Förskola och föräldrarnas semester

Det du skriver provocerar mig lite. Inte att det finns de som insuinerar att folk lämnar mer än vad som behövs och inte att det finns skuldbeläggande runt förskolevistelse och inte att det finns mer konservativa idéer idag som faktiskt pressar tillbaka kvinnan mot en kvinnoroll som fanns i dåtiden. Utan ovanstående påstående.

Jag vill absolut maximera tiden med mina barn. Än mer idag, sen vi separerade och jag bara har dem på halvtid. För jag skaffade inte barn för att få träffa dem varannan helg. Vilken mardröm att bara hinna se dem under kvällsmaten och sen stoppa dem i säng. Bara hinna umgås lite på helgen innan de ska vara borta en hel vecka igen. Det är som om jag skulle skaffa häst och betala för att någon annan tar hand om den 70% av tiden. Det skulle inte skänka mig speciellt mycket lycka. Då skulle det vara både billigare och mer givande att rida lektion på ridskola i stället.

Att de finns människor som inte har valet att göra annorlunda, det vet jag. Det är inget skuldbeläggande av dem. För av de människor jag träffat som faktiskt måste lämna barnen på förskolan långa dagar, så har ALLA önskat att de hade mer tid med barnen. De vill också maximera sin tid med barnen. Skillnaden är att jag har möjligheten och att de inte har det. Önskan och viljan är densamma.

Och det gäller föräldrar. Inte enbart mammor.
Och du provocerar mig!

Du vill maximera tiden med barnen, har möjligheten, och i det inåtvända perspektivet, så stämmer det du säger.

Andra mår inte riktigt lika bra, har mindre ork än önskat, och får fruktansvärt dåligt samvete, och mår ännu sämre, när man uttrycker sig som du gör.
 
Varför är det bara kvinnor som ska ta hand om barnen? Varför kan inte även männen bjuda till?

En granne till oss med en treåring skolade in barnet vid dryga ett. Mamman har kontorsjobb och pappan jobbar skift och börjar 13-14 och slutar vid 20-22. De lämnar på förskolan 8!och mamman hämtar kl 17 när hon kommer från sitt jobb. Pappan är ute och springer, läser tidningen på balkongen mm innan han åker till jobbet. Han umgås alltså inte alla med sina barn utom på morgonen.
Utan att ta ställning i sakfrågan om det är rätt och riktigt så vet jag att det är vanligt att förskolor har sin primära pedagogiska verksamhet på förmiddagen och därför föredrar att barn som framförallt behöver tillsyn på eftermiddagen kommer in på morgonen. Jag har träffat på flera förskolor som har klockan 9 som en gräns. Personligen hade jag nog också försökt att korta barnets dagar eller vecka på något sätt.
 
Och du provocerar mig!

Du vill maximera tiden med barnen, har möjligheten, och i det inåtvända perspektivet, så stämmer det du säger.

Andra mår inte riktigt lika bra, har mindre ork än önskat, och får fruktansvärt dåligt samvete, och mår ännu sämre, när man uttrycker sig som du gör.

Hur ställer du dig till min ursprungspost?
Två föräldrar som har semester hemmavid som lämnar barnen heltid på dagis.
Veckan därpå och framöver - ena föräldern jobbar - den andra har sommarlov från skola och är hemma, barnen heltid på dagis?

I detta fall handlar det inte om att maximera tiden med barnen utan minimera imho. Barnen är under 3 år.
 
Och du provocerar mig!

Du vill maximera tiden med barnen, har möjligheten, och i det inåtvända perspektivet, så stämmer det du säger.

Andra mår inte riktigt lika bra, har mindre ork än önskat, och får fruktansvärt dåligt samvete, och mår ännu sämre, när man uttrycker sig som du gör.

Och då tycker jag att de ska ta hjälp för att acceptera att de gör sitt bästa Och att givet omständigheterna så är det gott nog. Det finns massor som jag inte har ork, mående, kunskap och ekonomi till att göra med barnen och i andra delar av livet, så det kanske är dags att jag går hem och får fruktansvärt dåligt samvete jag också?

Problemet är ju inte de föräldrar som inte mår bra, inte har ork eller av annan anledning måste ha längre förskola. Problemet är ju föräldrar som skryter om att de har så mycket fritid eftersom de fuskar med förskoletider, de som hellre har semester själv "eftersom man måste unna sig", de som konsekvent åker utomlands ensamma för att roa sig osv. i all evinnerlighet. Jag har träffat flera sådana och ja, då förfäras jag över hur lite de vill umgås med sina barn och undrar stilla varför de ville ha barn alls.

Och ja, detta är en aning personligt för mig eftersom under alla småbarnsåren så var detta precis vad barnens pappa gjorde. För att han ville träna. Han ville festa. Han ville resa, hänga med kompisar osv. Allt utom att vara med barnen. Långa dagar för att slippa lägga mycket tid på dem, för att de var jobbiga om de skrek. Bättre då att bränna alla semesterdagar när de var hos mig och ha dem på förskolan alla vardagar de var hos honom. Tack och lov tycker han att ungarna är roligare att hänga med nu när de är större och är numer ledig med dem på lov också.

Att aktivt välja bort sina barn när man har tid, ork och möjlighet är inte samma situation som att vara sjuk eller vara tvingad till vissa arbetstider för att det är det enda jobb man har.
 
Och då tycker jag att de ska ta hjälp för att acceptera att de gör sitt bästa Och att givet omständigheterna så är det gott nog. Det finns massor som jag inte har ork, mående, kunskap och ekonomi till att göra med barnen och i andra delar av livet, så det kanske är dags att jag går hem och får fruktansvärt dåligt samvete jag också?

Problemet är ju inte de föräldrar som inte mår bra, inte har ork eller av annan anledning måste ha längre förskola. Problemet är ju föräldrar som skryter om att de har så mycket fritid eftersom de fuskar med förskoletider, de som hellre har semester själv "eftersom man måste unna sig", de som konsekvent åker utomlands ensamma för att roa sig osv. i all evinnerlighet. Jag har träffat flera sådana och ja, då förfäras jag över hur lite de vill umgås med sina barn och undrar stilla varför de ville ha barn alls.

Och ja, detta är en aning personligt för mig eftersom under alla småbarnsåren så var detta precis vad barnens pappa gjorde. För att han ville träna. Han ville festa. Han ville resa, hänga med kompisar osv. Allt utom att vara med barnen. Långa dagar för att slippa lägga mycket tid på dem, för att de var jobbiga om de skrek. Bättre då att bränna alla semesterdagar när de var hos mig och ha dem på förskolan alla vardagar de var hos honom. Tack och lov tycker han att ungarna är roligare att hänga med nu när de är större och är numer ledig med dem på lov också.

Att aktivt välja bort sina barn när man har tid, ork och möjlighet är inte samma situation som att vara sjuk eller vara tvingad till vissa arbetstider för att det är det enda jobb man har.
Jag tänker lite som du. Jag känner mig själv på gränsen till utmattning och många dagar tar jag mig bara igenom. Men jag lägger primärt min energi på mina barn och på att hålla hemmet något så när sanitärt. Samma med maken. Vi får fördela upp sysslor och ärenden och så tar vi med ett barn när vi gör det. Och så får sakerna ta tid. För vi vill umgås med våra barn.

När sedan vänner lämnar på förskolan och spenderar semesterdagar med att städa, fixa och göra ärenden (och stolt berättar på Facebook hur mycket de uträttat) blir jag faktiskt sur. På ett litet ogint sätt erkänner jag. Inte primärt för att det är synd om barnet. Utan för att de utnyttjar mina skattepengar för att få lika mycket gjort på en dag som jag får på en månad.
 
Utan att ta ställning i sakfrågan om det är rätt och riktigt så vet jag att det är vanligt att förskolor har sin primära pedagogiska verksamhet på förmiddagen och därför föredrar att barn som framförallt behöver tillsyn på eftermiddagen kommer in på morgonen. Jag har träffat på flera förskolor som har klockan 9 som en gräns. Personligen hade jag nog också försökt att korta barnets dagar eller vecka på något sätt.
Vår förskola har inte så. För den äldre gruppen, som barnet börjar i till hösten, har de aktiviteter vissa dagar till vilka man måste lämna före kl 9 till. Om barnet ska vara med. Kl 11:30 äter barnen lunch på förskolan igen, så att lämna kl 11 eller 11:30 när man börjar kl 12 är helt ok även för de äldre barnen.

Jag har vid några tillfällen jobbat sen eftermiddag eller kväll och då varit ledig på förmiddagen. Då har jag anpassat lämningstiden till när jag ska åka till jobbet, och pappan går något tidigare från sitt jobb för att hämta kl 17. Då får man ha en dialog med förskolan och lämna där de befinner sig. Gällande småbarnsgruppen är det alltid inom ett rimligt gångavstånd från förskolan.
 
Är barnet på förskola så är det minsann pedagogisk verksamhet som alla barn mår bra av, men söker en förälder jobb är det omsorg som de tydligen klarar sig lika bra utan. Logik i det?

Det är ju just därför alla barn erbjuds minst 15 timmar per vecka, då får de ta del av det mesta som händer på förskolan, men också spendera huvuddelen av sina dagar med sina primära omsorgspersoner, precis som det bör vara.

Vad är det du menar är ologiskt?
 
Det är ju just därför alla barn erbjuds minst 15 timmar per vecka, då får de ta del av det mesta som händer på förskolan, men också spendera huvuddelen av sina dagar med sina primära omsorgspersoner, precis som det bör vara.

Vad är det du menar är ologiskt?

Det mesta som händer? Tre dagar i veckan, hemma fyra och lämningarna blev kaos. Jag håller inte med dig helt enkelt, jag förväntas söka jobb på heltid men måste pussla satan för intervjuer 2 timmar bort för att få ihop det med förskolan.
Nu är det lugnt för min del, jag löser det liksom, men jag ser ju andra. Och jag hävdar med bestämdhet att 6 timmar om dagen ger mer, det är ju för tusan en stimulerande miljö!
Vi har vänner med barn som av sin läkare och neurolog fick rekommendation att snabbast möjligt få förskola just på grund av att barn utvecklas av att vara med andra barn och får så bra stimulans. De är två ytterst kompetenta föräldrar, inga brister i hemmiljön som orsak.
 
Det mesta som händer? Tre dagar i veckan, hemma fyra och lämningarna blev kaos. Jag håller inte med dig helt enkelt, jag förväntas söka jobb på heltid men måste pussla satan för intervjuer 2 timmar bort för att få ihop det med förskolan.
Nu är det lugnt för min del, jag löser det liksom, men jag ser ju andra. Och jag hävdar med bestämdhet att 6 timmar om dagen ger mer, det är ju för tusan en stimulerande miljö!
Vi har vänner med barn som av sin läkare och neurolog fick rekommendation att snabbast möjligt få förskola just på grund av att barn utvecklas av att vara med andra barn och får så bra stimulans. De är två ytterst kompetenta föräldrar, inga brister i hemmiljön som orsak.
Fast vadå, har du intervjuer mm får du lov att ha andra tider
Så är det.
 
Sen att barn är på förskolan lång tid medan föräldrarna är hemma kan ha andra orsaker än att föräldrar vill vara lediga
Det kan vara ärendeblad pga barnens behov av stöd och rutiner mm
Så skuldbelägg inte föräldrarna om man inte vet skälet
 
Fast vadå, har du intervjuer mm får du lov att ha andra tider
Så är det.

Jo, men det är extremt bökigt. Jag ska inkomma med ansökan, så vi löser det med att SKORK är med sin pappa. Eftersom jag inte har körkort måste dessutom pappan ta ledigt från jobb för att lämna och hämta barn. Lösning: båda har varit hemma hela sommaren, och kompisar får hjälpa till så åker vi iväg med barn och allt på intervju:D
 
Det mesta som händer? Tre dagar i veckan, hemma fyra och lämningarna blev kaos. Jag håller inte med dig helt enkelt, jag förväntas söka jobb på heltid men måste pussla satan för intervjuer 2 timmar bort för att få ihop det med förskolan.
Nu är det lugnt för min del, jag löser det liksom, men jag ser ju andra. Och jag hävdar med bestämdhet att 6 timmar om dagen ger mer, det är ju för tusan en stimulerande miljö!
Vi har vänner med barn som av sin läkare och neurolog fick rekommendation att snabbast möjligt få förskola just på grund av att barn utvecklas av att vara med andra barn och får så bra stimulans. De är två ytterst kompetenta föräldrar, inga brister i hemmiljön som orsak.

Fast jag lovar, med 15 timmar hinner barnet få ut mycket av sin vistelse, det är väl mer som du säger att det blir bökigt för dig som förälder.

Och ja, barn som inte går på förskola alls rekommenderas ofta att börja för att främja dess utveckling, men då räcker det oftast utmärkt med 15 timmar. Skulle man anse att det finns behov av fler kan man utöka tiden.

Men när en förälder går hemma är det ju tack och lov barnets behov som styr, inte vad som är bekvämast för den vuxna.
 
Fast jag lovar, med 15 timmar hinner barnet få ut mycket av sin vistelse, det är väl mer som du säger att det blir bökigt för dig som förälder.

Och ja, barn som inte går på förskola alls rekommenderas ofta att börja för att främja dess utveckling, men då räcker det oftast utmärkt med 15 timmar. Skulle man anse att det finns behov av fler kan man utöka tiden.

Men när en förälder går hemma är det ju tack och lov barnets behov som styr, inte vad som är bekvämast för den vuxna.

Hur kan du vara så övertygad om att det är barnets behov som styr när föräldern är hemma?
 
15 timmar är minimum. När det begränsas till just minimum så är det kommunens budget som styr. Det har inte med barnens behov att göra utan pengar.

Håller med. Vår gamla förskola hade 30 timmar och tyckte det var kanon.

Jag tror jag är en ganska engagerad förälder. Men att hålla en tvååring sysselsatt hela dagarna är ganska utmanande. Jag upplever ändå att SKORK hade haft roligare på förskolan rätt ofta, med kompisar, lekplats osv. Det är utvecklande.
 
Håller med. Vår gamla förskola hade 30 timmar och tyckte det var kanon.

Jag tror jag är en ganska engagerad förälder. Men att hålla en tvååring sysselsatt hela dagarna är ganska utmanande. Jag upplever ändå att SKORK hade haft roligare på förskolan rätt ofta, med kompisar, lekplats osv. Det är utvecklande.

Ja men fullt förståeligt. Jag tycker det är ett ganska dåligt betyg till förskolan om man tycker det är så självklart att det bästa för barnet är att vara med föräldern allt utöver 15 timmar. För mig är det snarast ett steg i att demontera den svenska förskolan (som vi borde vara stolta över).
 
Svårt om man har en föris som är benhård på två veckors varsel (eller ännu värre, en månad). Jag fasar för att behöva byta från vår suveräna :crazy:
Suck vilka knasiga idéer då
Vi är flexibla som sjutton
Föräldern kan ju knappast komma till AF och säga att man inte kunde ta intervjun pga förskolan
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 073
Senast: mars
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 367
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp