Bukefalos 28 år!

Födda 2017 del 3

Merida fick åka på ”bete” i fredags, hem till min granne och 3 hästar i en nerbetad hage. Hopsläppet gick sådär, islänningen ville hindra Merida från att komma i närheten av de två ponnysarna och sprang emellan och sparkade. Merida är ju uppvuxen i flock på lösdrift, men hon är inte van vid att hästar sparkar för att träffa och var för långsam med att flytta sig. På morgonen låg flocken helt utslagen och jag tyckte först det var skönt att det lugnat ner sig så pass. Tills jag inte fick Merida att stiga upp. :nailbiting:
Visa bifogad fil 71105

Fick upp henne till slut, och hittade ett glipande sår högt upp på insidan av frambenet som behövde sys. :mad:

Nu har hon gått själv i en avdelad del av hagen och faktiskt hanterat det väldigt bra, travade runt en del i början, men lugn nu. Har inte vågat släppa ihop dem igen ännu, igår hade hon ganska ont och stod inne några timmar. Mer sig själv idag och ville absolut inte stå inne i nåt stall! :rage:

Nu står hon dock inne i stallet tillsammans med islänningen så de får vänja sig vid varandra. Min plan sen är prova att låta de två gå själva ett tag och hoppas att islänningen inte känner att hon behöver skydda ponnysarna från Rödluvan.

Svårt, jag har aldrig haft problem med hopsläpp tidigare, mina hästar har alltid vara snälla, och haft vett att flytta på sig.
Nu oroar jag mig lite för när jag ska ta upp min grå och släppa ihop med de två hästarna han ska gå med. :crazy:
Elsa blev tokjagad nu när jag släppte henne på bete. Det är en åring i flocken som dem andra ville hålla undan. Men det gav sig efter några timmar och hon klarade sig undan med några bett. Han som jagade mest har hon gått med under två somrar tidigare men han var vaktig den här gången.


Hon är dock så öm i hovarna så att hon haltar så fort det blir minsta hårt i backen så idag ska hon få skor igen.
 
Elsa blev tokjagad nu när jag släppte henne på bete. Det är en åring i flocken som dem andra ville hålla undan. Men det gav sig efter några timmar och hon klarade sig undan med några bett. Han som jagade mest har hon gått med under två somrar tidigare men han var vaktig den här gången.


Hon är dock så öm i hovarna så att hon haltar så fort det blir minsta hårt i backen så idag ska hon få skor igen.
Jag tror också Mirre ska få gå med skor på betet faktiskt. Han har det nu och än så länge sitter de ju på.. Vi ska sko om om två veckor och det är möjligt att det blir han går hela betet med skor men det är så mkt lättare att sätta igång om han har skorna på plats..
 
Jag tror också Mirre ska få gå med skor på betet faktiskt. Han har det nu och än så länge sitter de ju på.. Vi ska sko om om två veckor och det är möjligt att det blir han går hela betet med skor men det är så mkt lättare att sätta igång om han har skorna på plats..
Elsa var halt på tre ben idag innan skoningen och väldigt ledsen. Mycket gladare sen när hon var färdigskodd och kunde stå ordentligt på hovarna igen :)
Så det låter som en bra idé att du låter honom ha skor på 😉 För här var det världens sämsta idé att dra av dem.
 
Merida och islänningen gick ensamma ihop igår, då vaktar hon den den delen av hagen som ligger intill hagen med ponnysarna. I morse hade Merida tappat en framsko. 🙄
De stod inne i stallet i boxarna bredvid varandra i 6 timmar idag, då stod pep och sparkade de fortfarande i väggarna. Kan de inte bara ge sig nån gång! Nu går de ute igen. Såret ser iaf fint ut.
 
Idag fick Fille byta hage och därmed kompisar, han har bara blivit fetare och fetare så jag hade inte så mycket val -faktiskt lite rädd för fång... Nu är han i skogshagen med en tvååring och en ponny (som också blir fet). Tvååringen blev jätteglad och de har brottats och nypt varandra i hasorna. Lite hjärtat i halsgropen när de drog en räsergalopp ned (🤯) för branta backen men sen lugnade det sig.
 
Här har Hebbe fått påbörja sin sommarvila, ska dock få följa m på löshoppning imorgon. Nicke får tuffa på 2-3 veckor till, ponny som han är så ökar magomfånget lite väl mkt så här års, så vill vänta lite till m vilan. Han hade ju 4 veckors vila april/maj också.
Vi var ute en runda idag, och han börjar bli riktigt fin att rida nu 😊. Är hyfsat stadig i formen nu, flyttar fint för skänkeln i skritt och vi har även provat lite ”bogen in”. Han orkar också hålla ett bra tempo i galopp, utan att falla isär, lite längre sträckor nu, typ ca 1,5 km. Jag kan också korta o länga den något, så himla duktig. ⭐

Han har blommor i sitt hår…🎶🌼🐴
 

Bifogade filer

  • 09FEF8BF-E474-429A-9237-40423A027B20.jpeg
    09FEF8BF-E474-429A-9237-40423A027B20.jpeg
    211,1 KB · Visningar: 21
Haha! Ni får bygga något slags fängelsestaket 😆
Ja ”vanliga” staket går han ut ifrån om det inte är en massa mat.
Idag ska vi iväg på treårstest så får väl släppa han i mat-hagen under dagen så att han inte rymmer när vi är borta.

har ett hag-alternativ till som är lite medelväg matmässigt (kanske tillräckligt för att han inte ska rymma), men då är det två nya kompisar som han inte gått med tidigare.
Det knäppa är att han rymmer enbart på sommaren, inte höst, vinter eller vår...
 
Ja ”vanliga” staket går han ut ifrån om det inte är en massa mat.
Idag ska vi iväg på treårstest så får väl släppa han i mat-hagen under dagen så att han inte rymmer när vi är borta.

har ett hag-alternativ till som är lite medelväg matmässigt (kanske tillräckligt för att han inte ska rymma), men då är det två nya kompisar som han inte gått med tidigare.
Det knäppa är att han rymmer enbart på sommaren, inte höst, vinter eller vår...
Han vet att det är på sommaren som gräset är grönare på andra sidan😬
 
Den här veckan har jag hunnit sitta på Tussen ett par gånger (har till och med ridit utan att nån annan hållit i snöre), tagit en promenad ut och löshoppat. Promenaden var nemas problemas. Han gick först (ingen liten skitponny före honom, inte!) men var nog ganska tröttande för han kablonk-somnade i ett hörn i boxen när vi kom hem, och iddes inte ens tigga godis av folk utanför boxen.

Löshoppningen klarade han på att han litar på människor. När vi smackade tog han sig igenom men han har noll självförtroende och behöver göra det några gånger till innan vi ens tänker på att höja. Dock var hans teknik inte allt för illa (det man nu kan se på bebishöjd).

Uppsuttet funkar start och stopp och högersväng. Vänstersväng ... där funkar inte servon riktigt.
 
Fille fick gå ut till grabbarna i ”mat, men inte lika mycket mat”-hagen. Mycket lugnt ihopsläpp för att vara första gången de går ihop; Fille pep lite, sen skrittade (:p) de runt hagen och sen stod de och kliade varandra inom 10 min. Tror de ska ha det mysigt ihop.
 
Merida är väldigt billig just nu, så störig! :mad: Vi hade henne och islänningen ihop själva några dagar, men de pep fortfarande och sparkade efter varandra. Nu har hon gått själv några dagar igen, men gillar ju inte det heller. Igår morse när jag kom dit så travade hon runt, runt i hagen, har slitit jättemycket på sin hov utan sko, för nån hovslagare har jag inte fått tag på. Såren ser sådär ut, ena stygnet har skurit, så det klippte jag bort idag, det glipar en del. Det mindre såret på framknät, som inte behövde sys har spruckit upp och glipar också. Är väl inte så mycket att göra mer än att försöka hålla det rent och skydda med salva etc. Hon är en liten jävel när jag ska sköta om såren, viftar med frambenen och far omkring och jag blir galen. :rage:

Nu ikväll släppte vi ihop dem alla 4 igen, de sprang en del, men Merida verkar ändå ha fattat att hålla sig lite undan.
 
Ikväll levererades Svea till arbetslägret. Hon gick på transporten rätt snabbt (eller ja, mer eller mindre direkt) med hjälp av tvång och halsrem. Hon är ju inte rätt, men motvillig. Drömmen är ju att hon ska gå på utan tvång. Det är ett av målen med utbildningen, att hon ska lasta sig själv. Vi får väl se :D Hur som helst hade hopsläppet med ett gäng andra tanter i behov av lite mat gått bra och nu väntar fyra veckors hårt arbete för Unga Fröken. Det kändes jättebra att lämna henne där och det är nära så jag kan hälsa på henne precis precis när som helst.
200601902_10159333934592566_9806344342660347_n.jpg
 
Merida är väldigt billig just nu, så störig! :mad: Vi hade henne och islänningen ihop själva några dagar, men de pep fortfarande och sparkade efter varandra. Nu har hon gått själv några dagar igen, men gillar ju inte det heller. Igår morse när jag kom dit så travade hon runt, runt i hagen, har slitit jättemycket på sin hov utan sko, för nån hovslagare har jag inte fått tag på. Såren ser sådär ut, ena stygnet har skurit, så det klippte jag bort idag, det glipar en del. Det mindre såret på framknät, som inte behövde sys har spruckit upp och glipar också. Är väl inte så mycket att göra mer än att försöka hålla det rent och skydda med salva etc. Hon är en liten jävel när jag ska sköta om såren, viftar med frambenen och far omkring och jag blir galen. :rage:

Nu ikväll släppte vi ihop dem alla 4 igen, de sprang en del, men Merida verkar ändå ha fattat att hålla sig lite undan.

Hoppas glipsåren håller sig rena. De väljer alltid rätt tid på året att skaffa sig sådana också 🙈
 
Albin fick ett litet ridpass med 10-åriga medryttaren igår. Han hade vilat 5 dagar, dvs sen förra gången hon red. (Pga mina skitmediciner) Fortsatt stabilt. Den här gången tränade vi lite styrning samt start och stopp.
Längtar till jag också kan rida men det här går fint så länge.

Idag fick han rasta sig som handhäst efter vagn. Vi passerade flera robotgräsklippare vilka var rätt suspekta 👀 Bananformad häst med ögon som nära på trilla ur huvudet men det är inte några yvigare gester än så.
IMG_20210611_101631_421.jpg
 
Idag hade vi lite korskoppling, Albin kunde inte för sitt liv komma ihåg hur man gjorde galoppfattningar på lina, det har aldrig varit något problem förut. Han försökte lösa det genom att springa iväg och försöka slita sig.
Inte en godkänd lösning.
Vi fick till slut galopp men genom att springa in i galoppen och det är ju inte önskvärt, han slutade iallafall försöka slita sig.

Så nu funderar jag på varför det blev som det blev.
Jag tror inte att jag gav honom fel signaler men det är möjligt då min kropp och hjärna inte riktigt fungerar som det ska.

Kan ha blivit för mycket för honom, kanske trött i kroppen efter att gå som handhäst i förrgår. Möjligt. 🤔
Jag började genast fundera på om det är dags att ge honom vila men han har ju mest bara vilat.
Söt är han iallafall, guldgosse.
IMG_20210616_143503_823.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 628
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 203
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 744
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp