Bukefalos 28 år!

Föl och upptag av grovfoder !!!

gylle

Trådstartare
Läste i en tråd för ett tag sedan att fölens tarmar inte var färdiga för att kunna ta upp näringen från hö/hösilage förrän vid 8 månaders ålder. Men vad är det som gäller tillgodogär de sig ingenting från hö (hösilage är det som är aktuellt i mitt fall), eller är det vissa saker de inte kan ta upp? Eller är det så att de inte kan tillgodogöra sig lika mkt av näringen som en vuxen häst ? Hur stor del kan de i så fall tillgodogöra sig ?
Ta tex min fölis på 6 mån som nu fått egen box (och äter mkt bra och klämmer i sig mellan 6-8kg hö på ett dygn förutom kraftfoder). Blir ju väldigt förvirrad hur jag skall räkna med vad hon får i sig via höet ? Eller skall man räkna höet som ingenting och trycka i henne hela dagsransonen via kraftfodret ? Samtidigt så blir det ju en kraftig överfodring om hon även får i sig näring via hösilaget och då hon redan är stor för sin ålder så vill jag ju inte spä på detta genom att ge henne alldeles för mkt mat.
Sedan har jag en fölis till där vet vill att jag skiljer mor och dotter åt redan vid 4 mån då fölet växer alldeles för fort, här blir det ju ännu mer aktuellt att veta då hon skiljs för att hon får alldeles för mkt näring från mamman då vill ju inte jag fortsätta att proppa i henne för mkt, samtdigt får det ju absolut inte bli en brist på någonting.
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Min fölunge som också är 6 mån och står själv nattetid är inte speciellt intresserad av sitt kraftfoder alls. Han tar några tuggor och sen är det bra. Å andra sidan har jag ett ensilage med hög kvot som han äter duktigt av, så jag oroar mig inte ännu. Han växer dessutom som bara den, och har hela tiden varit rejält stor, så jag vill inte tratta i honom kraftfoder i onödan.
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Tack för mkt intressant läsning, denna studie tyder ju på att de kan försörja sig bra på grovfoder (åldern på de avvanda fölen var ju mellan 5 och 8 mån). Lite knepigt att Helena Handberg? som brukar ha bra koll (tror hon jobbar på typ SLU eller dyl?) skrev så i en tråd (alltså att de inte tar upp grovfodret innan 8 mån ålder).
Skulle vara intressant med ett inlägg från henne så att man fick klart för sig, denna studie visar ju på motsatsen.
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Det stämmer att fölungens grovtarmsfunktion och mikrobflora inte är färdigutvecklad förrän ngnstans uppemot 8 månaders ålder. De kan inte förväntas bearbeta grovfoder optimalt förrän då. Tycker inte det motsägs av denna studie.

1.Det var en väldigt kort försökstid – effektivt 3 veckor per fodertyp kraftfoder+grovfoder eller enbart grovfoder.
2. Ingen fölunge var under 6 månader när den började med enbart grovfoderdiet – alla utom en var över 7 månader.
3. Med ett sådant osedvanligt supergrovfoder, 89 gr SMPR o 10.9 MJ per kg ts , gör det nog inget om man bara orkar äta en begränsad mängd kilo eller bara kan omhänderta en del av näringen!
4. Kanske det viktigaste för småttingar – man hade hög lysintillförsel. Aminosyrorna tas upp i tunntarmen och är inte beroende av grovtarmsfunktionen. HH
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Jo men som du ser i studien så gavs de exakt samma mängd MJ och protein i båda grupperna. Och gruppen som fick sina MJ/protein från enbart grovfoder var den som ökade mest både i vikt och i storlek, vilket ju inte borde vara fallet om de inte kan tillgodogöra sig grovfodret helt. Om de inte skulle tillgodogöra sig grovfodret helt så borde ju dessa logiskt få i sig betydligt lägre MJ och protein än kraftfoder gruppen och därmed växa/väga mindre och inte tvärtom.

Jag kan väl inte tycka att det grovfodret är något särskilt extremt ungefär samma värde har vårt legat på de senast tre åren (och med högre TS) skulle aldrig få för mig att fodra med ett så lågt TS som höet i studien. I år tex ligger vårt på smbpr 86g/kg TS och MJ 10,5/kg TS ifjor var det tom högre. Torrsubstans runt 70%.

Den stora svårigheten är ju vad skall man räkna med ? Just i de läge när man avvänjer tidigt för att de växer för mkt av mammans mjölk så vill man ju vara säker på vad man puttar i dem, då vill man ju inte ha en osäkerhetsfaktor åt något håll varken ge för mkt eller för lite.

Om jag ser till det andra fölet som nu är avvant 6 mån gammal där känner jag att jag nu inte vet hur mkt jag egentligen puttar i henne tar hon upp all näring så ja då är jag uppe långt över hennes behov (881 smpr - 91 MJ mot behov på ca 600smpr - 67 MJ) Hon får nu 3 kg kraftfoder och 8 kg hö, hon täcker sina behov på denna foderstat om man kan räkna med att hon tillgodogör sig hälften av näringsvärdena i höet, men om hon kan ta upp mer ja då blir det alldeles för mkt. Nu är det inte lika "farligt" på henne då vist hon är stor men har inte haft någon alarmerande tillväxthastighet. Den andre däremot (som för övrigt var lika stor som en normal 6 mån unge redan vid 3 mån ålder trots att hon var liten vid födslen) där får det ju bara inte bli fel iom om man tar baksidan med en tidig avvänjning för att rädda henne från tillväxtproblem så vill man ju inte själv orsaka henne sådana genom att proppa i henne för mkt samtdigt som det inte får bli brister någonstans.
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Fast stirra dig inte blind på siffrorna!
Om kvoten i den foderstat fölet får är bra, så är det bara att lita på ögonen sen!

säjer ameo, som är van vid att hennes växande (halvblods-)unghästar har foderstater som ligger nära de dubbla tabellvärdena, för att hålla dem i bra hull...
 
Sv: Föl och upptag av grovfoder !!!

Det stämmer att fölungens grovtarmsfunktion och mikrobflora inte är färdigutvecklad förrän ngnstans uppemot 8 månaders ålder. De kan inte förväntas bearbeta grovfoder optimalt förrän då.
Bara av ren nyfikenhet, tror du att man kan påskynda detta genom att tillföra t.ex Protexin, som är frystorkad tarmflora? Dvs att man hjälper till att tillföra tarmflorebakterier?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 622
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 774
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 322
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp