Bukefalos 28 år!

En samvetsfråga. Hur skulle ni göra?

Självklart meddelat företaget vad som hänt. Jag har alltid fått behålla varan och blivit bra bemött. Nu har jag aldrig jobbat på ett lager men jag vill inte riskera att vara orsaken till att nån stackare eller ett arbetslag får skit för att en vara "försvunnit" på deras skift. Tänker mig att om det blir mycket svinn så påverkas hela arbetsmiljön i slutändan.
 
Jah hade på något sätt kontaktat företaget. Vilket känns självklart för mig iaf. Men när jag inte fått svar på mitt mail efter tre månader och försökt nå dem via telefon i flertalet veckor ansåg jag att jag gott kunde behålla varorna (!!!) som jag fått fel. Vad mer kunde jag ha gjort liksom?
 
Självklart meddelat företaget vad som hänt. Jag har alltid fått behålla varan och blivit bra bemött. Nu har jag aldrig jobbat på ett lager men jag vill inte riskera att vara orsaken till att nån stackare eller ett arbetslag får skit för att en vara "försvunnit" på deras skift. Tänker mig att om det blir mycket svinn så påverkas hela arbetsmiljön i slutändan.

Undrar hur många såna här dubbletter de har skickat ut, för båda väskorna var i varsin påse och sen var de ännu i en gemensam påse. 2-pack, liksom. Tänk om alla deras väskor av denna modell är i 2-pack...
 
Jag tillhör den ärliga skaran och min upplevelse är att (de bra) företagen ofta visar sin uppskattning över detta på ett eller annat sätt.

En familjemedlem köpte en ganska dyr present och upptäckte först någon dag senare att butiken bara tagit en tiondel betalt, typ 428 kr för en sak som kostade 4280 kr. Efter att ha besökt butiken och betalt resten av pengarna, till en väldigt tacksam och lite överraskad expedit kom en enorm blomsterbukett!
 
Var en gång för många år på väg att vara oärlig jag också...eller utnyttja expeditens misstag. Köpte nya ridstövlar och betalade en del kontant och en del på Visa. Någonstans räknade expediten fel och slutsumman blev mycket mindre. Jag upptäckte det nog, men tackade och gick ut. Tio minuter senare gick jag in till affären igen och berättade om misstaget. Expediten blev jätteglad...och jag också. Det var ångestfyllda 10 minuter...:crazy:
 
Jag har berättat det förr. Handlade 4 stolar , 2st i varje kartong. kassörskan slår in 2 stolar 800 kr tack. Jag hann ju inte hejda mig utan sa att nu blev det fel , oops. Kostade mig 800 kr till. Kunden bakom fattade inte hur jag kunde vara så ärlig. Ja sa att jag får säkert igen det sen i livet.
 
märker jag något i tid så säger jag till, men jag är inte nitisk. Köpte ett par skor för 400kr på rean i annan stad. Fick bara kvittot från kortläsaren och inte från kassan, någon månad senare rensar jag kvitton och ser att det på kvittot står något om att betalningen inte gick igenom. Då sa jag inte till, pallade inte att leta rätt på någon mailadress så långt senare....
men nästan alltid ser jag något i tid och säger till om butiken är trevlig :p
 
En gång glömde ett företag helt bort att skicka faktura till mig efter en beställning. Jag fick mina varor, men eftersom det företaget trasslat en del med tidigare beställningar så "glömde" jag att fråga efter faktura utan bestämde mig för att se det som en kompensation för tidigare misstag :angel: Hade det varit ett mindre och trevligare butik så skulle jag sagt något. (Att jag alls beställde från den trassliga butiken var för att det jag ville ha bara fanns där då)
 
Häromdagen när jag var och handlade köpte jag två små krukfat i plast, kostade 9 kr styck. De låg i varandra och var tunna och lätta. När jag betalt och skulle packa mina varor så dubbelkollade jag kvittot som jag alltid gör innan jag lämnar affären och såg att kassörskan bara slagit in ett krukfat, troligen hade han inte noterat att det var två stycken i varandra. I ärlighetens namn brydde jag mig inte om att påpeka missen utan lät det vara.

Hade det däremot varit en dyrare vara hade jag sagt till att det blivit fel och sedan följt företagets rekommendationer. Det är inte helt ovanligt att de låter en behålla felskickade varor så länge det inte handlar om några större summor. Råkar man få ett par strumpor, ett linne eller något sånt brukar man få behålla det utan att betala något. Som andra redan sagt beror det också på hur företaget är. Är det ett struligt företag hade jag faktiskt inte sagt något utan behållit varan som kompensation för deras strul.
 
En gång glömde ett företag helt bort att skicka faktura till mig efter en beställning. Jag fick mina varor, men eftersom det företaget trasslat en del med tidigare beställningar så "glömde" jag att fråga efter faktura utan bestämde mig för att se det som en kompensation för tidigare misstag :angel: Hade det varit ett mindre och trevligare butik så skulle jag sagt något. (Att jag alls beställde från den trassliga butiken var för att det jag ville ha bara fanns där då)
Det är ju dock lite vanskligt när det är köp på faktura, då man som köpare är skyldig att se till att varan/tjänsten betalas. Fakturan kan med andra ord, fullt lagligt, komma några år senare och man blir tvungen att betala.
 
Det är ju dock lite vanskligt när det är köp på faktura, då man som köpare är skyldig att se till att varan/tjänsten betalas. Fakturan kan med andra ord, fullt lagligt, komma några år senare och man blir tvungen att betala.
Gör den det i det här fallet, tja, då får det vara så och då betalar jag såklart :)
 
Jag hade berättat om misstaget, alla gånger!

Jag tror att ärlighet lönar sig, någon gång får man tillbaka det man ev. skulle vunnit på en sån här grej. Karma eller något, ha ha...
 
Jag hade berättat för företaget.
Hade annars känt mig som en tjuv och blivit påmind om det varenda gång jag sett väskan, den hade säkert till slut hamnat undangömd långt in i ett förråd. Onödigt för alla parter.

Köpte en ögonbrynsskugga på nätet och råkade få hem två. Meddelade säljaren som blev glatt överraskad och tyckte jag skulle behålla den extra :up:
 
En vinter blev vi övertalade att hänga med på ett julbord efter en konsert i kyrkan. Kompisen betalade före mig och sa att hon ville ha mat. Samt betalade. Jag kom efter och sa att jag ville betala samma och ett glas vin.

Dagen efter tittar jag på mitt bankkonto och ser att de bara tagit betalt för glaset vin. Jag tog reda på namnet till stället och ringde för att få göra rätt för mig. Fick till slut tala med rätt person som lovade att SMS:a mig ett kontonummer. Men det kom aldrig. Jag antar att de blev så förvånade att jag hörde av mig att de gav mig maten. Det gick antagligen ihop för dem ändå. Det var en församling dom betalade för musikerna och körmedlemmarnas mat samt för aktiva i församlingen som fick maten som tack för årets jobb. Antar att min portion inte gjorde varken till eller från - men mitt samvete var rent.

Jag skulle ha svårt att behålla något jag inte ärligen köpt.
 
Tycker det är väldigt ofta men inte får någon respons när man kontaktar folk om att det blivit fel så nu orkar jag knappt bry mig längre. Tex har ju jag en kraftigt rabatterad egentillverkad unghäst eftersom jag inte fått någon 90-dygnsfaktura. Pratat med dåvarande hingsthållaren två gr, en gång i telefon och mailat en gång för att ha det skriftligt, men inte fått någon faktura eller någon som helst respons än och det gäller ju ett antal tusenlappar och jag hade ettstolicens så det är bara dom som förlorat på det. Visserligen gick stoet tomt året innan med samma hingst och har ju därmed två betalda bokningsavgifger så har inte speciellt dåligt samvete för det och fick den första fakturan väldigt sent också så väntar forfarande på den andra.
 
Senast ändrad:
Jag fick ett "Tack för ärligheten. Jag ber Er, genast då Ni bestämt vilken väska Ni väljer att behålla, returnera de andra väskorna". Jag förenklade språket lite här i mitt citat, för det verkade vara någon med märkliga skrift(o)kunskaper som svarade...
 
Jag fick ett "Tack för ärligheten. Jag ber Er, genast då Ni bestämt vilken väska Ni väljer att behålla, returnera de andra väskorna". Jag förenklade språket lite här i mitt citat, för det verkade vara någon med märkliga skrift(o)kunskaper som svarade...

Ingen svensk sida?
 
Jag tror inte på karma. Jag hade antagligen behållt och sålt den på Tradera eller något. Oftast när jag fått fel produkt hem har jag ändå bara fått höra att jag ska behålla den och att de ska skicka den rätta också.

Tror inte heller på karma. Däremot finns oärliga egoistiska människor som utnyttjar situationer till sin fördel och å andra sidan finns det ärliga människor som har förståelse för att det kan bli fel och vill reda ut det på ett juste sätt.

Man väljer vilken skara man vill tillhöra. Handlar inte om karma, om tro på karma krävs är man ju tillbaka på egoistiska skäl.
 
Hände mig en gång när jag handlade på Ebay, grejen jag ville ha kom inte och kom inte, till slut skrev jag ett argt mail och frågade var sjutton det var. Företaget skickade en ny och en vecka efter kom den första. Jag mailade igen och berättade att det kommit och undrade om de ville ha tillbaka den andra. De svarade aldrig trots två mail. Men iofs skickades det från Tyskland och kostade kanske 30 kr (skyddande plast över min läsplatta) så jag antar att de inte orkade med att jag skulle skicka tillbaka.
 

Liknande trådar

Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 382
Senast: Kakis
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 499
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 218
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 397
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp