Bukefalos 28 år!

Favorit-ost?

Jag älskar konstig, lagrad ost i de flesta former men ska man prata "vardagsost" så gillar jag Boxholms chiliost och den lagrade Östgöta Präst:)
 
Till vardags på mackan blir det oftast Gäsene eller svensk prästost. Även mozzarella och feta äter vi ganska mycket, oftast i sallad.

Som gotte-ost gärna riktigt lagrad whiskeycheddar, svarta sara, mogen brie och krämig blåmögelost. Med rödvin och salta kex till :d.
 
Jag formligen älskar ost!!:love::love:

Särskilt vällagrade smakrika ostar av alla sorter Roquefort och stilton hör till favoriterna, all blå och grönmögelost är fantastisk (vit och rödmögel är också gott dock lite för mesigt i smaken för mig). Av hårdostarna är det Västerbottenost, vällagrad Präst och Cheddar, Brännvinsost och Manchego för att inte tala om Parmesan (har jag mest i maten iofs).

Detta är ju dock inget jag har på mackorna till vardags.

Min sambo är uppvuxen på "hushållsost" som i princip inte smakar något alls och det är sån ost han vill ha.

Vi har hitintills kompromissat lite och köpt herrgård eller mild präst, nu håller vi oss dock till färdigskivad Port Salut (jag är rörelsehindrad så den färdigskivade underlättar), visst den är lite mesig den också, men på ett gott sätt. :)

Ost är ett underbart livsmedel som jag inte kan få nog av men har dock svårt för Emmentaler och Grevé.
 
Älskar ost i alla dess former men framförallt vällagrad präst eller cheddar om vi pratar vardagsmackan. Hittade en fantastik whiskeycheddar en gång som jag fotfarande letar efter. Fantastisk. Så klämig, smakrik och alldeles underbar :love::love:
 
Exotiskt! Var kan man köpa den? Eller: kan man köpa den i Sverige?
Det är Valio som gör den så i välsorterade butiker borde den finnas.

På min lilla ort finns den inte längre. När jag bodde i Uppsalala fanns det på närbeläget ICA.
Funderar allvarligt på att beställa på nätet inför kommande storhelger.
 
Jag är inget fan av ost direkt, tycker inte om det så mycket. Jag är vegetarian men försöker äta mer veganskt, har inte kunnat sluta med keso och kvarg för att det är så galet gott och typ det enda jag får i mig så jag är därför inte helt vegan.

Keso kallas ju ibland grynost och det engelska namnet är ju cottage cheese men jag vet inte om ni räknar keso som ost? Om ni gör det så är ju keso helt underbart. Jag älskar keso på mackan, verkligen älskar. Eller att äta bara som den är :D

Provade en vegansk ost nu i helgen också, Violife original heter den. Den var faktiskt god, exakt samma konsistens som vanlig ost, lätt att hyvla, mild smak och jag gillade den mer än vanlig ost. Min kompis som dock gillar vanlig ost tyckte att den här veganska smakade som vanlig ost och hon blev inspirerad att köpa den här osten för hon tyckte också den var god. Så jag rekommenderar Violifes veganska ost. Mer vegetariskt och veganskt åt folket :D
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 401
Senast: Cattis_E
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
423
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
970
Senast: Milosari
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
717
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp