Bukefalos 28 år!

Foderråd, kastrerad överviktig

C

ChristinA

Hej!

Då vi i en annan tråd kom in på min killes övervikt började jag fundera på om jag valt rätt foder.

Bakgrund:
* Perser/exotic - bondkatt
* Hane, kastrerad
* 11 år
* Inne och ute efter eget tycke.
* Äter förutom torrfoder: Inget! Har tidigare jagat mycket men vi har inte sett honom med några byten på länge.
* Motion: Reglerar sin motion sjäv, han är inte intresserad av att leka så det är svårt att aktivera honom. Men när han är ute får han ibland ryck och kutar runt som en galning, klättrar i träd mm. Vilar dock mycket :)

Foder:
Äter Royal Canin steralised 37, 37 % protein och 12 % fett.
Detta ska han få ca 70gr av per dag, men här måste jag erkänna att han i stort sett har fri tillgång.

Vikt:
5,5 kg.
Vår veterinär tycker inte att det är något att oroa sig för, han påpekar bland annat att vår katt har kraftig benstomme och att det vore konstigt om han inte vägde som han gjorde.
Hans vikt har legat stadigt på 5,5 kg i minst 2 år.

Frågan är, tycker du att jag har ett lämpligt foder?
Finns det andra märken som är mer prisvärda? Jag har börjat studera och priserna går bara upp. Det känns i plånboken! Tacksam för tips!

stubben2.JPG
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Du kan ju kolla upp Eukanuba. Ang vikten har jag inget att tillägga då jag vet katter som väger hälften så mycket och katter som väger mer...
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Hur mkt äter han på en dag då? "Fri tillgång" kan ju vara detsamma som rekommenderad dagsgiva eller det tredubbla! Har du någon uppfattning om detta?

Jag tycker att du har ett bra foder, men om du vill ge fri tillgång skulle du ju faktiskt kunna ge ett bantarfoder istället. Fungerar utmärkt som seniorfoder. Men det blir förstås lite dyrare.

Det är svårt att säga hur överviktig din katt är utifrån angiven vikt och bilden. Hur ser kisse ut uppifrån? Hur väl känner du revbenen? Är katten överviktig tycker jag verkligen att du ska försöka få ner den i vikt, inte bra med ökad ålder och övervikt! Kan du bara begränsa tillgången löser det sig säkert per automatik, men jag vet hur eländigt det är att begränsa tillgången...
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Det är jättesvårt att avgöra om en katt är överviktig bara efter vikten. 5,5 kg känns spontant inte som en för hög vikt för en "katt av persertyp".

Generellt, om en katt behöver gå ner i vikt, är kolhydratreducerade foder mer effektiva än klassiska light- eller bantningsfoder. Både Hill's m/d och Purina d/m skulle kunna vara bra alternativ om du behöver banta honom.
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Hur mkt äter han på en dag då? "Fri tillgång" kan ju vara detsamma som rekommenderad dagsgiva eller det tredubbla! Har du någon uppfattning om detta?

Ganska dålig uppfattning... Men han äter kanske 1-1,5 dl per dag. Men jag vet inte riktigt vad det väger.

Jag tycker att du har ett bra foder, men om du vill ge fri tillgång skulle du ju faktiskt kunna ge ett bantarfoder istället. Fungerar utmärkt som seniorfoder. Men det blir förstås lite dyrare.
Ok, tack för tipset. Finns det några alternativ som är billigare istället? Eller måste man upp i de priserna?

Det är svårt att säga hur överviktig din katt är utifrån angiven vikt och bilden. Hur ser kisse ut uppifrån? Hur väl känner du revbenen? Är katten överviktig tycker jag verkligen att du ska försöka få ner den i vikt, inte bra med ökad ålder och övervikt! Kan du bara begränsa tillgången löser det sig säkert per automatik, men jag vet hur eländigt det är att begränsa tillgången...

Man känner revbenen om man känner efter. Han har väldigt tät och tjock päls så man får trycka lite!! Sedan har han "kastrat"mage, den där påsen som egentligen är rätt tom. Att begränsa hans mat har jag försökt med, men då blir alla galna!

Tack för svaret!
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Det är jättesvårt att avgöra om en katt är överviktig bara efter vikten. 5,5 kg känns spontant inte som en för hög vikt för en "katt av persertyp".

Generellt, om en katt behöver gå ner i vikt, är kolhydratreducerade foder mer effektiva än klassiska light- eller bantningsfoder. Både Hill's m/d och Purina d/m skulle kunna vara bra alternativ om du behöver banta honom.

Nä, jag tror inte att han är väldigt överviktig. Som sagt så besöker vi ju veterinären regelbundet och han tycker att det är ok. Vikten har ju dessutom legat stadigt, så det är inget problem som eskalerar.

Du nämner Hills´s och Purina, vet inte vilken prisklass de ligger i? Ungeför samma som Royal? Jag undrar även om det finns billigare alternativ? Senast vi köpte 5 kg av RC tror jag att det kostade 419kr och det känns faktiskt lite halvdyrt i studentplånboken...
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

De ligger väl i samma prisklass som RC och nej, det finns inga bra billigare alternativ. Tyvärr.
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Hänger på... Har oxå en överviktig, kastrerad, äldre herre som behöver bantas.

Han är visseligen innekatt men med en lite yngre kompis som ser till att han rör på sig ett par ggr/dag. Lägenheten är ca 140 kvm så de har lite springutrymme.
De får orjen torrfoder, då jag vill hålla nere på kolhyderaterna och uppe proteinet. Till kvällen får de en potion böltmat att dela på. När jag räknade på energitillförseln så äter de mindre än 80 % av vad vad deras dagsåtgång borde vara enligt förpackningsrekommendationerna (jag räknade av för blötmaten). Tycker visserligen bara det är bra då båda är kastrerade innekatter där en ska gå ner i vigt. Jag har hållit koll så det är inte bara den äldre katten som sitter vid skålarna och tuggar. För att minimera den risken så låter jag även fodret ta slut ca 2 ggr/dag.

- Jag funderar på att börja ge torrfodret i en aktivitesboll på dagarna.
- Om man ska gå över till att endast ge ett riktigt bra blötfoder eller blötlägga torrfodert.

Jag ska väl tillägga att den andra katten är även den kastrerad. Han är fyra år yngre och jätte fin i hullet.
P.s ni får ursäkta stavfel då datorn krånglar.
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

De ligger väl i samma prisklass som RC och nej, det finns inga bra billigare alternativ. Tyvärr.

Konkret och bra svar! Tack! Tråkigt för min plånbok dock... Såg att det var 4 kg i förpackningen så det kostar över 100kr/kg. :(
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Orijen håller en ganska låg kolhydrathalt och skulle kanske kunna funka som ett alternativ, men jag vet inte om det blir billigare. Har för mig att Orijen håller ett ganska högt pris. Finns i större säckar dock så du kanske kan pressa ner kilopriset lite.
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Känner inte igen Orijen, säljs den i vanliga djuraffärer?
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Jag gick över till blötmat typ mjau som inte innehåller en massa kolhydrater som allt torrfoder gör.
Katten håller sin vikt bättre och blir inte så fet som innan. Billigt också.
Dessutom blev han av med sin klåda kring ögonen!!! (troligen fiskallergi, är fiskmjöl i torrfoder och även i viss blötmat)
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Vi ska börja ge www.fodax.se till våra hundar. Undra om man kan ge det till katt med?
Någon som är duktig på näringslära?
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Vi ska börja ge www.fodax.se till våra hundar. Undra om man kan ge det till katt med?
Någon som är duktig på näringslära?

Det är inte lämpligt att ge katter hundmat. Det tillsätts i regel inte taurin till hundmat vilket är nödvändigt för katter. Oftast är A-vitaminhalten för låg också.

Det är bara exempel på skillnader mellan hund- och kattmat. Fler finns. Notera att hundar dock ofta kan äta kattmat.
 
Sv: Foderråd, kastrerad överviktig

Ja jag har hört att det som regel inte passar, funderade på om det var annorlunda med detta s.k färskfoder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 184
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 476
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 105
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp