Bukefalos 28 år!

Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Om vi tänker oss en tillgång i form av en fastighet eller ett företag så är det någon som äger det. Denna någon skall, tycker du, betala skatt bara för att hen har tillgången i sin ägo. Fine, det kan man ju tycka (även om jag tycker det är problematiskt i vissa fall - det blev ju t.ex. en del oönskade effekter av fastighetsskatten när gamla människor som fick taxeringsvärdet uppskrivet inte hade råd att bo kvar för huset var deras enda tillgång...).

Skattepengar kan man ju sedan använda fördelningspolitiskt och ex-vis betala ut bidrag till personer som av en eller annan anledning har det sämre ställt. Det tycker jag också att man inom vissa gränser skall göra. Däremot så gör ju inte olika bidrag att de personer som får bidraget i högre grad får några tillgångar av typen fastigheter eller företag. De får bidrag för att klara av sin vardag, försörja sina barn, ha tak över huvudet osv. Gott så, men det fördelar ju inte om ägandet av tillgångar det minsta lilla?

Så det jag undrade var hur du ville göra för att omfördela ägandet av tillgångar?

Genom att ge alla människor förutsättningar att lyckas med det de önskar kommer vi sprida företagandet och tillgångarna.

Istället för att bara Mats 22 år gammal tar över och ärver pappas firma och en hejdlös massa tillgångar och pengar, så har både Mats och 20 andra fått möjligheter att utbilda sig och starta företag för de pengar som tagits ut i skatt på passiva tillgångar, årligen och vid arvskiftet. Och Mats ärver ändå både tillgångar och pengar i nästan lika hejdlös omfattning.

Att beskatta med enstaka procent är inte att likställa fördelningen, ens på miljarder år. Det bromsar ojämlikheten och ger fler människor friheten att utforska sina drömmar om yrkesliv.
 
Genom att ge alla människor förutsättningar att lyckas med det de önskar kommer vi sprida företagandet och tillgångarna.

Istället för att bara Mats 22 år gammal tar över och ärver pappas firma och en hejdlös massa tillgångar och pengar, så har både Mats och 20 andra fått möjligheter att utbilda sig och starta företag för de pengar som tagits ut i skatt på passiva tillgångar, årligen och vid arvskiftet. Och Mats ärver ändå både tillgångar och pengar i nästan lika hejdlös omfattning.

Att beskatta med enstaka procent är inte att likställa fördelningen, ens på miljarder år. Det bromsar ojämlikheten och ger fler människor friheten att utforska sina drömmar om yrkesliv.

Din logik går inte ihop? Varför skulle det vara negativt att han tar över pappas firma ? Det är väl bra att någon driver den vidare ? Någon måste ju driva den ?
Det blir inte fler firmor bara för att någon snor pappa Mats tillgångar. Varför ska då Mats skaffa en ny firma och tillgångar om han och firmans tillgångar ändå inte kan gagna honom för nej den ska delas lika till alla?
Sen har vi ju arvskatt redan?
 
Din logik går inte ihop? Varför skulle det vara negativt att han tar över pappas firma ? Det är väl bra att någon driver den vidare ? Någon måste ju driva den ?
Det blir inte fler firmor bara för att någon snor pappa Mats tillgångar. Varför ska då Mats skaffa en ny firma och tillgångar om han och firmans tillgångar ändå inte kan gagna honom för nej den ska delas lika till alla?
Sen har vi ju arvskatt redan?

Läs igen?
 
Genom att ge alla människor förutsättningar att lyckas med det de önskar kommer vi sprida företagandet och tillgångarna.

Istället för att bara Mats 22 år gammal tar över och ärver pappas firma och en hejdlös massa tillgångar och pengar, så har både Mats och 20 andra fått möjligheter att utbilda sig och starta företag för de pengar som tagits ut i skatt på passiva tillgångar, årligen och vid arvskiftet. Och Mats ärver ändå både tillgångar och pengar i nästan lika hejdlös omfattning.

Att beskatta med enstaka procent är inte att likställa fördelningen, ens på miljarder år. Det bromsar ojämlikheten och ger fler människor friheten att utforska sina drömmar om yrkesliv.

Jag svarar först på det jag markerat med fet stil ovan: Det är ju precis det jag säger! Att beskatta tillgångar omfördelar inte ägandet alls - och jag förstod det som att det var det du ville, omfördela ägandet för att det är så ojämnt fördelat? (jag har ingenstans påstått att du ville jämna ut fördelningen helt)

I övrigt är jag inte alls emot skattefinansierad utbildning, till exempel, som väl får anses vara det som ger flest personer bäst möjligheter. Jag är bara högst tveksam till arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt, åtminstone i de utformningar de funnits tidigare. Då har de ju drabbat personer som inte alls är sådär hejdlöst rika, utan personer med normala eller rent av låga inkomster som råkar äga en fastighet eller få ett medelstort arv. Det är jag inte intresserad av att få tillbaka.
 
Det är det jag tycker känns snett med vänsterns politik, att det liksom bestraffas att man sparar och jobbar. Det borde väl istället uppmuntras? :confused:
Det beror väl på om en ser beskattning som straff eller inte?
Jag kan liksom inte se att det är ett straff riktat mot mig personligen när jag blir beskattad. Inte heller ser jag skatt som ett incitament till att jobba mindre. Men visst, tycker en att ens egna pengar är viktigast som vissa verkar göra så förstår jag ju att vänstern känns skrämmande. Men det blir märkligt att likställa vänsterns politik (där jag antar att beskattning och vinsterna i välfärden är vad som syftar på snarare än någon annan del av politiken?) med bestraffningar gentemot personer som arbetar.
 
Det beror väl på om en ser beskattning som straff eller inte?
Jag kan liksom inte se att det är ett straff riktat mot mig personligen när jag blir beskattad. Inte heller ser jag skatt som ett incitament till att jobba mindre. Men visst, tycker en att ens egna pengar är viktigast som vissa verkar göra så förstår jag ju att vänstern känns skrämmande. Men det blir märkligt att likställa vänsterns politik (där jag antar att beskattning och vinsterna i välfärden är vad som syftar på snarare än någon annan del av politiken?) med bestraffningar gentemot personer som arbetar.

Skatt ska vi ha. Men den måste användas på rätt sätt.
Dvs, det ska vara lönsamt att jobba.
 
Jag svarar först på det jag markerat med fet stil ovan: Det är ju precis det jag säger! Att beskatta tillgångar omfördelar inte ägandet alls - och jag förstod det som att det var det du ville, omfördela ägandet för att det är så ojämnt fördelat? (jag har ingenstans påstått att du ville jämna ut fördelningen helt)

I övrigt är jag inte alls emot skattefinansierad utbildning, till exempel, som väl får anses vara det som ger flest personer bäst möjligheter. Jag är bara högst tveksam till arvsskatt, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt, åtminstone i de utformningar de funnits tidigare. Då har de ju drabbat personer som inte alls är sådär hejdlöst rika, utan personer med normala eller rent av låga inkomster som råkar äga en fastighet eller få ett medelstort arv. Det är jag inte intresserad av att få tillbaka.

Vi jämnar ut fördelningen långsamt, långsamt genom beskattning av tillgångar. Det är inget ideal med en likafördelning utan det handlar om att göra något åt den extrema ojämlika fördelning som skenar i Sverige och världen, och använda pengarna till att ge fler chansen att bygga trygg ekonomi, oavsett om man fick ärva eller inte.

Om jag sade att vi ska ha 100% skatt skulle vi varje år nollställa alla tillgångar. Mycket dåligt. Men det handlar om enstaka procent för att bromsa upp skenande tåget.

I Sverige har vi extremt ojämnt fördelade tillgångar men ganska liten inkomstspridning, utom för de allra rikaste och där kommer stora delar av inkomsten just från tillgångarna.
 
Jag är inte det minsta intresserad av Ms politik när verklighetsfrånvänds personer som uttrycker så mycket människoförakt förespråkar densamma.
Tvärtom. Jag vill att människor ska ha det bra. Alla som kan ska jobba och bidra till samhället.
 
Tvärtom. Jag vill att människor ska ha det bra. Alla som kan ska jobba och bidra till samhället.
Men ändå är du totalt ovillig att ens försöka förstå andras förutsättningar när folk härinne försöker diskutera med dig? Dina inlägg osar förakt för alla som inte har samma priviligierade förutsättningar som dig och ingenting av det du skriver tyder på att du vill allas bästa.
 
O du tror att vi får det med M eller alliansen vid rodret? I så fall är du mer än lovligt naiv.
Alliansen är inte perfekt. Men dom har betydligt bättre koll på ekonomi än dom rödgröna.
Med Vänstern i rodret så kommer Sveriges ekonomi att gå riktigt dåligt framför...
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 306
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 318
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp