Bukefalos 28 år!

Förändring i tränarkåren

Bara för att säga emot mig själv med ;) så måste man ju också både få rida och vara med på träningar utan att vara så intresserad av att utvecklas. Vi är nog ganska många som rider mest för att det är ROLIGT och inte söker så mycket utveckling, och det måste ju både tränare och andra också acceptera.
Förhoppningen är ju då att de som inte är så engagerade också kan tänka lika snällt om sin nästa, att vi kan komma ifrån att vara läktarryttare och istället granska oss själva lika kritiskt som vi granskar andra.

Men nog läser även ni ibland om personer som säger sig fokusera på grunderna, men som sedan inte vill rida för en tränare där man bara får harva runt på stora mittvolten?
Att man säger en sak, men vill en annan?
Liksom att man kan vara rätt kritisk mot hur andra tränat och inte utvecklats men inte alls är lika kritisk för sina egna brister utan de finns det en förklaring till ;) medan ”andras förklaringar” är bortförklaringar? 😅

Det är såklart heeeelt mänskligt att tänka så här.
Det gör vi ju i nästan allt annat. Andra behöver gå ned i vikt och det är bara att tänka på vad man äter medan man själv har hormonella problem eller en skada som gör det omöjligt typ ;) (helt utan att viktscamma, jag är mer inne på att det är väldigt svårt att gå ned i vikt oavsett… och ännu värre att hålla en ny vikt… det nya diabetes läkemedlet ser grymt bra ut för detta så jag hoppas på en utveckling där så vi får bra hjälp att ge ✊️)
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man vill rida träning om man inte vill utvecklas? Det kan ju vara kul att få nya övningar tex men då är det nog oftast billigare att köpa en bok med övningar?

Sen tänker jag att det är väldig skillnad på att rida grunder och träna grunder. Jag rider väldigt mycket på en volt kring min tränare på träningarna just nu och får verkligen jobba. Det handlar om självbärighet, att jag ska sitta ordentligt och jobba med vikthjälperna, koll på bogarna. Svinsvårt. Hade jag velat göra detta för alla tränare jag ridit för? Nej, för jag känner inte att jag skulle få ut lika mycket av det med tränare som jobbar på andra sätt
 
Bara för att säga emot mig själv med ;) så måste man ju också både få rida och vara med på träningar utan att vara så intresserad av att utvecklas. Vi är nog ganska många som rider mest för att det är ROLIGT och inte söker så mycket utveckling, och det måste ju både tränare och andra också acceptera.
Förhoppningen är ju då att de som inte är så engagerade också kan tänka lika snällt om sin nästa, att vi kan komma ifrån att vara läktarryttare och istället granska oss själva lika kritiskt som vi granskar andra.

Men nog läser även ni ibland om personer som säger sig fokusera på grunderna, men som sedan inte vill rida för en tränare där man bara får harva runt på stora mittvolten?
Att man säger en sak, men vill en annan?
Liksom att man kan vara rätt kritisk mot hur andra tränat och inte utvecklats men inte alls är lika kritisk för sina egna brister utan de finns det en förklaring till ;) medan ”andras förklaringar” är bortförklaringar? 😅

Det är såklart heeeelt mänskligt att tänka så här.
Det gör vi ju i nästan allt annat. Andra behöver gå ned i vikt och det är bara att tänka på vad man äter medan man själv har hormonella problem eller en skada som gör det omöjligt typ ;) (helt utan att viktscamma, jag är mer inne på att det är väldigt svårt att gå ned i vikt oavsett… och ännu värre att hålla en ny vikt… det nya diabetes läkemedlet ser grymt bra ut för detta så jag hoppas på en utveckling där så vi får bra hjälp att ge ✊️)
För mig är ridning ingen rättighet. Ska vi rida måste vi göra det på ett sätt som är sunt för hästen. Då kan det kräva viss träning och utveckling för att nå dit.
Sen behöver man inte tävla och klättra i klasser etc. Min rida så det blir en trevlig och icke-slitande stund för hästen känner jag är viktigt.

Ja, människan är väl lagd åt att tro gott om sig själva. Och ja, jag har stött på många som inte tror sig behöva rida mer grunder och gärna väljer tränare som låter dem göra mer avancerade saker även om det blir på bekostnad av kvalitet.

Jag är rätt på det klara med vad jag har för brister. Jag har större delen av livet haft tränare och jobbat för tränare som anses väldigt hårda. Så pass att vissa tycker det är för hårt.
Men de avdramatiserar bristerna också genom att berätta när de haft brister, gjort fel etc.
För vi har alla en massa brister och det måste vi ju inse om vi ska bli bättre. Förhoppningsvis får vi även beröm och får lagom svåra uppgifter som vi klarar och får känna oss duktiga även på vägen till det bra.
Jag har lagt mkt tid på en massa nördgrejer som många tycker är onödigt. Men jag är jätteglad över att ha tagit den tiden och framför allt att jag haft tränare som förstått den biten och kunnat lära ut detaljnörderiet.
 
Jag fattar vad du menar. Jag kanske var otydlig. Men jag fattar att det blir så att man tror att det inte går att utvecklas mer än man gör. Och att ens tränare är bra. Rätt många fattar ju inte heller att skadorna faktiskt är ridrelaterade. Inte ens tränarna.
Och inte ens tränarna förstår alltid att det är möjligt att snudd på formatera om hästen totalt på rätt få pass. Och om inte ens tränare, veterinärer etc fattar det.. hur ska gemene man göra det?
Men det är sorgligt! Och visst fasen har jag också varit där! När man inget kan är det ju svårt att veta vad som är bra. Tycker jag var rätt förvirrad ganska många år, så här i efterhand framför allt. 😅

Jag får ofta reaktionen att man liksom gjort något magiskt snudd på när man tar en häst för hand ett par pass i inledande skede. Och inte sällan upplever folk att hästen ser ut som den byggt muskler på halsen under de få passen. Så är det ju inte. Men när man ser till att de balanseras upp, blir lösgjorda och slutar hålla balansen i underhalsen/knipta bogar så får de ju en helt annan halsprofil väldigt tydligt och väldigt fort. Och den halsen måste ju till för att bakkärran ska kunna jobba igenom kroppen.
Men sen är ju lösgjordhet en färskvara. Så rätt många använder någon som mig eller skickar på rehab/vattenband/kör equiband etc istället för att lägga om grundjobbet. Då är man ju snabbt tillbaks i skiten igen.
Och inte sällan upplever man vissa övningar som för svåra, ofta såna som kräver mer balans och lösgjordhet, tex byten eller sluta tex. Men man upplever inte problem i övriga ridningen. Tyvärr upplever väl inte tränare heller problem. Annars hade ju inte så många fastnat vid tex byten, om tränare fattat vad som krävts mer i grunderna/lösgjordhet/balans.
Sen fattar jag att det är knepigt att hitta tränare. Det är ju oftast bokstavstränare a la svensk modell eller alternativare som tävlingsryttare tycker är för flummiga liksom. Finns väl rätt få som har ett ben i TR och ett i tex klassiskt och är på lite högre nivå.

Jag kan erkänna att jag tyckte det såg skitkonstigt ut första gången jag såg två av mina tränare. Jag var ju innan det skolad svenskt, på en basic nivå och var tonåring = okunnig. Men även vissa äldre och duktigare ryttare förfasade sig ju över att det såg så konstigt ut när vissa började för dem. Man red i annan form, andra övningar etc. Men slutresultatet visade sig ju sedan vara som "man ville". Jag tror jag provade bara för att jag red någon kvinnas häst och hon ville väl inte att jag skulle sabba träningen på den och betalade för mig med den. 😅 Och det funkade ju!
Jag upplever att systemet funkar iom att hästen snabbt kommer till biomekaniskt sunt jobb, när man lagt grunden är det lätt att sedan steg för steg avancera och det kan man göra även om du är en mediokert begåvad ryttare med medioker häst. Det går med ett bra system att få rätt kassa ryttare och mediokra hästar att göra rätt bra. Men man får styra upp mer och ge mer hjälp än vad många får idag. Men få vill ju lägga om.
Givetvis vill jag ha effekt genom varje pass. Varje lektion ska man hoppa fram ett par snäpp och få med sig verktyg för att ta sig vidare mellan lektionerna. För mig är det inte intressant att träna för någon om jag inte känner så. Och jag är jäkligt krass i det. Jag vil inte rida för en "braaaa-are"(eller roliga timmen-tränare som de går under här hemma). Jag får hellre en tråkig sanning för att lära mig. Och ja, jag har fått ett drös såna. 😅
Men rider man för en tränare och inte ser TYDLIGA resultat inom 3 månader hade jag rekommenderat att byta.
Alltså jag håller med dig i grunden, men sånt här är ju lite svårt. Jag minns när jag red för Ubbe första gången, då sa han ngt i stil med att Nelly säkert kan gå MSVC efter en kort period. Jag bara jo tjena, om hon hade haft honom på ryggen eller i manegen varje dag kanske🤪

Nu skulle jag definitivt säga att vi utvecklas hela tiden, men inte på den nivån ni pratar om😅😅
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det svåraste är ju när både häst och ryttare är orutinerade och behöver lära sig. För det går inte så fort då alla gånger.
Har som förälder stått på träning med många som kommenterat att NU hönder det ju grejer med ekipaget samtidigt som jag känner en knut i magen över att jag ser att ekipaget inte är nöjda. Känslan är inte bra.
Vi bytte tränare och det blev lite "tråkigare" och spontant sämre men utan den där dåliga känslan. Fyra månader senare kommenterade equiterapeuten att ponnyn musklat sig bättre.
Och sakta sakta börjar svåra saker fungera utan att det blir konflikter.
För det var där min dåliga magkänsla kom. I att det alltid blev konflikt med ponnyn och visst blev resultatet ofta bra men varken ponny eller unge trivdes med att vara osams. Och det blev inga bra muskler av att tvinga ihop hästen heller.
Det är viktigt att det matchar tycker jag. Så en sån där roliga timmen tränare kan absolut fylla sin funktion.
Nu är båda dessa tränare positiva och berömmer mycket. Skillnaden är att den ena vill ha lydiga hästar för att göra ridningen mjuk och att ryttaren ska kunna fokusera på sitsen. Medan den andra fokuserat på sitsen för att på sikt få hästen avspänd och då kunna träna lydnad. Båda får resultat på tävlingsbanan.
Jag är ändå rätt rutinerad. Men jag hade svårt att inte köpa de där hurra ropen från tävlingsekipage på högre nivå och tänka att vi var på rätt väg.
 
Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man vill rida träning om man inte vill utvecklas? Det kan ju vara kul att få nya övningar tex men då är det nog oftast billigare att köpa en bok med övningar?

Sen tänker jag att det är väldig skillnad på att rida grunder och träna grunder. Jag rider väldigt mycket på en volt kring min tränare på träningarna just nu och får verkligen jobba. Det handlar om självbärighet, att jag ska sitta ordentligt och jobba med vikthjälperna, koll på bogarna. Svinsvårt. Hade jag velat göra detta för alla tränare jag ridit för? Nej, för jag känner inte att jag skulle få ut lika mycket av det med tränare som jobbar på andra sätt

Jag ska väl inte ge mig på att förklara varför, det borde ju ryttarna själv få göra, men ska jag gissa är det nog för att man dels inom ridsporten SKA träna för någon (och det är ju bra att få en utomståendes kontroll av om hästen är fräsch, utrustning passar, hästens hull osv så är det av den anledningen är det väl en anledning så god som någon) men dessa ryttare gillar ju att rida? Så de rider väl träning för att de gillar att rida?

Sen gillar de säkert med, eftersom de oftast älskar sina hästar (nog mer än oss mer utvecklingsdrivna) att en tränare uppmärksammar och berömmer deras häst? ”Vad duktig han är!” är en kommentar jag tror många av dessa ryttare kan leva en månad på. Liksom man själv blir glad när någon tycker ens hund är söt :D

Till sist är det väl ett socialt sammanhang, träffa tränaren och andra som tränar. Kanske man kikar lite på ekipagen före och efter, pratar med någon man känner, fikar eller sitter på läktaren resten av dagen?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag vet inte om det är svar på din fråga, men jag tror inte att man ska tro att detta ska ”lösas” utan det är snarare alla processer som nu startat som är lösningen. Att många fler börjar tänka kritiskt och reflektera över både sin egen och andras kunskap, färdigheter och förmågor. Att man vågar blotta sin okunskap ibland och ärligt fråga andra om olika lösningar. Lite så som Buke fungerar i flera trådar 😊
Jättebra inlägg! Helt sant!
 
Alltså jag håller med dig i grunden, men sånt här är ju lite svårt. Jag minns när jag red för Ubbe första gången, då sa han ngt i stil med att Nelly säkert kan gå MSVC efter en kort period. Jag bara jo tjena, om hon hade haft honom på ryggen eller i manegen varje dag kanske🤪

Nu skulle jag definitivt säga att vi utvecklas hela tiden, men inte på den nivån ni pratar om😅😅
Det intressanta är väl vad utveckling egentligen är?
För vi ser ju hela tiden bevis på att man med spänning kan rida högre klasser på högre procent och även hoppa högre och vinna mer. Är det utveckling? Om inte- för vi som diskuterar detta är nog överrens om att det inte känns som rätt utveckling. Men hur bedömmer vi den utvecklingen vi söker? Att man inte behöver behandla hästen? Finns gott om hästar som rids i spänning och håller länge ändå.
Det tycker jag saknas en tydlig metod för att bedöma att det är RÄTT utveckling.
 
Det intressanta är väl vad utveckling egentligen är?
För vi ser ju hela tiden bevis på att man med spänning kan rida högre klasser på högre procent och även hoppa högre och vinna mer. Är det utveckling? Om inte- för vi som diskuterar detta är nog överrens om att det inte känns som rätt utveckling. Men hur bedömmer vi den utvecklingen vi söker? Att man inte behöver behandla hästen? Finns gott om hästar som rids i spänning och håller länge ändå.
Det tycker jag saknas en tydlig metod för att bedöma att det är RÄTT utveckling.
Ja, sant. Jag tänker nog inte på tävlingsresultat alls, men det är väl mest för att jag så sällan tävlar 🤪
Det finns ju så många aspekter man kan utveckla, och alla kanske inte är jättetydliga för andra.
 
Nu utmanar jag dig lite för att jag vet att du tål att utmanas :D så du mer ett exempel, jag vet att du är duktig och att du är säker på vad du tycker, därför passar det bra att utmana dig med följdfrågorna ;)
Tycker du de känns jobbigt så strunta i att svara bara

Vilka tydliga resultat har du för egen del sett senaste tre månaderna?
Om man ska se resultat tydligt efter så kort tid, hur mycket har du utvecklats senaste tre åren?
”Håller” din egen regel för dig själv eller är det något som gäller för andra är vad jag är ute efter 😅

Du är nog mer driven än mig (och framförallt jobbar du ju med detta, jag är en glad amatör som inte alls hinner tränas och utvecklas så mycket som du beskriver utan just nu är jag nog sämre än för tre månader sedan 🙃 då jag hade semester och kunde träna bra en period i sommar/höst men nu är det rätt mediokert igen) så för dig kanske detta stämmer?
Helt lugnt! 😊

Jag har inte tränat för någon under de här tre månaderna. Och är under igångsättning själv efter att ha varit sjuk en längre period med bl.a. svåra balansrubbningar pga whiplash. Så jag själv har inte direkt utvecklats med stormsteg kunskapsmässigt. Jag är dock himla glad över att jag friskhetsmässigt och orkmässigt utvecklats. Nu känner jag att jag tänker jobba mig tillbaks till någon nivå innan jag börjar träna igen. Det som ska till nu löser jag självständigt(även enligt tränare).

Men tex har hästarna gått från:

Min egen har bara börjat sättas igång efter att jag var sjuk länge. Han slet sönder en muskel i hagen och är nu 17 år. Så han går lite piano. Han är ju välutbildad. Men behöver bygga muskler. Han har ett missbildat bakknä som jag jobbar rätt riktat med nu. Han har gått från en tjock och hängmagad säl till iaf en säl med magmuskler och mer överlinje och mindre öppen buk. 😅
Han orkar göra iaf hyfsad piaff efter 2-3 månaders lite lugnt jobb.

Kan ta två av övriga gänget också bara för att visa vad som går utan att man pressar för mkt:

En häst lite stressad, för het, oliksidig, styv, dålig balans etc till lugn, arbetsglad, hyfsat liksidig, helt annan halsprofil, mjuk och lätt kontakt på 9 pass. Gör skänkelvikning, skolor etc för hand på signaler den inte kunde förut.

Unghäst som gått med huvud/hals rätt upp och inte varit så påverkbar och öht spänd fysiskt och mentalt gått till lugn, mkt lätt i kontakt och svarar korrekt, går på tygeln, går att formge i longering bara i linan också på 7 pass. Arbetsvillig och fin.
 
Alltså jag håller med dig i grunden, men sånt här är ju lite svårt. Jag minns när jag red för Ubbe första gången, då sa han ngt i stil med att Nelly säkert kan gå MSVC efter en kort period. Jag bara jo tjena, om hon hade haft honom på ryggen eller i manegen varje dag kanske🤪

Nu skulle jag definitivt säga att vi utvecklas hela tiden, men inte på den nivån ni pratar om😅😅
😅 Det är för övrigt hans fru som först sa det där om 3 månader. Så vi håller med om det allihop.
Du får ge honom kicken! 🤪
Nej, men utvecklingen blir så klart snabbare med ryttare van att utbilda än om båda ska lära sig. Och så klart handlar det även om hur ofta man kan träna. På 1 pass varannan månad blir utvecklingen givetvis långsammare än på 2 pass/v.
Jag hade ju tur att under en himla massa år träna 3-7 pass per vecka och vara med på andras lektioner många timmar per v. Så förspänt har ju inte de flesta haft det.
Men utvecklingen ni gör är väl ändå tydlig under 3-månadersintervaller även om ni inte utvecklas snabbare tävlingsmässigt. Ni har ju fått jobba med en del annat. Men den utvecklingen har väl ändå skett i ett normalt tempo.
 
😅 Det är för övrigt hans fru som först sa det där om 3 månader. Så vi håller med om det allihop.
Du får ge honom kicken! 🤪
Nej, men utvecklingen blir så klart snabbare med ryttare van att utbilda än om båda ska lära sig. Och så klart handlar det även om hur ofta man kan träna. På 1 pass varannan månad blir utvecklingen givetvis långsammare än på 2 pass/v.
Jag hade ju tur att under en himla massa år träna 3-7 pass per vecka och vara med på andras lektioner många timmar per v. Så förspänt har ju inte de flesta haft det.
Men utvecklingen ni gör är väl ändå tydlig under 3-månadersintervaller även om ni inte utvecklas snabbare tävlingsmässigt. Ni har ju fått jobba med en del annat. Men den utvecklingen har väl ändå skett i ett normalt tempo.
Haha ja. Det här året har vi dessutom knappt fått till träningar för honom alls, först för att jag var skadad och sedan för att träningstillfällen blivit inställda när få andra har fått det att funka i sina kalendrar. Men vi har ju också väldigt bra hjälp från min ”huvudtränare”, så vi kommer definitivt framåt😁

Bara det att jag och min kära häst nuförtiden sällan är osams är ju något av ett mirakel🥰
 
Jag får ofta reaktionen att man liksom gjort något magiskt snudd på när man tar en häst för hand ett par pass i inledande skede. Och inte sällan upplever folk att hästen ser ut som den byggt muskler på halsen under de få passen. Så är det ju inte. Men när man ser till att de balanseras upp, blir lösgjorda och slutar hålla balansen i underhalsen/knipta bogar så får de ju en helt annan halsprofil väldigt tydligt och väldigt fort. Och den halsen måste ju till för att bakkärran ska kunna jobba igenom kroppen.
Men sen är ju lösgjordhet en färskvara. Så rätt många använder någon som mig eller skickar på rehab/vattenband/kör equiband etc istället för att lägga om grundjobbet. Då är man ju snabbt tillbaks i skiten igen.

Eller det klassiska.. Varför har ingen sagt detta förut?

Fast jo det är säkert någon som sagt det förut, men kanske med andra ord eller andra förklaringar. Det är ju den pedagogiken som är svår att läsa sig till. Den förmågan att förmedla på ett sätt så att andra förstår.
 
Haha ja. Det här året har vi dessutom knappt fått till träningar för honom alls, först för att jag var skadad och sedan för att träningstillfällen blivit inställda när få andra har fått det att funka i sina kalendrar. Men vi har ju också väldigt bra hjälp från min ”huvudtränare”, så vi kommer definitivt framåt😁

Bara det att jag och min kära häst nuförtiden sällan är osams är ju något av ett mirakel🥰
Ja, du har ju inte börjat från noll med frisk och arbetsvillig häst. Det tar ju så klart längre tid då än om du haft en häst som är sån modell som tuffar på även om ryttaren gör lite fel.
Och just att hästen blir nöjd och håller sig fräsch tycker jag är den viktigaste utvecklingen. Om man rider LC eller svårklass är skitsamma i det läget, tycker jag.
Resten kommer om man vill och jobbar för det.
 
Eller det klassiska.. Varför har ingen sagt detta förut?

Fast jo det är säkert någon som sagt det förut, men kanske med andra ord eller andra förklaringar. Det är ju den pedagogiken som är svår att läsa sig till. Den förmågan att förmedla på ett sätt så att andra förstår.
Ja, och man är ju inte redo att förstå all info direkt.
Man kan behöva bygga en grund åt folk innan det är lönt att dra vissa saker. För innan det fattar de inte. Även om de tror att de gör det.
Och jag vet själv hur olika jag uppfattar tex en och samma ridhandbok både 10, 15 och 20 år efter första läsningen. Man ser lite annan innebörd i saker IOM egen utveckling.

Det är ju svårt att läsa sig till hästutbildning också. Man måste göra också. Annars blir det svårt att bli bra tränare.
Känsla, teknik och pedagogik måste hänga ihop.
Alla kan inte få superkänsla. Men många kan bli rätt bra med en pedagogisk tränare med bra system.
 
Ja, du har ju inte börjat från noll med frisk och arbetsvillig häst. Det tar ju så klart längre tid då än om du haft en häst som är sån modell som tuffar på även om ryttaren gör lite fel.
Och just att hästen blir nöjd och håller sig fräsch tycker jag är den viktigaste utvecklingen. Om man rider LC eller svårklass är skitsamma i det läget, tycker jag.
Resten kommer om man vill och jobbar för det.
angående att inte vilja utvecklas.. Det här tycker jag är värt att upprepas många gånger och för egen del är det detta som gör att jag tar hjälp av tränare trots att jag egentligen har insett att jag varken har tid eller rätt förutsättningar att upprätthålla eller utveckla så mkt som önskvärt mellan träningarna. En utomstående ser kanske inte direkt ngn utveckling och definitivt inte tävlingsmässigt men det beror ju på att jag som ryttare behöver ställa om både i tanke och kropp och därefter försöka göra min häst rättvisa. Vilket kräver många upprepningar för min del. Så ser verkligheten ut och alternativet att inte göra ngt alls åt eländet är ju värre. Så stort tack till @AW som ger mig så mkt värdefulla insikter och har tålamod med att det tar tid.
 
angående att inte vilja utvecklas.. Det här tycker jag är värt att upprepas många gånger och för egen del är det detta som gör att jag tar hjälp av tränare trots att jag egentligen har insett att jag varken har tid eller rätt förutsättningar att upprätthålla eller utveckla så mkt som önskvärt mellan träningarna. En utomstående ser kanske inte direkt ngn utveckling och definitivt inte tävlingsmässigt men det beror ju på att jag som ryttare behöver ställa om både i tanke och kropp och därefter försöka göra min häst rättvisa. Vilket kräver många upprepningar för min del. Så ser verkligheten ut och alternativet att inte göra ngt alls åt eländet är ju värre. Så stort tack till @AW som ger mig så mkt värdefulla insikter och har tålamod med att det tar tid.
Ja, man kan ju vilja eller behöva träna av olika skäl och med olika mål.

För mig är det alltid viktigt att man lär sig tillräckligt för att inte hästen ska må dåligt fysiskt eller psykiskt av att vi väljer att ha dem och att rida etc.
Sen vill jag inte tumma på det oavsett om det är en svårklassryttare eller någon som är totalt ointresserad av att tävla eller rida avancerade övningar.
Och där kan det sluta sig åt båda håll. Vi pratar hemma och med diverse andra yrkesverksamma inom häst om ”rid- eller tävlings-alkoholister”. Där vi upplever det finns människor som blir så jäkla inne i vad de vill och har för mål att man blir lite för inne i den bubblan och blind för att man inte gör det riktigt bussigt eller sunt. Och det blir en del som kärvar i hästen IOM det.
Sen finns det andra sidan som tycker att så länge man bara rider ut och hästen vill springa så mår den bra. Även om man kan se att den typ är halt, sned, hänger på bogarna och har noll bärmuskulatur etc så upplever de att hästen mår kanon.

Sen har vi ju alla börjat någonstans. Många av oss har väl varit rätt kassa. Att min första ponny inte gick sönder var ju inte min förtjänst under många av de första åren. Han var stryktålig fysiskt helt enkelt. Om än utdömd för lynnesfel innan vi köpte. 😅
Och jag hade haft enormt svårt att få ordning på nuvarande häst utan mina tränares hjälp.
Men jag har inte haft 3 månader där det inte blivit stor skillnad oavsett häst och egen då lägre förmåga IOM bra tränarhjälp.
Men de framstegen behövde ju inte vara LC till MSV C. Utan kunde vara att rida in på nytt, kunna hantera rädslor, hårt befäst försvarsbeteende, styra, få stopp, få att sluta resa sig, få bort sadeltvångsreaktioner, hitta tillit och arbetsvilja etc. Får man hem en häst som haft ont under träning och lärt sig slåss med full attack direkt blir det något annat än med en trygg individ som haft det trevligt under träning/inte är tränad alls och inte har negativt bagage.

Man får lägga upp plan efter individ. Både häst och ryttare.
Sen upplever jag att även folk som haft svårare än andra snabbare hittar rätt i ett sånt här system. För det finns enklare system än svenska traditionella för att lära sig hitta en känsla. Men får en annan träff/respons på vissa andra hjälpgivningssystem och ev lite annan utbildningstrappa som gör att även mediokert begåvade får det lättare att hitta feeling. Det blir tydligare. Och det är lite ledsamt att många tror att de är dåliga när systemet kan göras mkt enklare och få folk att känna sig duktigare/mindre dåliga.
 
finns flera stycken dressyrtränare i Stockholm som underviser elever som rider med graman. Dom är A och B tränare. Så fattar man ju varför sporten ser ut som den gör. Man blir förbannad.
Den första gången jag såg en graman var på en träning. Senare tog trånaren mig åt sidan och förklarade att det var det minst dåliga av två onda ting. Det var tränaren som plockat på gramanen för att ryttaren skulle låta bli att såga i hästen, sluta koncentrera sig på hästens huvud och kanske lyssna på lektionen.
 
Det kanske kan finnas ett tidsperspektiv? Om du är C-tränare så ska det inom X års tid finns resultat att visa upp. Tyvärr är ju risken nu att de dåliga pedagogerna fastnar på C nivån vilket gör att de som kommit kortast bit på väg i sin utbildning rider för de som är sämst på att lära ut. Egna resultat visar ju tyvärr inget av din pedagogiska förmåga vilket tex kan ses på universitet.
Men om resultatet som ska visas upp är tävlande ekipage? Varför straffa tränare aktiva i områden med färre tävlingstillfällen eller som har elever ointresserade av att tävla? Eller skapa incitament för tränare att tacka nej till elever som inte redan är en bit på vägen?

Eller ska vi ha två Ridsport förbund - ett för dem som vill tävla och ett för dem som bara vill ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst (det senare förbundet skulle jag med stolthet vara stödmedlem i, även om jag helst ser att allt ligger under samma hatt/hjälm).
 
Men om resultatet som ska visas upp är tävlande ekipage? Varför straffa tränare aktiva i områden med färre tävlingstillfällen eller som har elever ointresserade av att tävla? Eller skapa incitament för tränare att tacka nej till elever som inte redan är en bit på vägen?

Eller ska vi ha två Ridsport förbund - ett för dem som vill tävla och ett för dem som bara vill ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst (det senare förbundet skulle jag med stolthet vara stödmedlem i, även om jag helst ser att allt ligger under samma hatt/hjälm).
Jag skiter egentligen högaktningsfullt i tävlingsresultat. Vad jag syftade på är att det behövs en kvalitetssäkring. Som det är nu så säger C-tränare bara att någon gått en kurs. Det gör att titeln är fullständigt meningslös som kvalitetsstämpel
 
Men om resultatet som ska visas upp är tävlande ekipage? Varför straffa tränare aktiva i områden med färre tävlingstillfällen eller som har elever ointresserade av att tävla? Eller skapa incitament för tränare att tacka nej till elever som inte redan är en bit på vägen?

Eller ska vi ha två Ridsport förbund - ett för dem som vill tävla och ett för dem som bara vill ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst (det senare förbundet skulle jag med stolthet vara stödmedlem i, även om jag helst ser att allt ligger under samma hatt/hjälm).
Och vi som vill tävla, ha roligt, rida väl och ta hand om sin häst? Var ska vi vara? Blir ärligt lite ledsen när du sätter de två sakerna i något slags motsatsförhållande till varandra. Bara för att man tävlar betyder det inte att man inte vill ha roligt eller bryr sig om sin häst
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: hamilton1
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
846
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Nova123
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 453
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp