Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Du verkar ju bo på västkusten också så det kanske är geografiskt? Det kanske fungerar helt annorlunda i resten av landet.
Bor också på västkusten men här får du gå tillbaka till början på 90 talet för att vara som du beskriver men lösa hundar på gårdarna, nu mer är det "bara" hästmänniskor som släpper sina hundar vind för våg när dom kommer ut till hästen.

Går vi tillbaka till mitten på 80 talet så var det en här som köpte en gård och då ingick 2 stora schäfrar som aldrig varit inne, aldrig i koppel eller instängda öht. Den enda fick sån panik av att vara instängd i boxen så den pressade sig ut genom det lilla foderhålet vid krubban.

Känns bra att inte hundar springer vid för våg lika mycket längre och behovet inte vara orolig för att en hund springer fram och biter än när en passerar genom att gå eller cykla förbi, har fortfarande ärr kvar sedan jag cyklade med mamma till en kompis och en hund sprang ut till vägen och bett mig i vaden.
 
Korsning mellan Kaukasisk Ovtjarka och Dogo Argentino. Nej, jag skojade, det är en fem månaders Labrador.
Ah, det hade ju varit lite spännande om du hittat nån som mixtrade med just de raserna annars. Det kan inte vara helt vanligt direkt ;)

Då fattar jag att den springer runt till alla den ser. Vad synd bara att du inte tränar valpen redan nu att inte göra det, särskilt när det är nått så lättränat som en glad labbe!
 
Markeringarna består av gråsten som lades dit för ganska länge sedan. De ligger långt ute i skogen, i hörnen på fastigheten. Det är som sagt ute på landet.

Men det kanske är läge att göra som alla andra och sätta upp en bom för infarten. Utan parkeringsmöjligheter lär man bli ganska ensam på stigarna runt här, och då kan hunden gå lös. Men jag tycker det kommit upp alldeles för många bommar runt om i landet redan. Så vill jag inte ha det i skogen här, jag vill att folk skall få fortsätta promenera, rasta sina hundar, plocka bär och svamp och så vidare, på min och grannarnas mark. Men då får de räkna med att det kanske dyker upp en glad hund, och det gör folk också. Det verkar vara ett problem på detta forum, men inte bland folk man möter ute i verkligheten.
Men alltså nej. Antingen finns det riktiga markeringar eller så har de försvunnit/tagits bort. Även på landet finns dessa markeringar.

Även om du sätter upp bommar så är alla i sin fulla rätt att fortsätta promenera, plocka svamp, bär osv. Det kan du aldrig hindra någon ifrån.
Man ska inte behöva räkna med att det kommer en "glad hund" när man är ute i skogen. Bom eller inte. Strikt hundägaransvar gäller. Du vet ju inte om några av de du har mött är några av de som skriver här. Att vara så förmäten att man utgår ifrån att alla bara blir glada är så märkligt. Jag har inte skällt ut/varit otrevlig mot de ägare av lösa hundar jag har träffat på. En har jag sagt till eftersom situationen blev så fruktansvärt obehaglig men ingen gång har jag tyckt att det har varit roligt att möta lösa hundar.
 
Ah, det hade ju varit lite spännande om du hittat nån som mixtrade med just de raserna annars. Det kan inte vara helt vanligt direkt ;)

Då fattar jag att den springer runt till alla den ser. Vad synd bara att du inte tränar valpen redan nu att inte göra det, särskilt när det är nått så lättränat som en glad labbe!
Jo, men jag har ju skrivit flera gånger att jag håller på och tränar den.
 
På samma linje som detta så hände följande för mig för nån månad sen utanför stan en bit (men inte ute på "landet" i skogen, utanför förortsvillaområde snarare).

Går en promenad med hunden, lägger in honom i bilen när vi är klara. Då kommer en skock JRT-valpar/unghundar fram och hoppar på mina ben. Vad jag förstod sen är JRT-morsan stannade några meter från mig. Detta är jag förstås inte rädd för alls, jag gillar hundar och valpar, och de verkade rätt glada. Men förstås noll begränsningar på dem. Detta är en gubbe&kärrings skock som föder upp såna lite då och då, som bor i ett hus intill parkering och promenadområde. Hundarna springer runt på den hjälpligt inhägnade tomten normalt sett och skäller på alla som går förbi med hundar osv. Ägarna brukar skrika lite åt dem då utan framgång. De går alltså promenader runt intilliggande promenadstråk/kvarter med skocken lös mitt bland där folk går med hundar, cyklar, springer osv konstant. De lever under parollen de med att "men det är ju bara valpar", eller nått.

Jag påpekade för dem att det inte var en sån bra idé (medans jag har 3-4 valpar/unghundar som står och hoppar på mina ben) att gå runt med dem lösa just såhär vind för våg. Att jag inte vet hur min hund hade reagerat om de plötsligt vällt fram på oss om han varit ute. Fick svaret att "vadå, är han aggressiv? Det är ju bara valpar och vuxna tikar. Det vore väl en jäkla dålig hanne som attackerade såna?". Dvs en direkt försvarsställning och total oförmåga att ta ansvar för sig själv och sina hundars agerande. Vanligare än man tror, såna här dumheter. Och folk har verkligen svårt att ta på sig sitt ansvar, det är liksom lättare att skylla på att allt annat i världen är fel om nått kanske går snett. Och skitsamma om deras valpar/hundar skadas, antar jag? Bara alla andra har fel.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.

Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?

Du verkar ju bo på västkusten också så det kanske är geografiskt? Det kanske fungerar helt annorlunda i resten av landet.
För det första, sonen som är uppvuxen med hundar var under en period hysteriskt rädd för alla hundar, han hade brutit ihop av att en 5 mån labrador hade sprungit fram till honom och försökt hälsa. Spelar ingen som helst roll att den inte gjorde något.

För det andra, jag bor också ute på landet, har gott om mark runt omkring och svär långa ramsor över folk som tror att det går bra att ha hunden lös, "trodde ingen annan var här" "det är så tidigt att jag inte trodde att någon annan var vaken" "den har aldrig sprungit fram till någon annan tidigare" jag är så fruktansvärt less på alla dessa kommentarer. Ingen av oss som bor på landet har dock hunden lös utan kontroll, det finns hundar i stort sett varje hus, men de är i koppel eller så pass lydiga att de inte lämnar förarens sidan. I vilken del av landet menar du att alla hundar springer lösa? Inte i mellansverige åtminstone.
 
För det första, sonen som är uppvuxen med hundar var under en period hysteriskt rädd för alla hundar, han hade brutit ihop av att en 5 mån labrador hade sprungit fram till honom och försökt hälsa. Spelar ingen som helst roll att den inte gjorde något.

För det andra, jag bor också ute på landet, har gott om mark runt omkring och svär långa ramsor över folk som tror att det går bra att ha hunden lös, "trodde ingen annan var här" "det är så tidigt att jag inte trodde att någon annan var vaken" "den har aldrig sprungit fram till någon annan tidigare" jag är så fruktansvärt less på alla dessa kommentarer. Ingen av oss som bor på landet har dock hunden lös utan kontroll, det finns hundar i stort sett varje hus, men de är i koppel eller så pass lydiga att de inte lämnar förarens sidan. I vilken del av landet menar du att alla hundar springer lösa? Inte i mellansverige åtminstone.
Man kan ju även lägga till att det inte är helt ovanligt för en 5 mån gammal labbe som vill hälsa att både hoppa upp på en och ta tag med munnen om ens hand/arm/kläder och dylikt. Många labbar hälsar med munnen så att säga. Fler jag känner ska "hålla hand"/ "skaka hand", ungefär. Kan tro att detta kan skrämma hundrädda människor.
 
Du verkar ju bo på västkusten också så det kanske är geografiskt? Det kanske fungerar helt annorlunda i resten av landet.
Nej då :) jag hade inte heller brytt mig om en labrador ville hälsa på mig i skogen, irl är glada hundar ofta glädjespridare och leder till samtal mellan människor ,dock bör du ju kunna kalla in hunden om du ser att någon är rädd eller om mötande hund inte vill hälsa.
 

Korsning mellan Kaukasisk Ovtjarka och Dogo Argentino. Nej, jag skojade, det är en fem månaders Labrador.


Jag hade en fantastisk artikel med bild pa en glad lab som kom rusande fram till en allvarlig shafer for att halsa. Tyvarr kan jag inte hitta den, men den var tagen sa man ser tydligt hur upprord och trangd shafern kanner sig. Labbens framtassar var mellan shaferns framben, och labben's ansiktsuttryck ar chock och total oforstaelse, medan han/hon kampar for att backa darifran.

Jag hittade dock en annan bild. Titta pa var labben ar i forhallande till shafern. Den har inte bara stigit in i shaferns "privata bubbla" den har kommit sa nara att det vore som om nagon stack ner handen i byxfickorna ocksa.

png;base64137d2bd04be1864b.png


Jag ar "flabbergasted" over det faktum att sa oerhort manga tycks anse att hundar, alla raser, alla hundar sa uppfora sig pa samma satt.

Den har bilden paminner mig om nar jag forst flyttade till Saudi Arabien. Dar byggs husen sa nara varandra att man kan halsa fran ett fonster till ett annat. Dar staller sig vilt frammande manniskor hogst 30 cm fran en (jag, en typisk Svensk som garna har en "bubbla" pa ett par meter) annan manniska.
 
Men vilken otroligt konstig diskussionsteknik. Frågan var hur folk tänker som har sin hund lös i skogen. Du svarar, och sedan helt plötsligt är vi hemma hos dig där du inte får vara ifred om du sätter upp att du har en glad hundvalp. Alltså: va?

Du tycker det är charmigt med en vuxen hund som gör som din valp? Eller? Du ser inte risker med det? Jag har själv haft hund som alltid gick kopplad och definitivt skulle avliva en anstormande hund.

OM du tänker att hunden INTE ska göra som du beskriver när den når vuxen ålder, är det inte både schysstare mot hunden och bättre hundhållning att redan nu styra upp ett beteende du inte kommer tolerera länge fram?

Och vad menar du att jag som har hundätande hund ska göra - mer än att ha den kopplad?

Rent krasst, så måste du hindra din hundätande hund från att lyckas äta en annan hund som kommer framspringande. Munkorg är lämpligt om man vet att ens hund skulle skada annan hund som kom fram.
 
Rent krasst, så måste du hindra din hundätande hund från att lyckas äta en annan hund som kommer framspringande. Munkorg är lämpligt om man vet att ens hund skulle skada annan hund som kom fram.

Det har ar nagot av det konstigaste som Sverige har anammat. Bara tanken att hunden ska acceptera precis vad som helst. Det spelar ingen roll ... en annan hund som mobbar den, men till skillnad fran alla andra olika arter ska hunden bara acceptera det.

Det allra lustigaste var att tre olika hundar i omradet min mamma bodde forsokte "ata" Miss Mandy, som satt stilla vid min sida och studerade dem. Alla tre hundgarana anklagade Miss Mandy, min valuppfostrade rottis, for att vara aggressive. Och det ar inte de enda gangerna Rottweilern fick skulden helt oforskyllandes...

Jag vet inte manga hundar som "ater" andra hundar oberoende pa vilka de ar och hur de kommer fram. De allra flesta hundar jag traffat (jag ar alltsa hundtranare i lydnad och nosework) som inte gillar andra hundar ar selektiva i vilka de gillar och det handlar oftast om hur "artig" den andra hunden ar. INGA av de hundar jag kanner som tavlar IGP (working dogs) accepterar att andra hundar kommer rusande fram till dem.
Precis som jag inte accepterar att nagon okand kommer rusande fram och kramar mig.
 
Rent krasst, så måste du hindra din hundätande hund från att lyckas äta en annan hund som kommer framspringande. Munkorg är lämpligt om man vet att ens hund skulle skada annan hund som kom fram.

Både ja och nej. Har ägaren till den framspringande hunden brustit i sitt ägaransvar att ha sin hund under kontroll så kan du slippa att ersätta den andra hundens skador om händelsen prövas. Sen tror jag de absolut flesta som är ägare till en lös framspringande hund som skadas pga. detta inte har mage att kräva ersättning.

Min hund satt lös platsad när han blev attackerad av en Grand Danois som rymde ur ett hus. Det var nog gränsfall att vi fick hans skador ersatta bara pga. det. Å andra sidan hade han nog inte överlevt om han varit fastbunden.
 
Det har ar nagot av det konstigaste som Sverige har anammat. Bara tanken att hunden ska acceptera precis vad som helst. Det spelar ingen roll ... en annan hund som mobbar den, men till skillnad fran alla andra olika arter ska hunden bara acceptera det.

Det allra lustigaste var att tre olika hundar i omradet min mamma bodde forsokte "ata" Miss Mandy, som satt stilla vid min sida och studerade dem. Alla tre hundgarana anklagade Miss Mandy, min valuppfostrade rottis, for att vara aggressive. Och det ar inte de enda gangerna Rottweilern fick skulden helt oforskyllandes...

Jag vet inte manga hundar som "ater" andra hundar oberoende pa vilka de ar och hur de kommer fram. De allra flesta hundar jag traffat (jag ar alltsa hundtranare i lydnad och nosework) som inte gillar andra hundar ar selektiva i vilka de gillar och det handlar oftast om hur "artig" den andra hunden ar. INGA av de hundar jag kanner som tavlar IGP (working dogs) accepterar att andra hundar kommer rusande fram till dem.
Precis som jag inte accepterar att nagon okand kommer rusande fram och kramar mig.

Det är strikt hundägaransvar.

Oavsett det, vet man att ens hund är farlig för andra har man i allra minsta fall en moralisk skyldighet att hindra djuret från att skada andra. Det är inte den framspringande hundens fel att dess ägare inte tränat den och uppfostrat den ordentligt.
 
Både ja och nej. Har ägaren till den framspringande hunden brustit i sitt ägaransvar att ha sin hund under kontroll så kan du slippa att ersätta den andra hundens skador om händelsen prövas. Sen tror jag de absolut flesta som är ägare till en lös framspringande hund som skadas pga. detta inte har mage att kräva ersättning.

Min hund satt lös platsad när han blev attackerad av en Grand Danois som rymde ur ett hus. Det var nog gränsfall att vi fick hans skador ersatta bara pga. det. Å andra sidan hade han nog inte överlevt om han varit fastbunden.

Jo, vet man att ens hund skulle bita för skada/döda om en hund skulle komma fram anser jag att man är skyldig att sätta på den munkorg. Om inte annat för att ens eget koppel kan tappas/gå sönder och får inte en aggressiv hund tillåtas skada nån.
 
Jo, vet man att ens hund skulle bita för skada/döda om en hund skulle komma fram anser jag att man är skyldig att sätta på den munkorg. Om inte annat för att ens eget koppel kan tappas/gå sönder och får inte en aggressiv hund tillåtas skada nån.

Jag hade inte en tanke på att sätta munkorg på min hund som gillade andra hundar bara för att han ville freda sig om någon hund inte respekterade hans integritet. Snacka om att göra en redan osäker hund ännu mer osäker genom att ta bort möjligheten att försvara sig. De flesta hundar jag känner som ogillar framspringande lösa hundar har inget intresse av att själva närma sig en annan främmande hund på samma respektlösa sätt, de har bara hög integritet och i vissa fall rädsla/osäkerhet. Min egen hund gick stora omvägar runt andra hundar vid möten om han var lös. Han hade aldrig gett sig på någon hund oprovocerat utan ville bara freda sig själva. Nu lever han inte längre och visst är det skönt att bara ha två dumsnälla hundar som "tål" idiotiskt beteende från andra hundar betydligt bättre men de ska ändå inte behöva bli utsatta frän framspringande lösa hundar. Kan jag så jagar jag alltid bort lösa hundar som närmar sig mina hundar.

Min nuvarande hane blev biten i örat att en framspringande lös Bischon frise som kom bakifrån så jag såg den inte. Han sa ifrån (det blev lite tumult två sekunder) vilket jag tycker han har rätt till. Han är en otroligt tålig hund men det ska han inte behöva stå ut med. Han är minst dubbel så stor som en Bischon frise och hade kunnat ha ihjäl den men nöjde sig men att säga ifrån. Tack och lov slutade Bichonen att attackera efter det och då rörde min hane den inte mer utan lät mig fånga den och ge den till ägaren (som absolut inte lyckades få tag på en själva). Borde min nuvarande hane ha munkorg för att han fredar sig från attackerade hundar?
 
För att återgå till ursprungs frågan: Ja, jag har mina hundar lösa ofta, ytterst sällan i skogen dock då det är otroligt mycket vilt här. det går inte en promenad utan att vi stöter på rådjur..
Jag släpper ofta mina hundar på ställen där jag har bra uppsikt och kan se om det kommer folk, ryttare eller ett gäng rådjur på långt avstånd. Jag har rimlig inkallning på mina hundar, de har tex brytit jakt och kommit på inkallning och springer definitivt inte fram till folk i första taget men jag har inte lust att testa den för jämnan. Att koppla sin hund när man går förbi folk tycker jag är respektfullt då man inte alls vet vad de har för hunderfarenheter med sig i bagaget, möjligen är jag lat och låter corgin gå fot bredvid mig ibland där det tydligt att hon inte springer vind för våg.
Jag avskyr när det kommer lösa hundar och " stör" min flock, ingen av dem är ilskna men det är risk att de känner sig trängda om det dyker in en hund på dom när de sitter fast i koppel.
 
Rent krasst, så måste du hindra din hundätande hund från att lyckas äta en annan hund som kommer framspringande. Munkorg är lämpligt om man vet att ens hund skulle skada annan hund som kom fram.

Nja, i de fall som blivit prövade som jag kunnat leta upp har fallet jämkats eftersom hundägaren med lös hund inte utövat SITT ansvar. Men det går att söka på, finns rätt mycket.

Munkorg för att andra inte har koll på sina hundar är inte rimligt.

"Min hund var kopplad och blev attackerad av en annan hund som fick skador i slagsmålet. Måste jag betala något?

Om din hund skadar en annan hund är du ersättningsskyldig för de kostnader som uppstår med anledning av skadan, oavsett förhållandena kring händelsen. Det spelar alltså ingen roll om du hade din hund kopplad eller inte, inte heller om den andra hunden var lös och tog sig in i din trädgård där din hund befann sig.
I vissa fall kan ett skadestånd jämkas, exempelvis om den skadelidande själv varit vållande till skadan. Endast domstol kan dock besluta om jämkning av skadestånd. "
https://www.skk.se/sv/om-skk/det-ha...lningen/juridiska-fragor-och-svar/om-hundkop/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 031
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 454
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 567
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp