Förskola och föräldrarnas semester

Håller med. Vår gamla förskola hade 30 timmar och tyckte det var kanon.

Jag tror jag är en ganska engagerad förälder. Men att hålla en tvååring sysselsatt hela dagarna är ganska utmanande. Jag upplever ändå att SKORK hade haft roligare på förskolan rätt ofta, med kompisar, lekplats osv. Det är utvecklande.

Till hösten börjar min unge på en avdelning där de har en jefla BUSS som de är ute och åker med (två dagar ena vecka, tre dagar andra veckan). Skogar, idrottshallar, föreställningar, bibliotek, you name it. Jag å mannen må vara engagerade föräldrar, men det där är fan svårt att matcha. Ungen har taggat på det här i över ett år och en stor anledning till att vi inte kommer att byta förskola när vi flyttar. Hon skulle fan aldrig förlåta oss.
 
Ja men fullt förståeligt. Jag tycker det är ett ganska dåligt betyg till förskolan om man tycker det är så självklart att det bästa för barnet är att vara med föräldern allt utöver 15 timmar. För mig är det snarast ett steg i att demontera den svenska förskolan (som vi borde vara stolta över).
Varför skulle viljan att vara med sina barn när man är ledig demolera den svenska förskolan? Förskola är till för att barnen ska få ett substitut till föräldrarna när dessa jobbar ( eller söker jobb/tar hand om småsyskon/är för sjuk för att ta hand om barnen).

Först när de är sex börjar de skolan, med allt vad det innebär. Innan dess mår de bäst av att vara barn i den form som passar för familjen, med eller utan förskola.
 
Vår förskola har inte så. För den äldre gruppen, som barnet börjar i till hösten, har de aktiviteter vissa dagar till vilka man måste lämna före kl 9 till. Om barnet ska vara med. Kl 11:30 äter barnen lunch på förskolan igen, så att lämna kl 11 eller 11:30 när man börjar kl 12 är helt ok även för de äldre barnen.

Jag har vid några tillfällen jobbat sen eftermiddag eller kväll och då varit ledig på förmiddagen. Då har jag anpassat lämningstiden till när jag ska åka till jobbet, och pappan går något tidigare från sitt jobb för att hämta kl 17. Då får man ha en dialog med förskolan och lämna där de befinner sig. Gällande småbarnsgruppen är det alltid inom ett rimligt gångavstånd från förskolan.
Skönt med mer flexibilitet! De förskolorna jag har varit i kontakt med under åren har tyvärr varit betydligt mer oflexibla.
 
Ja, alltså bestämmelserna kring 15 timmar och den allmänna förskolan är ju utifrån barnets behov.
Det är inte alls barnens, eller föräldrarnad behov som styr det där med 15 timmar.
Det är en efterhandskonstruktion, ett slags brännvinsadvokatyr, där det egentligen handlar om kommunernas ekonomi.
15 timmar är ett minimum av vad barnen behöver för att vara trygga och vana vid sin förskola.
 
Till hösten börjar min unge på en avdelning där de har en jefla BUSS som de är ute och åker med (två dagar ena vecka, tre dagar andra veckan). Skogar, idrottshallar, föreställningar, bibliotek, you name it. Jag å mannen må vara engagerade föräldrar, men det där är fan svårt att matcha. Ungen har taggat på det här i över ett år och en stor anledning till att vi inte kommer att byta förskola när vi flyttar. Hon skulle fan aldrig förlåta oss.

Precis så. Här finns ingen buss för de små men ett jäkla engagemang. Plus det där med andra barn.
Det är ju viktigt!
 
I mina ögon så är det helt orimligt att man inte vill umgås med sina barn så mycket som möjligt. Men faktum är att det finns många föräldrar som väljer att inte spendera mesta möjliga tid med barnen. Mina bonusbarns mamma och hennes gubbe har haft 4 veckors semester (50% av den tiden har vi haft barnen) för att på måndag börja jobba och sätta barnen på fritids hela dagarna innan skolan börjar. Det är för mig helt jävla rubbat att man inte planerar sina semesterveckor med barnen när man ändå bara är hemma.
 
I mina ögon så är det helt orimligt att man inte vill umgås med sina barn så mycket som möjligt. Men faktum är att det finns många föräldrar som väljer att inte spendera mesta möjliga tid med barnen. Mina bonusbarns mamma och hennes gubbe har haft 4 veckors semester (50% av den tiden har vi haft barnen) för att på måndag börja jobba och sätta barnen på fritids hela dagarna innan skolan börjar. Det är för mig helt jävla rubbat att man inte planerar sina semesterveckor med barnen när man ändå bara är hemma.

De har haft två veckor med barn och två utan? Blir det inte så när man har barnen halva tiden var? Alla får ju heller inte välja när de har semester.
 
Ja då kan vi ju skippa allt vad dagomsorg heter o stanna hemma med barnen tills dom börjar skolan. :banghead:
Det är väl jättebra om man kan det? Tyvärr är det få förunnat. En bekant till mig jobbade som sjuksköterska och hennes man som polis/brandman eller något. De la sina scheman så att de kunde ha alla barnen hemma tills de började skolan.
Och medans vi håller på så kan vill håller på så kan vi skippa almänn skola o införa hemskolning för alla eftersom föräldrar är dom bästa pedagogerna.
Men hur kan du jämföra allmän skola med förskola? Det är ju två helt olika saker!
 
Det är inte alls barnens, eller föräldrarnad behov som styr det där med 15 timmar.
Det är en efterhandskonstruktion, ett slags brännvinsadvokatyr, där det egentligen handlar om kommunernas ekonomi.
15 timmar är ett minimum av vad barnen behöver för att vara trygga och vana vid sin förskola.

Säger vem? Du?
 
Man får ju även tänka att allmän förskola, dvs den som är gratis, är från 3 år.
Och man har rätt till den, inte skyldighet.
Alla föräldrar kan heller inte pussla med sina veckor, eller få ledigt när man vill.
 
Det är väl jättebra om man kan det? Tyvärr är det få förunnat. En bekant till mig jobbade som sjuksköterska och hennes man som polis/brandman eller något. De la sina scheman så att de kunde ha alla barnen hemma tills de började skolan.

Men hur kan du jämföra allmän skola med förskola? Det är ju två helt olika saker!
Många barn mår betydligt bättre av att ha föräldrar som yrkesarbetararbetar än att ha föräldrar som tvingas vara föräldralediga.
 
Varför skulle viljan att vara med sina barn när man är ledig demolera den svenska förskolan? Förskola är till för att barnen ska få ett substitut till föräldrarna när dessa jobbar ( eller söker jobb/tar hand om småsyskon/är för sjuk för att ta hand om barnen).

Först när de är sex börjar de skolan, med allt vad det innebär. Innan dess mår de bäst av att vara barn i den form som passar för familjen, med eller utan förskola.i

Nej förskolan är både en omsorgsform och en pedagogisk verksamhet. Den skolförberedande aspekten ska inte underskattas i det kunskapssamhälle vi lever. Det är också en umgängesform som är socialt utvecklande.

Jag har aldrig tänkt på förskolan som ett substitut till föräldrarna. Det låter så deppigt på något sätt, för självklart kan inte förskolan ersätta föräldrarna. Jag ser förskolan mer som ett komplement.
 
De har haft två veckor med barn och två utan? Blir det inte så när man har barnen halva tiden var? Alla får ju heller inte välja när de har semester.
Ja precis. Jo ifall så var fallet hade jag förstått det, men dom kunde välja hur dom ville lägga semestern. Förra året gjorde dom inte så tex. Det är därför jag reagerade. Min sambo tyckte inte det var lika konstigt som jag tyckte. Jag hade förstått om man inte hade något val, men när man har det... då börjar man fundera lite.
 
Det är väl jättebra om man kan det? Tyvärr är det få förunnat. En bekant till mig jobbade som sjuksköterska och hennes man som polis/brandman eller något. De la sina scheman så att de kunde ha alla barnen hemma tills de började skolan.

Så hade vi kunnat göra, lägga arbetstider omlott och på på sätt avstå förskola. Men vet du, det har aldrig varit något alternativ. Så deppigt att alltid gå omlott, både för barn och föräldrar. För mig ligger lyxen i att kunna kombinera scheman så vi kan få mycket tid i hop som familj och samtidigt ha barnen i förskolan max 30 timmar per vecka.
 
Det är väl jättebra om man kan det? Tyvärr är det få förunnat. En bekant till mig jobbade som sjuksköterska och hennes man som polis/brandman eller något. De la sina scheman så att de kunde ha alla barnen hemma tills de började skolan.

Men hur kan du jämföra allmän skola med förskola? Det är ju två helt olika saker!

Min unge skulle nog inte uppskatta att alltid vara hemma med mamma eller pappa. Han gillar sina kompisar. Och fröknar (han har frågat efter en varje gång vi kört förbi förskolan nu när den är stängd. Och hemma nästan varje dag).

Men har man en massa syskon och bir nära andra barn blir det säkert annorlunda.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 072
Senast: mars
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 367
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp