Bukefalos 28 år!

En flock med Amstaffar :)

Sv: En flock med Amstaffar :)

Peggy & Moony är importer, men dom kommer från Kroatien och Serbien :) Vi har inte fått kupera i Sverige på mååånga år, och nu börjar det komma förbud i många andra EU-länder också. Men det får fortfarande göras (Eller görs illegalt för den delen) i en hel del länder här i närheten, och såklart i USA också.

Hoppas du inte har något emot att jag kommer med en føljdfråga. Ær det vanligt att man kuperar øronen på amstaffar utomlands? Varfør gør man det? Ær det før att det anses estetiskt snyggt, tradition eller annat?

Personligen tycker jag Monster var underbar :love:. Ær vældigt sugen på en amstaff, tilltalas verkligen av dem, men då jag bor i Danmark blir det væl aldrig att jag får køpa en.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

blogg
Peggy Sue, 4 år

Jäklar så fin !
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Bebben får rätta mig om jag har fel men från början kuperade man ofta av säkerhetsskäl för att hunden inte skulle förlora öron/svans i hundslagsmål, tjurhetsning och liknande. Nu gör man det enbart för det estetiska och mycket för att det är "tradition", men det börjar som nämnts bli förbjudet i fler och fler länder. :)

Amstaff är ju förbjuden i Danmark numera, men jag undrar om Staffordshire Bullterrier är det? Om du nu tilltalas av den här typen av hund, tänkte jag.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Bebben får rätta mig om jag har fel men från början kuperade man ofta av säkerhetsskäl för att hunden inte skulle förlora öron/svans i hundslagsmål, tjurhetsning och liknande. Nu gör man det enbart för det estetiska och mycket för att det är "tradition", men det börjar som nämnts bli förbjudet i fler och fler länder. :)

Amstaff är ju förbjuden i Danmark numera, men jag undrar om Staffordshire Bullterrier är det? Om du nu tilltalas av den här typen av hund, tänkte jag.

Historien om varför hundarna öronkuperades ska man ta med en nypa salt. Lite grovt kan man säga att det mestadels är utställningshundar som har öronkuperats medan hundar från kamplinjer sällan/aldrig har öronkuperats.

Staffordshire bullterriern är inte förbjuden i Danmark.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Hoppas du inte har något emot att jag kommer med en føljdfråga. Ær det vanligt att man kuperar øronen på amstaffar utomlands? Varfør gør man det? Ær det før att det anses estetiskt snyggt, tradition eller annat?

Personligen tycker jag Monster var underbar :love:. Ær vældigt sugen på en amstaff, tilltalas verkligen av dem, men då jag bor i Danmark blir det væl aldrig att jag får køpa en.

Svar på kuperingsfrågan har du ju redan fått såg jag :)

Och tyvärr så lär väl förbudet hålla i sig i Danmark, det är oerhört tråkigt! Du får flytta hem till Sverige i framtiden igen helt enkelt ;)
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Tack för svaret!

Generellt så tilltalas jag av "ulliga,gulliga" hundraser (har t.ex. planer på att min första hund blir japansk spets) men har träffat på en hel del amstaffar som verkligen varit helt underbara, är nog den mest "människoglada" hundrasen jag träffat. Deras mentalitet tilltalar mig, och inte så mycket utseendet. Är Staffordshire bullterriern lik amstaffen mentalt? Lite OT kanske, var inte meningen att sabba din tråd, det blir min sista fråga :D.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Flyttar jag till Sverige och inte har kvar min danska kille (dvs mycket resor till Danmark) så ska jag absolut skaffa amstaff, inte som förstahund men senare. Och då vet jag vem jag ska höra av mig till :).
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Staffen är hyfsat lik mentalt sett, med sin människovänliga attityd :) Också samma energiska och glada ras, men dom är mer lättjobbade rent generellt sett - då det är lite mindre terrier i deras sätt.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Du får komma och bli ihjälpussad någon gång om du har vägarna förbi Österlen :p
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Otroligt vackra!

Jag är väldigt nyfiken, kan du inte dela med dig om hur det är att leva tillsammans med så många? Hur funkar dom ihop och vad bör man tänka på med just den rasen?
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Gud vilka vackra hundar du har! =D Älskar Amstaffens lite knubbiga uttryck =D
Själv är jag uppvuxen med Pudel och vi har 3 stycken i familjen förhoppningsvis 4 snart =)
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Det är.. Ja.. Rätt så speciellt :p

Nu är ju självklart detta väldigt generellt, och jag vet om att det finns skillnader i andra flockar på båda hållen. Och att mycket i mentaliteten - exempelvis - beror på vilken typ av linjer som finns i hundarna också, utöver att dom alla är individer förstås.

Men, det är inte lätt som en plätt faktiskt. Hela flocken fungerar inte längre ihop, trots att dom alla hade en väl fungerande relation sinsemellan tidigare. En del har hänt så som ålder, mognad och liknande. Hanarna kan inte umgås längre, utan skyr varandra som pesten. Båda är kastrerade, men Benjamin är mycket dominant och styr sin flock med järnhand - vilket Bajjon en dag inte gick med på helt enkelt. Dom slogs, och trots oerhört mycket träning efter den incidenten så kan dom inte träffas alls sen dess.
Eller, dom kan gå på kopplade promenader ihop, och det är bara en grind som skiljer dom åt i huset - men dom kan inte umgås.
Ungefär ett halvår senare så började det bli friktion mellan Moony och Peggy, där ingen kunde komma fram till hur dom skulle ha det. För att undvika ytterligare slagsmål eller problem, så valde jag att dela på flocken till två grupper då. Bajjon & Moony är perfekta ihop, och dom fyra andra har en perfekt grupp dom också. Så efter det är allting lugnt, men självklart måste man ju alltid hålla koll.

Dom har ändå mycket lättare att slåss rejält än många andra raser, och småsaker som knappt märks av i en flock med "normala" hundar kan bli enorma här. Och eftersom skadorna inte är roliga, så har vi alltid försiktighetsåtgärder så som att aldrig lämna vissa individer ihop ensamma hemma, dom får aldrig äta ben ihop utan då en och en etc. Och jag är mycket, mycket noga med att bryta lekar som verkar bli för intensiva, och att själv gå in i "småtjafs" och styra upp - så att det inte ska kunna bli något större helt enkelt.

Min enkla uppfattning är att man inte ska ge sig in i att ha en flock med sådana här hundar, om man inte är beredd på att det kan vara mycket svårare än att ha det av andra raser. Och OM något händer, så måste man vara handlingskraftig och inte stå där i ren förvåning/chock. Jag vet att det har hänt många andra som bara haft 2 st, att dom blivit så chockade om dom börjat att slåss - så att dom inte lyckats få isär dom, eller gjort det och då förvärrat skador etc.
Man ska tänka på att könsbunden aggressivitet är väldigt vanligt, och att det inte alltid går att få ihop vuxna individer oavsett om dom växt upp ihop eller ej.

I övrigt är det som vilken flock som helst :) Det tar massor av tid och träning eftersom dom är så pass många, och man får jobba in lite rutiner för att hinna med allting ibland. Men det är underbart att ha soffan full av gosegrisar på kvällen, och att konstant ha någon hund som vill mysa/leka/träna/promenera.
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Om jag en dag ska köpa Amstaff :love: ska jag (hoppas jag få...) köpa av dig!! I din presentation ser jag att du bor i Stockholm/Österlen! Har du sommarställe där, eller...? Jag bor ju strax norr om Österlen... Har du kennelnamn?
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Med så här många österlenare är det nästan så man skulle ha buke-hund österlen träff :D
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Vi bor här på Österlen :) Men jag kommer från Stockholm, så jag är däruppe hos familjen så ofta som det bara går! Klarar väl inte riktigt av att lämna det helt åt sidan liksom, så det fick stå med under min presentation på något vis :D

Yes, kennelprefix finns. Används inte så mycket just nu dock, då det blivit en hel del otur som innebär att dom två avelstikarna jag mest hoppats på båda är kastrerade numera. Ynglingarna ska ta vid, men det krävs ju mer än "bara" en tik. Lämplig hane, tid, resurser, plats etc - allt i livet måste ju klaffa ordentligt. Kommer förmodligen ha något passande tillfälle nästa år för puppar igen, har inte haft något sen 2009 och då var B-kullen en ren och skär (och oplanerad) katastrof, vilket gjorde att jag behövde lite paus faktiskt..
 
Sv: En flock med Amstaffar :)

Tjaa, min lilla skitvalp är ju löjligt glad i främmande hundar i alla fall :D Hon är dryg som få, men lika snäll som hon ser ut också.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 278
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 602
Senast: __sofia__
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 591
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 315
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp