kastrerades han i förrgår så vilar lite för det med ;) Men jag är så sugen på att rida honom igen, och känna vad som hänt sen sist. Jag tog honom på lina ett par dagar innan kastreringen och det har allt hänt lite där.

Och Hottie har fölat! Natten till igår kom det ett litet brunt hingstföl e: Gammelenggårds Zappa
Supersöt 🥰
 
Idag har Barb varit på kliniken för en vetcheck. Hon sattes igång i mitten av november efter sex månaders vila pga ligamentskador i båda framhovarna. Nu är hon igång till typ 80% och hon känns superfin. Passade på att checka henne när hon ändå skulle skos på kliniken. Hon är helt fräsch och ua på böjprov😍😍😍😍! Känns så underbart och nu kan vi fortsätta jobba på! Precis köpt en ny, alldeles för dyr, sadel så nu ska det ridas😁Visa bifogad fil 49899
Och sadelnörden frågar då direkt...vad bidde det för sadel nu då???
 
”Tävlade” i fredags med Benny. Kändes bra att ha nått att se fram emot och det har fått igång ridningen mera vilket är ännu bättre.
4E38D7BC-BBEF-4297-932F-5567BAB4A94A.jpeg

igår red jag ut och var knappt spänd vilket är ett stort framsteg. Sambon gick dock bredvid och hade oss i grimskaft men nästa gång tänkte jag bara ha sambon med utan grimskaft. Jag satt dock av efter ca halva vägen då vi kommer till några shettisar som ofta kommer i 190 och dom är lite skymda. Men han har inte reagerat så mycket så nästa gång kanske jag sitter på hela vägen.
Till veckan ska jag börja promenera med storhästen också. Han har dragit ut tänder så han fått bara gå i hagen nu ett tag. Så får börja vänja in han med bett igen och att det inte längre gör ont.
 
Prestige X Helen FS K. Kostade mer än båda hästarna🙄. Men superskön!Visa bifogad fil 50176
Appropå Prestige (som jag har noll koll på).
Jag har en kund vars häst fått ny utprovad D2. Den har en trapezius-padd fram då utprovaren sagt att Prestige-sadlar har "nått visst med ortspetsarna". Att de skulle vara vassare eller något (min kund kunde inte riktigt förklara).
Någon som vet något om det?
 
Appropå Prestige (som jag har noll koll på).
Jag har en kund vars häst fått ny utprovad D2. Den har en trapezius-padd fram då utprovaren sagt att Prestige-sadlar har "nått visst med ortspetsarna". Att de skulle vara vassare eller något (min kund kunde inte riktigt förklara).
Någon som vet något om det?
Jag har också hört det men vet inte om det stämmer. Vet inte heller om det är något som varit tidigare eller fortfarande är. Det jag har hört är att de är annorlunda utformade och kan klämma/trycka in. Men vet inte om det bara är skitsnack, är ju inte det enda sadelmärke man har hört dåligt om.
 
Ang sadel o ortspetsar som trycker in så låter det ju helt horribelt att en utprovad sadel skulle göra så? Speciellt när den kostar en rätt stor slant....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 648
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
997
· Visningar
65 779
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 630
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp