Ekonomi i äktenskap/samboende

Visst är det så! Men jag har ju heltidarbete, SGI, tjänstepension, eget pensionssparande mm. så att jag diskar oftare påverkar ju inte det. Däremot påverkar det ju om vi skulle ha en ojämn uppdelning gällande föräldraledighet och VAB, och det anser jag inte att vi ska ha.

Av två anledningar. Det ena är att jag är ganska rastlös som person och plockar och pysslar gärna. Jag vill ha det rent hemma, så jag ser till att det är det. Jag har lite svårt att slappna av hemma om det ser ut som skit. Dessutom är jag hungrig efter jobbet och skulle jag invänta att han slutar och att vi handlar, städar och lagar då så skulle middagen vara klar vid 20 :D Den andra anledningen är att jag gärna vill att vi får lite tid att umgås på vardagskvällarna, oavsett om vi kollar på en film eller går och tränar. Blir vi klara med allt senare så blir det ingen tid över sen.
Men du skrev ju något om att han föreslagit att du skulle jobba mer?
Och något om att han jobbar mer och drar in mer pengar men att du istället sköter mer hemma?

Personligen så tycker jag att det blir konstigt. Hushållsarbete är ju något alla vuxna människor behöver hantera oavsett hur mycket man jobbar. Jobbar man mycket och vill frigöra sig från hushållsarbete så kan man ju köpa in en sådan tjänst, det är något helt annat än att ens partner oavlönat sköter saker.

Men ni gör ju som ni själva vill. Du skriver att du inte vill gå in i den klassiska kvinnofällan men det verkar som att du redan är där?
 
Det där med försäkringar är en annan sak vi ska se över. Jag har livförsäkring och olycksfallsförsäkring. Sambon har något via jobbet som han måste kolla upp vad det är. Men givetvis är det viktigt för mig att han exempelvis har livförsäkring framöver, då jag skulle behöva sälja ifall han gick bort.
Ja och det där är lite klurigt och väldigt viktigt. Bra att ni kollar upp ordentligt.
I vissa fall kan det bli galet och livförsäkringen läggs in i dödsboet. Det har hänt ett par olika bekanta till mig.
Det blir ju lite galet och kan slå helt fel. Istället för att ha hjälp av pengarna för att bo kvar, delades de upp som en tillgång till alla arvtagare, vilket ju aldrig var meningen för någon av dom. En fick sälja/flytta för att kunna lösa ut övriga osv.

Vi har skrivit fullmakter med, superfullmakt var inte uppfunnen när vi skrev. Men säkert väldigt bra att ha.
Har t.o.m. en slags vårdnadsförsäkring!
Händer något någon av oss, så får den andre ut motsvarande halvtidslön för att ta hand om den andre.
Har man råkat ut för diverse olyckor och dödsfall i familj och bekantskapskrets, så tänker man kanske mer på sådana saker?
 
Men du skrev ju något om att han föreslagit att du skulle jobba mer?
Och något om att han jobbar mer och drar in mer pengar men att du istället sköter mer hemma?

Personligen så tycker jag att det blir konstigt. Hushållsarbete är ju något alla vuxna människor behöver hantera oavsett hur mycket man jobbar. Jobbar man mycket och vill frigöra sig från hushållsarbete så kan man ju köpa in en sådan tjänst, det är något helt annat än att ens partner oavlönat sköter saker.

Men ni gör ju som ni själva vill. Du skriver att du inte vill gå in i den klassiska kvinnofällan men det verkar som att du redan är där?

Vi diskuterar, och bollar olika scenarion och argument. Det betyder inte att han föreslår att jag ska arbeta mer, vi hade lika gärna kunnat diskutera möjligheten att han ska arbeta mindre.

Nej, tanken är inte att jag oavlönat ska sköta hemmet därav diskussionen att han skulle bidra mer ekonomiskt. Vi har även pratat om städtjänst om möjligheten att han betalar denna.

Ja, precis. Det är därför vi diskuterar det och försöker hitta en bättre lösning.
 
Ja och det där är lite klurigt och väldigt viktigt. Bra att ni kollar upp ordentligt.
I vissa fall kan det bli galet och livförsäkringen läggs in i dödsboet. Det har hänt ett par olika bekanta till mig.
Det blir ju lite galet och kan slå helt fel. Istället för att ha hjälp av pengarna för att bo kvar, delades de upp som en tillgång till alla arvtagare, vilket ju aldrig var meningen för någon av dom. En fick sälja/flytta för att kunna lösa ut övriga osv.

Vi har skrivit fullmakter med, superfullmakt var inte uppfunnen när vi skrev. Men säkert väldigt bra att ha.
Har t.o.m. en slags vårdnadsförsäkring!
Händer något någon av oss, så får den andre ut motsvarande halvtidslön för att ta hand om den andre.
Har man råkat ut för diverse olyckor och dödsfall i familj och bekantskapskrets, så tänker man kanske mer på sådana saker?

Jag tror absolut man tänker på sådant mer ifall man har egen erfarenhet eller någon närstående som drabbats. Jag skaffade exempelvis olycksfallsförsäkring när en väns sambo ramlade ner från en bro och var sjukskriven med höga vårdräkningar ett halvår. Det som är trist med döden, ja utöver att det innebär en anhörigs död då, är ju att man aldrig kan få dennes signatur eller medgivande längre. Varför det är så viktigt att få innan. Det är lätt att tänka att man aldrig kommer bli drabbad, och det kommer man säkert aldrig heller. Men om det hemskaste hemska skulle ske så är det väl bra att åtminstone inte ekonomin också drabbas på samma gång.
 
Vi diskuterar, och bollar olika scenarion och argument. Det betyder inte att han föreslår att jag ska arbeta mer, vi hade lika gärna kunnat diskutera möjligheten att han ska arbeta mindre.

Nej, tanken är inte att jag oavlönat ska sköta hemmet därav diskussionen att han skulle bidra mer ekonomiskt. Vi har även pratat om städtjänst om möjligheten att han betalar denna.

Ja, precis. Det är därför vi diskuterar det och försöker hitta en bättre lösning.
Tänk på att kvinnofällan per definition innebär att kvinnan kliver in i en roll i hemmet för att hon initialt upplever den som ett bra val. Kvinnofällan handlar inte om att kvinnor diskar mot sin vilja, tvärt om. Kvinnor upplever att det på olika sätt är gynnsamt för dem att ta en roll med ökat ansvar i hemmet, initialt känns detta som en bra idé. Man sitter redan i fällan, men märker det inte eftersom man fortfarande ser rollen som något positivt. Ungefär som du beskriver, att du gillar att pyssla och att du vill ha det rent. Att du vill underlätta så att ni sedan kan göra roliga saker tillsammans, att du inte vill att maten ska bli för sen osv. Fällan blir uppenbar först den dagen då du av någon anledning vill göra på ett annat sätt.

Om du alltså verkligen menar att du inte vill hamna i kvinnofällan så kommer du inte kunna göra några val i den här situationen baserat på vad som känns smidigt, bekvämt, trivsamt osv. Om du vill ta dig bort från kvinnofällan så kommer du vara tvungen att fatta beslut som känns obekväma på olika sätt.
 
För mig handlar det nog snarare om att jag vill att vi ska bli klara snabbare så vi kan hitta på någonting roligare. Ta en promenad, kolla på en film eller åka iväg och spela badminton. Samvetet har jag, men när vi väl är hemma tillsammans så vill jag umgås :D
Okej. Jag hänger hellre med vårat barn än hjälper till med städ om jag redan gjort "min" del.
 
Ja, jag har aldrig förespråkat en ojämn uppdelning av föräldraledighet och VAB. Jag skrev bara att jag inte dömer personer som av olika anledningar har valt att inte dela 50/50.

Jag förstår nog inte riktigt kommentaren. Vad menas med "döma"? Ett föräldraskap där man inte delar lika på ansvaret är inte jämställt. Det är fakta, inte en värdering.
 
Du skriver att du inte skulle ha samvete att se på när han diskar/tvättar. Men han har alltså samvete att låta dig sköta allt på vardagskvällar? Eller möjligen då betala dig för att sköta det. Skulle det vara motsvarande en vit lön för sådant arbete? Jag personligen hade haft svårt för det upplägget utan istället försökt dela hushållssysslorna bättre. Kan ni turas om att jobba någon timme senare 2-3 dagar i veckan och gå tidigare 2-3 dagar i veckan? Så tar den andre huvudansvaret de kvällarna för planerandet och handlandet och börja laga mat och ni får ändå tid över ihop på kvällarna. Om man är hungrig finns det ju mellanmål som går att äta på jobbet innan man går hem.
 
Tänk på att kvinnofällan per definition innebär att kvinnan kliver in i en roll i hemmet för att hon initialt upplever den som ett bra val. Kvinnofällan handlar inte om att kvinnor diskar mot sin vilja, tvärt om. Kvinnor upplever att det på olika sätt är gynnsamt för dem att ta en roll med ökat ansvar i hemmet, initialt känns detta som en bra idé. Man sitter redan i fällan, men märker det inte eftersom man fortfarande ser rollen som något positivt. Ungefär som du beskriver, att du gillar att pyssla och att du vill ha det rent. Att du vill underlätta så att ni sedan kan göra roliga saker tillsammans, att du inte vill att maten ska bli för sen osv. Fällan blir uppenbar först den dagen då du av någon anledning vill göra på ett annat sätt.

Om du alltså verkligen menar att du inte vill hamna i kvinnofällan så kommer du inte kunna göra några val i den här situationen baserat på vad som känns smidigt, bekvämt, trivsamt osv. Om du vill ta dig bort från kvinnofällan så kommer du vara tvungen att fatta beslut som känns obekväma på olika sätt.

Jag tycker att det är en lurig balansgång. För någonstans anser jag inte att jämställdhet nödvändigtvis måste handla om att göra precis hälften var av allting. Jag minns den där reklamen med vitvaror där de satte lås med fingeravtryck tror jag att det var, och paret kunde enbart komma in i diskmaskin och tvättmaskin varannan gång. Som ett test på om de verkligen var jämställda. Jag tycker det är fånigt, även om jag såklart står bakom tanken bakom det. Men själv avskyr jag exempelvis att dammsuga, så det gör jag aldrig utan sambon dammsuger på helgerna då han är hemma mer. Han avskyr att diska, så när jag diskar och han är hemma så går han och plockar i lägenheten medan jag sköter disken. Min ståndpunkt är att det måste finnas utrymme för individuella olikheter i en relation. Så då är ju frågan bara hur långt dessa olikheter kan sträcka sig innan det blir ojämställt igen. Om en vill bidra mer ekonomiskt och en med sysslor? Ja, jag vet faktiskt inte. Det är väl dessa frågor vi funderar kring just nu och eftersom tankarna är ganska nya så har vi inte landat i någonting.

Men annars så ja - jag håller med dig. Att komma ur könsroller lär rimligtvis vara obekvämt så det är en annan väldigt viktig aspekt. Väldigt viktigt att reflektera kring varför vissa saker känns bekvämt och andra inte.
 
Jag förstår nog inte riktigt kommentaren. Vad menas med "döma"? Ett föräldraskap där man inte delar lika på ansvaret är inte jämställt. Det är fakta, inte en värdering.

Jag vet. Med döma menar jag att jag inte nödvändigtvis har en negativ åsikt om andras icke jämställda relationer. Sedan kan det såklart anses problematiskt på olika sätt.
 
Ja, absolut. Det är nog mer att jag själv inte är bekväm med att titta på medan han städar/tvättar/lagar mat. Så är vi hemma tillsammans så gör vi saker tillsammans, och han är inte hemma själv så ofta. Men visst går det att dela upp bättre än vad vi gör nu!

Här.
 
Jag tycker att det är en lurig balansgång. För någonstans anser jag inte att jämställdhet nödvändigtvis måste handla om att göra precis hälften var av allting. Jag minns den där reklamen med vitvaror där de satte lås med fingeravtryck tror jag att det var, och paret kunde enbart komma in i diskmaskin och tvättmaskin varannan gång. Som ett test på om de verkligen var jämställda. Jag tycker det är fånigt, även om jag såklart står bakom tanken bakom det. Men själv avskyr jag exempelvis att dammsuga, så det gör jag aldrig utan sambon dammsuger på helgerna då han är hemma mer. Han avskyr att diska, så när jag diskar och han är hemma så går han och plockar i lägenheten medan jag sköter disken. Min ståndpunkt är att det måste finnas utrymme för individuella olikheter i en relation. Så då är ju frågan bara hur långt dessa olikheter kan sträcka sig innan det blir ojämställt igen. Om en vill bidra mer ekonomiskt och en med sysslor? Ja, jag vet faktiskt inte. Det är väl dessa frågor vi funderar kring just nu och eftersom tankarna är ganska nya så har vi inte landat i någonting.

Men annars så ja - jag håller med dig. Att komma ur könsroller lär rimligtvis vara obekvämt så det är en annan väldigt viktig aspekt. Väldigt viktigt att reflektera kring varför vissa saker känns bekvämt och andra inte.
Men du är ju fri att göra precis hur du vill. Jag tror dock inte att du hade lyft frågan om kvinnofälla om du på allvar ansåg att ni hade en jämställd uppdelning? Om du tycker att ni har en jämställd uppdelning (på ert eget sätt) så vad är problemet?

Jag tycker ju att du beskriver något väldigt klassiskt. Om du läser dina egna inlägg och låtsas att de är skriva av någon annan - ser du inte hur uppenbart klassiskt det är?
Från mitt perspektiv sitter du redan djupt i kvinnofällan. Men om du är nöjd där så spelar ju inte min åsikt någon roll.
 
Men du är ju fri att göra precis hur du vill. Jag tror dock inte att du hade lyft frågan om kvinnofälla om du på allvar ansåg att ni hade en jämställd uppdelning? Om du tycker att ni har en jämställd uppdelning (på ert eget sätt) så vad är problemet?

Jag tycker ju att du beskriver något väldigt klassiskt. Om du läser dina egna inlägg och låtsas att de är skriva av någon annan - ser du inte hur uppenbart klassiskt det är?
Från mitt perspektiv sitter du redan djupt i kvinnofällan. Men om du är nöjd där så spelar ju inte min åsikt någon roll.

Fast det har jag ju sagt redan från början? :crazy: Nej, vi har inte en jämställd relation i dagsläget och det är precis det som vi försöker diskutera fram en lösning på. Jag tycker att jag har varit extremt tydlig med just det.
 
Fast det har jag ju sagt redan från början? :crazy: Nej, vi har inte en jämställd relation i dagsläget och det är precis det som vi försöker diskutera fram en lösning på. Jag tycker att jag har varit extremt tydlig med just det.
Det blir ju lite motsägelsefullt när du upprepat skriver inlägg som tyder på motsatsen.
Du kanske behöver fundera lite mer på hur viktigt det faktiskt är för dig att få till en förändring mot en mer jämställd relation? Och om det är viktigt så kommer du behöva genomföra förändringar som inte alls känns lockande. Tex att ni delar på uppgifter oavsett vem som tycker att det är roligt/tråkigt, och även om det innebär att ni får mindre tid till att göra roliga saker tillsammans.

Och vad tycker din partner om det här? Är han villig att göra förändringar?
Du nämnde tex att han skulle jobba mindre. Det kan ju vara en jättebra lösning. Du slutar göra hushållsarbete på egen hand och han jobbar mindre så att ni ändå har tid för roliga saker ihop.
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 936
Senast: fejko
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368
Övr. Barn Hur gör ni som har barn med ekonomin? Har ni delad eller gemensam ekonomi? Sparande? På ÄU diskuteras gemensam ekonomi för fullt...
2
Svar
28
· Visningar
3 048
Senast: Nillizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp