Bukefalos 28 år!

Fölvisning och stopremiering

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej!

Har ett fullblodssto som jag betäckt med halvblodshingst. Hur funkar det gällande fölvisningar och premieringar? Hon är ju inte stamboksförd i ASVH.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Står så här på ASVHs hemsida :)


"För att få delta i ASVHs och/eller SwedeHorse arrangemang måste hästen vara registrerad hos ASVH

Gör så här:
Skicka in det pass som respektive rasförening utfärdat i original tillsammans kopia av ägarhandling samt blanketten "Ansökan om pass" så erhåller hästen ett registreringsnummer i ASVH. Handlingarna bör skickas rekommenderat till ASVH Stambokskontoret, Box 2, 247 29 Flyinge." Avgift 300 kr.


Men tror inte att stoet behöver vara reggat där för fölvisningen, men däremot om du vill ha stoet t.ex stamboksfört.
 
Senast ändrad:
Sv: Fölvisning och stopremiering

Hej igen!!

Jag är skitnervös nu när det närmar sig fölning, och jag har ju såklart frågor om allt! :p

Om stoet inte är stamboksfört i ASVH, får fölet inte gröna papper, eller hur funkar det?
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Är hingsten godkänd i ASVH och hade licens förra året får fölungen gröna papper.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Stamboksföring hänger inte ihop med vilken färg fölet får på papprena, det går enbart på härstamning, vad som är godkänt och inte godkänt eller rasrent.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Hej!

Har ett fullblodssto som jag betäckt med halvblodshingst. Hur funkar det gällande fölvisningar och premieringar? Hon är ju inte stamboksförd i ASVH.
Fullblod (engelskt, arabiskt, anglo) som är reggat i huvudstamboken i sin rasförening är med automatik godkänt av ASVH och ger stamboksberättigad avkomma (gröna papper) tillsammans med godkänd SWB-hingst.
Och stoet behöver alltså inte vara stambokfört för att avkomman ska få delta på premiering och andra arrangemang.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Lånar tråden lite. Har oxå ett fullblodssto som fick hingstföl efter Cohiba i slutet av maj. Tycker ni jag ska fölvisa?
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag lade ju som känt ner planerna på att fölvisa pga skadan på lilleman. Men vill ju gärna stamboksföra stoet och nu är fölet som ni vet ohalt sedan midsommar.. så hur hade ni gjort?
Det är alltså mestadels för stoet skull jag vill visa i dagsläget, både för att stamboksföra henne men samt höja hennes värde som avelssto om fölet får bra poäng vilket vi tror.

Jag är väldigt kluven..

Lilleman går ju i normal hage med obegränsad tillgång till rörelse och ingen kan se att han skulle vara halt vilket är helt fantastiskt!

Hur skulle ni göra?

Hur kan man inte visa den här lille?:p
264791_10150232747747447_648287446_7744015_6692945_n.jpg
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Tycker att ni ska åka!
Först för stoet precis som du säger.
Och är fölingen ohalt och eftersom ni ännu inte vet helt 100% om han kommer att vara kvar eller inte. Blir han hel och fin är det ju kul/bra med en visning på honom. :laugh:
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Busigdemon och RebeccaJoli

Kul att ni tycker det!:laugh:
Jag menar en visning är ju inte mer ansträngande än vad han redan själv utsätter sig för genom att rejsa runt i hagen. De är ju transportvana också i.o.m alla turer till kliniken. Dräktiga mammahäst är ju på dygn 45 den 8e augusti och har därmed passerat den kritiska perioden till dess.. en annan aspekt jag funderade över.
Sedan är ju frågan om han fortsätter vara ohalt.. när är sista anmälningsdatum? Jag har ju som sagt helt lagt bort tankarna tidigare så ej kollat upp, men antar att det står på asvh.

Ska ni visa?
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

..insåg ju att olika anmälningsdatum pga olika visningsdatum såklart:p

Där vi tänker visa om det blir aktuellt är 13-14 augusti och sista anmälningsdatum 25 juli, med andra ord har jag lite tid att fundera.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag ska visa om allt går bra, vet inte riktig var bara, har inte bestämt mig... :p Har inte fått registreringsansökansnr än heller... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 278
Senast: Ise
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 497
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 494
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp