Ekonomi i äktenskap/samboende

Helt gemensam ekonomi. Vi driver företag och har gård ihop. Större inköp diskuteras. Vi har aldrig under snart sju år blivit osams om pengar. Jo, en gång, när sambon hade köpt en robotgräsklippare för 13 000 som present till mig när vi fortfarande bodde på förra stället med endast en liten gräsplätt att ta hand om. :D Den fick hans gräsallergiska mor köpa av honom istället.

I övrigt har vi samma ekonomiska sinnen och mål. Vi har inga barn och inga huslån, så vi spenderar gärna pengar på våra intressen, både gemensamma och egna. Mina hundar kostar ju ett antal tusenlappar i månaden under högsäsong, det höjer inte sambon ögonbrynet åt. Vi har egna ISK-konton där vi sätter över pengar, jag sätter över månadsvis och sambon då och då. Så länge vi kan motivera våra inköp så ger vi varandra ekonomisk frihet. Även om motiveringen bara ibland lyder "...den var fin". :angel:
 
I början delade vi lika på gemensamma räkningar, mat och annat vi köpte ihop, men det som blev över av våra egna pengar hade vi var för sig.

Nu har vi gemensamt, lägger ihop allt, betalar räkningar, sparar, mat, osv. Sen tar vi en summa var varje månad som vi får göra vad vi vill för, nöjesgrejer, kläder och sånt
 
Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det viktigt att vi får fortsätta ha våra egna pengar. Jag vill kunna köpa vad jag vill utan att fundera på om han anser att det är någonting vår gemensamma ekonomi ska gå till, samtidigt som jag inte vill behöva fundera på vad han spenderar sina pengar på. Om en golfresa så skulle kosta två månadslöner så vill jag inte behöva lyfta på ögonbrynet över det. Hans pengar, hans grej. Vi vill ha den individuella friheten och dessutom tror jag att det skapar goda förutsättningar för att undvika osämja över ekonomi. Däremot har vi numer gemensamt ägande i boendet och vi vill även ha barn framöver, så det är rimligt att en större del av vår ekonomi kommer att vara gemensam. En möjlighet är att en viss % av lönen går in i en gemensam pott och resterande till en egen. Det är löneskillnad mellan oss men den är inte väldigt stor.

Ni som är gifta eller samboende, med eller utan barn, hur har ni gjort? Har ni allt gemensamt? Strikt uppdelat? Hur löser ni det praktiskt (med räkningar, inköp mm). Varför har ni gjort som ni gjort? Hur har ni tänkt kring föräldraledighet och vabb, ni som har barn?
Jag och min sambo har levt ihop i snart tio (!) :eek: år, är inte gifta. Än.
Vi har alltid delat lika på fasta utgifter men då hans inkomst varit betydligt högre än min (i dagsläget ungefär den dubbla) så har han sedan fått pitcha in med lite mer under månadens gång. Har vi varit iväg och gjort något är det även han som betalat (på eget bevåg).

Vi fick vårat första barn för 3.5 år sedan och jag är den som varit hemma under föräldraledigheten och även den som tagit all vabb då jag har haft mer möjlighet att göra det utan att det ställer till stora problem på arbetsplatsen samt förlorar minst inkomst på det. Folk får kalla det kvinnofälla eller patriarkat men det är så vi valt att göra för att behålla så hög inkomst som möjligt och jag föredrar att kunna ha stenkoll på mina barn när dom är sjuka. Jag väljer att ta sjuknätter eftersom jag är oroligt lagd och ändå inte kan sova, av samma anledning VILL jag ta tiden med mina sjuka barn.
För 5 månader sen fick vi barn nummer två. Även nu kommer jag ta största delen av föräldraledigheten då jag ändå är hemma och studerar i ett par månader till.

Min sambo är väldigt generös (förutom när han är sur men det lägger sig snabbt ;) ) och har jag dåligt med pengar så löser han det. Jag är inte beroende utav honom utan skulle klara mig själv om vi skulle gå isär någon gång. Tidigare hade jag hästar och stod för dessa kostnader själv på samma sätt som sambons jakt är en kostnad som han får stå för själv.
 
Vi är sambos, har hus och tre barn. Principerna för vår ekonomi har dock varit oförändrade sedan vi båda var studenter, bodde i hyresrätt och jag hade häst och bil för eget bruk.

Vi delar procentuellt på våra gemensamma kostnader utifrån inkomsten aktuell månad. Det är också på det sättet vi ”kompenserat” varandra vid föräldraledighet/vab. Alla andra pengar är våra egna.

I de gemensamma kostnaderna ingår också en avsättning till ett gemensamt bosparande. Barnbidraget har vi en egen konstruktion för (räknas inte som någons inkomst) där en del går till långsiktigt sparande till barnen, en del till ett kortsiktigt sparande till dem, och en del till matkontot.
 
Vi är gifta utan äktenskapsförord. Ett gemensamt barn och ett hus som vi båda äger. Vi har som många andra ett konto för gemensamma utgifter gällande hus, försäkringar, förskoleplats osv dit vi för över lika mycket varje månad. Resten av vår lön hamnar på respektive konto och vi har också eget sparande och sköter i stort varsin ekonomi. Han tjänar ca 30 % mer än mig och pytsar ibland in mer när det gäller större inköp etc.

Föräldraledighet och VAB delar vi självklart lika på, finns det ens något annat alternativ? Vi gjorde så att den som arbetade förde över pengar till den som var föräldraledig, för att den föräldraledige inte skulle känna sig livegen. Vi har aldrig någonsin bråkat om pengar.
 
Svarade aldrig på frågan om föräldraledighet och vab. Våra barn är 5 och snart 8 år. Med första var jag hemma heltid i ganska exakt 1 år sen var maken hemma 4 månader. Med andra var jag hemma heltid 10 månader sen delade vi 50% i 4 månader innan maken gick hem heltid 4 månader. Vi hade en period då vi var lediga varannan fredag (barnet varje fredag alltså). Gällande vab delade vi 50% när jag jobbade på tidigare jobbet. Sen jag bytte och fick hemmakontor och blev väldigt flexibel så tar jag det mesta. Maken vabbar om jag har extra mycket på jobbet. Nu börjar dom bli så stora så det är inte så mycket vab längre tack och lov.
 
Vi har kört "all in". Alltså allt i samma korg. Jag såg praktiskt till att det fanns buffert, barnspar osv.
Hade vi inte gjort så hade procentuell uppdelning känts mest aktuell för min del.

Jag har varit hemma typ 99% men har i gengäld plockat ut lön från familens AB, så ekonomiskt har det inte drabbat mig.

Att man kör all in tillsammans är inte per automatik lika med att man inte skulle klara sig själv vid en separation. Man kan t ex köra all in tillsammans och se till att båda har ett tillräckligt sparande, osv osv osv.
 
Föräldraledighet och VAB delar vi självklart lika på, finns det ens något annat alternativ?

Om man kollar på statistiken så finns det gott om alternativ där kvinnan tar mer av båda. För mig personligen är det betydligt viktigare att dela lika gällande barn, än vad det är gällande exempelvis hushållsysslor. Men jag dömer ingen som av olika skäl har valt att göra annorlunda.
 
Det handlar väl snarare om att hitta en lösning där båda bidrar lika mycket till hemmet/hushållet. Jag är inte särskilt intresserad av hans kaka i övrigt.
Men du behöver ju också tänka klokt kring framtiden. Pension, din SGI osv. Det som idag känns som en rimlig uppdelning kanske inte alls kommer vara så nice om du blir långtidssjukskriven eller vid skiljsmässa osv.

Men till uppdelningen - varför måste du göra saker i hemmet när du är ensam hemma? Kan du inte göra annat då och spara hushållsarbetet tills ni kan göra det tillsammans?
Finns väl säkert mycket roligare saker du kan ägna din tid åt 😊
 
Om man kollar på statistiken så finns det gott om alternativ där kvinnan tar mer av båda. För mig personligen är det betydligt viktigare att dela lika gällande barn, än vad det är gällande exempelvis hushållsysslor. Men jag dömer ingen som av olika skäl har valt att göra annorlunda.

Det var menat som en retorisk fråga. Jag kan se många sätt att dela upp ekonomin som är förhållandevis jämställda (jag har tolkat tråden som att du är ute efter en jämställd och rättvis fördelning mellan dig och din partner), men att dela föräldraskapet och dess konsekvenser för både arbetet och livet i stort på annat sätt än 50/50 har jag svårt att se kan vara jämställt.
 
@Voeux För att det motsatta könet inte ska få en verklighets frånvänd uppfattning om att vara hemma med småbarn själv är nåt slags lyxliv med vila, tv och praliner så kan det vara nyttigt att se till att de får prova på det själva. Dotterns pappa trodde på riktigt att det var en dans på rosor att vara föräldraledig och han kom snart på andra tankar när han själv var hemma föräldraledig efter ett halvår.
Har en väninna som i princip varit hemma med barnen och skött hushållet enligt överenskommelse mellan de båda. Efter typ 14 år så blev det separation och han har bara motarbetat precis alls och är bitter över att han minsann fått betala allt, hennes timmar med att ta hand hem och barn är inte vatten värt längre och inte är det pensionsgrundande heller.
 
Som en del utav er vet så ska jag och min sambo gifta oss, och vi funderar lite på hur vi vill göra med vår ekonomi. För oss båda är det viktigt att vi får fortsätta ha våra egna pengar. Jag vill kunna köpa vad jag vill utan att fundera på om han anser att det är någonting vår gemensamma ekonomi ska gå till, samtidigt som jag inte vill behöva fundera på vad han spenderar sina pengar på. Om en golfresa så skulle kosta två månadslöner så vill jag inte behöva lyfta på ögonbrynet över det. Hans pengar, hans grej. Vi vill ha den individuella friheten och dessutom tror jag att det skapar goda förutsättningar för att undvika osämja över ekonomi. Däremot har vi numer gemensamt ägande i boendet och vi vill även ha barn framöver, så det är rimligt att en större del av vår ekonomi kommer att vara gemensam. En möjlighet är att en viss % av lönen går in i en gemensam pott och resterande till en egen. Det är löneskillnad mellan oss men den är inte väldigt stor.

Ni som är gifta eller samboende, med eller utan barn, hur har ni gjort? Har ni allt gemensamt? Strikt uppdelat? Hur löser ni det praktiskt (med räkningar, inköp mm). Varför har ni gjort som ni gjort? Hur har ni tänkt kring föräldraledighet och vabb, ni som har barn?
Nu ska väl ni gifta er snart, så det kommer ju att lösa sig delvis där.
Vi gifte oss för att skydda varandra och det vi har.
Vi kommer att har råd att bo kvar utan problem om någon av oss skulle dö.
Har testamente som är skrivet med hängsle och livrem, livförsäkringar osv.

Jag har särkullsbarn, men det sköter sig mest själv nu. Jag står för ev. utgifter där.
Vi sätter in en viss summa per månad som täcker allt vårt gemensamma och lite till. På det kontot finns gemensamma kort.
Skiljer någon tusenlapp i lön, men det är inte värt att räkna någon procentsats på det.
Har även gemensamma inkomster.

Juridiskt sett är ju pengarna våra, men vi vill ha friheten att kunna köpa saker utan att fundera över "rättvisan" i det.
Har jag lust att lägga 10 papp extra på min hobby en månad, kan jag göra det. Samma sak med partnern som också har hobby som kostar. Hade allt legat på gemensamma kort hade nog främst jag reagerat på hur mycket partnerns hobby kostar! Men man behöver inte veta allt tänker jag. :D
Är man ute tillsammans så betalar än den ene eller andre.
Är matkontot tomt, så betalar den som handlar. Vi trasslar liksom inte med att föra över pengar hit och dit mellan konton på det sättet.

För mig är det viktigt att känna att jag kan driva runt mig själv och mitt, med eller utan partner.
Även om jag är lyckligt gift.
 
Vi sätter över pengar till ett huskonto, procentuellt efter vad vi tjänar. Resten är våra att använda som vi vill. Vi har ett dyrt gemensamt intresse och där diskuterar vi igenom dyra inköp, ingen av oss har något eget dyrt intresse. Skulle inte neka honom att åka på egen resa i vårat intresse så länge han känner att det är något han har råd med.

Vab tar vi ungefär varannan dag lite beroende på hur det ser ut med jobb. Han vabar nog lite mer än mig egentligen.

Jag kan absolut sitta och titta på om min sambo fixar tvätt osv. Jag är hemma själv mer än honom och fixar och donar så har inget dåligt samvete över att jag inte gör saker samtidigt som honom.
 
@Voeux För att det motsatta könet inte ska få en verklighets frånvänd uppfattning om att vara hemma med småbarn själv är nåt slags lyxliv med vila, tv och praliner så kan det vara nyttigt att se till att de får prova på det själva. Dotterns pappa trodde på riktigt att det var en dans på rosor att vara föräldraledig och han kom snart på andra tankar när han själv var hemma föräldraledig efter ett halvår.
Har en väninna som i princip varit hemma med barnen och skött hushållet enligt överenskommelse mellan de båda. Efter typ 14 år så blev det separation och han har bara motarbetat precis alls och är bitter över att han minsann fått betala allt, hennes timmar med att ta hand hem och barn är inte vatten värt längre och inte är det pensionsgrundande heller.

Ja, jag har aldrig förespråkat en ojämn uppdelning av föräldraledighet och VAB. Jag skrev bara att jag inte dömer personer som av olika anledningar har valt att inte dela 50/50.
 
Jag kan absolut sitta och titta på om min sambo fixar tvätt osv. Jag är hemma själv mer än honom och fixar och donar så har inget dåligt samvete över att jag inte gör saker samtidigt som honom.

För mig handlar det nog snarare om att jag vill att vi ska bli klara snabbare så vi kan hitta på någonting roligare. Ta en promenad, kolla på en film eller åka iväg och spela badminton. Samvetet har jag, men när vi väl är hemma tillsammans så vill jag umgås :D
 
Nu ska väl ni gifta er snart, så det kommer ju att lösa sig delvis där.
Vi gifte oss för att skydda varandra och det vi har.
Vi kommer att har råd att bo kvar utan problem om någon av oss skulle dö.
Har testamente som är skrivet med hängsle och livrem, livförsäkringar osv.

Jag har särkullsbarn, men det sköter sig mest själv nu. Jag står för ev. utgifter där.
Vi sätter in en viss summa per månad som täcker allt vårt gemensamma och lite till. På det kontot finns gemensamma kort.
Skiljer någon tusenlapp i lön, men det är inte värt att räkna någon procentsats på det.
Har även gemensamma inkomster.

Juridiskt sett är ju pengarna våra, men vi vill ha friheten att kunna köpa saker utan att fundera över "rättvisan" i det.
Har jag lust att lägga 10 papp extra på min hobby en månad, kan jag göra det. Samma sak med partnern som också har hobby som kostar. Hade allt legat på gemensamma kort hade nog främst jag reagerat på hur mycket partnerns hobby kostar! Men man behöver inte veta allt tänker jag. :D
Är man ute tillsammans så betalar än den ene eller andre.
Är matkontot tomt, så betalar den som handlar. Vi trasslar liksom inte med att föra över pengar hit och dit mellan konton på det sättet.

För mig är det viktigt att känna att jag kan driva runt mig själv och mitt, med eller utan partner.
Även om jag är lyckligt gift.

Det där med försäkringar är en annan sak vi ska se över. Jag har livförsäkring och olycksfallsförsäkring. Sambon har något via jobbet som han måste kolla upp vad det är. Men givetvis är det viktigt för mig att han exempelvis har livförsäkring framöver, då jag skulle behöva sälja ifall han gick bort.
 
Men du behöver ju också tänka klokt kring framtiden. Pension, din SGI osv. Det som idag känns som en rimlig uppdelning kanske inte alls kommer vara så nice om du blir långtidssjukskriven eller vid skiljsmässa osv.

Men till uppdelningen - varför måste du göra saker i hemmet när du är ensam hemma? Kan du inte göra annat då och spara hushållsarbetet tills ni kan göra det tillsammans?
Finns väl säkert mycket roligare saker du kan ägna din tid åt 😊

Visst är det så! Men jag har ju heltidarbete, SGI, tjänstepension, eget pensionssparande mm. så att jag diskar oftare påverkar ju inte det. Däremot påverkar det ju om vi skulle ha en ojämn uppdelning gällande föräldraledighet och VAB, och det anser jag inte att vi ska ha.

Av två anledningar. Det ena är att jag är ganska rastlös som person och plockar och pysslar gärna. Jag vill ha det rent hemma, så jag ser till att det är det. Jag har lite svårt att slappna av hemma om det ser ut som skit. Dessutom är jag hungrig efter jobbet och skulle jag invänta att han slutar och att vi handlar, städar och lagar då så skulle middagen vara klar vid 20 :D Den andra anledningen är att jag gärna vill att vi får lite tid att umgås på vardagskvällarna, oavsett om vi kollar på en film eller går och tränar. Blir vi klara med allt senare så blir det ingen tid över sen.
 
Ja, jag har aldrig förespråkat en ojämn uppdelning av föräldraledighet och VAB. Jag skrev bara att jag inte dömer personer som av olika anledningar har valt att inte dela 50/50.

Jag har aldrig påstått nåt om fördelningen, däremot påpekat att det kan vara nyttigt för bägge föräldrarna att prova på att ta ut föräldraledigheten med eget ansvar över barn och hem ett tag. Vet många exempel på där fäder tagit ut föräldraledigt samtidigt som "mammorna" haft semester = tagit hand om barnet ändå. För mig var det en 30/70 fördelning då jag fick så dålig föräldrapenning så jag var tvungen att gå ut och jobba så fort det bara gick så fick dottern pappa ta ut majoriteten av dagarna.
 
Jag har aldrig påstått nåt om fördelningen, däremot påpekat att det kan vara nyttigt för bägge föräldrarna att prova på att ta ut föräldraledigheten med eget ansvar över barn och hem ett tag. Vet många exempel på där fäder tagit ut föräldraledigt samtidigt som "mammorna" haft semester = tagit hand om barnet ändå. För mig var det en 30/70 fördelning då jag fick så dålig föräldrapenning så jag var tvungen att gå ut och jobba så fort det bara gick så fick dottern pappa ta ut majoriteten av dagarna.

Ja, det håller jag helt med om. Vi siktar som sagt på 50/50, sen får vi se vad som fungerar bäst när vi väl är där om det blir någon procent hit eller dit men hälften var är vår avsikt. Och inte för att han ska lära sig ta hand om sitt barn, utan för att han vill få så mycket tid med barnet som möjligt.
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 955
Senast: fejko
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 396
Övr. Barn Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande? På ÄU diskuteras gemensam ekonomi för fullt...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Nillizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp