En rråd om förstoppning

Bukefalos 30 år!

Fiberfråga. Är vätskan viktig i samband med intaget av fiber eller är det under dagen? Om jag tar en skiva fiberrikt bröd, är det viktigt att dricka i samma veva?

Antagligen. Dricka bör man ju ändå göra.

Men det medlet jag tar häller jag i ett halvt glas vatten och snurrar runt så det inte ligger på botten. Det funkar utmrkt med den mängden. På kvällen

Fiberfråga. Är vätskan viktig i samband med intaget av fiber eller är det under dagen? Om jag tar en skiva fiberrikt bröd, är det viktigt att dricka i samma veva?

Både och, skulle jag säga. Viktigast är att få i sig tillräckligt med vätska över dagen men det skadar inte att pytsa i sig extra i samband med att man äter något fiberrikt. Särskilt de gelbildande fibrerna kommer mer till sin rätt om man tar vätska samtidigt.

Sen en dryg månad tillbaka behöver jag bara göra nummer 2 max 1 gång/vecka. Jag blir helt enkelt inte nödig. Men har till och från väldigt ont i magen.
Jag blev såhär när jag började banta för många år sen (blev bättre med fibrer tillsatt då), men nu har jag inte gjort nån förändring. Alls, jag äter i princip samma sak varje dag. Havregrynsgröt med fibrer, 4-5 fiberrika mackor och sen kyckling och potatis.
Men det börjar bli lite jobbigt nu. Jag får ta laxermedel för att ens gå på toaletten och det kan jag bara göra när jag är ledig eftersom jag inte har tillgång till toalett hela tiden på jobbet. Har fibertabletter, men sist jag tog dom fick jag så ont i magen att jag fick sluta.
Hur 17 får jag igång magen? Dessutom fått hemorrojder pga detta, tack och lov stör de mig inte.
Det enda jag kan komma på har varit, är att jag varit väldigt stressad. Det håller på och lägger sig, men nu blir jag ju mer och mer stressad för magen istället. Vilket ju är kontraproduktivt.
Ska det behöva gå så långt att jag måste sjuka mig för att få igång magen?
Jag går minst 5 km/dag så det är inte det. Jag äter inte grönsaker, däremot funkar frukt. Men sist jag åt äpple dagligen under 1 v blev det istället sån fart på magen att jag fick sluta pga jobbet.

Hjälp?

Googla recept på Pajalagröt. En havregrynsgröt med bl.a. katrinplommon, torkade aprikoser osv. Sätter fart på magen och är rätt god dessutom!

En annan sak att testa är psylliumfrön som man lägger i ett glas vatten. Låt stå nån timme. Då bildas en gelé runt fröna. Sen dricker man det. Slemmigt men bra för magen och hjälper till om man är hård i magen.

Googla recept på Pajalagröt. En havregrynsgröt med bl.a. katrinplommon, torkade aprikoser osv. Sätter fart på magen och är rätt god dessutom!

En annan sak att testa är psylliumfrön som man lägger i ett glas vatten. Låt stå nån timme. Då bildas en gelé runt fröna. Sen dricker man det. Slemmigt men bra för magen och hjälper till om man är hård i magen.

Physilliumfröskal har jag använt i gröten i 3 dagar nu.

Hur går det för dig?
Jag brukar lösa problem som dessa hos mig och min familj med katrinplommon, russin, päron eller jordnötter.
Jordnötter har en överraskande effekt vad gäller att sätta fart (pun intended) på magen.
Bönor fungerar också men har en del andra biverkningar liksom kål av olika slag.

Jordnötter är dessutom en bra proteinkälla och ICAs Basic är både goda och prisvärda.

Hoppas att du får ordning på det hela.

Hur går det för dig?
Jag brukar lösa problem som dessa hos mig och min familj med katrinplommon, russin, päron eller jordnötter.
Jordnötter har en överraskande effekt vad gäller att sätta fart (pun intended) på magen.
Bönor fungerar också men har en del andra biverkningar liksom kål av olika slag.

Jordnötter är dessutom en bra proteinkälla och ICAs Basic är både goda och prisvärda.

Hoppas att du får ordning på det hela.

Lite tidigt att säga nått än. Tog laxermedel så jag fick tömma magen igår när jag var ledig. Försöker vara duktigare på att dricka också. Skriver upp allt på listan som jag ska ta ifrån om detta inte funkar 😅👌

Fortfarande inget toabesök. Men jag har aldrig varit nån som går varje dag heller, så än är det nog lite tidigt att säga nått. Däremot tillverkas gas nu åtminstone, så den har i alla fall börjat starta igång 😎

Jo, kanske ändå!! Får väl köpa att det tar lite tid. Magen har levt om hela kvällen och natten, mullrat och rört sig. Känns mindre svullen idag. Idag fick jag lite resultat, vilket faktiskt är bara 4 dagar istället för 7 som det varit sista tiden. Fortsätter ett tag till och hoppas på mer förbättring!

Idag har magen jobbat på ordentligt! Men jag har så mycket gaser nu att jag nog skulle kunna driva en gasbuss en hel arbetsdag!
Funderar på att byta ut morgongröten mot kvarg, men jag tvivlar på att jag håller mig mätt på kvarg. Mamma blir jättehård i magen av just havregrynsgröt, så kanske har jag ärvt den genen.

Fick lämna blodprov och fick Inolaxol och Movicol utskrivet. Inolaxol är tydligen restat, men enligt apotekspersonalen ger physilliumfröskalen samma effekt? Så jag fortsätter med den och havregrynsgröt ändå, samt Movicol dagligen i några dagar.
Läkaren tyckte blodprov var dags, för det var ju faktiskt lite mer än 100 år sen jag tog det sist. Läkaren ord 😅

Fick lämna blodprov och fick Inolaxol och Movicol utskrivet. Inolaxol är tydligen restat, men enligt apotekspersonalen ger physilliumfröskalen samma effekt? Så jag fortsätter med den och havregrynsgröt ändå, samt Movicol dagligen i några dagar.
Läkaren tyckte blodprov var dags, för det var ju faktiskt lite mer än 100 år sen jag tog det sist. Läkaren ord 😅
Inolaxol har varit restat i typ 2-3 år, känns det som. Jag hade ett recept som jag inte kunde ta ut på under ett helt år.
Men ibland kan det komma ut små leveranser till vissa apotek så om man är ”på” och ringer till de olika kedjorna så kan de boka en fp.
Jag hade tur en gång för några år sen då jag befann mig vid ett apotek och funderade på om jag ska gå in och fråga … så till slut gick jag in och då hade de fått en leverans som de inte packat upp än. De lät mig ta ut två fp på en gång (tog 3 doser/dag). Men efter det har jag inte orkat jaga utan kör med solroskärnor och i nödfall microlax.

Den där gången för en massa år sedan när det var tvärstopp löstes det akuta med pursenid. Fick hjälp av företagsläkaren.

Provade igenom några sorter med fibrer etc. Inget var varaktigt bra. Till jag fixade importal.

Både pursenid och importal är väl receptfria?

Inolaxol har varit restat i typ 2-3 år, känns det som. Jag hade ett recept som jag inte kunde ta ut på under ett helt år.
Men ibland kan det komma ut små leveranser till vissa apotek så om man är ”på” och ringer till de olika kedjorna så kan de boka en fp.
Jag hade tur en gång för några år sen då jag befann mig vid ett apotek och funderade på om jag ska gå in och fråga … så till slut gick jag in och då hade de fått en leverans som de inte packat upp än. De lät mig ta ut två fp på en gång (tog 3 doser/dag). Men efter det har jag inte orkat jaga utan kör med solroskärnor och i nödfall microlax.

Läkaren sade att det precis kommit tillbaka, nämligen. Efter att ha varit restat i 2 år. Men jag kör vidare med husken och ser om jag byter ut den sen. För den är inte så god 😇 Och ganska dyr.

Läkaren sade att det precis kommit tillbaka, nämligen. Efter att ha varit restat i 2 år. Men jag kör vidare med husken och ser om jag byter ut den sen. För den är inte så god 😇 Och ganska dyr.
Aha, är den tillbaks redan? Jag läste nåt om december. Inolaxol smakar typ inget, lite plommon kanske, plus att den väl är inom förmån. Fast jag tycker inte den funkar så bra (för mig), måste ta 3 doser/dag och det är lätt att glömma.

Liknande trådar

• Erfarenhet av gallstenar?
  • Ulcerös kolit - skov på gång eller annat?
  • Inte min vårdcentral
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12