En samvetsfråga. Hur skulle ni göra?

En gång glömde ett företag helt bort att skicka faktura till mig efter en beställning. Jag fick mina varor, men eftersom det företaget trasslat en del med tidigare beställningar så "glömde" jag att fråga efter faktura utan bestämde mig för att se det som en kompensation för tidigare misstag :angel: Hade det varit ett mindre och trevligare butik så skulle jag sagt något. (Att jag alls beställde från den trassliga butiken var för att det jag ville ha bara fanns där då)

Visst måste jag veta jag vilket företag det är? De är verkligen hopplösa. Jag tjatade en gång i veckan i tre månader för att få uppgifter om betalning för det jag hade beställt innan jag gav upp (då fick jag varken faktura eller varor). En annan gång betalade jag i förväg utan att några varor kom. Jag fick tillbaka pengarna efter ett halvår efter att ha hotat med polisanmälan.
 
En gång råkade jag snatta ett par vantar för att jag gick och pratade med en kompis som bestämde sig för att inte köpa det hon provat, och upptäckte först i nästa affär att jag glömt gå och betala för vantarna som jag plockat åt mig "när jag ändå är här" :o Då gick jag inte tillbaka.
 
Tror inte heller på karma. Däremot finns oärliga egoistiska människor som utnyttjar situationer till sin fördel och å andra sidan finns det ärliga människor som har förståelse för att det kan bli fel och vill reda ut det på ett juste sätt.

Man väljer vilken skara man vill tillhöra. Handlar inte om karma, om tro på karma krävs är man ju tillbaka på egoistiska skäl.
Jag har inget emot att vara en oärlig människa. Hade det gällt en privatperson eller ett väldigt litet företag hade jag agerat annorlunda, annars kommer jag att vara egoistisk.

Varför jag nämnde karma var för att några menade att saker ändå bara skulle gå sönder, pga karma.
 
Jag hade kontaktat dem för att kunna skicka tillbaka. Dels är väskan inte min eftersom jag inte betalt för den, och vad i hela friden ska jag ha två likadana väskor till?
 
Jag hade kontaktat dem för att kunna skicka tillbaka. Dels är väskan inte min eftersom jag inte betalt för den, och vad i hela friden ska jag ha två likadana väskor till?
Ja men jag kunde ju ha behållit den extra väskan och skickat de två olika (de som jag beställde) tillbaka "för att jag inte gillade dem". Då skulle jag ha haft en ny väska, men företaget hade trott att jag skickade tillbaka hela beställningen.
 
Jag hade tagit chansen att få en gratis väska. Jag känner ingen lojalitet med (stor)företag, som ju själva har satt i system att tjäna pengar med diverse skurkaktiga metoder. Jag hade emellertid aldrig lurat en privatperson eller ett mindre företag.
 
Jag hade tagit chansen att få en gratis väska. Jag känner ingen lojalitet med (stor)företag, som ju själva har satt i system att tjäna pengar med diverse skurkaktiga metoder. Jag hade emellertid aldrig lurat en privatperson eller ett mindre företag.

Det var mig ett tvärsäkert påstående.
 
Fast det ges ju ständigt fula möjligheter. Det är t.ex. inte särskilt svårt att snatta saker i mataffären utan att bli upptäckt, men de flesta låter ju ändå bli utan att ens föreställa sig möjligheten.

:confused: Försöker du få mig till en oärlig människa nu? Det är ju precis det jag INTE är!
...och det är ju faktiskt skillnad på att gå i mataffären och det här fallet.
Jag noterade möjligheten bara - den uppenbara möjligheten för den oärliga. Skrev tråden för att jag tyckte det skulle vara intressant att höra hur många som hade utnyttjat möjligheten och stulit (då det är omöjligt att bli fast).
 
:confused: Försöker du få mig till en oärlig människa nu? Det är ju precis det jag INTE är!
...och det är ju faktiskt skillnad på att gå i mataffären och det här fallet.
Jag noterade möjligheten bara - den uppenbara möjligheten för den oärliga.

Nej, jag säger inte att du är en oärlig människa. Jag köper bara inte skillnaden i att aktivt ta något som inte är ens eget och att passivt behålla något som inte är ens eget.
 
Min tid är värdefull. Problemet med att returnera att det tar en hel del engagemang och tid för att få iväg returen. Hade det varit mer än en struntsumma hade jag förmodligen kontaktat företaget och diskuterat saken med dem men aldrig att jag lagt ut för returporto, fixat emballage (om det finns behov) eller åkt/gått långt för att skicka iväg varan.

Om jag som någon här fått ett par extra strumpor hade jag inte bekymrat mig alls, för litet för att engagera sig i det.

Jag beställde en gång ett träns som skulle skickas först när jag betalt. Jag tvekade dock om jag ville ha det ett par dagar och det kom på posten och det visade sig vara felsytt. Jag tyckte det var för mycket strul med att returnera en felaktig vara som de enligt villkoren inte ens skulle skickat så jag gjorde just ingenting efter första kontakten. Det blev för krångligt och tränset var ganska värdelöst ändå.
 
Fast det ges ju ständigt fula möjligheter. Det är t.ex. inte särskilt svårt att snatta saker i mataffären utan att bli upptäckt, men de flesta låter ju ändå bli utan att ens föreställa sig möjligheten.

Men sen är frågan om de flesta låter bli för att de är ärliga eller helt enkelt för att de är rädda för att åka fast. För mig är det ärligt talat nog mer det senare, det skulle förstöra alldeles för mycket för mig i mitt liv om jag åkte fast för snatteri eller stöld för att det skulle vara värt risken. Inte att jag skulle ha ångest över stackarna som äger ICA Maxi om jag tog lite schampo och fläskfilé.
 
Men sen är frågan om de flesta låter bli för att de är ärliga eller helt enkelt för att de är rädda för att åka fast. För mig är det ärligt talat nog mer det senare, det skulle förstöra alldeles för mycket för mig i mitt liv om jag åkte fast för snatteri eller stöld för att det skulle vara värt risken.
Men vad förstörs om du åker dit för snatteri? Det är ju inget fängelse, utan i värsta fall böter som händer. Visst att det finns i polisregistret, men för de allra flesta människorna händer ju ingenting alls.
 
Men vad förstörs om du åker dit för snatteri? Det är ju inget fängelse, utan i värsta fall böter som händer. Visst att det finns i polisregistret, men för de allra flesta människorna händer ju ingenting alls.

För de flesta människor är det enormt pinsamt socialt att åka fast för sådant om inte annat. Speciellt om det är något man stjäl även fast man egentligen inte behöver det/utan problem kan köpa det. Sen finns det tex en hel del jobb i dagsläget man behöver vara helt ostraffad för att kunna söka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 294
Senast: Kakis
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 259
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp