En god affär trots kompromiss med boende?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Boendet för mig är så stor del i livet att jag bara måste välja med hjärtat det ska klicka till och vara förenligt med jobb och fritid.
Att bo där det känns fel i tre år skulle jag aldrig göra. Dessutom är det hemskt att medverka till att pressa upp priser när jag vet att många står utanför arbetsmarknaden och många har låga löner fast de så väl behövs. Spekulera är okej om en vill det men det finns bättre sätt.
 
Jag struntar lite i hur det ser ut, faktiskt.

För mig ser det ut som att dina trådar alltid körs in på att påpeka dina privilegier som att du aldrig reflekterar över dem. Tyckte ditt #127 var väldigt relevant.

Funderar fortfarande på din ursprungsfråga men tror vi är alldeles för olika för att jag ens ska kunna svara. Det enda "viktiga" för mig förutom att ha hjälpligt råd med hyran är ljust och ytor lätta att hålla rena. Jag har inte så stor möjlighet att välja och gör allt till ett hem i det lilla. Just nu bor jag dyrare än jag egentligen vill pga bostadslös annars när jag flyttade och njuter av en nyare o enl mig superfin lägenhet. Men är inställd på att behöva "byta ner" mig i känsla för att få lägre hyra och lite mer yta (nu sovalkovsetta) när jag stått tillräckligt länge i kö för att kunna byta. Får stå ut mer sämre ekonomi något år till tror jag.
 
Den här trådens utveckling där ditt "privillegium" skrivs på näsan på dig?

Nä, jag tolkar det inte som att det har något med skuld att göra. Mest att man vill tala om för mig att jag minsann är privilegierad (och det tycks hända i var och varannan tråd här). Jag känner mer att jag är fullkomligt medveten om det. Jag är privilegierad på väldigt många sätt, men det innebär inte att jag ständigt pratar om det.
 
Vi är på väg in i en lågkonjuktur. Jag vet ingenting om TS ekonomiska och jobb förhållanden öht men under tre år kan mycket hända i privatekonomin och som vi alla vet så är det större krav idag vad gäller bolån. Svenskar är högt belånade (ffa bostadslån) jämfört med andra länder och det är något som ekonomer, både inhemska och internationella kritiserat hårt, vilket var en stor anledning till att man stramade åt bolånevillkoren och det förs diskussioner att ytterligare åtstramningar behövs i framtiden. Så att få bolån är kanske inte så lätt för mer än 2/3 av hyresgästerna när tiden kommer om tre år även om det är en fastighet med kapitalstarka hyresgäster.

Och ärligt, för att mäklaren säger det, så behöver det inte vara hela sanningen eftersom hen har definitivt intresse av att få till en affär. Jag skulle själv undersöka förhållandena i den nya fastigheten. Jättebra att alla just nu röstar för ombildning, hur är läget om tre år? Det behövs bara en liten grupp hyresgäster för att förhala processen även om de sannolikt kommer förlora. och att överklaga beslut är en svensk sport :angel: Har stammar bytts? I vilket skick är fastigheten? Vilka eventuella investeringar kommer nya BRF att behöva göra?

Vissa har gjort kometkarriär med att köpa och sälja sina bostäder och man började ofta genom en ombildning med fördelaktiga villkor men jag skulle inte gå in i en affär där vinsten är (minst) tre år framåt i tiden och på så osäkra premisser, särskilt om man under den tiden höjer sin hyra. Jag bor i en stooor BRF som därför förvaltas professionellt och älskar det. Om en lampa i trapphuset dör så meddelar man förvaltaren och det byts i princip samma dag. När tvättmaskinen förvandlas till något från Stephen King och försöker dränka användaren, ring och meddela förvaltaren. Inga glada lappar i brevlådan: Hej! Helgen xxx har vi gemensam vårstädning, föreningen bjuder på korv och man antingen håller sig hemma med persiennerna neddragna eller ser till att man är bortrest hela helgen. Inget schema om städ av trapphuset uppsatt på anslagstavlan. Jag har bekanta/kolleger i mindre föreningar som fått utstå det och mer.

Fö är det viktigaste när jag väljer bostad en tisdag i november vid halv sju på kvällen det är råkallt blask och man släpar sig hem från jobbet via kollektivtrafiken, trött och hungrig som fasiken med några burkar konserverade tomater, bröd och mjölk hemma och måste handla snabbt och nu! (Affär i nära anslutning till hemfärd viktigt!). Sedan bära hem skiten till bostaden som ska ligga så nära en hållplats/station som möjligt/mvh Icke-esteten.

Edit: Såg nu att info kom via ombud gällande ombildningen, men 'mycket stor sannolikhet' kan betyda mycket och litet.
 
Senast ändrad:
För mig ser det ut som att dina trådar alltid körs in på att påpeka dina privilegier som att du aldrig reflekterar över dem. Tyckte ditt #127 var väldigt relevant.

Visst är det så. Jag tror jag ska nämna det i varje mening framöver, då kanske alla förstår att jag redan vet?

Funderar fortfarande på din ursprungsfråga men tror vi är alldeles för olika för att jag ens ska kunna svara. Det enda "viktiga" för mig förutom att ha hjälpligt råd med hyran är ljust och ytor lätta att hålla rena. Jag har inte så stor möjlighet att välja och gör allt till ett hem i det lilla. Just nu bor jag dyrare än jag egentligen vill pga bostadslös annars när jag flyttade och njuter av en nyare o enl mig superfin lägenhet. Men är inställd på att behöva "byta ner" mig i känsla för att få lägre hyra och lite mer yta (nu sovalkovsetta) när jag stått tillräckligt länge i kö för att kunna byta. Får stå ut mer sämre ekonomi något år till tror jag.

Det är ju en ständig kompromiss det där med boende. Oavsett om man har bättre möjligheter att välja runt, eller sämre. Men det är en fin egenskap att kunna göra allt till ett hem!
 
För mig ser det ut som att dina trådar alltid körs in på att påpeka dina privilegier som att du aldrig reflekterar över dem. Tyckte ditt #127 var väldigt relevant.

Funderar fortfarande på din ursprungsfråga men tror vi är alldeles för olika för att jag ens ska kunna svara. Det enda "viktiga" för mig förutom att ha hjälpligt råd med hyran är ljust och ytor lätta att hålla rena. Jag har inte så stor möjlighet att välja och gör allt till ett hem i det lilla. Just nu bor jag dyrare än jag egentligen vill pga bostadslös annars när jag flyttade och njuter av en nyare o enl mig superfin lägenhet. Men är inställd på att behöva "byta ner" mig i känsla för att få lägre hyra och lite mer yta (nu sovalkovsetta) när jag stått tillräckligt länge i kö för att kunna byta. Får stå ut mer sämre ekonomi något år till tror jag.
Detta måste jag dock bemöta. Det var jag som pratade om privilegier och det var inte till @Voeux utan till @tornblomma, en kommentar till ett specifikt inlägg av henne. Så jag är inte skyldig till vilka spår Voeuxs trådar ”alltid körs in” på.
 
Samma här! Det är det värsta med vår lägenhet nu. 37 kvm med yttepytte sovrum, genomgångskök och en gigantisk hall O_o Why? Samma kvm hade känts helt annorlunda om de öppnat upp.
Ugh, det tycker jag är helt obegripligt jag också. Fast ingen hall alls är jobbigt också, man ska ju ha någonstans att hänga av sig på :confused::meh:
 
Jag är bara så fascinerad över att boende har blivit en sådan helt otrolig statuspryl och konsumtionsindustri. Förr betraktades boendet som social rättighet men numera handlar allt om hur framgångsrik på pengar man är. Intressant tråd som verkligen belyser detta. Jag hade inte stått ut med mig själv om jag roffat åt mig en massa pengar på boende. Jag inser att jag är en udda fågel i ett samhälle där alla bara ska ha mer och mer pengar hela tiden på bekostnad av losers som får mindre o mindre. Jag tänker också att mina handlingar faktiskt betyder något, också.
 
Jag är bara så fascinerad över att boende har blivit en sådan helt otrolig statuspryl och konsumtionsindustri. Förr betraktades boendet som social rättighet men numera handlar allt om hur framgångsrik på pengar man är. Intressant tråd som verkligen belyser detta. Jag hade inte stått ut med mig själv om jag roffat åt mig en massa pengar på boende. Jag inser att jag är en udda fågel i ett samhälle där alla bara ska ha mer och mer pengar hela tiden på bekostnad av losers som får mindre o mindre. Jag tänker också att mina handlingar faktiskt betyder något, också.

Ptja, jag är väl ett jävla kapitalistsvin helt enkelt som aldrig tänker på andra än mig själv utan hysteriskt roffar åt mig på bekostnad av samhällets svaga. Gärna med hjälp av mitt medfödda privilegium.

(Vi kan väl helt enkelt komma överens om att vissa helt enkelt tycker så, så slipper vi mala det tråd efter tråd efter tråd?)
 
Nä, det tycker jag inte. Jag är faktiskt väldigt trött på att höra gliringar om mitt privilegium eller mitt aningens mer liberala synsätt i varenda tråd, nästan oavsett om den handlar om pepparkakor eller vädret. Jag vet om att jag aningens är mer liberal än många här inne, jag vet om att jag är privilegierad. Jag är väldigt privilegierad. Jag önskar att jag någon gång kunde få ta mig igenom en tråd utan att detta ska poängteras på ofta ganska otrevliga sätt. Det är helt okej att inte tycka som jag, det är helt okej att tycka att jag är en riktig kapitalist om man nu tycker det. Jag är bara väldigt trött på att höra om det.
Öh mitt inlägg ska inte tolkas så personligt. Du gör som du gör, jag skriver i allmänna och generella termer på en samhällsnivå. Du gör intressanta trådar, tycker jag.
 
Nä, det tycker jag inte. Jag är faktiskt väldigt trött på att höra gliringar om mitt privilegium eller mitt aningens mer liberala synsätt i varenda tråd, nästan oavsett om den handlar om pepparkakor eller vädret. Jag vet om att jag aningens är mer liberal än många här inne, jag vet om att jag är privilegierad. Jag är väldigt privilegierad. Jag önskar att jag någon gång kunde få ta mig igenom en tråd utan att detta ska poängteras på ofta ganska otrevliga sätt. Det är helt okej att inte tycka som jag, det är helt okej att tycka att jag är en riktig kapitalist om man nu tycker det. Jag är bara väldigt trött på att höra om det.
Jag älskar att du inte är svartvit rakt igenom som många andra här är! :up: Jag begriper faktiskt inte varför vissa här verkar bli så provocerade av dig. Du diskuterar alltid på en hög nivå, du håller tonen även när folk är direkt otrevliga och du ger intryck av att vara en genuint vänlig, smart och empatisk människa.
 
Öh mitt inlägg ska inte tolkas så personligt. Du gör som du gör, jag skriver i allmänna och generella termer på en samhällsnivå. Du gör intressanta trådar, tycker jag.

Tack! Men när du går in i min tråd gällande min bostadssituation och skriver om statushets och att roffa åt sig på bekostnad av andra, med slutklämmen att du själv tänker att dina att handlingar faktiskt betyder något så måste du förstå att jag tar det personligt.
 
Jag älskar att du inte är svartvit rakt igenom som många andra här är! :up: Jag begriper faktiskt inte varför vissa här verkar bli så provocerade av dig. Du diskuterar alltid på en hög nivå, du håller tonen även när folk är direkt otrevliga och du ger intryck av att vara en genuint vänlig, smart och empatisk människa.

Tack snälla! Det gör mig glad att höra, jag försöker mitt bästa. Buke har gett mig många viktiga perspektiv på både politik och mitt eget privilegium, och det är jag oändligt tacksam för. Tack vare allt som nötts och blötts genom åren. Men vi kommer alltid ha våra olikheter, vi som skriver här, och det måste det finnas en acceptans för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett knarrigt golv. Nej, det är inte charmigt, det börjar gå mig på nerverna till den grad att jag håller på att få fullkomligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 241
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 398
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 575
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp