Födda 2017 del 3

Jag och Korre kämpar på med lite korta ridpass. Har blivit lite mindre sista vecka pga värmen men igår red jag igen. Jag hade planerat en liten uteritt men vi fick tyvärr vända pga mycket insekter. Korre har aldrig blivit riden när det varit insekter ute, och jag insåg att han hade väldiga problem med att koncentrera sig på mig med alla flugor omkring. Vi vände efter en bit och red en stund i ridhuset istället.

Vi gjorde våra första försök till lite sidvärts i skritt. Han fattade väldigt bra 👍. Det går väldigt bra med ridningen såhär långt, men han är överbyggd bak så ibland stökar han till det lite vid galoppfattningarna. Känns som han annars blir mer och mer stabil och kan följa fyrkanten bättre och bättre. Det är bara ibland som servon hackar lite och volter a blir allt annat än runda :). Hoppas på att kunna rida ut snart. Tror han vill ha det som omväxling för att inte tröttna på ridbanan och ridhuset.
 
6C7BB5B3-6B58-4F69-8936-3997FF79C812.jpeg

Ska du gå redan?
 
Svea har lasttränat lite (vilket gick utmärkt. Bortsett från att det var så schysst käk där inne att hon inte ville komma ut igen...) och idag blev det utreritt. Hon har det fantastiskt på kollot! Hon kanske eventuellt tycker att det är lite dåligt med käk, men det är ju precis vad hon behöver. Hon har tappat en del vikt sen hon kom dit :D
205141414_10159359005612566_5570634263596467976_n.jpg
 
Fortsätter att spamma tråden. :angel:

Fröken Rödluva idag. Man kan numera känna revbenen på henne utan en massa önsketänkande och god vilja. :D Hon är sur på bilden för jag tvingade henne att stå rakt.:rage: Ignorera manen, jag försökte korta den, men så fort jag tog fram trimsaxen så blev hon plötsligt jättearg på alla flugor och stod och stampade och viftade och stökade. 🙄
82081E22-D986-44CD-B042-332FB90C2646.jpeg
 
Jag har ju en ponny född 2017 som är hos världens bästa tjej. Hon har ridit honom och nu har vi siktet mot både kvalitetstävlan oh några kval till ungponny-SM i dressyr trots att han är hopponny - finns inte för hoppisar - men harn rör sig helt okej så vi kommer inte skämmas även om han inte kvalar så är det en del i utbildningen.

Det allra roligaste var att han mättes idag och blev gott och väl D-ponny 143 cm och växer nog ett par cm till.
 
Igår var kiropraktorn (även dressyrryttare + tränare) på besök i stallet och jag passade på att kolla igenom Fille med. Han var lite tight här och där, främst vänstersidan och det stämmer bra med hur han känts. Han tyckte att det var en lite konstig tant som kom och tryckte på honom - men det var faktiskt ganska skönt med. När hon var klar höll ögonen på att ramla ihop :p
Han fick annars gott betyg och att hon ångrade nu att hon inte köpte honom förra året och hon undrade om jag skulle behålla honom, annars så var hon på kö ;)
 
Albin tuffar på, han rids lite och börjar förstå hjälper, fortfarande svårt att få honom att raska på utan ledare då han gärna blir stående och filosoferar. Han är en riktig Ferdinand.
Men men lite peppning så kan han traska på ganska raskt och att springa är roligt så det blir nog bra med lite rutin på att gå fram med ryttare enbart.
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)

Min är ju precis igångsatt efter att inte ha gjort något i ett halvår så jag planerar att ge honom nån vecka här och där och sedan en längre sammanhängande vila i höst i stället.

Helvila.
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
Min vilade mellan mitten av december till juni typ, så honom håller jag igång så smått. Blir kanske någon veckas vila om jag ska iväg på semester. Han får lite längre vila i höst istället. :)
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)

Min helvilade en stor del av våren och är nyligen igång igen + lättfödd, så han får jobba på. Blir kortare vilor (ett par dagar till en vecka) inemellan men inte nån lång sommarvila utan den blir lite senare. För mig kan vila vara lite olika, antingen vila som i helvila eller så vilar min från ridning och gör lite annat, tömkörs, klättras för hand osv.
 
Min helvilar i 8-9 veckor, för jag behöver det. Först behövde han det och sen har jag semester och kommer låta honom underhålla sig själv. Det kommer finnas tid att jobba ändå tänker jag..
 
Okay. Den här gången är Tussen helt oskyldig. Istället har hästen i hagen bredvid hans krypit in hans hage och så har de haft latjo-lajban halva kvällen. *suck* Behöver alltså laga staket imorgon.

I övrigt så har de senaste två ridpassen gått riktigt riktigt bra, efter ha haft en svacka på två gånger där vi liksom gått bakåt. Men idag har jag galopperat uppsuttet för första gången.
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)

Min har haft vila nu drygt en månad, började precis sätta igång igen. Innan dess vilade han mellan oktober-mars.
 
Hej på er
Hur gör ni med vila i sommar? Min vilade 2v i våras och ska få en längre vila nu i sommar.

Han visar sig vara väldigt lättfödd 🙄 Så jag funderar på att låta honom få sin vila senare istället då han börjar bli lite väl rund :D

Nyfiken på hur ni gör och resonerar.
..och vad är vila för er? Helvila eller lite promender/arbete för hand eller hur tänker ni :D

(Hur raderar man en skapad tråd?)
Min vilade december-februari. Därefter jobbades hon 3-4 ggr/veckan. Nu vilar hon helt 6-8 veckor. Hon behöver vilan och jag kan istället ägna mer tid till mamma-hästen och rida henne lite mer.
 
Merida uppför sig som om hon håller på att svälta ihjäl. :cautious: Såhär ser buskarna ut i hagarna där hon har gått.
D3BEC4BF-9A91-4602-B355-BCD70B10C9D8.jpeg

Kollade hur mycket hon har gått och hon vilade ju 3 månader i höstas, jobbade nov - halva februari, vilade fram till april och har nu vilat hela juni. Tror att det är dax att sätta igång igen!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 475
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 954
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 394
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp