ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är för sent med abortspruta hade jag låtit tiken föda valparna och sen omedelbart avlivat alla utom en eller två som jag själv hade behållit sen.
Det känns osmakligt att avliva valpar om de är friska och välskapta sen kanske TS inte har möjlighet att behålla någon alls. Skulle du avlivat alla i så fall? Om inte så kvarstår prisfrågan om man nu inte ska ta alla valpar från tiken.
 
Det känns osmakligt att avliva valpar om de är friska och välskapta sen kanske TS inte har möjlighet att behålla någon alls. Skulle du avlivat alla i så fall? Om inte så kvarstår prisfrågan om man nu inte ska ta alla valpar från tiken.
Vad som är osmakligt är den blomstrande buskavelsmarknaden som jag inte tycker man ska bidra till mer än man är absolut piskad till. Om TS inte har möjlighet att behålla ens en valp som vuxen tycker jag h*n ska avliva alla utom en och sen sälja den till ett noga utvalt hem när den är gammal nog. Att sälja EN valp till ett bra hem är betydligt lättare än att sälja fem valpar till fem bra och seriösa hem och i det läget tycker jag att 10-15 tusen är ett rimligt prisspann att hålla sig inom. Valpen är inte gratis men det är inget ockerpris. Ju färre valpar det blir att sälja desto bättre. Att man sparar en och inte avlivar samtliga är enbart för tikens skull.
 
Om det är för sent med abortspruta hade jag låtit tiken föda valparna och sen omedelbart avlivat alla utom en eller två som jag själv hade behållit sen.
Fy fan detta är det värsta jag läst på detta forum, ta bort friska valpar av en enkel liten ras som det dessutom finns överflöd av bra hem till?
Skulle du alltså kunna utföra denna handling och leva vidare med det på ditt samvete?
Bara för hundarna saknar stamtavla?
Jag förstår blandrasköpare när jag läser sånt här.
 
Senast ändrad:
Vad som är osmakligt är den blomstrande buskavelsmarknaden som jag inte tycker man ska bidra till mer än man är absolut piskad till. Om TS inte har möjlighet att behålla ens en valp som vuxen tycker jag h*n ska avliva alla utom en och sen sälja den till ett noga utvalt hem när den är gammal nog. Att sälja EN valp till ett bra hem är betydligt lättare än att sälja fem valpar till fem bra och seriösa hem och i det läget tycker jag att 10-15 tusen är ett rimligt prisspann att hålla sig inom. Valpen är inte gratis men det är inget ockerpris. Ju färre valpar det blir att sälja desto bättre. Att man sparar en och inte avlivar samtliga är enbart för tikens skull.
Varför då inte avliva tiken direkt i så fall, då slipper man alla valparna. Ingen buskavel och ett liv mer eller minder spelar väl ingen roll?

Alltså jag är ironisk men när ett liv väl finns till så har det för mig ett värde som en egen individ :heart och att släcka livet direkt bara för att valpen inte har en fin stamtavla är osmakligt. Visst en död valp lider inte, men det absolut bästa sättet att inte bidra till buskavel är att inte föda upp någon valp alls. Inga hundar=noll risk att bidra till buskavel och säljer du en valp har du ingen koll på om den kommer att användas till buskavel om du nu inte steriliserar den före du säljer den.
 
Vad som är osmakligt är den blomstrande buskavelsmarknaden som jag inte tycker man ska bidra till mer än man är absolut piskad till. Om TS inte har möjlighet att behålla ens en valp som vuxen tycker jag h*n ska avliva alla utom en och sen sälja den till ett noga utvalt hem när den är gammal nog. Att sälja EN valp till ett bra hem är betydligt lättare än att sälja fem valpar till fem bra och seriösa hem och i det läget tycker jag att 10-15 tusen är ett rimligt prisspann att hålla sig inom. Valpen är inte gratis men det är inget ockerpris. Ju färre valpar det blir att sälja desto bättre. Att man sparar en och inte avlivar samtliga är enbart för tikens skull.
Alltså fy...saknar ord...kallare är svårt att bli.
 
Fy fan detta är det värsta jag läst på detta forum, ta bort friska valpar av en enkel liten ras som det dessutom finns överflöd av bra hem till?
Skulle du alltså kunna utföra denna handling och leva vidare med det på ditt samvete?
Bara för hundarna saknar stamtavla?
Jag förstår blandrasköpare när jag läser sånt här.
En liten ras som föds upp av både renrasuppfödare och köksavlare i lika mycket överflöd. En liten ras som allt för ofta säljs som en söt liten modeaccessoar eller en levande leksak för att den är så liten och söt och den är lätt att impulsköpa. Sen helt plötsligt får det där "bra" hemmet för sig att deras lilla Fiona minsann vill bli mamma och så impulsparar de hunden och så föds det 3-5 nya köksavlade hundar utan hälsokontroller som säljs vidare till 3-5 likadana hem som får samma idé några år senare, och så håller det på så.

Hade jag kunnat leva med det på mitt samvete? Alla dagar i veckan.

Detta har ingenting med stamtavla eller inte att göra. Det handlar om att inte göda marknaden med fler "oops"-valpar än man är piskad till. Små söta sällskapshundar finns det i överflöd redan.
 
Varför då inte avliva tiken direkt i så fall, då slipper man alla valparna. Ingen buskavel och ett liv mer eller minder spelar väl ingen roll?

Alltså jag är ironisk men när ett liv väl finns till så har det för mig ett värde som en egen individ :heart och att släcka livet direkt bara för att valpen inte har en fin stamtavla är osmakligt. Visst en död valp lider inte, men det absolut bästa sättet att inte bidra till buskavel är att inte föda upp någon valp alls. Inga hundar=noll risk att bidra till buskavel och säljer du en valp har du ingen koll på om den kommer att användas till buskavel om du nu inte steriliserar den före du säljer den.
Tbh kan vi lika bra spränga hela jordklotet när vi ändå är igång och dödar liksom.

Nä men allvarligt så tycker jag att det på det stora hela är bättre att man humant avlivar valparna direkt efter födseln än att man pungar ut dem på marknaden där man precis som du säger har absolut noll kontroll på vad framtida köpare gör med hundarna. Det finns ingen garanti att valparna kommer till bra hem oavsett hur mycket köparna bedyrar sin egen förträfflighet. Därför anser jag som sagt att om man inte kan behålla de oönskade valparna själv och därmed bibehålla kontrollen över dem så bör man minimera antalet som måste säljas så mycket det bara är möjligt och i ett idealiskt läge sterilisera innan försäljning om man har råd. Man kan självklart avliva dem när de är äldre också om man vill men det tenderar att vara jobbigare för ägaren än att avliva direkt i samband med födseln och spara en valp till tiken. Marknaden behöver inte fler "oops" - valpar oavsett om det är blandras eller renras. Oavsett vad så anser jag att kullar man tar ska vara välplanerade efter utvalda föräldrar och ens avel ska ha en sund och tydlig inriktning, oavsett om det är blandras eller renras (ja det finns seriös blandrasuppfödning också).
 
Det känns osmakligt att avliva valpar om de är friska och välskapta sen kanske TS inte har möjlighet att behålla någon alls. Skulle du avlivat alla i så fall? Om inte så kvarstår prisfrågan om man nu inte ska ta alla valpar från tiken.

Har man inte möjlighet att behålla någon valp ska man inte ta valpar alls. Det finns inga garantier för att man kommer hitta goda hem till alla valpar. Även om marknaden är blomstrande nu (om alla köpare kan erbjuda bra hem är en annan sak) kan du bli sittande med någon valp kvar. Särskilt om du är kräsen i ditt urval av köpare.

Generellt om pris, att ett högt pris skulle avskräcka dåliga köpare är bara fantasier. Människor kan luras och dupera, även människor med pengar. Det finns de som tar valpar på sin söta hund för att ha råd att betala tillbaks lånet som togs för att de skulle ha råd att köpa hunden.

Det går att sätta 25000 kr som pris i annonsen om man tror att det sållar bort rötägg, när man sedan hittat sina guldkorn kan man ta självkostnadspris.

Att göra sig en hacka på oplanerad avel bara för att det går är att vara en del av problemet.

Men ja, abortspruta hade varit att föredra.
 
Fy fan detta är det värsta jag läst på detta forum, ta bort friska valpar av en enkel liten ras som det dessutom finns överflöd av bra hem till?
Skulle du alltså kunna utföra denna handling och leva vidare med det på ditt samvete?
Bara för hundarna saknar stamtavla?
Jag förstår blandrasköpare när jag läser sånt här.
Ja, det är helt otroligt, man blir mållös. Skulle det visa sig vara något fel på valparna får man väl överväga avlivning då, men dom skall ha en chans i alla fall. Det kommer troligtvis bli hur fina och trevliga hundar som helst, som någon kommer ha fantastiskt stor glädje med i många år.
 
Priset är ett bra verktyg för att sålla, dels så om man säljer till någonstans runt marknadspris så blir det oattraktivt att sälja vidare och man sållar också bort många som inte har råd att ha hund hur trevliga de än är.

Det är inte helt lätt att kolla upp potentiella hem och det är bra att få så mycket hjälp som möjligt.
Som uppfödare märkte jag aldrig att priset var av betydelse. Idioter med feta plånböcker finns det gott om. Jag har tom skänkt bort 3 hundar och de hemmen är fantastiska.
Och jag har sålt för fullpris och det har blivit skit. Så jag lärde mig att min frågor och deras svar var det bästa verktyget.
 
Har man inte möjlighet att behålla någon valp ska man inte ta valpar alls. Det finns inga garantier för att man kommer hitta goda hem till alla valpar. Även om marknaden är blomstrande nu (om alla köpare kan erbjuda bra hem är en annan sak) kan du bli sittande med någon valp kvar. Särskilt om du är kräsen i ditt urval av köpare.

Generellt om pris, att ett högt pris skulle avskräcka dåliga köpare är bara fantasier. Människor kan luras och dupera, även människor med pengar. Det finns de som tar valpar på sin söta hund för att ha råd att betala tillbaks lånet som togs för att de skulle ha råd att köpa hunden.

Det går att sätta 25000 kr som pris i annonsen om man tror att det sållar bort rötägg, när man sedan hittat sina guldkorn kan man ta självkostnadspris.

Att göra sig en hacka på oplanerad avel bara för att det går är att vara en del av problemet.

Men ja, abortspruta hade varit att föredra.
Fast nu var det en olycka och inte ett val.
 
Har man inte möjlighet att behålla någon valp ska man inte ta valpar alls. Det finns inga garantier för att man kommer hitta goda hem till alla valpar. Även om marknaden är blomstrande nu (om alla köpare kan erbjuda bra hem är en annan sak) kan du bli sittande med någon valp kvar. Särskilt om du är kräsen i ditt urval av köpare.

Generellt om pris, att ett högt pris skulle avskräcka dåliga köpare är bara fantasier. Människor kan luras och dupera, även människor med pengar. Det finns de som tar valpar på sin söta hund för att ha råd att betala tillbaks lånet som togs för att de skulle ha råd att köpa hunden.

Det går att sätta 25000 kr som pris i annonsen om man tror att det sållar bort rötägg, när man sedan hittat sina guldkorn kan man ta självkostnadspris.

Att göra sig en hacka på oplanerad avel bara för att det går är att vara en del av problemet.

Men ja, abortspruta hade varit att föredra.
Fast det där gäller alla valpar så länge de är fertila så kan man para dem med grannens hund. Det är ett argument för att inte föda upp hundar över huvudtaget.
 
Som uppfödare märkte jag aldrig att priset var av betydelse. Idioter med feta plånböcker finns det gott om. Jag har tom skänkt bort 3 hundar och de hemmen är fantastiska.
Och jag har sålt för fullpris och det har blivit skit. Så jag lärde mig att min frågor och deras svar var det bästa verktyget.
Idioter med tjocka plånböcker är bättre än idioter som inte har råd att ta hand om valpen sen kan man undersöka hemmet fast man tar betalt.
 
Ja, det är helt otroligt, man blir mållös. Skulle det visa sig vara något fel på valparna får man väl överväga avlivning då, men dom skall ha en chans i alla fall. Det kommer troligtvis bli hur fina och trevliga hundar som helst, som någon kommer ha fantastiskt stor glädje med i många år.

Hur vet du att det kommer bli fina och trevliga hundar? Hur vet du att de kommer hamna i trevliga och fina hem? Just nu finns det ett stort sug av små söta hundvalpar, men vad händer när livet återgår till det vanliga? Vad händer om valparna visar sig ha svårt att bli rumsrena, nafsar efter barnen, har rädslor kring vardagliga fenomen?

Det ansvarsfulla är att låta bli att låta dessa valpar komma till världen.
 
Jag tänker att det bästa är att i första hand se sig om bland folk man känner relativt väl och som förhoppningsvis inte har framtida valpplaner, sedan lägga sig strax över självkostnadspris någonstans och hoppas att det, eftersom det är en liten hund, inte blir mer än två - tre valpar.
Har man tid och plats i hemmet kan man till och med behålla valparna tills de kan kastreras förstås. Det vore ju fantastiskt. :)

Förutsatt att det är för sent för abortspruta förstås.
 
Man kan också kastrera tiken om det är för sent att ge abortspruta. Vilket har flera fördelar; inga valpar och ingen risk att det händer igen.
Ett beslut jag själv fick ta när det visade sig att min ena hund blev sjuk i en delvis ärftlig sjukdom under dräktighetens senare hälft.
Avlivning av valparna var också på tapeten, men det ville jag helst inte av flera skäl som främst handlade om tikens hälsa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 442
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 087
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 119
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp