för stora?

Om du har skänkeln mot hästens sida inverkar du, hur lätt du än lägger den där.
Jag vill att mina hästar svarar för minsta lilla hjälp, alltså inverkar jag inte med underskänkeln om jag inte vill något. Det gäller både när jag rider mina "små" islandshästar och när jag rider min stora häst.
Jag tycker att det är vansinnigt irriterande att rida en häst som är van att du håller om med skänkeln, för när jag håller om hästen - om än lite, så vill jag ha en reaktion.

och föressten samlar man med sätet och understödjer den drivningen med skänkeln.
Bestäm dig! Samla eller driva? När du samlar hästen med sätet tippar du bäckenet bakåt, ska du då först be hästen samla sig för att sen lägga på underskänkeln och be hästen skjuta på?

Jag tycker det låter som att du är en typisk hålla i och driva på och göra halvhalter ryttare. Eller har jag fel? Isåfall kanske inte känsliga islandshästar passar dig.

Sen håller jag med dig om att sitsen på ryttarna inte var de mest idealiska exemplen på hur man ska sitta. Men vilket samband det har med att vara för lång förstår jag inte.
 
Jag har diskuterat detta i en tidigare tråd.

Gammal vikt-tråd

Och redan blivit lynchad färdigt av HESTUR/Marita för att jag vågade ens så mycket som fundera på saken.

Läs gärna _hela_ den tråden. Den är lång. När du har läst den, så kan jag tänka mig att komma med nya inlägg.
 
Jag är mycket tacksam för att du inte glömmer en oförätt i första taget. Det måste vara mycket praktiskt att vara så långsint! :banana:

Marita
 
Jag uppfattade dina inlägg som lite stingsliga.

Men för att återgå till ämnet:
behövs det en vetenskaplig undersökning?
Vad gör man med ev resultat?
Varför skulle bara islandshästen undersökas i så fall? Vilka referensramar skulle användas?

Marita
 
För lång? Hur 17 kan det störa hästen att ryttaren är lång?

Det gör det! Om ryttaren är för lång för hästen så stör den hästens balans! Och ryttaren har inte heller världens bästa balans då. Och jag håller absolut med farmen.
 
Fler gamla trådar om ämnet+ länkar till bilder

Till Farmen->

För bättre ridning fångad på kort kika på

Landsberga islandshästar
gå in på tex "Gångartsskola" och klicka igenom de olika gångarterna.

Är Islandsryttarna för tunga?

Viktbärande Islandshästar, hur?

I dessa trådar finns utförliga svar på frågan om hur det kan vara möjligt att en så liten häst kan bära så tungt i förhållande till sin storlek.

Rider man inte isisar i form?

Sammanfattningsvis säger dessa trådar ang "snyggheten" i ridningen att det även inom islandshästridningen eftersträvas att hästen skall ridas i en korrekt form där den arbetar med ryggen, blir "lätt i handen" och bär sig själv lätt och ledigt med minimal tygelkontakt. Samt att "grundsitsen" i ridningen är den klassiska lodräta sitsen. Den kan dock inte användas jämt och ständigt i alla situationer på alla hästar på alla utbildningsnivåer. Liksom att det inte är möjligt att ha hästen "klassiskt samlad" i alla gångarter i alla hastigheter.

Sedan finns det ju både på hobby& elitnivå alla sorters ryttare liksom inom övriga ridsportgrenar, både väl& fulridande.
 
Det hänger ihop med ett mycket bra minne. På gott och ont.
Och jag begriper inte att du behöver upprepa dig i varje vikt-tråd.

Starta en vikt-tråd och vänta. HESTUR/Marita kommer ofelbart en stund senare och visar sin ilska. Att du orkar?
 
Nu tycker jag att du är orättvis!

Jag har inte visat min fula nuna här på forumet på jättelänge.

Och jag menade det förra inlägget till dig som ett skämt. Därav bananen.
Men det gick inte hem.
Jag tror jag drar mig tillbaka till tystnad igen. I varje vikttråd, minsann, man kan tro att jag sitter vid den här burken dygnet runt...

Jag hade hoppats att stridsyxan var begravd, men den här gången var det du som började hacka på mig, vilket jag tolkar som om du vill ha igång en fight. Men glöm det, jag har bättre saker för mig.

Dessutom har jag hittat ett annat ganska trevligt forum.

Marita
 
VARFÖR ska "skänkeln ligga an mot hästens sidor" om det inte behövs? Nog måste det fungera lika bra att lägga an skänkeln vid ev behov?

VARFÖR ska HELA skänkeln från höften och ner användas? För att det står så i en bok? Behöver man bara säte och överskänkel för att rida hästen i god form och samling kan väl inte det vara fel???

Och... jag vet faktiskt vad det handlar om, jag kanske bara inte lyckas uttrycka mig så att du förstår vad jag menar...
 
För flera bilder med olika ridstilar

Broncophoto

Gå in på tex. Hästtävlingar, sedan sm wången 2003, och kolla på de olika grenarna för att få en bredare bild än den du redan visat. Där finns övervägande välridande ryttare på välridna hästar. (iallafall i de bilkataloger jag kikat igenom)

Kolla tex T1& speedpass till att börja med

Skulle man börja gräva i andra ridsportgrenar så vore det inte särskilt svårt att hitta negativa bilder i någon gren tror jag. Även om de positiva (förhoppningsvis) överväger.

Hoppas att du har en ljusare bild på Islandshäst ridningen nu än du hade när du skrev första inlägget.

Behöver du mer "bevis" och fakta så skall jag försöka gräva fram det. Nu har du väl fått svar på dina funderingar. (Om du kollat alla länkar vi gett dig vill säga) Annars får du väl fråga mer, så skall vi se vad vi kan göra..
 
Jag tycker du gott kan visa din "fula nuna" ;) lite oftare här :D. Det är uppfriskande med olika synpunkter.

Det är ju ingen idé att reta upp sig på den här och liknande diskussioner, dessutom kommer liknande trådar om och om igen.

Vi är ju några här som inte är sylfidsmala direkt och både jag och t.ex. Djurjouren har gubbar som är låååånga dessutom.

Jag orkar helt enkelt inte skriva att en obalanserad inte så kunnig ryttare på 50-60 kg kan slita betydligt hårdare på hästen än en tungviktare som är följsam. - fast nu skrev jag det igen ändå :smirk:

Är dessutom övertygad om att vi som har lite "pondusvikt" även har förmågan att känna vad våra hästar mår bra av.
Jag sätter inte upp gubbens 95 kg på alla våra hästar och han rider inte långritter på otränad häst. Lite självkritik må man ha och även skaffa sig en häst i lämplig kroppsbyggnad/storlek "don efter person". Detta betyder ändå inte att det kanske "ser bra ut" i islandshästokunniga ögon.
Men dom får väl vänja sig, eller hur, för vi blir bara fler och fler
som fastnar för denna härliga ras.....
:rofl: :bump: :banana:
 
Jaha, och på vilket sätt störs min häst av att jag är för lång (för det antar jag att du tycker att jag är när jag är 173 cm och rider 140 cm häst)? På något sätt bör det ju märkas på hästen att jag stör honom med min längd, och hur menar du att det märks?

Min egen balans har jag inga större problem med nu än vad jag hade när jag red ett halvblod på 170 cm. Möjligen tycker jag att man behöver bättre balans när man rider islandshäst, av den anledningen att även en mycket liten förskjutning av ens egen vikt kan göra att hästen byter gångart! Och så är det ju en mindre häst, så jag antar att den då blir känsligare för om rytterens vikt hamnar snett.

Men som sagt, utveckla gärna resonemanget om att en lång ryttare stör hästens (och sin egen) balans! Jag förstår nämligen inte...
 
Jag tycker inte att det var roligt.
Jag tycker att det är tråkigt att du reagerar på det vis som du gör, när ämnet vikt kommer på tal.
 
Tack Moniq!

Jag retar inte upp mig så mycket på diskussionen, men det känns väldigt märkligt när någon är efter en personligen hela tiden. Jakt med blåslampa för att hitta en formulering eller framkalla en känsla i det man läser så att det blir någonting att hacka på.
Det är ett väldigt barnsligt betéende som säger mer om Inte Ung än om mig.

Som sagt det är bara at vänja sig! Rida kommer jag att fortsätta med.

Men säga vad man vill om trådförfattarna, dom är inovativa, nya formuleringar men samma andemening....

Marita
 
Kan ni inte ta denna diskussion via PM istället? Det är inte så många som har intresse av att följa den just HÄR skulle jag tro.

:smirk:
 
..Och egentligen inte _Hestur_ heller skulle jag tro. Det blir lätt diverse feltolkningar, tjafs& missförstånd när man skall försöka komma överrens i skrift.

Kanske kan ni bara "klippa av" och lägga ner denna diskussion innan den spårar ur helt? :bump:

Ni har olika åsikter i viktfrågan. Punkt slut. Vill någon av er diskutera detta mer ingående så kanske det är bäst att starta en ny OBJEKTIV tråd om detta.

*medla, medla medla..* ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 715
Senast: Verdandi
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 474
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp