Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Det är pga sådant som jag alltid försöker hålla mig utanför såna här diskussioner. Det är SVÅRT för mig att inte bli irriterad på hur folk pratar som om det enbart är hundar som är ett problem och att inget annat än hundar (eller mööööjligen katter) kan uppfattas som störande.

,

Inte enbart hund, men just hund är lagstyrd.Just det verkar vara irriterande för vissa.
Sedan känns det rimligt att man som person är varsam i skog och mark under barnkammartid, inte går ifrån stigar, vägar eller går över ängar etc då minskar man risken för störning.
 
Det är oavsett andra störningar , det kan man tycka vad man vill om men lagen gäller just hund, dessutom, de flesta promenerar väl på stigar eller skogsvägar och har man hunden intill sig så är det tillåtet- däremot är det inte under barnkammartid tillåtet att man själv strosar på stigen och hunden gör egna lovar ut i skogen eller ängen etc.

KL
Hur svårt är det att förstå att det inte är tillåtet?
Ni som argumenterar emot, tänker ni inte på de vilda djuren och att man kan minska störning/stress för dem?
Jag tror att det pratas om olika saker. En hund kan vara lös på olika sätt. Den kan hålla sig på stigen, eller så kan den springa runt i skogen. Många som har lösa hundar har en hund som inte avviker eller jagar vilt/katter/folk. De har helt enkelt koll på hunden.

Jag håller helt med dig om att hunden inte ska ha rally i skogen på egen hand.
 
Inte enbart hund, men just hund är lagstyrd.Just det verkar vara irriterande för vissa.
Sedan känns det rimligt att man som person är varsam i skog och mark under barnkammartid, inte går ifrån stigar, vägar eller går över ängar etc då minskar man risken för störning.
Har jag aldrig tänkt på, faktiskt! Har hunden kopplad (han är inte sorten som håller sig på stigen eller precis runt mig även om han kommer på inkallning), men brukar inte anpassa på något annat sätt. Vi går både off-road ibland och ganska ofta över ängar/hagar (mestadels mina egna).
 
Inte enbart hund, men just hund är lagstyrd.Just det verkar vara irriterande för vissa.
Sedan känns det rimligt att man som person är varsam i skog och mark under barnkammartid, inte går ifrån stigar, vägar eller går över ängar etc då minskar man risken för störning.
I "min" skog ser jag som sagt var barngrupper och olika typer av motionärer i skogen dagligen, och nej, de håller sig inte(!) på stigar.
 
Samtidigt som det är fullt lagligt att röja, gallra eller såga ner hela skogen under sommaren om man vill...
Du ser alltså ingen skillnad alls på en människa med röjsåg på ett väldigt begränsat område och där djuren lätt hör vart den är och därmed kan gå undan utan någon stress och på en hund som kommer rejsande, gapar, skäller och jagar efter?

Så....intressant.
 
Du ser alltså ingen skillnad alls på en människa med röjsåg på ett väldigt begränsat område och där djuren lätt hör vart den är och därmed kan gå undan utan någon stress och på en hund som kommer rejsande, gapar, skäller och jagar efter?

Så....intressant.
Ingen har väl försvarat hundar som jagar vilt?
Går man på promenad så brukar ju viltet höra en långt innan med.


Hos min hunds uppfödare har viltet varit borta ett tag pga avverkning (tillbaka igen nu), att det pågår skyddsträning, hundar bakom staket som vrålskäller på dem och lösa hundar varenda dag skrämmer däremot inte bort dem. Märkligt 🤷‍♀️
 
Den här vårdiskussionen som kommer varenda år är verkligen märklig. Ingen på buke tycker det är lämplig med hundar som går lösa utan inkallning och som jagar vilt - men det är ändå det man ska försvara om man går med hunden lös?

Beroende på var man bor och promenerar så skulle jag tro att lös hund stör mycket mindre än andra saker. Jag hade Ammo lös i fredags, han går inte ens nära mig utan springer stora cirklar runt oss - men han kommer direkt på inkallning (även om han skulle stött upp vilt). Kanske låter det ansvarslöst? Ptja, i min värld är det ju relevant att vi gick på Revingesövningsfält där det precis avslutats en 4 dagars övning. Tror inte min hund störde särskilt mycket i jämförelse. Hade jag låtit honom flänga runt så där markfåglar häckar? Nej, naturligtvis inte.
 
Den här vårdiskussionen som kommer varenda år är verkligen märklig. Ingen på buke tycker det är lämplig med hundar som går lösa utan inkallning och som jagar vilt - men det är ändå det man ska försvara om man går med hunden lös?

Beroende på var man bor och promenerar så skulle jag tro att lös hund stör mycket mindre än andra saker. Jag hade Ammo lös i fredags, han går inte ens nära mig utan springer stora cirklar runt oss - men han kommer direkt på inkallning (även om han skulle stött upp vilt). Kanske låter det ansvarslöst? Ptja, i min värld är det ju relevant att vi gick på Revingesövningsfält där det precis avslutats en 4 dagars övning. Tror inte min hund störde särskilt mycket i jämförelse. Hade jag låtit honom flänga runt så där markfåglar häckar? Nej, naturligtvis inte.

Precis. Som att man bör ha hunden röjandes utan koll övrig tid på året :confused:
 
Ingen har väl försvarat hundar som jagar vilt?
Går man på promenad så brukar ju viltet höra en långt innan med.


Hos min hunds uppfödare har viltet varit borta ett tag pga avverkning (tillbaka igen nu), att det pågår skyddsträning, hundar bakom staket som vrålskäller på dem och lösa hundar varenda dag skrämmer däremot inte bort dem. Märkligt 🤷‍♀️

Men det finns markäckande fåglar och tryckande småungar som inte vill eller inte kan flytta på sig, ruvande fåglar som tvingas upp just för det racar en hund på ängen i ett opassande läge så andra djur kommer åt äggen, eller hondjur som viker av och inte vågar skydda de tryckande ungarna.

Jag tycker det är ännu mer märkligt med alla de här egna forskningsresultaten om att hundar inte stör och allt annat, raddan
är ju hur lång som helst nu, stör mer.
 
Ptja, i min värld är det ju relevant att vi gick på Revingesövningsfält där det precis avslutats en 4 dagars övning. Tror inte min hund störde särskilt mycket i jämförelse. Hade jag låtit honom flänga runt så där markfåglar häckar? Nej, naturligtvis inte.
Se där en ytterligare anledning som ursäktar att någon har sin hund lösspringande, du kan omöjligt veta om det ligger markhäckande fåglar.
 
Men faktum är att man får ha sin hund röjandes med koll övrig tid om året.

Mja, man ska alltid anpassa sig så hunden inte stör vilt, folk eller tamdjur. Att det innebär att man får tänka till lite mer under vår och sommar är inte samma sak som att man kan skita i det annars. Eller som att viltet helt plötsligt blir helt sönderstressade av att se en hund.

Diskussionen blir liksom så konstigt svartvit som inte stämmer överens med verkligheten.
 
Se där en ytterligare anledning som ursäktar att någon har sin hund lösspringande, du kan omöjligt veta om det ligger markhäckande fåglar.

Man kan inte veta om det finns markhäckande fåglar på en tom parkeringsplats heller. Men man kan vara så säker som det är rimligt att vara och samma sak gäller ett militärt övningsfält där en stor övning avslutats samma dygn.

Jag tycker det är extremt irriterande med slappa hundägare som struntar blankt i att deras hundar stör eller rentav jagar vilt. Men ibland blir diskussionen helt absurd.
 
Hundrädsla är verkligen något som hundmänniskor överlag har svårt att förstå tror jag. Sonen som är uppväxt med hundar hade en period när vi var hundlösa stora problem med sin hundrädsla och inte blev det bättre av alla som promt skulle ha honom att träffa deras "supersnälla hund". Den hund han kom bäst överens med vad stallet saluki, den hunden ville inte bli klappad och höll avstånd, så de fann varandra på något märkligt sätt och trivdes tillsammans där båda höll sig på sin kant.

Han tycker än idag att det är jobbigt när hundar blir för närgångna, det är okej med Ville så länge han är gosigt närgången, när han är busigt närgången så lämnar sonen situationen. Sonen har lärt sig att frysa och vända ryggen till, men hans instinkt säger spring. :crazy: Han gillar även kompisarnas mûnster, men i övrigt så kan han inte komma på några hundar som han tycker om att umgås med.
Dessutom verkar de inte förstå att det är lika illa, om inte värre, med små hundar som med stora.
 
Jag hade Alvin lös hela tiden förr, innan han utvecklade lite rädslor som gör att jag inte vill ha honom lös mer.

Milou går lös på säkra ställen vilket oftast är skogen och ibland i stora parken om det är helt folktomt för jag brukar gå udda tider där om jag kan och då finns ingen annan där. Men det är sällan

Han håller sig mest på stigen i skogen men kan ta några glädjeskutt i blåbärsriset några meter ibland, men mest på stigen. Han är alltid inom synhåll, några meter bort som mest och kommer hela tiden tillbaka för att checka läget och jag kallar in så han håller sig inom en viss radie.Vårt enda problem är att han tycker om att leta äckligt djurbajs att äta eller rulla sig i, då kan han fastna där en stund.:yuck: En äckelhund är han då.

Han blev precis 3 år och har aldrig dragit iväg oavsett situation utan kommer alltid på inkallning eller själv för att han vet vad som gäller. Jag litar på honom så mycket som det går att lita på en hund, han är trots allt ingen robot utan saker kan hända.

Möter vi hundar kommer han tillbaka på inkallning eller av sig själv och jag kopplar honom på långt avstånd, låter honom aldrig springa fram och har alltid koll runt om mig för att se mötande. Möter vi människor kopplar jag honom eller ber honom gå fot förbi just för att visa respekt mot dom som kan vara rädda.

Han går oftast precis hos mig fast han fått frikommando att springa, men han vill vara hos mig.

Som sagt, på 3 år har han aldrig dragit efter vilt, aldrig sprungit fram till människor eller hundar.

Men jag har varit tvungen att skydda både Alvin och Milou mot andra lösa hundar som ägarna inte har koll på och det är så läskigt. Att försöka skydda båda mot en attackerande hund. Och ibland från ägare som varken ber om ursäkt eller säger något alls.

När det gäller att ha hunden lös tänker jag lite ”Frihet under ansvar”. Man släpper helt enkelt inte bara iväg hunden och låter den sköta sig själv. Som hundägare är man skyldig att se till säkerheten för både sin egen hund och för andra människor, hundar och andra djur.

Jag vet dom som bara släpper iväg hunden och sen ser vi den knappt mer på en timmes promenad, kanske ser den två-tre gånger om den ids komma på en inkallning och ibland försvinner hunden helt och då blir det ju panik från ägarna och mig. Den hundägaren ser det som bra frihet för hunden att springa runt som den vill. Jag är livrädd varje gång och tycker inte det är ok att släppa iväg så och har hjälpt dom få till någon sorts inkallning och jag har pratat om allt som kan hända men det hjälper inte så jag kan inte göra mer.

Tyvärr har jag stött på det här väldigt ofta när jag gått promenader med andra. Förstår inte hur man kan slappna av om man inte ser sin hund på 1-1,5 timme.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
531
· Visningar
14 838
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 211
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 543
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 236
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp