Bukefalos 28 år!

Dumma frågor kring bildäck

Unafraid

Trådstartare
Jag har insett att jag behöver nya vinterdäck. Och har lite dumma frågor.

Köper man helt nya däck, alltså med fälg, eller slår man om gummit på befintliga fälgar?
Om man köper hos en firma, brukar dom montera dom också?

Och - tips på någon bra sida där man kan få ett bra pris? Jag vet att någon nämnde att dom beställde typ i Tyskland eller liknande och tjänade rätt bra på det.

Vilken modell tror jag att jag har koll på, det är mest dom praktiska frågorna runt jag inte har koll på.

Mvh haft egen bil i 12 år och aldrig köpt nya däck, bara bytt bil några gånger :angel:
 
Man brukar köpa bara själva däcken och montera på sina befintliga fälgar om fälgarna är ok :) Däckverkstäderna brukar fixa det utan problem.

Jag har inget bra tips på sida, men det finns en hel del sidor att beställa ifrån, så kan man komma med sina nya däck och de gamla hjulen så lägger däckverstaden om och balanserar mot en kostnad.
 
Jag har min favoritfirma.
Ortens däckservice. Jag knallar in när de har rea, säger att jag behöver nya däck. De kollar i sin dator vilka däck som passar min bil och ger mig ett gäng prisförslag på däck som är i vettig kvalitet med bra pris. Bokar en tid.

Åker in. Lämnar nycklarna och sätter mig med en kopp kaffe. Sedan betalar jag och åker iväg med nya däck på bilen.

Det är sånt däckfirmor gör.
(vid sommarrean har de bättre priser än nätfirmorna)
 
Man brukar köpa bara själva däcken och montera på sina befintliga fälgar om fälgarna är ok :) Däckverkstäderna brukar fixa det utan problem.

Jag har inget bra tips på sida, men det finns en hel del sidor att beställa ifrån, så kan man komma med sina nya däck och de gamla hjulen så lägger däckverstaden om och balanserar mot en kostnad.
Oh, tack! Jag misstänkte det, men var verkligen inte säker. :laugh:
 
Jag har insett att jag behöver nya vinterdäck. Och har lite dumma frågor.

Köper man helt nya däck, alltså med fälg, eller slår man om gummit på befintliga fälgar?
Om man köper hos en firma, brukar dom montera dom också?

Och - tips på någon bra sida där man kan få ett bra pris? Jag vet att någon nämnde att dom beställde typ i Tyskland eller liknande och tjänade rätt bra på det.

Vilken modell tror jag att jag har koll på, det är mest dom praktiska frågorna runt jag inte har koll på.

Mvh haft egen bil i 12 år och aldrig köpt nya däck, bara bytt bil några gånger :angel:

Om du har aluminiumfälgar på nuvarande däck så är det bara att köpa nya däck, då behövs inga nya fälgar. Du måste bara vara noga med att köpta rätt storlek så att de passar :)
Har köpt via firma två gånger och då har de bytt däcken samt gjort en balansering.
Tittade också på att beställa via nätet (de skickas från Tyskland) men för vår bil blev det ingen större prisskillnad och jag tyckte det var bökigt att evtl behöva hämta ut fyra däck hos ombud ifall jag inte kan vara hemma när de levereras.
Har en bra och prisvärd däckfirma (Euromaster) precis bredvid jobbet så mycket lättare att lämna in bilen där över dagen. Har annars också bra erfarenhet av Däckskiftarna.
 
Jag har min favoritfirma.
Ortens däckservice. Jag knallar in när de har rea, säger att jag behöver nya däck. De kollar i sin dator vilka däck som passar min bil och ger mig ett gäng prisförslag på däck som är i vettig kvalitet med bra pris. Bokar en tid.

Åker in. Lämnar nycklarna och sätter mig med en kopp kaffe. Sedan betalar jag och åker iväg med nya däck på bilen.

Det är sånt däckfirmor gör.
(vid sommarrean har de bättre priser än nätfirmorna)
Jag vet att det finns däckfirmor, jag tänkte mest lära mig lite mer innan jag ringde och lät totalt okunnig. :angel:
 
Jag har insett att jag behöver nya vinterdäck. Och har lite dumma frågor.

Köper man helt nya däck, alltså med fälg, eller slår man om gummit på befintliga fälgar?
Om man köper hos en firma, brukar dom montera dom också?

Och - tips på någon bra sida där man kan få ett bra pris? Jag vet att någon nämnde att dom beställde typ i Tyskland eller liknande och tjänade rätt bra på det.

Vilken modell tror jag att jag har koll på, det är mest dom praktiska frågorna runt jag inte har koll på.

Mvh haft egen bil i 12 år och aldrig köpt nya däck, bara bytt bil några gånger :angel:

Jag köpte på nätet nyligen men då har jag en kontakt som kan lägga på dem på fälg billigt. Sedan är jag kinkig med vilka däck jag vill ha, speciellt vinterdäcken, och de fysiska firmorna brukar vara väldigt dyra på dem. Dvs jag tjänar på att beställa online och betala för att få dem omlagda.

Vilken däckstorlek du har står på däcken, tex 185/65-15 (det sista är fälgstorleken). Flera olika dimensioner kan funka på bilen men då kan hastighetsmätaren visa lite fel. Mina sommardäck är inte korrekt dimension för min bil men felvisningen är minimal så det struntar jag i (har testat med GPS).
 
Jag köpte på nätet nyligen men då har jag en kontakt som kan lägga på dem på fälg billigt. Sedan är jag kinkig med vilka däck jag vill ha, speciellt vinterdäcken, och de fysiska firmorna brukar vara väldigt dyra på dem. Dvs jag tjänar på att beställa online och betala för att få dem omlagda.

Vilken däckstorlek du har står på däcken, tex 185/65-15 (det sista är fälgstorleken). Flera olika dimensioner kan funka på bilen men då kan hastighetsmätaren visa lite fel. Mina sommardäck är inte korrekt dimension för min bil men felvisningen är minimal så det struntar jag i (har testat med GPS).
Tack!
Jag har fått fler tips om onlineköp av samma anledning du nämner, jag vill ha BRA däck och inte bli helt ruinerad :up:
Fått tips om Däckonline :)
 
Pris är inte allt heller. Servicenivån där jag gör däckärenden är hög och de ställer alltid upp. Vissa år har jag varit där 10 gånger ...

köper man när de har bra erbjudanden är det bara några tior över billigaste onlineställe, har man vanliga dimensioner / krav brukar det alltid finnas bra alternativ. Och har man svåra krav löser de det, men då kan det bli dyrare.Alltid rätt utan egen risk är värt en del.
 
Pris är inte allt heller. Servicenivån där jag gör däckärenden är hög och de ställer alltid upp. Vissa år har jag varit där 10 gånger ...
Vad gör du där tio gånger på ett år? Jag har som sagt inte besökt en sån firma annat än att jag har beställt ett traktordäck till pappa tror jag.
 
En relaterad fråga; hur ofta köper ni nya sommardäck? Mina räcker knappt två säsonger, då kör man på slicks sista milen. Ändå köper jag hyfsat standard , inga special.
 
Jag har insett att jag behöver nya vinterdäck. Och har lite dumma frågor.

Köper man helt nya däck, alltså med fälg, eller slår man om gummit på befintliga fälgar?
Om man köper hos en firma, brukar dom montera dom också?

Och - tips på någon bra sida där man kan få ett bra pris? Jag vet att någon nämnde att dom beställde typ i Tyskland eller liknande och tjänade rätt bra på det.

Vilken modell tror jag att jag har koll på, det är mest dom praktiska frågorna runt jag inte har koll på.

Mvh haft egen bil i 12 år och aldrig köpt nya däck, bara bytt bil några gånger :angel:


Gå in på din lokala däcksfirma.

Beställer man på nätet så kan du få billigare däck men de kan vara gamla. Sen ska de ändå läggas på fälgarna och monteras på bilen. Och det kostar lite mer att få däcksfirman att göra det, än om däcken är köpta där.
 
En relaterad fråga; hur ofta köper ni nya sommardäck? Mina räcker knappt två säsonger, då kör man på slicks sista milen. Ändå köper jag hyfsat standard , inga special.

De håller väldigt länge för min bil, tror nog 3-5 somrar för sommar däcken.
Men märke, lyfttrycket i däcken och körsätt och miltal spelar in.
 
Min erfarenhet är att många däckfirmor, trots vänligt bemötande och snabb service, faktiskt inte har riktigt så bra koll på specifika däckmodeller som man skulle önska. De säljer helst vad de har bra marginaler på, och utgår ofta från tillverkarnas marknadsföring. Och så kanske det måste vara, handlarna behöver vara märkestrogna och vara lojala sina leverantörer.
Varken däckfirmor eller däckgrossister gör några jämförande tester mellan olika däck, det ligger helt enkelt inte i deras intresse. Hur de aktuella däckmodellerna för året står sig mot varandra ifråga om bromssträcka på torrt och vått underlag, snö och is, kurvtagning, bränsleförbrukning, ljudnivå, komfort etc testas årligen av de större biltidningarna i världen, inte sällan i samarbete med varandra. Utifrån de testreportagen brukar jag välja däck, som jag sedan köper antingen direkt av en däckverkstad (eller min ordinarie bilverkstad), eller köper på nätet för leverans till lokal däckverkstad som monterar dem på mina fäljar mot betalning.

(Motorcykeldäck skall vi bara inte tala om, de enda däckfirmor som har koll på det är de firmor där det råkar jobba folk som själva kör mc och har ett privat intresse. Vill man köpa mc-däck och inte själv har satt sig in i aktuella modeller så åker man helst till en ren mc-verkstad.)

Både sommar- och vinterdäck håller typiskt två säsonger för mig, det innebär ca 4500 sommarmil respektive 2500 vintermil, mestadels landsväg, med 2,8-2,9 bar lufttryck.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 161
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Energi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
978
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt...
2 3
Svar
50
· Visningar
20 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp