Bukefalos 28 år!

Födda 2017 del 3

Idag hade vi lite korskoppling, Albin kunde inte för sitt liv komma ihåg hur man gjorde galoppfattningar på lina, det har aldrig varit något problem förut. Han försökte lösa det genom att springa iväg och försöka slita sig.
Inte en godkänd lösning.
Vi fick till slut galopp men genom att springa in i galoppen och det är ju inte önskvärt, han slutade iallafall försöka slita sig.

Så nu funderar jag på varför det blev som det blev.
Jag tror inte att jag gav honom fel signaler men det är möjligt då min kropp och hjärna inte riktigt fungerar som det ska.

Kan ha blivit för mycket för honom, kanske trött i kroppen efter att gå som handhäst i förrgår. Möjligt. 🤔
Jag började genast fundera på om det är dags att ge honom vila men han har ju mest bara vilat.
Söt är han iallafall, guldgosse.
Visa bifogad fil 71870
Hebbe får samma problem ngn gång emellanåt, då har jag kopplat ihop dem med perioder då han växt en del och inte riktigt är i fas med sin kropp. Han blir då vinglig, det blir lätt korsgalopp alt att han byter galopp hela tiden. Kanske kan vara ngt sånt?
Hoppas det känns bättre nästa gång iaf 🌼
 
Hebbe får samma problem ngn gång emellanåt, då har jag kopplat ihop dem med perioder då han växt en del och inte riktigt är i fas med sin kropp. Han blir då vinglig, det blir lätt korsgalopp alt att han byter galopp hela tiden. Kanske kan vara ngt sånt?
Hoppas det känns bättre nästa gång iaf 🌼
Ja, jag tittar lite på bilder jag tog igår och det ser definitivt ut som rumpan har skjutit iväg lite så det är säkert det som var problemet. Det är ju logiskt.
 
Nu blir det lite spam här från mig tydligen 😁

Han har definitivt dragit iväg med rumpan, rejält. På sätt och vis skönt att det troligen är anledningen till att det var för svårt att galoppera på volt. Men får samtidigt så dåligt samvete över att jag fick för mig att han minsann skulle galoppera för att det har gått bra förut 😖 så dumt, men han var på gott humör idag och satte gladeligen huvudet i grimman så det har nog inte gett några större men iallafall.

Idag anlände hans beteskompis och det var väldigt odramatiskt, Albin hade nog önskat lite mer fart och fläkt och lek, lyckades få med sig nykomlingen på en repa iallafall. Det kanske blir mer lek framöver när gräset inte är prio ett
IMG_20210617_195736_316.jpg
 
Min pålle får strax sitt sommarlov. Hon får jobba drygt en vecka till innan ledighet. Även hennes rumpa är lite överbyggd och framdelen kanske kommer ikapp under sommaren. Vi har iallafall gjort vårt mål, unghästtestet vilket gick bra🥳. Hon fick diplom.🥰
Jag tycker det är svårt att veta vad domarna tycker så jag fick lite bekräftelse på vad jag själv tycker.
Det är så roligt att läsa om era fyraåringar och om vad ni gör. Det är peppande😊
 

Bifogade filer

  • A2B74B7F-2074-46C6-9232-064011ED4326.jpeg
    A2B74B7F-2074-46C6-9232-064011ED4326.jpeg
    138,1 KB · Visningar: 42
Mirre är inte på plussidan nu. Hans drama king-mentalitet (som hans mor nedärvt) blir väldigt tydlig när han är på bete. Jag får komma fram och klia men att försöka sätta på en flughuva kan jag glömma. Hans kompis fattar ingenting och står gärna vid mig medan Mirre springer runt i cirklar som en yr höna. Nu får de flytta till ett annat bete i några veckor för den stora hagen där de bott i några veckor behöver betas av av några fler hästar.
 
Djur alltså... Svea åkte ju på läger i söndags. Hon blev ihopsläppt med tre andra ston på kvällen och det hade gått jättebra. Alla gånger under kvällen när hon som har verksamheten var och tittade till dem var det lugnt och fint och Svea gick undan när de andra "sa till" henne. Men på morgonen gick ett av de andra stona på tre ben. En spricka i ett framknä som var såpass djup att det inte fanns något att göra, utan de fick avliva henne på plats. Samtidigt som sommarens första ridläger började. Det är ju djur och det är sådant som kan hända och ingen skyller ju på min häst (eller mig) men ändå. Det känns ju verkligen inte bra.

Svea har i alla fall fått börja arbeta lite, även om det inte blev på måndagen som planerat. Hon springer fint i cirklar både med och utan uppsutten pilot och jag ser jättemycket fram emot hur hon ska utvecklas!

När jag hälsade på idag gick hon i hagen bredvid en emu. Hon får också uppleva människor som åker zipline och leker höghöjdsbana och en massa andra saker. Hela tillvaron är liksom miljöträning 😂
 

Bifogade filer

  • 141208D4-5CEE-4067-9E57-42D2237C3D1F.jpeg
    141208D4-5CEE-4067-9E57-42D2237C3D1F.jpeg
    327,1 KB · Visningar: 36
Alltså lille Tuss.

Han fick tre dagar vila på raken i början av veckan och så satt jag upp igår. Travade på lina och red självständigt i skritt. Idag travade vi självständigt medan de körde hjullastaren runt ridhuset. Nemas problemas liksom. Trava var lite konstigt, eftersom piloten började röra på sig lite mer, så det var bäst att stanna ett par gånger och kolla så att jag hängde med. Sen gick det hur bra som helst.

Styrningen funkar iofs sådär, både med och utan distraktioner. Men det kommer.
 
Alltså lille Tuss.

Han fick tre dagar vila på raken i början av veckan och så satt jag upp igår. Travade på lina och red självständigt i skritt. Idag travade vi självständigt medan de körde hjullastaren runt ridhuset. Nemas problemas liksom. Trava var lite konstigt, eftersom piloten började röra på sig lite mer, så det var bäst att stanna ett par gånger och kolla så att jag hängde med. Sen gick det hur bra som helst.

Styrningen funkar iofs sådär, både med och utan distraktioner. Men det kommer.

Och antagligen bara för att jag skrev detta så hoppar hästen ur hagen igen. Gräshage med massor av mat. :rage:
 
Igår blev det lite "hoppning" för Svea eftersom hindren ändå stod framme i paddocken. Inga högre höjder och hon hoppade väl egentligen bara över ett av dem 😁

Fick sen en fråga om det var meningen att hon skulle ha tofsar i öronen 😂 Eftersom de är där är det förmodligen egentligen meningen, men nu när hon ska bli proper ridhäst så tyckte jag att det var tungt att ta bort henne. Hon sa inte mycket om att få öronen maskinklippta och nu ser hon ju väldigt prydlig ut 😁
 

Bifogade filer

  • A8B9A90F-473D-4B0A-9985-A993CC91C96D.jpeg
    A8B9A90F-473D-4B0A-9985-A993CC91C96D.jpeg
    158,1 KB · Visningar: 60
Här spammar jag tråden.

Nya grejen är att lägga in snoppen inne i magplattan på flugtäcket och kissa där :wtf:. Han har haft samma täcke i 2 veckor och det har inte hänt innan, och hände 2 ggr igår.

Har han gått upp i vikt? Ner i vikt? Glider täcket plötsligt mer? Ska jag spänna maggjordarna lite hårdare? Lösare?

Jag hade glömt hur mycket halv-ångest det är att ha häst. Alltid är det nåt som får en att fundera.
 
Här spammar jag tråden.

Nya grejen är att lägga in snoppen inne i magplattan på flugtäcket och kissa där :wtf:. Han har haft samma täcke i 2 veckor och det har inte hänt innan, och hände 2 ggr igår.

Har han gått upp i vikt? Ner i vikt? Glider täcket plötsligt mer? Ska jag spänna maggjordarna lite hårdare? Lösare?

Jag hade glömt hur mycket halv-ångest det är att ha häst. Alltid är det nåt som får en att fundera.
Fresh! Tänkte först ”tur jag inte har valack!”, sen kom jag ihåg att mitt brunstiga sto lyckats kissa ner/skvätta ner halva svanslappen på flugtäcket utöver då att hela bakbenen är kladdiga varenda dag😆😬
 
  • Haha
Reactions: Elo
8 dagar tills det är dags att börja rida Elsa igen. Börjar längta :bump:
Sen blir det väl lite hattigt ändå då vi ska iväg på semester i två omgångar men helvilan är slut då iaf 😊
 
8 dagar tills det är dags att börja rida Elsa igen. Börjar längta :bump:
Sen blir det väl lite hattigt ändå då vi ska iväg på semester i två omgångar men helvilan är slut då iaf 😊
Hur lång vila har hon haft då? Merida har snart vilat 4 veckor och hon är ganska odräglig att hantera, men kommer när jag ropar och står kvar och tittar långt efter mig när jag går, känns som om hon vill börja göra nåt igen. Såren är nästan läkta nu.
 
Mirre har vilat tre veckor nu och har troligen fem veckor kvar och idag var han på plus igen, trots att han lyckats få av sig flughuvan. Han kom till mig i hagen och stod snällt på gången när hovslagaren fixade sommarskorna. Jag tänker att han nog är mer sockerkänslig än vad jag kunnat förstå. Nu går de i en hage med lagom med mat och vips är han sitt lugna jag…
3DFE42BC-0BC4-4CD5-8054-A872E621FA6A.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 417
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 203
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 739
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp