Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Rent krasst, så måste du hindra din hundätande hund från att lyckas äta en annan hund som kommer framspringande. Munkorg är lämpligt om man vet att ens hund skulle skada annan hund som kom fram.
Det som är lämpligt är att folk inte låter sina hundar springa hejvilt till folk och fä. Förstår att lagen säger att man har strikt ansvar, och man får agera för att klara sig och sin hund, men det lämpliga är fortfarande detta.

Man måste inte ha en "hundätande hund" för att en framspringande, respektlös hund kan (och egentligen bör) få sig en "känga". Problemet är att med dagens storleks/styrkeskillnader mellan hundar kan även en annars ofarlig markering bli betydligt skadande mot den framspringande hunden. Det krävs liksom inte att min hund försöker döda och äta upp en liten 5-kiloshund för att den ska skada sig.

Det som hänt mig personligen ett par gånger med en respektlös grannes minihund (som har 0 gränser och hoppar på och biter i min hunds skägg om den får chansen) är att han då ställt sig över den med ett avgrundsmorr så den i princip sjönk ner i marken (kändes det som). Det tycker jag egentligen är 100% okej agerande från min hund. Men jag vill inte chansa på att han aldrig skulle tycka det vore nödvändigt att göra lite mer än så, för att jag inte vill att den andra hunden ska skada sig (och vi då bli "skyldiga"). Men försök få dessa hundägare att förstå det? Hunden springer fortfarande lös här i stan då och då, ser jag.
 
Bassetten gick alltid lös på gården och följde med på ridturer. Inte min hund och inte i Sverige. Det fanns inte särskilt mycket vilt där (kanske pga att grannen hade ett pack hundar som levde halvvilt) och han brydde sig inte om andra hundar. Ibland gick någon av grannens cattle dogs med ut också. (Det var en Hound - idag hittar du ingen sådan som duger till jakt och som kan hänga med på ridturer i alla gångarter)

Jag hade ganska ofta taxarna lösa eftersom både de och jag hade koll. Vi gick dessutom där det fanns ganska få hundar (=inte samma skada om de skulle störa vilt, eftersom det sannolikt inte stördes av hundar ofta). Taxarna tillhörde dessutom egentligen viltvårdaren. Hans bedömning var också att de absolut inte skulle utsätta sig själva för fara (de visste att svin lämnar man i fred och att älgar kan sparkas).

Schäferhunden hade jag sällan lös, eftersom hon inte gillade andra hundar. Hon var dessutom bombsäker på det mesta viltet men inte allt (inte katt, räv och älg. Hon var grymt nyfiken på älgarna)

Pysslingen har jag ännu mer sällan lös eftersom det är mycket jakt i honom. Här är det dessutom gott om både vilt och hundar. Det som oroar mig är att folk låter sina hundar gå lösa där det finns vildsvin - normalt är svinen ingen fara för kopplade hundar, men om de blir störda tillräckligt ofta av hundar så är jag rädd att de kan komma att attackera hundar i förebyggande syfte
 
Jag har träffat svinen här.. Vi gjorde ljud och var nära men inte jättenära. Så jag tänkte att det var OK. De gick mot oss! :crazy: Överallt annars där jag mött dem har de vikt undan.

Så här förstår jag verkligen inte hur folk kan ha sina hundar lösa utan kontroll
 
Det som är lämpligt är att folk inte låter sina hundar springa hejvilt till folk och fä. Förstår att lagen säger att man har strikt ansvar, och man får agera för att klara sig och sin hund, men det lämpliga är fortfarande detta.

Man måste inte ha en "hundätande hund" för att en framspringande, respektlös hund kan (och egentligen bör) få sig en "känga". Problemet är att med dagens storleks/styrkeskillnader mellan hundar kan även en annars ofarlig markering bli betydligt skadande mot den framspringande hunden. Det krävs liksom inte att min hund försöker döda och äta upp en liten 5-kiloshund för att den ska skada sig.

Det som hänt mig personligen ett par gånger med en respektlös grannes minihund (som har 0 gränser och hoppar på och biter i min hunds skägg om den får chansen) är att han då ställt sig över den med ett avgrundsmorr så den i princip sjönk ner i marken (kändes det som). Det tycker jag egentligen är 100% okej agerande från min hund. Men jag vill inte chansa på att han aldrig skulle tycka det vore nödvändigt att göra lite mer än så, för att jag inte vill att den andra hunden ska skada sig (och vi då bli "skyldiga"). Men försök få dessa hundägare att förstå det? Hunden springer fortfarande lös här i stan då och då, ser jag.

Men då reagerade din hund fullständigt korrekt och vad du vet har du inte en hundätande hund (som någon annan i tråden skrev att hen hade). Och då behöver du inte ta åt dig.

Sen ska folk självklart ha sån koll på sina hundar att de inte springer fram till folk och hundar de möter ute. Skitstörigt när folk inte har koll på sina hundar!
 
Men då reagerade din hund fullständigt korrekt och vad du vet har du inte en hundätande hund (som någon annan i tråden skrev att hen hade). Och då behöver du inte ta åt dig.

Sen ska folk självklart ha sån koll på sina hundar att de inte springer fram till folk och hundar de möter ute. Skitstörigt när folk inte har koll på sina hundar!
Jag tar alltså inte åt mig. Men jag är väldigt trött på att jag och min hund ska behöva testas konstant pga folk som aldrig tagit ett uns av ansvar för sina hundar, både personer som bor på landet och i stan - och vill helt enkelt inte ge dem några ursäkter alls. Därför menar jag att lösningen på detta är aldrig att personer som tar ansvar för och kopplar/har kontroll över sina hundar ska ha mer munkorgar/skydd/whatever på sina hundar - lösningen är att personer inte låter sina hundar springa fritt och vara respektlösa.

Exemplet med min hund jag skrev är pga att vi inte kan utesluta att han skulle känna att det var rimligt att tvåla dit en hund lite mer än så. Det är inte "fel" sett ur hundens perspektiv att markera mot en annan respektlös/aggressiv hund som springer fram till dem. Visst, vi som människor tycker det är skönt när de inte gör nån skada på den andra hunden, men det är inte orimligt för dem att de skulle göra det. Det är djur vi har att göra med, inte robotar som aldrig får eller kan bli sura, arga, rädda, missnöjda eller känna att de behöver försvara sig mot en annan hund som springer upp i deras ansikte.
 
Jag hatar framspringande lösa hundar, skiter i om de är snälla eller inte. Spelar ingen roll om jag går med hund som gillar eller hatar andra hundar. Behöver jag freda min hund mot en framspringande hund så kommer jag sparka den framspringande hunden. Synd om den hunden att den har en så oansvarig ägare.
 
Jag hatar framspringande lösa hundar, skiter i om de är snälla eller inte. Spelar ingen roll om jag går med hund som gillar eller hatar andra hundar. Behöver jag freda min hund mot en framspringande hund så kommer jag sparka den framspringande hunden. Synd om den hunden att den har en så oansvarig ägare.

Jag sparkade en mindre hund härom veckan när den krånglade sig ur sin sele och sprang efter oss efter att vi passerat. "Min" hund gick fint bredvid mig och tittade inte ens på den andra hunden när vi passerade. Han spände sig inte heller mot den då han inte tar småhundar på allvar. När vi passerat och gått 20 meter så kommer den springande efter oss och flyger på min. Min försvarar sig och säger åt den att lägga av då backar den undan tillfälligt så jag föser bort den med foten. Men den kom tillbaka så jag tvingas sparka till den. Då vänder den och springer tillbaka till sin ägare. Den här gången slutade det bra för den lilla hunden men jag blir så orolig att den en dag ska springa fram till fel hund och bli skadad/dödad.
 
Jag sparkade en mindre hund härom veckan när den krånglade sig ur sin sele och sprang efter oss efter att vi passerat. "Min" hund gick fint bredvid mig och tittade inte ens på den andra hunden när vi passerade. Han spände sig inte heller mot den då han inte tar småhundar på allvar. När vi passerat och gått 20 meter så kommer den springande efter oss och flyger på min. Min försvarar sig och säger åt den att lägga av då backar den undan tillfälligt så jag föser bort den med foten. Men den kom tillbaka så jag tvingas sparka till den. Då vänder den och springer tillbaka till sin ägare. Den här gången slutade det bra för den lilla hunden men jag blir så orolig att den en dag ska springa fram till fel hund och bli skadad/dödad.

Tycker det låter som både du och din hund gjorde helt rätt.
 
Jo, vet man att ens hund skulle bita för skada/döda om en hund skulle komma fram anser jag att man är skyldig att sätta på den munkorg. Om inte annat för att ens eget koppel kan tappas/gå sönder och får inte en aggressiv hund tillåtas skada nån.
Jag har inte en tanke på att sätta munkorg på min reaktiva hund. Hon har blivit reaktiv mot främmande hundar efter att blivit påflugen och biten, bakifrån, av en schäfer. Vi jobbar på att hon ska bli trygg med hundmöten och hon är mycket bättre och kan i dagsläget oftast möta även hundar som gör utfall utan att bli reaktiv.

Skulle mitt koppel gå av/tappas är det inte ett problem, för hon söker inte upp andra hundar, hon ger sig inte på andra hundar oprovocerat, men vill inte att främmande hundar kommer nära hur som helst.

Om alla bara kunde se till att deras hundar aldrig kommer fram till andra hundar så vore det inget problem. Det är ett otyg med alla dessa lösa hundar där ägaren står långt bort och ropar "det gör inget, XX är snäll!!" eller när de ropar och frågar om det är en tik man har... Det spelar ingen roll, jag vill inte ha fram främmande hundar till mina oavsett och jag fredar mina på det sätt som jag finner är lämpligt i situationen.
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.

Antar att det är mig du menar med hatisk eftersom jag skrev att jag skulle sparka framspringande hundar. De senaste gångerna det kommit fram lösa hundar till mig och mina kopplade hundar så har de kommit fram för att hoppa på mina hundar. Självklart har jag blivit färgad av att de hundar som kommit fram inte varit trevliga. Förr hade jag inga större problem med framspringande hundar men nu har det hänt alldeles för många gånger att de hundar som kommit fram inte har varit trevliga.
 
Antar att det är mig du menar med hatisk eftersom jag skrev att jag skulle sparka framspringande hundar. De senaste gångerna det kommit fram lösa hundar till mig och mina kopplade hundar så har de kommit fram för att hoppa på mina hundar. Självklart har jag blivit färgad av att de hundar som kommit fram inte varit trevliga. Förr hade jag inga större problem med framspringande hundar men nu har det hänt alldeles för många gånger att de hundar som kommit fram inte har varit trevliga.
Det är inte bara din kommentar utan det är något jag läst på detta forumet i många år och även på en hel del andra forum.

Och jag förstår absolut att man som ägare blir rädd själv och kan handla fel men man måste jobba med sig själv hela tiden också så man kan hantera och se situationen som den är. Precis som med hästar då man måste ha stenkoll på sig själv för att inte dras med i hästens rädslor och vara rädd för vad som kanske kan hända.

Även om det inte är en trevlig hund så dämpar sig majoriteten av hundar när dom märker att hunden och ägaren dom möter inte reagerar och svarar på deras energi.
 
Det är inte bara din kommentar utan det är något jag läst på detta forumet i många år och även på en hel del andra forum.

Och jag förstår absolut att man som ägare blir rädd själv och kan handla fel men man måste jobba med sig själv hela tiden också så man kan hantera och se situationen som den är. Precis som med hästar då man måste ha stenkoll på sig själv för att inte dras med i hästens rädslor och vara rädd för vad som kanske kan hända.

Även om det inte är en trevlig hund så dämpar sig majoriteten av hundar när dom märker att hunden och ägaren dom möter inte reagerar och svarar på deras energi.

Fast jag är helt lugn. Tar min hund/ mina hundar bakom mig men kommer en framrusande hund fram ändå så kommer jag sparka efter den.
 
Jag har inget hat mot lösspringande hundar - men mot folk som låter sina hundar springa vind för våg.

Man FÅR inte låta sin hund springa fram till främmande hundar. De kan vara reaktiva. De kan vara rehab-fall. De kan vara löptikar. De kan vara smittsamma. De kan vara känsliga för smitta. Och din hund kanske inte alls vill leka - den kan mycket väl vara ute för att mucka gräl

Man FÅR inte låta sin hund springa fram till främmande människor. De kan vara allergiker. De kan vara hundrädda. De kan vara finklädda och på väg till ett viktigt möte.

Man FÅR inte låta sin hund ofreda vilda eller tama djur. Det är djurplågeri. Runt miljonen hundar i Sverige. Det är ett enormt jakttryck om folk inte håller koll på sina hundar.

Man FÅR inte låta sin hund orsaka olyckor.

På de flesta ställena måste man plocka upp efter sin hund (vilket ofta "glöms bort när hunden är lös)

Och man får inte bete sig illa - hundar ska hållas på ett sådant sätt att de inte stör vilt (mars-augusti) eller inte efterföljer vilt (augusti-mars). De flesta kommuner i Sverige har kopplingstvång i sin ordningsstadga. Det är kopplingstvång i naturreservat (finns undantag) och nationalparker. Det är alltså brottsligt att ha så dålig koll att man inte kan förhindra sin hund från att springa fram till främmande. Och att låta dem springa fram på kul är ett jefla oskick.
 
Det är inte bara din kommentar utan det är något jag läst på detta forumet i många år och även på en hel del andra forum.

Och jag förstår absolut att man som ägare blir rädd själv och kan handla fel men man måste jobba med sig själv hela tiden också så man kan hantera och se situationen som den är. Precis som med hästar då man måste ha stenkoll på sig själv för att inte dras med i hästens rädslor och vara rädd för vad som kanske kan hända.

Även om det inte är en trevlig hund så dämpar sig majoriteten av hundar när dom märker att hunden och ägaren dom möter inte reagerar och svarar på deras energi.
Så du menar att om en främmande hund kommer lös, så anfaller den inte utan vill bara leka. Och det kan jag i 100% av fallen lugnt och tryggt utgå ifrån.

@tanten - var det för att du hatar lösa hundar och inte kunde lugna ner dig som Torsten blev biten?
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.

Min hund får inte försvara sig själv och jag vill inte att han ska göra det d.v.s. bita en hund som kommer springande. Jag däremot, får försvara min hund och jag sparkar hellre bort en hund som kommer och är aggressiv än tvinga min hund att hantera situation själv och riskera att bita biten. Jag tar naturligtvis i i relation till hundens storlek och energinivå. En snäll hund som kommer fram sparkar jag inte.
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.

Nu har jag inte haft någon hundätande hund utan bara en hund med hög integritet som försvarade den vid behov. Att han var ogillade andra hundar var en kombination av gener (hans släktingar gillade inte heller främmande hundar) och flera incidenter när han blivit påhoppad av lösa hundar som inte alls velat leka utan slåss. En hade kunnat bita hjälp honom om det velat så så illa men han fick bara en rejäl bettskada och en whiplashsskada. När jag möter lösa hundar stressar jag inte upp mig. Jag tänker och agerar sen om möjlighet finns. Oftast platsar jag mina hundar och går fram och jagar bort hunden som kommer, kan jag fånga den gör jag det.

Ibland kommer den en hund man inte hinner stoppa och då avlägsnar jag hunden på det sätt som behövs. Sist grabbade jag tag i nackskinnet på en Bishon frise som sprang fram och bet min toksnälla hund (som jag har nu) bakifrån. Hade det varit en större hund som hade jag kanske fått göra på något annat sätt. Jag gör det som krävs för att freda mina hundar. De ska inte behöva gå på spänn och förvänta sig att lösa hundar kan komma fram.

Jag blev rejält nervös en gång när jag mötte en lös amstaff med mina båda hanar, den gick inte att skrämma iväg. Då jag insåg att den skulle komma fram till mina hundar som var precis vid min sida så lät jag den unga hanen gå fram för att möta den så att den inte skulle gå fram till min äldre hane som avskydde främmande hundar. Då var jag på riktigt rädd att han skulle bli ihjälbiten eller riktigt illa skadad om det hade hänt. Som tur var så var det en amstafftik så mötet med min unga hane gick lugnt till. Men hua vad obehagligt det var. Ägaren till hunden var lika förvånad som mig att möta någon på denna plats kl. 7 en lördag, skillnaden var att jag kunde kalla in mina hundar men inte hon.

Jag känner få personer som har hundar som tycker det är ok med lösa hundar som kommer fram. Sen hur hundarna reagerar i situationen skiljer såklart. Ger folk fan i att ha hundar utan stopp eller inkallning lösa så är det ju ett ickeproblem vad hundar som ogillar andra hundar gör.
 
Alltså det var väldigt vad folk har "hundätande hundar" och hundar som är så otroligt farliga mot andra lösspringande hundar som kommer fram. Och att folk ska sparka och hata så på lösa hundar, svårt att tro att ni är hundmänniskor övht vissa här.

Jag ser det som min uppgift som ägare att min hund är såpass trygg med mig att den låter mig sköta situationen och inte bli rädd för lösa hundar som kommer fram. Min hund skulle definitivt inte bli mindre rädd om jag gjorde utfall mot andra hundar som kommer fram. Det är ju helt galet. Behåll lugnet istället så kommer säkerligen majoriteten av hundar att lugna ner sig.

Jag är galet glad att inte buken hundfolk representerar verkligheten. Dom flesta hundmänniskor är inte så hatiska som många här verkar vara mot andras hundar.

Självklart om det är en rent farlig hund, så får man göra vad man kan för att försvara sig själv och sin hund men iallafall här är det otroligt få rent farliga hundar som går igång på ingenting.

Folk borde lägga ner mera tid på sig själva och sin hund på hundrädslorna som både ägare och hundar verkar ha här. Min hund hade nog också varit rädd för lösa hundar om jag gick med attityden att jag minsann ska sparka undan lösa hundar som kommer nära inpå.

Här omkring är det otroligt mycket folk med lösa hundar och aldrig nästan så är det problem med att lösa hundar springer fram, det i princip händer inte här. Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös.

Folk borde tagga ner sitt hat mot lösa hundar så kommer säkerligen inte hundarna heller bli så rädda för alla.
Hm, va?

Förstår ärligt talat inte om du misstolkar med flit eller tror detta på riktigt. Du tror inte hundar kan markera/försvara sig på ett sätt som kan skada en plötsligt framspringande/attackerande lös hund? Är det inte normalt alls i din värld att sånt kan hända? Är alla hundar du rör dig bland, alla hundar du ägt, träffat, umgåtts med så att de totalt ignorerar/älskar alla lösa hundar som springer på dem oavsett vad, när och hur detta sker? Isf förstår jag faktiskt inte hur du lyckats med detta.

En hund måste inte vara rädd för en lösspringande hund för att den ska säga åt den på skarpen. Det är trots allt den lösspringande hunden som isf beter sig totalt respektlöst och fel och inte läser av min hunds kroppsspråk alls. Om min hund säger åt en lös, framspringande hund på skarpen när den är 10 meter bort, och den ändå försöker rusa rakt in i honom - anser du då att felet ligger hos min hund? Vad fan har den hunden att göra nära nån av oss? Om den betedde sig rätt så skulle den ALDRIG kuta fram till främmande hundar och människor hejvilt. Men hur många lösspringande hundar med ägare 20 meter bakom tror du är väluppfostrade och sköter sig korrekt? Inte många är svaret, nästan noll faktiskt.

Undrar om du förstår vad en "farlig" hund är. För det är liksom inte enbart en brutal attackhund som tuggar fradga och bestämmer sig 30 meter bort för att gå på strupen i full fart. Det räcker att den är respektlös och inte har ett bra hundspråk, samt tex är av samma kön som den hunden den springer fram till. Då kan det bli bråk, och skador kan enkelt uppstå, särskilt om hundarna är väldigt olika storlek. Kan även skada människor runtomkring. Det är inte bara "ingenting" som hundar går igång på.

"Sist en hund gick på min på ett hyfsat för på sätt så att säga var när den ägaren tappade kopplet, den var inte ens lös."
Va? Men då var den ju lös. Efter att de tappade kopplet så blev hunden lös. Hade ägaren skött sig och hållt i kopplet ordentligt så hade problemet aldrig uppstått.

Jag hatar för övrigt inte lösa hundar. Men nästa som respektlöst kutar rakt fram på oss kommer jag att sparka till direkt. För det brukade jag inte göra, kanske första 10 ggrna det hände. Utan jag var så snäll och försiktig och brukade fånga upp den lösa hunden med ena handen och hålla i min med den andra. Tills den lösa hunden plötsligt var en stor och kaxig polarhundsblandning som bet mig och min hund. Nästa gång chansar jag inte, det kan jag lova. Och det har inget att göra med "hat" mot div hundar.

Förresten, vet du vad det INTE är ett problem med nånstans jag nånsin varit? Kopplade hundar. Vet du vad som orsakat alla problem jag nånsin stött på i hundväg? Lösa hundar.

Skiter i hur aggressiv eller dålig en mötande hund är om den sitter fast en bra bit från oss. Är den lös så är det plötsligt ett problem jag måste hantera.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 045
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 457
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 567
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp