En fråga från en pappa som inte är hästmänniska

Perfekt. Ägarna är snälla mot din dotter. Se nu till att inte bråka med hästägarna nu. 1500kr täcker inte kostnaden på ett fullblod. Tänk på att det kan bli tränarkostnader och kostnader för tävling.
Fullblod? Vad jag vet har vilken typ av häst det är inte framgått.
 
Vi hade möte igår och dottern skall när hon är i stallet utfodra mocka och rida hästen.
Allt det andra kommer ägaren fixa/stå för dvs utrustning, medicin om hästen blir sjuk, det var 1 månads uppsägningstid och blir dottern sjuk eller får förhinder så fixar dom detta själva. Jag eller frugan kommer alltid vara med och om de skulle va så att de strular till sig på något sätt så är det alltid vuxna på plats som hon kan rida ut med eller rida på bana/paddocken.
Grattis till en toppendeal!
 
Jag tycker det är för mycket med 7 dagar i stallet för en 13 åring. De har nog mycket med skolan med läxor och träffa kompisar.

Men det är en riktigt bra deal, ni kan alltid testa en period och se om ni orkar med det. :)
 
Perfekt. Ägarna är snälla mot din dotter. Se nu till att inte bråka med hästägarna nu. 1500kr täcker inte kostnaden på ett fullblod. Tänk på att det kan bli tränarkostnader och kostnader för tävling.
OM det är ett fullblod är inte alla fullblod dyra i drift 🙃😁
 
Jag tycker det är för mycket med 7 dagar i stallet för en 13 åring. De har nog mycket med skolan med läxor och träffa kompisar.

Men det är en riktigt bra deal, ni kan alltid testa en period och se om ni orkar med det. :)
Fast det är ju gott om trettonåringar som har egen häst och får rodda alla dagar om året, det är ingenting ärskilt konstig tycker jag. Här finns det ju till och med ägare som kan rycka in vid sjukdom och liknande, och som jag förstår det behöver dottern bara åka till stallet en gång om dagen.
 
Jag tycker det är för mycket med 7 dagar i stallet för en 13 åring. De har nog mycket med skolan med läxor och träffa kompisar.

Men det är en riktigt bra deal, ni kan alltid testa en period och se om ni orkar med det. :)
Ja vi kommer hålla koll så hon inte bränner ut sig. Hon har varit hos hästen nästan varje dag hela sommaren och dom är 6-7 tjejer i olika åldrar som haft varsin häst o umgåtts på dagarna och hjälpt varandra. Nu är de så att dessa tjejer också kommer va i samma stall så förhoppningsvis kommer de ha lika kul ihop under hösten. Tycker hon de är för mycjet jobb så får vi tänka om
 
Din dotter är 13? I den åldern har man oftast fullt upp med skola och vänner. Jag hade själv varit överlycklig över en sån grej, men jag hade inte förstått hur mycket det hade gått ut över min skolgång och mina vänner, man gör inte det i den åldern.

Ni har fått en jättebra deal, inget snack om det, men din dotter är i den åldern att hon kanske inte är helt redo för ett sånt ansvar. Om jag var du som pappa hade jag pratat med hästägaren om en deal på kanske 3 dagar i veckan med fullskötsel från dotterns sida och att ägaren fick fixa något annat resterande dagar. Din dotter kommer att behöva andra saker också under sin uppväxt.
 
Din dotter är 13? I den åldern har man oftast fullt upp med skola och vänner. Jag hade själv varit överlycklig över en sån grej, men jag hade inte förstått hur mycket det hade gått ut över min skolgång och mina vänner, man gör inte det i den åldern.

Ni har fått en jättebra deal, inget snack om det, men din dotter är i den åldern att hon kanske inte är helt redo för ett sånt ansvar. Om jag var du som pappa hade jag pratat med hästägaren om en deal på kanske 3 dagar i veckan med fullskötsel från dotterns sida och att ägaren fick fixa något annat resterande dagar. Din dotter kommer att behöva andra saker också under sin uppväxt.

Fast om dottern vill vad är problemet? Vi är många som jonglerade både häst, skola, vänner etc och som inte skulle velat byta bort det. Och det blev folk av oss med.

Här finns ju en suverän utgångspunkt för en hästgalen trettonåring. En deal med som egen häst utan fullt ansvar och kostnad. Förstående och involverade föräldrar och en öppenhet om att vill eller orkar hon inte kan hon sluta.

Låt barns vilja höras och låt unga prova sina vingar.
 
Fast om dottern vill vad är problemet? Vi är många som jonglerade både häst, skola, vänner etc och som inte skulle velat byta bort det. Och det blev folk av oss med.

Här finns ju en suverän utgångspunkt för en hästgalen trettonåring. En deal med som egen häst utan fullt ansvar och kostnad. Förstående och involverade föräldrar och en öppenhet om att vill eller orkar hon inte kan hon sluta.

Låt barns vilja höras och låt unga prova sina vingar.

Jo, jag vill också hålla med, jag fixade det, men jag tänker att som ohästkunnig far kanske man vill fundera ett par varv till? Han kanske behöver höra att andra föräldrar faktiskt funderar över situationen? Jag tror det kommer att lösa sig, är tjejen så driven som hon låter blir det nog bra!
 
Jag kan inte riktigt förstå varför någon håller 6-7 hästar som lånas ut till flickor i tonåren för en summa som kanske täcker skoning och mat. Det låter som en dyr hobby. Jag skulle vilja veta varför innan jag tog beslut så det inte finns några ovälkomna baktankar.
 
Din dotter är 13? I den åldern har man oftast fullt upp med skola och vänner. Jag hade själv varit överlycklig över en sån grej, men jag hade inte förstått hur mycket det hade gått ut över min skolgång och mina vänner, man gör inte det i den åldern.

Ni har fått en jättebra deal, inget snack om det, men din dotter är i den åldern att hon kanske inte är helt redo för ett sånt ansvar. Om jag var du som pappa hade jag pratat med hästägaren om en deal på kanske 3 dagar i veckan med fullskötsel från dotterns sida och att ägaren fick fixa något annat resterande dagar. Din dotter kommer att behöva andra saker också under sin uppväxt.
Alla barn har inte vänner heller.
 
Fast om dottern vill vad är problemet? Vi är många som jonglerade både häst, skola, vänner etc och som inte skulle velat byta bort det. Och det blev folk av oss med.

Här finns ju en suverän utgångspunkt för en hästgalen trettonåring. En deal med som egen häst utan fullt ansvar och kostnad. Förstående och involverade föräldrar och en öppenhet om att vill eller orkar hon inte kan hon sluta.

Låt barns vilja höras och låt unga prova sina vingar.
Ja, jag ser inte heller problemet. Bara positivt att ungarna får fysisk fritidssysselsättning och umgåsmed folk IRL istället för att sitta och häcka på barnrummet och umgås via snapchat...
 
Lite tråkiga kommentarer kan jag tycka. Finns massor av ungdomar med egen häst eller som hänger på ridskolan i princip varje dag och ändå sköter skola och vänner. Alla barn har inte heller ett stort utbud av vänner, eller behov av att träffa vänner utöver de som de träffar på de aktiviteter de hänger på vare sig det är i stall eller scouter . När jag var 13-16 hade jag häst och spelade fotboll i division 2, vilket innebar träning fyra dagar i veckan och match, ofta långväga, en dag på helgen. Det gick utmärkt och var väl snarare det som gjorde att jag uthärdade och överlevde tre skitår i högstadiet. Det blev en hyfsat bra människa av mig ändå sedan ;)
 
När jag var 13 var jag i stallet sju dagar i veckan, 3-6h om dagen. Jag hade inte ens egen häst, men väl en sköthäst. Gjorde ibland läxorna i klubbrummet och vännerna fanns ju i stallet? Det enda jag inte ”hann med” var väl att glo på alla coola serier på TV. 🤷🏽‍♀️

När jag tänker efter så är alla mina närmsta vänner idag folk jag träffat genom hästarna. Min BFF och jag träffades första gången i stallet när vi var 11 år gamla, idag närmar vi oss 40.
 
Din dotter är 13? I den åldern har man oftast fullt upp med skola och vänner. Jag hade själv varit överlycklig över en sån grej, men jag hade inte förstått hur mycket det hade gått ut över min skolgång och mina vänner, man gör inte det i den åldern.

Ni har fått en jättebra deal, inget snack om det, men din dotter är i den åldern att hon kanske inte är helt redo för ett sånt ansvar. Om jag var du som pappa hade jag pratat med hästägaren om en deal på kanske 3 dagar i veckan med fullskötsel från dotterns sida och att ägaren fick fixa något annat resterande dagar. Din dotter kommer att behöva andra saker också under sin uppväxt.

När jag i ungefär samma ålder fick min ponny hade jag 1,5 h restid kommunalt enkel väg. Jag pluggade på tåg/buss. Det var extremt sällan mina föräldrar körde mig då.
Jag hade kompisar i stallet och utanför. Jag hade också pojkvän och löptränade mkt.
Min mamma såg till att ta ponnyn 1 dag/v utan mig.
Det gick alldeles utmärkt!
Ofta går det ju att hjälpa varann på hästens vilodag/vilodagar. Så att man kan byta lediga dagar med varann genom att mocka/mata åt varann.
Det klarade jag av att lösa i den åldern.
Jag tror ansvaret över ponnyn hållit mig lite i schack och ur trubbel.

Jag har en hel del elever som har egna ponnier och sköter dem dagligen utan besvär. Och har också haft några som inte orkat dagligen. Då har föräldrar hyrt in någon. Det går ju att lösa sånt med.
 
Alla barn har inte vänner heller.
Nej absolut, helt rätt! Jag ville bara att pappan skulle fundera över det här med varje dag. Men du och andra som säger samma sak har helt rätt, en sån här sak kan innebära att en ung person får precis vad den behöver och vill ha.

Jag tänkte kanske lite för övergripande och generellt.
 
Jag kan inte riktigt förstå varför någon håller 6-7 hästar som lånas ut till flickor i tonåren för en summa som kanske täcker skoning och mat. Det låter som en dyr hobby. Jag skulle vilja veta varför innan jag tog beslut så det inte finns några ovälkomna baktankar.

3 av flickorna är ägarnas egna barn.
Vissa har helt enkelt mer pengar än andra och behöver inte tänka på utgifter.
Varav jag känner båda föräldrarna så de finns inga baktankar
 
Nej absolut, helt rätt! Jag ville bara att pappan skulle fundera över det här med varje dag. Men du och andra som säger samma sak har helt rätt, en sån här sak kan innebära att en ung person får precis vad den behöver och vill ha.

Jag tänkte kanske lite för övergripande och generellt.

Självklart kommer vi hålla koll så hon inte kommer efter i skolan eller typ missa en massa med sina andra kompisar som inte är hästintresserade.
Vad de gäller min tid har jag turen att jag har ett jobb där jag jobbar ca 10 dagar på en månad. Hade man haft 7-16 jobb o 5 dagar i veckan så hade de varit andra förutsättningar.
 
Din dotter är 13? I den åldern har man oftast fullt upp med skola och vänner. Jag hade själv varit överlycklig över en sån grej, men jag hade inte förstått hur mycket det hade gått ut över min skolgång och mina vänner, man gör inte det i den åldern.

Ni har fått en jättebra deal, inget snack om det, men din dotter är i den åldern att hon kanske inte är helt redo för ett sånt ansvar. Om jag var du som pappa hade jag pratat med hästägaren om en deal på kanske 3 dagar i veckan med fullskötsel från dotterns sida och att ägaren fick fixa något annat resterande dagar. Din dotter kommer att behöva andra saker också under sin uppväxt.
Vi är mångasom hade häst när vi var 13...
Och precis som när man är vuxen, så om man verkligen inte kan en dag så planerar man det så att någon kan åka dit och se till.
Här finns föräldrar, kompisar och ägare som alla kan hjälpa till att planera en lösning.
Edit: ser att du sedan klartgjort att du "bara" tyckte föräldern skulle fundera ett varv till, det framgick inte i originalformuleringen alls som jag läste den 😇.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 852
Senast: svea
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
4 805
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp