Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Varannandags-fasta

Varför skulle det vara tortyr? Man svälter ju inte på fastedagen heller även om man drar ner rejält på kalorierna.
 
Sv: Varannandags-fasta

Inte varannan dag väl? Är inte det tortyr för kroppen?
Fast det är inte så farligt som jag trodde att det skulle vara. Bara man äter någonting litet fungerar det bra för mig. Jag kan inte bara dricka vatten en dag.

Jag har testat varannan dag och jag har testat ett par dagar på raken också, och det fungerar fint. Men man måste ju ha bestämt sig och finna motivation. Första veckan jag körde 5-2:an gick jag ner 1,5 kg. Bara det var motivation för att fortsätta!
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag tror: Så mycket lyckligare kvinnor skulle vara om de slutade fixera sig vid kilon här och var och slutade hetsa varandra till att vara duktiga och gå ner i vikt :cool:
 
Sv: Varannandags-fasta

Vill bara lägga till att min kommentar om ätstörning inte var menad som att periodisk fasta är samma sak som ätstörning. Jag menade att jag dels tror att det kan vara farligt om man har hetsätningstendenser redan innan eller ens något som liknar ett ätstörningstänk. Och att jag helt ovetenskapligt tycker det verkar tokigt att ge kroppen så oregelbunden näring.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag tror: Så mycket lyckligare kvinnor skulle vara om de slutade fixera sig vid kilon här och var och slutade hetsa varandra till att vara duktiga och gå ner i vikt :cool:
Fast det där tror jag inte ett dugg på faktiskt. Jag tror inte att mänskligheten är sådär utopiliknande som du vill tro att den är. Ifall det inte var kilona som kvinnor (och män) hetsade över, så hade det varit någonting annat.

Sen tror jag att människor måste få göra vad de själv tror att de mår bra utav. Jag är mycket mer nöjd med mig själv när jag väger 60 kg än när jag väger 65 kg. Jag trivs bättre, jag mår bättre, jag får bättre självförtroende, kläderna sitter bättre, osv.

Däremot kan jag inte säga att jag hetsar över det. Jag skäms inte över mina extra kilon och jag står inte i vassen på badstranden. Men jag mår bättre när jag är lite smalare än jag är nu och varför ska jag inte få göra det?
 
Sv: Varannandags-fasta

Fast jag har för mig att de i programmet sa att det var just det som var bra för kroppen.
Ja, precis. En stor grej var att man sänker förbränningen, vilket leder till att cellerna inte förnyas så ofta, utan istället reparerar sig när de får ont om näring.
 
Sv: Varannandags-fasta

Fast jag har för mig att de i programmet sa att det var just det som var bra för kroppen.

Det var just ovetenskapligt som var ordet ;)
Jag har inte sett programmen utan det är bara mina egna tankar. Precis som att jag tycker LCHF verkar galet trots att det finns de som påstår att det är nyttigt.
 
Sv: Varannandags-fasta

Fast det är inte så farligt som jag trodde att det skulle vara. Bara man äter någonting litet fungerar det bra för mig. Jag kan inte bara dricka vatten en dag.

Jag har testat varannan dag och jag har testat ett par dagar på raken också, och det fungerar fint. Men man måste ju ha bestämt sig och finna motivation. Första veckan jag körde 5-2:an gick jag ner 1,5 kg. Bara det var motivation för att fortsätta!

Härligt! Jo det är ju sant att man kan äta nåt litet.

Tänkte att bara dricka vatten hade jag inte klarat, det var det jag menade med tortyr för kroppen. Fast jag är inne i en väldigt matintresserad period just nu...
 
Sv: Varannandags-fasta

kl

Jag misstänker att hela den här "svältidén" har gått lite väl långt i Svenssons ögon. Alltså tanken att om man svälter så börjar kroppen lagra fett, den teorin kan säkert stämma, men folk verkar tro att kroppen ställer in sig på svält om man missar en måltid typ.

500 kcal är visserligen lite men det är två dagar i veckan och det är inte svält. Om man bara äter frukt behöver man antagligen inte ens vara speciellt hungrig. Jag tycker också att det är intressanta att man inte nämner kolhydrater nånstans i programmet. Kolhydrater har ju varit den största boven rätt länge nu
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag tror att alla sätt att gå ner i vikt är bra så länge man är överviktig. Vilken metod man går ner med spelar ingen roll så länge man går ner i vikt om man är överviktig alltså.
 
Sv: Varannandags-fasta

Jag tror: Så mycket lyckligare kvinnor skulle vara om de slutade fixera sig vid kilon här och var och slutade hetsa varandra till att vara duktiga och gå ner i vikt :cool:

Vad är det för fel på att vilja gå ner i vikt om man är överviktig?

Nu har jag ingen aning om vad du väger, men min känsla är att personer som är överviktiga använder detta som ursäkt för att slippa göra något åt det.
 
Sv: Varannandags-fasta

Nu har jag kört varannandags i tre dagar, tycker bara att det kan vara intressant att prova. 1 kilo ner hittills. Hade ät-dag igår, åt vanlig lunch med potatis osv och smörgås på kvällen. Idag tänker jag klara mig med 500 kalorier.

Ramona: Du som äter såpass lite, tränar/motionerar du. Hur är orken i så fall?

Jag körde dukans attackfas för ett tag sen och kände att jag hade väldigt dålig ork när jag var ute och rörde på mig. Men det var väl pga av det låga kolhydratintaget.
 
Sv: Varannandags-fasta

Träning ska undvikas på fastardagar.

Träning i sig ger tydligen samma kroppsliga effekt som fastan. Om det däremot skulle vara skadligt att träna under en fastardag har jag inte fått fram nån uppgift om.
 
Funderar på det här med dieter. Ni som har provat några, vad har ni för erfarenheter. Är givetvis individuellt, men ändå.

Lågt kolhydratinnehåll?
Lågt kalori?
Högt protein?
Osv...

För egen del så är det nog så att det är mängden kalorier jag får i mig i förhållande till hur mycket jag motionerar som är det avgörande. Och egentligen är väl det ganska självklart?

Har provat både Dukan, LCHF och ketosdiet. Men grejen är ju att man lätt kan få i sig väldigt mycket kalorier, särskilt med LCHF.

Hur tänker ni?
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Mängden instoppade kalorier i förhållande till förbrukade är avgörande för alla. Sedan kan olika dieter passa olika personer olika bra. Vissa klarar att begränsa totalintaget med VV, andra gör det med GI - men oavsett metod är det kaloriunderskottet man går ner av.

För mig passar det att äta proteinrikt och dra ner på snabba kolhydrater. Proteinet mättar och gör att jag inte behöver överäta (om jag inte slarvar för att jag VILL slarva:p)
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag tänker som så att jag måste få i mig lite kalorier. Jag har testat både Atkins och LCHF och jag mår inte ett dugg bra av de dieterna. Jag måste få i mig mer kolhydrater för att må bra. Dessutom går jag inte ner i vikt sådär som jag vill göra med de dieterna, eftersom jag får i mig för många kalorier trots lite mat. Tex bacon innehåller ju massor med kalorier!!

Just nu kör jag 5-2:an för att starta igång en viktnedgång som kan peppa mig att fortsätta sköta mig. Första veckan gick jag ner 1,5 kg. Nu är jag inne på andra veckan och har gått ner lite till, men det är måndagens resultat som gäller så det spelar inte så mycket roll vad jag väger idag. Sambon däremot väger sig varje dag för att få bättre statistik på det hela (han är ingenjör).

För mig spelar det egentligen inte så stor roll vad jag äter, så länge jag äter varierat. Och lite! Jag kan inte gå ner ifall jag äter 1500 kalorier om dagen. Då händer det såpass lite att det inte är värt att räkna kalorier ens en gång. Jag måste ner till 1000 kalorier för att se skillnad.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag har provat LCHF (mådde först skitbra, efter några månader var jag helt depp och ville bara gråta och dö) och Viktväktarna.
Viktväktarna var skitbra för mig.

Nu kör jag på en egen diet, mest för att få in bättre matrutiner och mer protein, fullkorn och långsamma kolhydrater i kosten. Och för att höja serotoninnivån i hjärnan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 952
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp