Bukefalos 28 år!

Dum häst? Långt

Sv: Dum häst? Långt

Min erfarenhet av sådana här problem säger mig att det beror på något fysiskt eller psykiskt men inte för att hästen är dum eller av gammal vana. Hästar är så snälla och vänliga, de vill ju alltid vara till lags och försöka göra rätt så varför skulle en häst börja bråka till synes utan anledning? Speciellt om all annan hantering är utan problem. Hästar bråkar inte med människor utan anledning och gör han det inte annars så tror jag inte det hänger på ledarskap. Det måste vara något som är fel när du rider.
Sitter sadeln verkligen bra? Har den kanske lindriga förslitningar i benen som bara känns av ibland?

Men hästar är ju olika i temperamentet. Alla hästar är inte alltid så snälla och vänliga. En del hästar vi bestämma själva, och är beredda att sätta hårt mot hårt för att få som de vill.

Det är ju inte utan anledning hästen bråkar, inte ur hästsynpunkt. Han vill inte gå ut själv, för att han inte tycker om det, och då visar han det. Även om vi människor kan tycka att hästen inte har någon anledning, så ser hästen det uppenbarligen annorlunda.

Som exempel så var jag ett tag medryttare på en gammal travartant, en klok häst med mycket personlighet. De första gångerna så började hon ibland backa när jag var ute och red och föreslog en väg som inte föll henne i smaken, och jag lät henne till en början hållas eftersom jag tänkte att det inte är värt att bråka med en gammal tant. Nåja, efter några veckor blev det där lite irriterande, så nästa gång hon backade så gick jag på henne lite mer att hon skulle gå framåt, och att det inte var ok att hon backade. Sen slutade hon med det, och gjorde det aldrig mer.

Hon gav helt enkelt uttryck för sina åsikter: "Nej, jag tycker inte att vi ska gå den vägen, jag tycker vi tar den andra vägen, för då kommer vi snabbare hem och jag får betfor". Hästar kan ju ha åsikter de med, precis som vi.
 
Sv: Dum häst? Långt

hehe det verkar som om att alla känner ruff:P

idag blev det lite bakslag.. men det var mest bromsens fel.. dom var jättedumma vilket gjorde att ruff hade en "ursäkt" att bråka o gå ner i dikena:/
 

Liknande trådar

Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 754
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp