En total motsats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag varmblodet för andra gången. Han har en otroligt arbetsvilja och är en total motsats till ponnyn jag red i vintras och som bara pliktskyldigt gjorde det jag bad om. Det är helt klart mycket roligare att rida en häst som vill jobba.

Men han bjuder på lite utmaningar också. Bl.a. så har jag hittills inte lyckats göra en enda bra övergång från skritt till trav. Han liksom "paddlar" med benen innan det blir trav. Det gör han även i skritten ibland när han blir alltför ivrig. Och traven blir lätt för symaskinsaktig, så det känns som om han går på glödande kol, men där får jag till det ibland i alla fall så han faktiskt landar på hovarna innan han drar upp dem igen och det går att räkna ett-två-ett-två.

L hade kommit till stallet medan jag red och sa efteråt att det hade ju sett bra ut, i alla fall på håll. Hm. Jag tycker att han alltför ofta krullar ihop sig för mycket. Inte hela tiden lyckligtvis, men det kan bli mycket bättre.

Men fördelen med att inte vara nöjd med hur saker och ting är, det är att jag då vet vad jag kan jobba med. Såna här utmaningar gillar jag.
 

Antagligen även pga styrka övergångarna är svåra. Där har du en rolig häst att utvecklas med! Kul att du hittat en häst att sköta som du gillar :)
Jag vet inte hur han är när andra rider honom, men tror det går bättre än när jag rider. Att jag inte klarar vissa saker kan ju bero på att vi inte känner varandra.
 
Sen är det ett stort plus i kanten att han är så otroligt snäll också och jag gillar hans temperament. Ägaren har aldrig ramlat av honom även om det var nära en gång när de hoppade och de kom fel på hinder, men då stannade hästen och räddade därmed situationen.

Jag hoppas att jag lär mig hantera det här steppandet han ägnar sig åt när vi ska göra en övergång till trav eller när han blir ivrig. Hur han är i galopp vet jag inte än då jag inte testat.

Ja, arbetsvillig och bussig är väl vad som slår högst för de flesta. Det blir ju kul att arbeta med en sån individ.
Låter som en klok häst!

Det där steppandet/paddlandet blir ofta då travaren ngt tappar balansen och framför allt tappar lösgjordhet.
De kan ju ofta ha lite svårare fysiskt för en del ridsaker. Och kan ju likt islandshästar låsa ryggen och tappa takten om de inte får hjälp.

Att hitta en insida på en sån individ och kunna lösgöra insidan brukar vara toppen för att bryta ev paddlande.
Att tex rida på volt(en bit innanför staket/sarg och flytta ut hästen utåt i böjning är en rätt bra övning för att både skapa en insida och lösgöra. Gör man det först i skritt och sen i trav kan det bli bättre övergångar med.

Av alla hästar som passerat hos mig, hos folk man känner etc så är en vb-travare en av de som gjort mest avtryck. En stallkompis hade en som hon gjorde så fint jobb med att omskola den stressade häst hon först fick hem. Hans arbetsvilja och kämpaglöd gör mig än helt rörd.
Jag minns att vi samtidigt började med piruettjobb i trav. Min ponny var ju inget sjärnbygge exteriört. Men han pallade nöta övningen tufft och upprepat. Travhästen gjorde betydligt färre upprepningar och blev SÅ trött muskulärt iom sämre vinklar för samling. Men som han kämpade! Inte bara utan att knota, utan med vilja. Han blev superfin med hennes hårda jobb. Tom galoppen som i början lät som ett jordskred då han fräste runt och drog med sig allt underlag. 😂
Otroligt härlig individ!

Vi var på Solvalla nyss och jag blev påmind om när jag jobbade där för typ tusen år sedan. Många roliga skogsturer blev det i skogen. Och vilken fart! Det var himla roligt med travarna. Hej vad det kunde gå!
 
Ja, arbetsvillig och bussig är väl vad som slår högst för de flesta. Det blir ju kul att arbeta med en sån individ.
Låter som en klok häst!

Det där steppandet/paddlandet blir ofta då travaren ngt tappar balansen och framför allt tappar lösgjordhet.
De kan ju ofta ha lite svårare fysiskt för en del ridsaker. Och kan ju likt islandshästar låsa ryggen och tappa takten om de inte får hjälp.

Att hitta en insida på en sån individ och kunna lösgöra insidan brukar vara toppen för att bryta ev paddlande.
Att tex rida på volt(en bit innanför staket/sarg och flytta ut hästen utåt i böjning är en rätt bra övning för att både skapa en insida och lösgöra. Gör man det först i skritt och sen i trav kan det bli bättre övergångar med.

Av alla hästar som passerat hos mig, hos folk man känner etc så är en vb-travare en av de som gjort mest avtryck. En stallkompis hade en som hon gjorde så fint jobb med att omskola den stressade häst hon först fick hem. Hans arbetsvilja och kämpaglöd gör mig än helt rörd.
Jag minns att vi samtidigt började med piruettjobb i trav. Min ponny var ju inget sjärnbygge exteriört. Men han pallade nöta övningen tufft och upprepat. Travhästen gjorde betydligt färre upprepningar och blev SÅ trött muskulärt iom sämre vinklar för samling. Men som han kämpade! Inte bara utan att knota, utan med vilja. Han blev superfin med hennes hårda jobb. Tom galoppen som i början lät som ett jordskred då han fräste runt och drog med sig allt underlag. 😂
Otroligt härlig individ!

Vi var på Solvalla nyss och jag blev påmind om när jag jobbade där för typ tusen år sedan. Många roliga skogsturer blev det i skogen. Och vilken fart! Det var himla roligt med travarna. Hej vad det kunde gå!
Menar du att man rider en öppna från mindre volt och ut till spåret? Ska jag tänka bogen in eller rumpan in?
 
Menar du att man rider en öppna från mindre volt och ut till spåret? Ska jag tänka bogen in eller rumpan in?

Oj, förlåt! Jag har helt glömt av att svara.

Jag tänker att du flyttar hästen utåt både fram och bak sas som i en skänkelvikning men med hästen böjd.
 
@Magiana i en öppna är det framdelen som leder, som tillägg .

Bakdelen ska inte i sak ”leda”, då blir det mer en sluta. (Och en pannkaka av kombinationer om man gör något mellanting).

Tänk på att både öppna och sluta är medel till avancerade rörelser , så viktigt att du läser på om hur man hjälpgiver, om du inte har tillgång till tränare just nu. Finns ganska mycket på webben ang övningar, beskrivningar, inkl illustrerade ”ritningar” 😄
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 883
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 779
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp