En till köpa-bil-tråd

Jösses, vad det här är frustrerande. Snart köper jag väl första bästa bil, bara för att få det här avklarat. Risken är förstås att jag inte blir nöjd eller kommer att gå med en gnagande känsla om att jag valt fel.

Nu har jag ägnat en solig förmiddag åt det här och jag vet varken ut eller in. Sen finns ju alla bilar så otroligt långt bort.
Jag vet precis hur det känns och då hade jag ändå koll på vad jag vill ha,en högre budgett och har jobbat inom bilbranschen.
Jag höll på i ca 6 mån,blocket,auktioner,kronokalle,div bil salu sidor, höll på att få fnatt.
Och nu ska jag snart göra om allt igen (tycker min passat är lite "grå" )
 
Jösses, vad det här är frustrerande. Snart köper jag väl första bästa bil, bara för att få det här avklarat. Risken är förstås att jag inte blir nöjd eller kommer att gå med en gnagande känsla om att jag valt fel.

Nu har jag ägnat en solig förmiddag åt det här och jag vet varken ut eller in. Sen finns ju alla bilar så otroligt långt bort.
Jag har en bil i din prisklass som ev behöver omplaceras. Det är en BMV 325xi från 2002 med dragkrok. Hundburen kan ev medfölja.
 
Jag har en bil i din prisklass som ev behöver omplaceras. Det är en BMV 325xi från 2002 med dragkrok. Hundburen kan ev medfölja.

Vad är det för släpvagnsvikt/totalvikt på släp och vad drar den i soppa? Rost? Servad när? Kamrem bytt och när? Skick i övrigt och på däcken? Bensin eller diesel? Fler frågor finns ju men kan tas via pm.

Hundburen behöver jag inte så den kan du sälja separat.
 
Jag vet precis hur det känns och då hade jag ändå koll på vad jag vill ha,en högre budgett och har jobbat inom bilbranschen.
Jag höll på i ca 6 mån,blocket,auktioner,kronokalle,div bil salu sidor, höll på att få fnatt.
Och nu ska jag snart göra om allt igen (tycker min passat är lite "grå" )

Oj! 6 månader. Den tiden har inte jag. Min bil går nog inte igenom besiktningen och jag måste ha en annan före dess. Ju tidigare desto bättre.

Jag funderar på att åka och kolla på en Ford idag men är på så sjukt dåligt humör och vill egentligen varken ha en Ford eller en grå bil. Dessutom stänger butiken om 1 timme och 20 minuter. Det tar mig en timme att åka dit.

Nästa lediga dag för bilköp inträffar om 2 veckor, om jag inte tar ledigt från jobbet förstås. Men då ska bilen vara riktigt intressant för att jag ska åka under arbetstid.
 
Du vill ha den perfekta bilen :)
Kanske ska du fundera på att köpa en som verkar bara "bra"? Och gillar du den inte - byt. Att köpa bil är inte så dramatiskt. Folk gör det stup i ett.

Exet levde med skruttiga bilar. När den dog ersattes den av en ny halvdan. Ett helt gäng var det "kärringstart" på. Dvs hustrun behövde bogsera igång den om mornarna.

Köper du en som är halvdan enligt dina krav kan du byta den innan den dör. Bilköp är ändå ett lotteri. En svindyr bil kan vara ett måndagsexemplats som tar in på verkstadshotellet stup i ett. Medan en billig skitbil kan gå och gå och gå, i en evighet.
 
Oj! 6 månader. Den tiden har inte jag. Min bil går nog inte igenom besiktningen och jag måste ha en annan före dess. Ju tidigare desto bättre.

Jag funderar på att åka och kolla på en Ford idag men är på så sjukt dåligt humör och vill egentligen varken ha en Ford eller en grå bil. Dessutom stänger butiken om 1 timme och 20 minuter. Det tar mig en timme att åka dit.

Nästa lediga dag för bilköp inträffar om 2 veckor, om jag inte tar ledigt från jobbet förstås. Men då ska bilen vara riktigt intressant för att jag ska åka under arbetstid.
Färgen får du helt enkelt strunta i. Hittar du en annars bra bil i en, för dig, hiskelig färg så blunda och köp den ;) ! Jag hade läst mycket bra om Honda CR-V och hade nog köpt en rosa med gröna prickar om miltal, årsmodell och pris hade stämt någotsånär.... ;)
 
Kvällstid efter jobbet, funkar det att åka? Bra bilar säljs fort. Sätt bevakning på bilar du vill köpa o ring direkt, annars är den såld.
Du får åka en bit om du vill ha en bra bil, eller ja, det är värt det. Jag har åkt 80 mil för ett par bilar. :)
Givetvis då lite ovanligare men ändå!
 
Oj! 6 månader. Den tiden har inte jag. Min bil går nog inte igenom besiktningen och jag måste ha en annan före dess. Ju tidigare desto bättre.

Jag funderar på att åka och kolla på en Ford idag men är på så sjukt dåligt humör och vill egentligen varken ha en Ford eller en grå bil. Dessutom stänger butiken om 1 timme och 20 minuter. Det tar mig en timme att åka dit.

Nästa lediga dag för bilköp inträffar om 2 veckor, om jag inte tar ledigt från jobbet förstås. Men då ska bilen vara riktigt intressant för att jag ska åka under arbetstid.
Jag har en grå Ford :D och så länge den går ok får den vara kvar. Jag har alltid sagt att röda bilar vill jag inte ha, så jag har väl haft 3 :eek:
 
Du vill ha den perfekta bilen :)
Kanske ska du fundera på att köpa en som verkar bara "bra"? Och gillar du den inte - byt. Att köpa bil är inte så dramatiskt. Folk gör det stup i ett.

Exet levde med skruttiga bilar. När den dog ersattes den av en ny halvdan. Ett helt gäng var det "kärringstart" på. Dvs hustrun behövde bogsera igång den om mornarna.

Köper du en som är halvdan enligt dina krav kan du byta den innan den dör. Bilköp är ändå ett lotteri. En svindyr bil kan vara ett måndagsexemplats som tar in på verkstadshotellet stup i ett. Medan en billig skitbil kan gå och gå och gå, i en evighet.

Inte riktigt min stil att göra så. Jag vill inte ha besvär med att sälja och köpa bil stup i kvarten. Jag har annat att göra. Att köpa och sälja tar tid och det är tid jag inte har utan är tvungen att ta på andra sysslors bekostnad.

Färgen får du helt enkelt strunta i. Hittar du en annars bra bil i en, för dig, hiskelig färg så blunda och köp den ;) ! Jag hade läst mycket bra om Honda CR-V och hade nog köpt en rosa med gröna prickar om miltal, årsmodell och pris hade stämt någotsånär.... ;)

Givetvis struntar jag i färgen som en avgörande faktor men om jag har två likvärdiga bilar framför mig så avgör färgen. Det är inte lika kul att ha en trist färg som en lite finare färg. Grå bilar har en lite deppig effekt på mig.

Kvällstid efter jobbet, funkar det att åka? Bra bilar säljs fort. Sätt bevakning på bilar du vill köpa o ring direkt, annars är den såld.
Du får åka en bit om du vill ha en bra bil, eller ja, det är värt det. Jag har åkt 80 mil för ett par bilar. :)
Givetvis då lite ovanligare men ändå!

Jag har bevakning på annonser. Tyvärr är jag ganska ofta uppbokad på kvällarna. Den här veckan har jag haft en inbokad ridlektion och tagit stallet 3 kvällar, så en ledig kväll har jag haft. Stallkvällarna är lite knepiga att prioritera bort med kort varsel för det sätter hästägaren i skiten. Nästa vecka är lika illa. Sen är ju butikerna inte öppna kvällstid och jag jobbar fram till fem. Alla bilar säljs ju tyvärr inte privat.
 
Ett litet krux i processen att köpa bil är ju också hur i hela friden jag ska kunna få hem bilen om den inte står där det finns allmänna kommunikationer. Jag har ingen som kan följa med och köra hem min gamla bil så att jag kan köra den nya bilen. Det är också en rätt fet anledningen till att jag avskyr att köpa bil. Hittar jag en bil jag vill ha så måste jag lämna antingen den eller min gamla där för att sedan åka tillbaka med buss/ tåg och hämta den.
 
Jag hade samma problem,men när jag köpte passaten på en firma i Eskilstuna så fick jag den hemkörd för 500kr,dom hade nog kommit på att det är många som har det problemet.
Tror dom har en hemsida,Lyxbilar någonting hette dom
 
Jag hade samma problem,men när jag köpte passaten på en firma i Eskilstuna så fick jag den hemkörd för 500kr,dom hade nog kommit på att det är många som har det problemet.
Tror dom har en hemsida,Lyxbilar någonting hette dom

Jag har också sett det men det var en annan firma och jag har för mig att de gjorde det utan extra kostnad. Sen är ju problemet att hitta rätt bil hos just dem.
 
Jag har också sett det men det var en annan firma och jag har för mig att de gjorde det utan extra kostnad. Sen är ju problemet att hitta rätt bil hos just dem.
:rofl:
Alltså - du är ju expert på att hitta problem. :D
jag hade kollat om de hade nåt jag ville ha, innan jag började gruva mig.
 
Jag har också sett det men det var en annan firma och jag har för mig att de gjorde det utan extra kostnad. Sen är ju problemet att hitta rätt bil hos just dem.

Wow, du är verkligen proffsklass på att måla upp problem. Jag är själv ensam med en hel armada som ska servas och fixas, jag har gjort så att jag har en deal med verkstaden. De kör hem mig när jag lämnat bilen, så jag slipper hyrbil. Och hämtar mig när den är klar.

Jag hade solklart prutat med leverans vid köp av bil, om det vore ett problem.
 
Wow, du är verkligen proffsklass på att måla upp problem. Jag är själv ensam med en hel armada som ska servas och fixas, jag har gjort så att jag har en deal med verkstaden. De kör hem mig när jag lämnat bilen, så jag slipper hyrbil. Och hämtar mig när den är klar.

Jag hade solklart prutat med leverans vid köp av bil, om det vore ett problem.

På verkstaden jag anlitat har det funkat likadant. Jag har blivit skjutsad. Det har rört sig om några kilometer.

Att köpa en bil som passar mig och mina behov är verkligen en helt annan femma. För ett tag sedan gjorde jag ett besök på den lokala bilfirman några kilometer bort. De hade verkligen inget i närheten av vad jag ville ha och andra bilfirmor är åtskilliga mil bort. Jag vet inte om jag kan få dem att köra den de 6 mil som är avståndet till närmaste större ort och där chansen är störst att hitta något som passar. Jag är usel på att pruta. Nu minns jag inte ens vilken bilfirma det var som hade erbjudandet att köra hem bilen.
 
:rofl:
Alltså - du är ju expert på att hitta problem. :D
jag hade kollat om de hade nåt jag ville ha, innan jag började gruva mig.

Jag minns inte vilken firma det var. Det är f.ö. sällan som något är ens i närheten av vad jag vill ha. Att bli skjutsad är liksom minsta problemet. Att hitta rätt bil är värre. Eller ja, det finns en intressant i Arvika, men det är nog 3 timmar enkel väg. Det är en privatperson som äger den. Ska jag be om skjuts hem tycker du?
 
Jag minns inte vilken firma det var. Det är f.ö. sällan som något är ens i närheten av vad jag vill ha. Att bli skjutsad är liksom minsta problemet. Att hitta rätt bil är värre. Eller ja, det finns en intressant i Arvika, men det är nog 3 timmar enkel väg. Det är en privatperson som äger den. Ska jag be om skjuts hem tycker du?
Tåg?
 
Jag har själv lämnat förslaget längre upp i tråden. Genomförbart? Ja. Besvärligt och tidskrävande? Ja. Och ju längre bort det är desto motigare blir det. Men givetvis så är mina alternativ tåg och buss för att hämta nya bilen. Hur ska det annars gå till? Om jag nu inte kan få bilen hemkörd förstås?
 
När jag köpte min förra bil var den 14 mil iväg. Tog tåget och säljaren hämtade på stationen.

Makens bil stod 28 mil iväg. Samma där, tog tåget och säljaren hämtade på stationen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 690
Senast: sjoberga
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Tranan
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 126
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp