Bukefalos 28 år!

Fölvisning och stopremiering

Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag har varit med om att föl varit halt på visning så domarna har avbrutit. Det förhindrar förstås inte att stoet kan stamboksföras, men det är något som du får ta med i beräkningen ifall du anmäler.

Gissar att det är Stjärnborg eller Enköping du ska visa på?

Själv ska jag visa kompisens sto på Stjärnborg och funderar på att visa mitt eget föl där också, men hon var inte glad i att bli lastad och körd till bete och hennes mamma är inte heller lättlastad så jag är lite orolig över att inte komma ibäg eller inte komma därifrån.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag har varit med om att föl varit halt på visning så domarna har avbrutit. Det förhindrar förstås inte att stoet kan stamboksföras, men det är något som du får ta med i beräkningen ifall du anmäler.

Gissar att det är Stjärnborg eller Enköping du ska visa på?

Själv ska jag visa kompisens sto på Stjärnborg och funderar på att visa mitt eget föl där också, men hon var inte glad i att bli lastad och körd till bete och hennes mamma är inte heller lättlastad så jag är lite orolig över att inte komma ibäg eller inte komma därifrån.

Om han skulle visa hälta så vill jag avbryta själv, men nu visar han ju ingen. Sedan kan jag ju inte säga till 100% att han inte kommer att visa hälta då men det är en chansning jag får ta isåfall. Men eftersom han nu är helt ren sedan ett par veckor, har även vågat kolla honom ordentligt på ridbanan, så börjar man ju fundera.. men jag har inte bestämt mig.
Måste stoet göra ridprov för avelsvärdering om hon har tävlats förr? Visserligen hann vi inte med några direkta resultat innan skadan, unghäst ridning, men det finns ju papper på att hon är riden menar jag. Känns inte kul att rida igång henne på så kort tid när hon dessutom markerar av skadan, och är därför inte längre ridhäst idag. Kan man få dispans annars?

Ja om det blir av så blir det på Stjärnborg eller Enköping.

Jag förstår din oro med lastning, det är något jag fått gratis med mina i.o.m alla turer till klinik.. om man nu ska se det som positivt:crazy:
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag tror inte man behöver visa stoet ridet om hon tävlats förr, så har jag uppfattat det iaf :)

Tack så mycket! Är glad för min huligan-unge! Vi tränar på att gå i grimskaft som bara den, vill att han ska va smidig att ha att göra med om det blir visning, han springer gärna ifrån mamma :D Ska bli kul att se vad det blir av honom, tycker han ser trevlig ut, lite "ko-hasig" bak, och han har ju inget grand-prix-steg direkt:p Men det är iof inte så kontigt. Han har väldigt avspänd trav, och galoppen täcker mycket mark. Tycker det är så svårt att se när de är så små :p

Det är så kul att din fölunge inte visar ngt! Kan bara föreställa mig hur det skulle kännas att behöva ta bort ett föl. Jag trodde jag skulle kunna distansera mig mer eftersom jag vill sälja, men jag har ju kärat ner mig totalt... han är ju dessutom så jäkla läcker din lille busunge! Hoppas verkligen att han blir helt återställd! Tycker ditt resonemang kring det hela är mycket klokt! Grattis till dräktigheten förresten! Jag gillar Highcruiser! ;)
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Har hon visats på kvaliten eller treårstest syns det i blup och då har hon ju visat att hon kan ridas. Har hon tävlats tar du med utdrag från TDB.

Från storegementet

Dessutom krävs godkänt ridprov för ston som inte gjort provet vid 3-årstest, inte gått kvalitetsbedömning eller tävlat. Ridprovet är av den typ som genomförs vid 3-årstest och kan göras i samband t ex Kvalitetsbedömning. Se bedömningsreglemente för 3-årstest.
Lägsta mankhöjd 156 cm. Mätningen skall vara utförd på hårt plant underlag.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Fick ett lustigt svar från ASVH ang just ridprovet.. "Är det en skada som läker ut kan ridprov göras vid senare tillfälle."
Min fråga är då, blir stoet bara tillfälligt stamboksfört nu iår eller ligger den vilande tills provet kan utföras? Jag fattar nada....
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Har hon visats på kvaliten eller treårstest syns det i blup och då har hon ju visat att hon kan ridas. Har hon tävlats tar du med utdrag från TDB.

Från storegementet

Dessutom krävs godkänt ridprov för ston som inte gjort provet vid 3-årstest, inte gått kvalitetsbedömning eller tävlat. Ridprovet är av den typ som genomförs vid 3-årstest och kan göras i samband t ex Kvalitetsbedömning. Se bedömningsreglemente för 3-årstest.
Lägsta mankhöjd 156 cm. Mätningen skall vara utförd på hårt plant underlag.

Tack Görel för info!:)

Hon är visad på treårs, så då borde det alltså räcka med det.
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Tack:laugh:

Highcruiser känns som ett spännande val, han har som sagt inte legat på min topplista direkt men jag har alltid haft ett gott öga på stammen. Jag tror det kan bli en bra kombo med mitt sto. Dessutom har jag sett flera riktigt fina avkommor efter honom:idea:

Jag tycker din fölis ser rörlig och snygg ut på bilderna jag sett!
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Tack! Jag vet inte ritkigt vad jag tycker och tänker, jag är ju partisk, jag älskar honom, jag vill ju gärna se att han är världens finaste föl :love: Samtidigt vet jag ju att andra kanske ser saker i honom som jag väljer att bortse från, om du förstår vad jag menar. Så jag är skitnervös för fölvisningen! :p Speciellt eftersom mamman är fullblod. Jag är så rädd att folk ska ha fördomar och döma ner honom... Åh jag blir så trött på mig själv :D Men men, han är fortfarande min lille prins, och jag tycker han rör sig avspänt och lätt tycker jag. Sen är jag ju dum om jag jämför honom med gångartshästar dessutom :p

Ska bli jättekul att se vad de säger om din kille, jag tycker han är så sjuuukt snygg! Högrest och otroligt vackert huvud! :love: Hoppas hoppas han håller för ridnign sen oxå! Han rör sig riktigt trevkligt ju!
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Tack! Jag vet inte ritkigt vad jag tycker och tänker, jag är ju partisk, jag älskar honom, jag vill ju gärna se att han är världens finaste föl :love: Samtidigt vet jag ju att andra kanske ser saker i honom som jag väljer att bortse från, om du förstår vad jag menar. Så jag är skitnervös för fölvisningen! :p Speciellt eftersom mamman är fullblod. Jag är så rädd att folk ska ha fördomar och döma ner honom... Åh jag blir så trött på mig själv :D Men men, han är fortfarande min lille prins, och jag tycker han rör sig avspänt och lätt tycker jag. Sen är jag ju dum om jag jämför honom med gångartshästar dessutom :p

Ska bli jättekul att se vad de säger om din kille, jag tycker han är så sjuuukt snygg! Högrest och otroligt vackert huvud! :love: Hoppas hoppas han håller för ridnign sen oxå! Han rör sig riktigt trevkligt ju!

Du ska inte oroa dig, du har ett trevligt sto och personligen tycker jag engelska fullblod hör hemma i swb avel för att lätta upp ex.

Du har fina hästar och du ska vara stolt när du visar dom oavsett vad poängen visar!:laugh:

Själv har jag inte bestämt mig ännu, om jag inte visar och killlen blir bra så har han ju en chans att visa upp sig på treårs istället. Måste bara höja min livförsäkring innan jag rider in honom:angel::crazy:

Ja högrest var han redan som nyfödd faktiskt, fick kommentarer från ultuna. Man är ju självklart partisk om sin egen fölis men jag försöker se nackdelarna också för att i framtiden kunna lägga bra matchande hingstar på stoet. Alla har ju nackdelar och fördelar:)

Jag hoppas så mkt att han ska hålla för jag inser att det blir en perfekt häst till mig!
 
Sv: Fölvisning och stopremiering

Jag hoppas verkligen oxå! Det är som du säger, en soldkenshistoria om det blir så! Håller verkligen alla tummar och tår!

Tack :) Känns skönt att det finns folk som tycker som du även utanför den normala vänskapskretsen, de stöttar ju mig såkalrt, men man vet ju aldrig om de säger saker för att mena det eller bara vara snäll :D

Ja absolut! Man har ju alltid möjligheten vid 3års såklart :)

Klokt att du tänker så, om att se för och nackdelar, fler bode göra det... Folk som sysslar med avel på proffesionell nivå gör såkalrt det, men det är så lätt att bli hemmablilnd och se sina hästar genom ett roda skimmer av kärlek ;) Man vill ju inte se att de har brister eftersom de betyder så mycket för en, och det förstår jag, men man måste rannsaka sig själv om man bestämmer sig för att avla, för avkommans skull :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 339
Senast: Ise
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 528
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 545
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp