ej planerad parning mellan två yorkshire utan stamtavla. Vad ska man ta betalt för valparna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det finns väldigt många jättebra hundägare med små plånböcker som är totalt chanslösa på dagens marknad så tycker jag att det är ett seriöst ställningstagande att välja rätt hem före pengar och visa att man inte är ute efter att tjäna pengar på en tjuvparning.
Precis. Om valparna kostar nästan lika mycket som valp från genomtänkt och planerad kull, då tycker jag det känns så oseriöst att jag skulle välja bort därför.
 
Min poäng är att folk som har en tight budget inte nödvändigtvis förlorar förmågan att kunna betala fullpris. Som sagt; det handlar om prioriteringar.

Det finns absolut de som inte vill ge upp sina lyxgrejer för att spara ihop till en valp, men det finns minst lika många som gladeligen gör det, mig inkluderat.
Fast du har ingen tight budget så det är knappast något bra exempel. Ingen har väl påstått att ingen med liten budget klarar av att hålla hund? Har jag missat något? Har man tight budget så handlar det om att ha råd att få vardagen att gå runt med kläder och mat på bordet, inte om man ska tävla med sin hund eller åka på semester.
 
Fast du har ingen tight budget så det är knappast något bra exempel. Ingen har väl påstått att ingen med liten budget klarar av att hålla hund? Har jag missat något? Har man tight budget så handlar det om att ha råd att få vardagen att gå runt med kläder och mat på bordet, inte om man ska tävla med sin hund eller åka på semester.
Vilken del av att jag lever på bidrag förstår du inte?
 
Vilken del av att jag lever på bidrag förstår du inte?
Ingen del. Jag bedömer det du skriver om vad du har råd med, inte din inkomst. Tigth budget handlar för mig att vända och vrida på pengarna för att ha råd med mat och kläder. Då finns det inte utrymme för något extra.
 
Fast om man måste välja mellan mat på bordet och skor till barnen har man inte råd att köpa ens en billig hund, hur billig den än är.
Det är just det som är poängen. Om man praktiskt taget skänker bort hunden så kan detta vara realiteten att den nya ägaren har inte råd.

Har man lite marginaler kan man betala ett vettigt pris för hunden även om man inte har stora resurser.
 
Man kan lätt få betala 15.000 kr efter att försäkringen tagit sin del om man har otur. Om man inte kan hosta upp den summan för att kanske lite impulsivt köpa en valp, så lär det inte bli lättare när hunden plötsligt blivit sjuk och behöver veterinärvård.... det är då det blir ett tiggarinlägg i sociala medier, där man hoppas att andra kan betala åt en...

Och vissa saker täcker inte ens försäkringen... Jag har lagt ut runt 12.000kr nu på en rotspetsabscess och tandutdragning. Inget som försäkringen tar.
Skulle aldrig våga ha djur utan en ordentlig buffert eller möjlighet att lösa betalningen via tex kreditkort eller något. Min största mardröm är att hamna i ett läge där jag måste välja avlivning enbart pga att jag inte har råd att fixa det som är trasigt..
 
Och vissa saker täcker inte ens försäkringen... Jag har lagt ut runt 12.000kr nu på en rotspetsabscess och tandutdragning. Inget som försäkringen tar.
Skulle aldrig våga ha djur utan en ordentlig buffert eller möjlighet att lösa betalningen via tex kreditkort eller något. Min största mardröm är att hamna i ett läge där jag måste välja avlivning enbart pga att jag inte har råd att fixa det som är trasigt..
Jag har hund och är fattig. Jag väljer inte mellan mat och skor, men prioriterar rätt hårt för att ha råd med saker, hunden kommer före i mycket. Han är försäkrad, det finns en budget för "sjukdom" och han får bra mat och omvårdnad. Men. Jag har hund på en premiss. Jag kommer aldrig i från att leva på det viset jag gör då jag har sjukersättning och är handikappad, det är ett faktum som inte ger höga inkomster. Då får jag välja mellan att inte ha hund eller att ha hund. Jag kan inte vara utan hund, på riktigt, jag mår psykiskt dåligt av det. Därför har jag satt kravet att om hunden blir sjuk eller skadad så att trots att försäkringen tar det mesta så är summan som är kvar för hög för mig att betala, ja då är avlivning ett alternativ. Inte att jag låter mitt djur lida för att jag inte har råd med veterinärvård som kan komma att bli dyr. Jag har satt en gräns, över den gränsen så är avlivning alternativet. En död hund lider inte. Jag behöver inte heller skämmas över detta eftersom min hund har det bra hos mig under sitt liv nu och faktiskt inte kommer att lida just pga mitt beslut.

Detta beslut togs för många många år sedan. Jag har dock haft turen och haft friska och krya hundar. En har haft livmoderinflammation en gång. En har haft framfall en gång, en har haft höftproblem på ålderns höst, en blev biten av en kompis hund och fick sys och dra ut tänder och en hade ett hjärtfel som blev undersökt, men hon dog tyvärr innan vidare uppföljning på det. De alla har blivit gamla hundar mellan 9 och 12 år, blivit avlivade pga cancer. Andra har bara träffat veterinär vid vaccinationerna och aldrig behövt något annat.
 
Senast ändrad:
Det är just det som är poängen. Om man praktiskt taget skänker bort hunden så kan detta vara realiteten att den nya ägaren har inte råd.

Har man lite marginaler kan man betala ett vettigt pris för hunden även om man inte har stora resurser.
Man kan komma en bra bit på vägen med 300 kr i mat och 300 kr kan vara ett par skor. Det är däremot sällan någon säljer en hund för 300 kr i dag. Så är man så fattig har man inte råd att ens köpa en billig hund. Hundar som bortskänkes finns ytterst sällan i dag heller. De personer i min närhet som tillhör "den fattiga gruppen av människor" och som har hund, prioriterar hundmat före något till sig själv, men de tillhör inte gruppen som måste välja mellan ett par skor till barnen och mat på bordet, utan har det just steget bättre. Dock har de ändå inte råd att betala flera tusen för hundar.

Själv har jag levt barndom och tonårsliv där mamma fick välja mellan skor och mat på bordet, och vi hade hund, som fick vad de "behövde" (vad nu det är egentligen). På den tiden köpte man blandrashundar för 500 kr. Den tiden är sedan många år förbi.
 
Man kan komma en bra bit på vägen med 300 kr i mat och 300 kr kan vara ett par skor. Det är däremot sällan någon säljer en hund för 300 kr i dag. Så är man så fattig har man inte råd att ens köpa en billig hund. Hundar som bortskänkes finns ytterst sällan i dag heller. De personer i min närhet som tillhör "den fattiga gruppen av människor" och som har hund, prioriterar hundmat före något till sig själv, men de tillhör inte gruppen som måste välja mellan ett par skor till barnen och mat på bordet, utan har det just steget bättre. Dock har de ändå inte råd att betala flera tusen för hundar.

Själv har jag levt barndom och tonårsliv där mamma fick välja mellan skor och mat på bordet, och vi hade hund, som fick vad de "behövde" (vad nu det är egentligen). På den tiden köpte man blandrashundar för 500 kr. Den tiden är sedan många år förbi.
Nej det var någon som menade att hunden skulle skänkas bort. Det är billigare än 300 kr.

Den som har utrymme att prioritera hund och ha en buffert för veterinärräkningar lever inte på marginalen innan de skaffar hund. De fattigaste har inte råd med hund, däremot finns det många med låga inkomster som prioriterar det, men då ska man ha en marginal att kunna prioritera.
 
Nej det var någon som menade att hunden skulle skänkas bort. Det är billigare än 300 kr.
Det har jag i så fall missat. Jag har läst att någon HAR skänkt bort några valpar, men att några har skrivit att de hade sålt dessa valparna till självkostnadspris, vad det kostar för foder osv under tiden man har tiken och valpen. Vilket ju är mer än 300 tex.
 
'
Det har jag i så fall missat. Jag har läst att någon HAR skänkt bort några valpar, men att några har skrivit att de hade sålt dessa valparna till självkostnadspris, vad det kostar för foder osv under tiden man har tiken och valpen. Vilket ju är mer än 300 tex.
Jag tror jag sett det minst ett par gånger, men jag orkar inte leta. Det är heller inte poängen om hunden är gratis eller kostar ett par tusenlappar utan jag ser det som att har man en prislapp på valpen som är det realistiska värdet så sorterar man per automatik bort många som väljer just den hunden för att den är billig oavsett om det handlar om att de egentligen inte har råd eller om att de köper för att sälja vidare. Det är ett verktyg tillsammans med andra för att välja ut en vettig ägare, inte det enda. Det kanske gör att någon fantastisk människa behöver spara ett tag till för att få ihop till sin valp men, vilket kanske är synd, men samtidigt så är man rimligt säker på att den som köper valpen har råd att hålla den och dessutom vill behålla den.
 
För övrigt tycker jag det är orimligt att blandraser (ja, jag räknar denna kull som blandras, de är inte registrerade) som kostar en spottstyver att tillverka kan kosta mer än renrasvalpar där uppfödaren gjort allt rätt, testat hela släkten, meriterat till höger och vänster och lagt massor av pengar på sin avel. Det är liksom nåt fel på det systemet. Det finns förvisso renrasvalpar som också säljs dyrt från oseriösa uppfödare fast de kostar typ noll att ta fram också - lika galet det.
 
Och för att du klarar det (och tydligen inte är villig att betala mer än småsummor för valpar) så gäller samma sak för alla andra? Knappast? Det är bara ett säkrare kort att undvika att sälja till de som inte har råd att köpa hund till marknadspris.

Den som har en tight budget har för övrigt inte råd med det du nämner. Med tight budget menar jag snarare att man har nöd med det nödvändigaste inte mer och har inga pengar att prioritera på varken resor, tävlingar, fysioterapi eller spara ihop till en hund (lågt normalpris) / buffert.
Vilka menar du har en sådan extremt tajt budget? Dom som inte har någon inkomst alls möjligtvis av någon anledning för på bidrag även det lägsta så har dom flesta utan problem råd med hund. Har man inte någon inkomst alls så bör man nog ändå avvakta med hund tills läget är stabilt.

Och tävla och resa och allt det där är inget måste.
 
Vilka menar du har en sådan extremt tajt budget? Dom som inte har någon inkomst alls möjligtvis av någon anledning för på bidrag även det lägsta så har dom flesta utan problem råd med hund. Har man inte någon inkomst alls så bör man nog ändå avvakta med hund tills läget är stabilt.

Och tävla och resa och allt det där är inget måste.
Agda, Sune, Pia, Gitt. Sven, Anton....
Givetvis kan jag inte räkna upp alla som lever på gränsen, men ja det finns en hel del som har det mycket tight, ensamstående låginkomsttagare med flera barn, vissa pensionärer och så en del som lever på existensminimum och samtidigt har stora skulder och drass med och kanske barn.

Vem har sagt at man måste tävla och resa? JAg bara konstaterade att om man kan göra det och har råd att ha hund (med försäkring och bästa hundfodret) då har man ganska god marginal.
 
Agda, Sune, Pia, Gitt. Sven, Anton....
Givetvis kan jag inte räkna upp alla som lever på gränsen, men ja det finns en hel del som har det mycket tight, ensamstående låginkomsttagare med flera barn, vissa pensionärer och så en del som lever på existensminimum och samtidigt har stora skulder och drass med och kanske barn.

Vem har sagt at man måste tävla och resa? JAg bara konstaterade att om man kan göra det och har råd att ha hund (med försäkring och bästa hundfodret) då har man ganska god marginal.
Jag har god marginal för att jag prioriterar hundarna. Det är inte så himla svårt.
Att lägga upp en budget och hålla sig till den är inte direkt rocket science.
 
Fast alltså. Att det finns folk som inte har särskilt stort spelrum i sin budget är väl ingen nyhet?

Allt beror ju på vad man får och vad för utgifter man har.
Jag vill inte behöva lägga ut hela min ekonomi för att folk ska tro på mig.
Jag är bra på att leva billigt. Jag har gjort det väldigt länge; som 18-åring levde jag på 2800kr i månaden varav min far tog 30% i hyra. Jag lyckades ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 456
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 107
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 133
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 232
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp