Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Jag kanske skulle sätta upp skylten "varning för glad hundvalp som kanske vill komma och hälsa" ute vid infarten, med en bild på den, men då får jag väl aldrig vara ifred igen efter det
Vad har ditt hem med att ha hunden lös i skogen att göra? Hoppas inte heller att människor i gemen är så gränslösa att de skulle komma in i någons trädgård för att det finns en hundvalp där.
 
Detta är som sagt på landet, jag har en liten stuga mitt i skogen. Var min trädgård börjar och slutar är ganska diffust.
Då kanske valpen ska vara i lina eller koppel tills den lär dig ignorerar alla som passerar? Jag tränar mina hundar så de ska kunna vara lösa ute på en tomt utan att springa fram till vare sig människor eller andra hundar. De är väldigt glada i folk så det är den svåraste utmaningen. Den viktigaste delen i den träningen är att valpen är i lina eller koppel så att den inte lär sig att det ens går att springa fram. Sen när lydnaden utvecklats mer så blri det ett "nej" om hunden ens tänker tanken. Sen såklart belöning om hunden ignorerar vem eller vad som passerar. Nu är jag i princip alltid ute med hundarna då de inte har någon intresse av att vara ute om inte jag är det annat än för snabbrastning.

Den dagen dina grannar har en gäst med en hund som ogillar främmande hundar och råkar promenera utanför din tomt kan det vara slutet för din valp om den springer fram. Jag har fått en hund nästa ihjälbiten (han blev attackerad av en lös hund), jag hade inte chansat.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.

Detta är som sagt på landet, jag har en liten stuga mitt i skogen. Var min trädgård börjar och slutar är ganska diffust.

Men vilken otroligt konstig diskussionsteknik. Frågan var hur folk tänker som har sin hund lös i skogen. Du svarar, och sedan helt plötsligt är vi hemma hos dig där du inte får vara ifred om du sätter upp att du har en glad hundvalp. Alltså: va?

Du tycker det är charmigt med en vuxen hund som gör som din valp? Eller? Du ser inte risker med det? Jag har själv haft hund som alltid gick kopplad och definitivt skulle avliva en anstormande hund.

OM du tänker att hunden INTE ska göra som du beskriver när den når vuxen ålder, är det inte både schysstare mot hunden och bättre hundhållning att redan nu styra upp ett beteende du inte kommer tolerera länge fram?

Och vad menar du att jag som har hundätande hund ska göra - mer än att ha den kopplad?
 
Gör det någon skillnad att det är jag som äger skogen ifråga? Tillsammans med en av mina grannar som själv går med sina hundar lösa, en annan granne som har sin hund i koppel för att den jagar rådjur samt en tredje granne som olovandes kör cross längs sina stigar.

Sedan håller jag som sagt på och tränar hunden, och från 1 mars är det ju koppeltvång ändå.
 
Gör det någon skillnad att det är jag som äger skogen ifråga? Tillsammans med en av mina grannar som själv går med sina hundar lösa, en annan granne som har sin hund i koppel för att den jagar rådjur samt en tredje granne som olovandes kör cross längs sina stigar.

Sedan håller jag som sagt på och tränar hunden, och från 1 mars är det ju koppeltvång ändå.
Vem som äger skogen gör ingen skillnad alls.
 
Gör det någon skillnad att det är jag som äger skogen ifråga? Tillsammans med en av mina grannar som själv går med sina hundar lösa, en annan granne som har sin hund i koppel för att den jagar rådjur samt en tredje granne som olovandes kör cross längs sina stigar.

Sedan håller jag som sagt på och tränar hunden, och från 1 mars är det ju koppeltvång ändå.

Nej eftersom allemansrätter tillåter folk att passera din mark så kan du inte låta hunden springa lös bara för det om du är rädd om hundens liv eller vill visa respekt mot de som lagligen passerar varje sig de har hund eller inte.

Delvis kl.

Blir tokig på när man passerar någon som har hunden lös på tomt eller gård och så börjar hunden följa efter. Alltså förväntas man av hundägaren leta reda på denne så att man kan passera utan att få en extra hund med sig? Vi har ett äldre par här i byn som har sin jättegamla och halta goldentik lös ibland. Då lägger hon sig ofta vid cykelbanan nära deras hus och strosar sen efter alla hundar som passerar. Hon orkar inte gå så långt, numera max 100 m. Men att hon inte blivit påkörd är ett under. En gång gick jag över ett övergångställe jag inte hade tänkt då hon var på väg ut där (för att hälsa på mina hundar då vi var på andra sidan vägen) när det kom en bil (så att bilen skulle stanna då den troligen inte hade sett hunden). Sen tog jag med henne hem till sin ägare. På denna korta promenad hann hon nog försöka hälsa på min ena hund som avskyr främmande hundar tre gånger och han markerade mot henne varenda gång men hon fattade inte budskapet. Ägaren trodde mig inte när jag sa att hon var påväg över vägen. Hon sa att hon nyss var precis utanför tomten. Varför skulle jag hitta på detta?

Nu orkar vi inte längre bry oss om denna hund, vi går bara ifrån den och hoppas att den inte blir påkörd. Jag har påtalat risken för dem men de hävdar envis att hon inte går så långt från deras tomt och mannen som äger hunden var ytterst otrevlig.
 
Nej så gör man inte på landet. Inte om man är en ansvarsfull hundägare.
Ett barn är ingen valp. Hundar ser skillnad på ett barn och en valp och ett barn är i normalfallet enkelt att få tag i om hen beter sig illa mot en hund. Det är i normalfallet inte lika lätt att få tag i en oförskämd valp/unghund.
Isåfall är nästan alla jag träffat på landet med hund oansvariga, där min mamma bodde förut en längre bit ut på landet så sprang det alltid hundar på egna promenader, en del av dom vaktar gårdarna så det knappt går att gå förbi på grusvägarna. Det är iallafall så det är på landet mellan Kungälv och lilla edet.

Folk i stan däremot häromkring, dom har väldig bra koll på sina lösa hundar faktiskt, peppar peppar men jag har sällan mött på en hund som inte är trevlig att möta lös. häromkring.
 
Nej det är det knappast. Det finns utritat på kartor om inte markmarkeringarna finns kvar.
Markeringarna består av gråsten som lades dit för ganska länge sedan. De ligger långt ute i skogen, i hörnen på fastigheten. Det är som sagt ute på landet.

Men det kanske är läge att göra som alla andra och sätta upp en bom för infarten. Utan parkeringsmöjligheter lär man bli ganska ensam på stigarna runt här, och då kan hunden gå lös. Men jag tycker det kommit upp alldeles för många bommar runt om i landet redan. Så vill jag inte ha det i skogen här, jag vill att folk skall få fortsätta promenera, rasta sina hundar, plocka bär och svamp och så vidare, på min och grannarnas mark. Men då får de räkna med att det kanske dyker upp en glad hund, och det gör folk också. Det verkar vara ett problem på detta forum, men inte bland folk man möter ute i verkligheten.
 
Jag har alltid min lös med mig här ute i skogen, men det är ju bara en valp. Ingen blir rädd för henne, men hon vill väldigt gärna springa fram och hälsa om man möter någon. Om jag inte får full koll på henne innan hon blir större får jag väl börja med koppel. Som tur är har hon inget intresse av vilda djur i alla fall.
Fast det kan du omöjligt veta, det var en som blev rädd för min hund när han bara var 12 veckor gammal och yttepytteliten och söt och brydde sig inte ens om människan men hon bad mig att koppla hunden ändå vilket jag gjorde. Lika bra att träna det första man gör när det gäller att ha hunden lös, man kan aldrig börja träna för tidigt.
 
Markeringarna består av gråsten som lades dit för ganska länge sedan. De ligger långt ute i skogen, i hörnen på fastigheten. Det är som sagt ute på landet.

Men det kanske är läge att göra som alla andra och sätta upp en bom för infarten. Utan parkeringsmöjligheter lär man bli ganska ensam på stigarna runt här, och då kan hunden gå lös. Men jag tycker det kommit upp alldeles för många bommar runt om i landet redan. Så vill jag inte ha det i skogen här, jag vill att folk skall få fortsätta promenera, rasta sina hundar, plocka bär och svamp och så vidare, på min och grannarnas mark. Men då får de räkna med att det kanske dyker upp en glad hund, och det gör folk också. Det verkar vara ett problem på detta forum, men inte bland folk man möter ute i verkligheten.
Håller med om att problemet mest verkar vara på detta forumet och inte generellt, min hund går alltid lös där det inte är bilar och för mycket cyklar och visst kopplar jag honom om någon ber mig men majoriteten bara tittar på honom och går vidare. Han bryr sig visserligen inte om folk han inte känner.

Dock så brukar jag numera alltid fråga folk om dom har hundar med sig ifall det är okej att min hund är lös eller om jag ska koppla när vi går förbi, det verkar uppskattat.
 
Får väl svara alla på en gång eftersom det var så många som reagerade. Jag bor alltså mitt ute i skogen och känner de som bor i närheten och använder samma stigar. Åtminstone nu, utanför svamp- och bärsäsongen. Jag skulle inte släppa valpen lös med massor av okänt folk i skogen. Så de hon rusat fram och hälsat på är såna jag känner, ofta med egen hund. En enda gång var det okänt folk, och de blev bara glada av att få hälsa på valpen, och då var jag inte många steg bakom och fick tag på den. Och jag är på god väg att lära henne behärska sig.
Och många av de andra som bor häromkring har också sina hundar lösa, det är så man gör ute på landet. De som inte har hunden lös har såna som jagar efter rådjur. Och folk häromkring har inga aggressiva hundar, även om jag vet att också "ofarliga" hundar kan triggas om det kommer en jobbig valp. Det finns egentligen bara två relevanta risker, antingen att hunden blir tagen av ett vildsvin, eller att den springer på en utsläppt jakthund och får stryk. Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande. Tänk om det vore ett barn istället?
Vad konstigt att du först verkar förklara situationen för att sen gå över i försvarsställning och skylla på andra, istället på dig själv som faktiskt är den som gör felet.

1. "Då tycker jag det är värre med folk som har så lättriggade hundar att de skulle kunna döda en glad valp som kommer rusande."
Kommer detta ge dig bra tröst när din valp är allvarligt skadad eller död? Att det är värre att den andra hunden var så "lättriggad" att den markerade mot din lilla valp som du släppt lös och inte har koll på ? Väldigt talande att du förresten vrider det till "glad" när det i själva verket är respektlös valpen då antagligen är.

2. Tänk om det vore ett barn istället?
Ja, för vi vet ju alla att barn är samma sak som hundvalpar. Men för att bemöta den poängen så ska du förstås självklart INTE låta ditt lilla barn springa fram och hoppa på främmande hundar heller om du bryr dig om ditt barn överhuvudtaget.
 
Håller med om att problemet mest verkar vara på detta forumet och inte generellt, min hund går alltid lös där det inte är bilar och för mycket cyklar och visst kopplar jag honom om någon ber mig men majoriteten bara tittar på honom och går vidare. Han bryr sig visserligen inte om folk han inte känner.

Dock så brukar jag numera alltid fråga folk om dom har hundar med sig ifall det är okej att min hund är lös eller om jag ska koppla när vi går förbi, det verkar uppskattat.
Du verkar ju bo på västkusten också så det kanske är geografiskt? Det kanske fungerar helt annorlunda i resten av landet.
 
Isåfall är nästan alla jag träffat på landet med hund oansvariga, där min mamma bodde förut en längre bit ut på landet så sprang det alltid hundar på egna promenader, en del av dom vaktar gårdarna så det knappt går att gå förbi på grusvägarna. Det är iallafall så det är på landet mellan Kungälv och lilla edet.

Folk i stan däremot häromkring, dom har väldig bra koll på sina lösa hundar faktiskt, peppar peppar men jag har sällan mött på en hund som inte är trevlig att möta lös. häromkring.
Det var illa.
 
Du verkar ju bo på västkusten också så det kanske är geografiskt? Det kanske fungerar helt annorlunda i resten av landet.

Jag är rätt säker på att det finns Bukeanvändare i hela Sverige inklusive utomlands. Ändå verkar de flesta här tycka att lösa hundar som springer fram inte är ok oavsett vart det sker. Skillnaden mellan många hundägare här på Buke och medelhundägaren i Sverige är att vi är väldigt många som är aktiva i olika hundsporter samt att en hel del är aktiva instruktörer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 262
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 863
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 489
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 191
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp