Far hästarna illa?

classie

Trådstartare
Hej! I början av detta år köpte jag och sambon oss en jordbruksfastighet.
Sen dess har huset total renoverats och vi har nu för en vecka sedan flytta in. Jag planerar att börja bygga om ladugrården till stall nu i juni.

Men så igår stöter jag på ett problem som jag anser vara stort.
Försvarsmakten har lämnat in en ansökan till länsstyrelsen om att få tillstånd till miljöfarlig verksamhet. Det kommer skjutas med bland annat grovkalibrig ammunition. sprängladdningar, minor osv osv. Dom vill få tillstånd att göra detta 225 dagar om året uppdelat på 3 olika platser.

Till saken hör är att min gård ligger 1 km från denna "bas" som dom vill bygga ut till skjutsfält. När vi köpte gården var det iiiingen som nämnde ngt om detta trots att det enligt dom varit på tapeten i två år.
Det som jag fick reda på igår, och som inte allmänheten vet om är ju dels alla vapen som dom kommer skjuta med, alla kemikalier som kommer spridas ut och enligt dom själva ev kommer kunna förstöra jordbruken runt i kring "basen" dvs min mark. Sen har dom ävven på kartor ritat upp vilka ljudnivåer som kommer vara i närheten och vilka som är i riskområdena. Självklart är ju min gård det som ligger allra närmast basen. Dom har alltså räknat med att ljudnivån på min gård kommer landa mellan 105-110 dBA. Vilket är HELT GALET högt. Själv har jag lite panik nu och försöker göra allt jag kan för att länstyrelsen inte ska godkänna detta. För vad gör jag med alla djur. Det måste ju klassas som djurplågei att låta dom utsättas för detta. Har dessutom en skotträdd hund så hur detta ska funka vet jag helt enkelt inte.

Men jag ringde iaf till djurrätts sidan hos länsstyrelsen idag för att disskutera detta och se vad man kan göra där. I stallar så får ju hästarna inte utsättas för högre än 65 dBA pga häsloskäl, dessvärre finns det ingen lag som säger någonting om hur det är utomhus. Det enda hon där kunde säga var om lagen att man inte får utsätta hästar för onödigt lidande. Det hon däremot sa var att om jag kunde leta fram konkret fakta och gärna vetenskapligt bevisat hur hästar och andra djur kan ta för skada av dessa ljudnivåer så skulle dom stå bakom mig i detta!


Så kära bukefolk, är det ngn som vet på vilket sätt 110 dBA kan skada/påverka hästar, hundar o andra djur.
Ngn som har nån bra sida där det kan stå om eller har ngn av er varit med om ngt liknande? Börjar känns mig väldigt maktlös och upprörd :confused:
 
Sv: Far hästarna illa?

hörselskador är ju det som kommer att uppstå, inte får de dålig syn av högt ljud... stress och rusande i hage/box innan de vant sig vid ljuden är väl inte så oväntat heller.
 
Sv: Far hästarna illa?

Nej, nog förstår jag också att dom inte kommer få dålig syn av det höga ljudet :)

Men det hon från djurskyddet behövde ha för att kunna gå vidare var exakt vilka problem/skador dom kan få. Stress är ju ett av detta, men då måste jag vidare utveckla det om vad följderna av stress kan bli.
Och som hon då sa helst vetenskapligt bevisat.
Jag vet ju så mycket att jag inte vill utsätta mina djur eller människor för den delen heller för detta!!!:crazy:
 
Sv: Far hästarna illa?

Jag tror du skal kontakta en veterinär högskola och prata med dom för att få hjälp i denna saken..
Dom borde kunna hjälpa dig med att få fram dom värkliga skadorna av ett sådant högt ljud och vilka senskador som kan komma av stress för häst och andra husdjur..

Stå på i din sak, så dom lägger ner planen på en skjutbana i närheten av gårdsdrift i all framtid.:bump:
 
Sv: Far hästarna illa?

Under min tonår så var jag i ett travstall som låg kring millitärens mark och inte långt ifrån deras "mål". Det var en del smällar emellanåt dock var hästarna vana, men en annan sak som man kan tänka på är att det kan bli en hel del trafik också i form av militär trafik.

Jag kan idag 2010 tycka det är konstigt att det ska behöva skjutas så många dagar om året. Där jag bodde tidigare är inte sammanlagt många dagar som som det skjuts/smälls på det militära området längre.
 
Sv: Far hästarna illa?

Fy vilken tråkig sits ni hamnat i, en riktig mardröm när man väl hittat sin gård och renoverat hus osv.

Jag säger som ngn annan, ta kontakt med SLU och se om någon där kan hjälpa dig.

När jag var liten så fanns i vår "ridskog" tre olika skyttebanor, en gevärsskytte och två pistolskyttebanor. Det small ganska mycket men hästarna vande sig ganska snabbt. Däremot så gissar jag att militären kommer låta betydligt mer än så...

Och stackars lilla hund...

Nej, fy! Håller tummarna att det inte blir av! Det måste ju finnas ödemark i det här stora landet där de kan smälla utan att störa någon tycker man!
 
Sv: Far hästarna illa?

Tycker att säljaren av din gård har undanhållit information om de vetat att det skulle kunna bli så.
Du borde nästan kunna låta köptet gå tillbaka kan jag tycka.
 
Sv: Far hästarna illa?

Det där lät inte kul, jag hoppas verkligen att länsstyrelsen säger nej.

Om det ändå blir av finns det kanske möjlighet att få byggnader ljudisolerade. Jag har för mig att boende vid flygfält har fått sådana åtgärder utförda utan att de själva behövt betala något.

Att militären ber om tillstånd att väsnas 225 dagar betyder förhoppningsvis inte att de verkligen gör det så ofta. De har ju kroniskt ont om pengar och ammunition är dyrt så med lite tur blir det inte så ofta.

Angående djuren så är väl hundar känsligast. Hästar verkar ofta inte ha så svårt med sådana typer av ljud. Här skjuter jägare ibland nära hästhagarna och ett plötsligt skott på ca 200 meters håll verkar inte oroa hästarna särskilt mycket. Historiskt sett har ju hästar varit väldigt aktiva i krigsmiljöer också.
Om det är möjligt skulle jag försöka träna djuren så att de vänjer sig vid skottlossning. Har du någon jägare i närheten kan du ju låta honom övningsskjuta lite (bjud på en ask patroner) så att djuren sakta kan vänja sig.
 
Sv: Far hästarna illa?

Usch vilken jobbig situation!

Jag kan bara råda till att kämpa så mkt du kan för att det inte ska bli beviljat för militären att skjuta så nära er gård. Jag vet lite hur det är att leva i skjutandet nämligen:crazy:

Vår förra gård låg några hundra meter från en älgskyttebana. Vi reflekterade inte alls över det när vi köpte gården eftersom det då var vinter och skjutbanan stängd.

Under sommaren/hösten blev dock användandet av banan väldigt frekvent och det sköts dagligen i långa perioder. Jag trodde att jag skulle bli galen. Visserligen reagerade hästarna, hundarna och katterna inte nämnvärt på oljudet, men jag lovar att det gjorde jag och sambon. Enormt irriterande att det aldrig var lugnt o tyst liksom, alltid detta smällande:devil:

Så jag tror att du även ska ta med det i ditt funderande, alltså hur du och din familj kommer att påverkas av oljudet. Innan man bor mitt uppe i det så är det svårt att föreställa sig hur fruktansvärt irriterande det är att det aldrig blir tyst. Vi sålde gården (dock ej pga det) efter 2 år och köpte en annan gård.

Hur det påverkar dina djur vet jag alltså inte, men mina djur reagerade inte negativt på det iallafall, nu var det iofs väldigt lugna trygga hästar o inga skotträdda hundar.

Lycka till!
 
Sv: Far hästarna illa?

Du har rätt att lämna in en överklagan på deras beslut om att använda din "grannmark" till saker som stör dig. Men skynda! Det får bara göras under en viss tid, sen anses beslutet ha vunnit laga kraft. Och då har ni ingen rätt att överklaga beslutet...
 
Sv: Far hästarna illa?

ett sånt köp måste ju gå att få ogjort...om ni nu vill det och sitället hitta en annan gård.... för det är ju en väldigt stor grej som har dolts,och som antagligen förra ägaren kände till,men inte sa ngt om.... anvnde ni er av mäklare så kontakta honom direkt om det,så fpr han ordna upp det....
 
Sv: Far hästarna illa?

Tycker att säljaren av din gård har undanhållit information om de vetat att det skulle kunna bli så.
Du borde nästan kunna låta köptet gå tillbaka kan jag tycka.

Det håller jag med om! Är fastigheten såld genom mäklarfirma? Kan det verkligen vara lagligt att undanhålla sådan information?
 
Sv: Far hästarna illa?

Det håller jag med om! Är fastigheten såld genom mäklarfirma? Kan det verkligen vara lagligt att undanhålla sådan information?

Tyvärr tror jag säljaren kan komma undan ifall han visste om det.

En sak är ju att militären först sökt om tillstånd nu. Det är ju möjligt att säljaren visste om det innan köpet ifall det stått om det i tidningen t.ex. Men då förväntas antagligen köparen också ha kunnat veta om det. Vid köp av hus ställs ju väldiga krav på att köparen ska undersöka allt möjligt. Sen är väl problemet att ifall länsstyrelsen godkänner det så betyder det att de inte anser det utgöra ett stort besvär för husägare i grannskapet.

Den enda möjlighet jag skulle kuinna se att säljaren skulle behöva stå till svars är ifall säljaren gjort en utfästelse (helst skriftlig) att ingen militär verksamhet var planerad och att man sen kan bevisa att säljaren visste om vad som planerades.

Även ifall det skulle vara möjligt att häva köpet lär ju TS totalrenovering ställa till problem.

Fast TS ska så klart kolla med mäklaren eller ännu hellre en jurist eftersom mäklaren kan vara lite part i målet.
 
Sv: Far hästarna illa?

Jag kommer lämna in ett yttrande till länsstyrelsen imorgon. Har hittat många bra vetenskapliga artiklar om både människan och hundens påverkan av buller.
Det finns ju även bestämmelser på hur hög dBA det får vara i kommunerna i områdena där det bor folk, så jag kan helt enkelt inte förstå hur länsstyrelsen skulle kunna godkänna detta. Har pratat med en hel del folk i helgen och kan nog lätt säga att halva kommunen är emot detta. Har bildats många olika grupper runt om i byarna som också kommer göra allt dom kan för att detta inte ska gå igenom.

Att få köpet igenom blir nog svårt, dels på gund av att jag verkligen älskar denna gård :love:, ligger en härlig historia om köpet kring den, många gånger tror jag det var ödet som förde mig hit.
För den andra delen så är säljaren död sen snart ett år sedan, så jag är övertygad om att han inte kunnat göra ngt åt detta :) Köpte det av "hans" dödsbo.
Mäklaren visste det säkert, grejen är ju att det har stått väldigt mycket om detta i tidningarna, har ju även jag läst om innan jag flyttade hit.
Men det har aldrig stått exakt vart det kommer bli, eller i vilken utsträckning och vad följderna blir. För det har fortfarande inte kommit ut till allmänheten, det vet jag bara tack vare papprena jag fick från länsstyrelsen.

Ska på ett möte med andra motståndare i veckan så ska vi gemensamt skicka in ett yttrande plus att jag ska skriva ett personligt brev för just denna gården och våran djurverksmhet. Och självklart följderna för oss människor också. Förhoppningsvis så lyssnar dom på oss. Detta är ju inte humant!:mad:
 
Sv: Far hästarna illa?

Men så igår stöter jag på ett problem som jag anser vara stort.
Försvarsmakten har lämnat in en ansökan till länsstyrelsen om att få tillstånd till miljöfarlig verksamhet. Det kommer skjutas med bland annat grovkalibrig ammunition. sprängladdningar, minor osv osv. Dom vill få tillstånd att göra detta 225 dagar om året uppdelat på 3 olika platser.

Till saken hör är att min gård ligger 1 km från denna "bas" som dom vill bygga ut till skjutsfält. När vi köpte gården var det iiiingen som nämnde ngt om detta trots att det enligt dom varit på tapeten i två år.
Militärverksamhet kan väl inte vara en nyhet i Boden;) och vad jag har förståt av en snabb googling är att det inte handlar om ett nytt skjutfält utan utökning av verksamheten på ett befintligt skjutfält. Vill man ha det tyst och skall bo i Boden så skulle i alla fall jag höra mig för rätt så mycket om vilka skjutfält som finns i närheten och vad det finns för planer för dessa. Precis som man i övriga landet får undersöka om vägar, järnvägar eller dylikt skall dras om i närtid eller om det skall byggas ett bostadsområde i närheten av ens stall.
Nej, fy! Håller tummarna att det inte blir av! Det måste ju finnas ödemark i det här stora landet där de kan smälla utan att störa någon tycker man!
Boden är väl ändå ödemark med en Befolkningstäthet på 249:e plats av 290.:devil: Anledningen till att garrnisionen finns kvar i Boden är väl i stort sett att den utgör ett arbetsmarknadsstöd i glesbyggden.
 
Sv: Far hästarna illa?

Militärverksamhet kan väl inte vara en nyhet i Boden;) och vad jag har förståt av en snabb googling är att det inte handlar om ett nytt skjutfält utan utökning av verksamheten på ett befintligt skjutfält. Vill man ha det tyst och skall bo i Boden så skulle i alla fall jag höra mig för rätt så mycket om vilka skjutfält som finns i närheten och vad det finns för planer för dessa. Precis som man i övriga landet får undersöka om vägar, järnvägar eller dylikt skall dras om i närtid eller om det skall byggas ett bostadsområde i närheten av ens stall.

Att det varit en nyhet har jag aldrig skrivit. Vad du har förstått är dessvärre fel. Ja, jag vet att det är så det står i tidningarna. Men utöver att utöka deras befintliga skjutfält så vill dom ha 3 "nya" skjutfält. Som här där jag bor, där är det en gammal flygraka som inte använt av försvaret på väldans många år. Det las ner och alla byggnader revs. Nu vill dom återigen använda det.

Boden är väl ändå ödemark med en Befolkningstäthet på 249:e plats av 290.:devil: Anledningen till att garrnisionen finns kvar i Boden är väl i stort sett att den utgör ett arbetsmarknadsstöd i glesbyggden.

Preicis, och det är tack vare sånna som du som får sånna här saker igenom. Äh skit i norrbotten, gör ett skjutfält av allt i stället vetja! Det bor inte så många människor där så dom få som blir drabbade skiter vi i.
Fast 28 000 människor räknar inte jag som en utdöende by.
 
Sv: Far hästarna illa?

Du skriver själv att det är ett område som även tidigare varit militärt. Det handlar vad jag förstår i så fall om ändrat användningssätt alternativt utökning av verksamheten (vilket redan sagts). Därmed har du haft kännedom om att det bedrivs verksamhet som bullrar eller som kan komma att bullra. Det bör också de flesta av övriga kringboende ha vetskap om. Tyvärr tror jag det blir svårt att stoppa användningen av området. Dessutom är det inte så besvärande som man kan tro (ja, det finns skjutbanor på fler platser i Sverige - både älgbanor och militära och jag har bott ganska nära jag också).

Jag vet inte hur många som är anställda på regementet men det är sannolikt ganska många av de som bor i Boden dvs det handlar därmed om den sannolikt största arbetsgivaren i området. Om regementet läggs ner blir därmed ett stort antal personer arbetslösa och jag tror det blir mycket svårt att hitta andra jobb. Därmed måste inte bara den tidigare regementsanställde flytta utan hela familjen. Resultatet blir ytterligare utflyttning coh ytterligare sämre service - redan ett problem i norrland eller hur?

Jag tror att en mer framkomlig väg är att försöka få fram andra åtgärder än att stoppa verksamheten dvs miljöåtgärder, bullerdämpande åtgärder och annat. Jag vet inte riktigt vilka gifter som skulle spridas genom skjutövningarna men även här måste det finnas något att göra. Skott och hästar brukar fungera ok precis som andra sagt helst om de fått chansen att väja sig. Hunden kan ju bli ett större problem om den redan är skottberörd och jag hade redan nu försökt jobba med detta.

Sedan hade jag tryckt på olägenheten med buller för min egen del - här finns gränsvärden att gå på. Jag hade hävdat dessa samt att man från regementets sida måste - ganska säkert också enligt miljölagstiftningen - leva upp till dessa gränsvärden. Kolla med kommunens miljöavdelning vilka värden som gäller och hävda dessa. Även kommunen ska ju yttra sig. Skaffa så mycket fakta som möjligt och använd dessa för att få en konstruktiv diskussion.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 428
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 206
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 653
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
12 924
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp