En samvetsfråga. Hur skulle ni göra?

För de flesta människor är det enormt pinsamt socialt att åka fast för sådant om inte annat. Speciellt om det är något man stjäl även fast man egentligen inte behöver det/utan problem kan köpa det.
Pinsamt för stunden med väktarna på plats kanske, för det är ju inte så att någon annan vet om det. Hur ska grannarna och umgängeskretsen få reda på det?
 
Jag hade fått för dåligt samvete ifall jag behållt den själv.
Spelar ingen roll om det är ett pyttelitet lokalt företag eller megajättar.
 
Pinsamt för stunden med väktarna på plats kanske, för det är ju inte så att någon annan vet om det. Hur ska grannarna och umgängeskretsen få reda på det?

Finns ju andra i butiken också. Kan vara nån bekant, och då
Pinsamt för stunden med väktarna på plats kanske, för det är ju inte så att någon annan vet om det. Hur ska grannarna och umgängeskretsen få reda på det?

Någon bekant i affären? På mindre orter är risken nog stor att det är någon man känner som ser.
 
Nej, jag säger inte att du är en oärlig människa. Jag köper bara inte skillnaden i att aktivt ta något som inte är ens eget och att passivt behålla något som inte är ens eget.

Men någonstans drar nog alla sin gräns för vad som är rimlig inlagd tid i förhållande till nackdelen. Åtm är det så jag resonerar. Har jag missat scanna nåt smått på Coop där jag handlar typ 3 ggr/år så åker jag inte tillbaka med det dagen efter för att betala/lämna tillbaka. Har jag gjort detsamma på mitt lilla Ica där jag åker förbi typ 1 g/vecka så är det betydligt större chans att jag tar med det tillbaka nästa gång/ber dem scanna nästa gång utan o ta en ny.
 
Jag näthandlar så regelbundet att jag varje vecka hämtar och lämnar paket. För mig är det alltså ingen stor sak att lägga tillbaka överskottsvaran, klistra på en etikett som mailas ut av en säljare som vill ha tillbaka varan, och ta med den på pakethämtnings-/lämningsdagen.
 
Jag håller med om att man ska vara ärlig och säga till, men hur mycket jag är beredd att anstränga mig för att returnera kan nog variera med faktorer som vem säljaren är, värdet på varan, hur svårt det är att paketera varan igen och om jag har ngt annat ärende till 'posten' eller inte ...De gånger jag har fått ngt som jag inte beställt extra har jag sagt till och då fått behålla varan, men det har varit ganska billiga saker ..
 
Men sen är frågan om de flesta låter bli för att de är ärliga eller helt enkelt för att de är rädda för att åka fast. För mig är det ärligt talat nog mer det senare, det skulle förstöra alldeles för mycket för mig i mitt liv om jag åkte fast för snatteri eller stöld för att det skulle vara värt risken. Inte att jag skulle ha ångest över stackarna som äger ICA Maxi om jag tog lite schampo och fläskfilé.

Fast då har vi skillnad mellan olika typer av människor där. De som skulle utnyttja situationen och endast avstår för att de kan åka fast och de som inte skulle stjäla andras egendom oavsett situation.

Man väljer vilken typ man vill vara.
 
Jag var väl 19, 20 år och köpte en gammal bil av en nasare. Var tvungen att ha ngt att åka i över vintern
Vid handslaget så säger killen att, lagt kort ligger och det hjälper inte att klaga. Sagt o gjort, jag tar bilen och kör hem.Hade i stort sett bara kollat motor o bromsar, men inte ens öppnat skuffen.
När jag gjorde det så låg där en komplett stor verktygsstats i verktygsstål + en oöppnad stor kartong med fettuber + en massa annat godis man har nytta av (verktyg m.m.)
Ngn vecka senare (det här var före mobiltelefonens era) fick nasaren tag på mig och ville ha, som han sade, sina grejor. Vad jag sade? jo..;-lagt kort ligger och det hjälper inte att klaga!
Bilen gick till skrot 2 månader senare, delar av verktygen använder jag fortfarande.
 
Jag var väl 19, 20 år och köpte en gammal bil av en nasare. Var tvungen att ha ngt att åka i över vintern
Vid handslaget så säger killen att, lagt kort ligger och det hjälper inte att klaga. Sagt o gjort, jag tar bilen och kör hem.Hade i stort sett bara kollat motor o bromsar, men inte ens öppnat skuffen.
När jag gjorde det så låg där en komplett stor verktygsstats i verktygsstål + en oöppnad stor kartong med fettuber + en massa annat godis man har nytta av (verktyg m.m.)
Ngn vecka senare (det här var före mobiltelefonens era) fick nasaren tag på mig och ville ha, som han sade, sina grejor. Vad jag sade? jo..;-lagt kort ligger och det hjälper inte att klaga!
Bilen gick till skrot 2 månader senare, delar av verktygen använder jag fortfarande.

Slarvigt av säljaren.

Trist beteende av dig. Ogillar skarpt den typen av beteende.
 
Fast då har vi skillnad mellan olika typer av människor där. De som skulle utnyttja situationen och endast avstår för att de kan åka fast och de som inte skulle stjäla andras egendom oavsett situation.

Man väljer vilken typ man vill vara.

Fast på det stora hela för den som slipper bli lurad/bestulen spelar det ju ingen roll varför folk är ärliga, de tjänar lika mycket på det oberoende anledning. Sen gissar jag att de som inte stjäl pga egen moral är bättre på att tala om det för omvärlden än de andra gruppen eftersom det är "bättre" i samhällets ögon.
 
Slarvigt av säljaren.

Trist beteende av dig. Ogillar skarpt den typen av beteende.
Ett välbefogat beteende, killen var känd för sina ohederliga bilaffärer.
Och jag höll mig ju bara till det han poängterade. Nu räknade jag ju bara med att bilen skulle hålla ett par månader och betalade därefter, men mången lättlurad hade han på sitt samvete...
 
Fast på det stora hela för den som slipper bli lurad/bestulen spelar det ju ingen roll varför folk är ärliga, de tjänar lika mycket på det oberoende anledning. Sen gissar jag att de som inte stjäl pga egen moral är bättre på att tala om det för omvärlden än de andra gruppen eftersom det är "bättre" i samhällets ögon.

Självklart vill jag att fler tänker som jag i just detta ämne. Det är liksom trevligare med folk som inte utnyttjar andras misstag till sin egen fördel. Så i den delen "missionerar" jag gärna.
 
Ett välbefogat beteende, killen var känd för sina ohederliga bilaffärer.
Och jag höll mig ju bara till det han poängterade. Nu räknade jag ju bara med att bilen skulle hålla ett par månader och betalade därefter, men mången lättlurad hade han på sitt samvete...

Tja, du var nog väl medveten om att det inte fanns någon intention om att verktygen skulle ingå. Det ger dig ingen rätt att beslagta annans egendom och vägra att den återgår när den efterfrågas. Trist och tråkigt beteende tycker jag, i juridisk mening vet jag inte var det hamnar.

En individs tidigare eventuella snedsteg ger inte dig rätt att kompensera.
 
Tja, du var nog väl medveten om att det inte fanns någon intention om att verktygen skulle ingå. Det ger dig ingen rätt att beslagta annans egendom och vägra att den återgår när den efterfrågas. Trist och tråkigt beteende tycker jag, i juridisk mening vet jag inte var det hamnar.

En individs tidigare eventuella snedsteg ger inte dig rätt att kompensera.
Så gör fyraåringar hela tiden. "Det var han som började!"
 
Tja, du var nog väl medveten om att det inte fanns någon intention om att verktygen skulle ingå. Det ger dig ingen rätt att beslagta annans egendom och vägra att den återgår när den efterfrågas. Trist och tråkigt beteende tycker jag, i juridisk mening vet jag inte var det hamnar.

En individs tidigare eventuella snedsteg ger inte dig rätt att kompensera.
I juridisk mening vet jag var det hamnade, eftersom, om han hade haft på fötterna så skulle han drivit det hela.
Han själv satte nivån. Då han sade att lagt kort ligger.
Jag beslagtog inte annans egendom, jag köpte en gammal bil med den bilens alla brister o fördelar. Så var det med det.
Säljer jag min gård och den nye ägaren hittar guld på den så kan jag inte i efterhand komma och begära mer betalt, Inte heller om jag råkat glömma en värdefull tavla på vinden. Det ingår i köpet, jag har tagit med mig vad jag ville ha.
 
Jag beställde ett par grejer på nätet en gång, varorna kom som de skulle -korrekt antal osv. Efter ett par dagar kom ett identiskt paket med samma sorts varor en gång till :confused: mailade företaget men fick aldrig nåt svar...
 

Liknande trådar

Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 295
Senast: Kakis
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 270
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp