Förskola och föräldrarnas semester

Men om din släkting var den andra vårdnadshavaren och har semester för att hälsa på vän så är det väl helt självklart att hen tar hand om sitt barn?

Ja, det är ju så det funkar. Därför är det ju konstigt att trådstartarens kollega får ha ungen på dagis. Jag trodde vi diskuterade hur det fungerar, jag bara ger info om hur det funkade i kommunen där min släkting bor.
I detta fall ville inte mamman ta med sitt barn eftersom hon skulle till Asien och barnet var litet. Men det löste sig, morföräldrarna fick passa barnet medan pappan jobbade.
 
Oj då.
Svart på vitt.
Nu vet jag.
Jag är en dålig förälder.
Någon borde ha gjort en orosanmälan till soc.
Dessutom har jag kanske (ovetandes) brutit mot lagar och regler. (Sannolikt är det preskriberat)

Inte bara en - utan flera:o - gånger har jag haft semester/komp/VAB (ja faktiskt) och åkt utomlands samtidigt som ett eller två syskon har varit på dagis/fritids och den andre föräldern jobbat.
(Kanske är jag förlåten eftersom alla barnen alltid har haft fem-sex veckors sommarledighet och ytterligare ledighet vid jul, oftast sportlov och ibland även höstlov.)
 
Oj då.
Svart på vitt.
Nu vet jag.
Jag är en dålig förälder.
Någon borde ha gjort en orosanmälan till soc.
Dessutom har jag kanske (ovetandes) brutit mot lagar och regler. (Sannolikt är det preskriberat)

Inte bara en - utan flera:o - gånger har jag haft semester/komp/VAB (ja faktiskt) och åkt utomlands samtidigt som ett eller två syskon har varit på dagis/fritids och den andre föräldern jobbat.
(Kanske är jag förlåten eftersom alla barnen alltid har haft fem-sex veckors sommarledighet och ytterligare ledighet vid jul, oftast sportlov och ibland även höstlov.)
Jag tycker du utnyttjar systemet. Jag kan inte fatta hur man ens tänker den tanken, nu dumpar jag ungarna på dagis och drar själv på semester. Det är en helt annan sak om man har särskilda skäl givetvis, men är man normalfuntad så gör man inte så.
 
Jag tycker du utnyttjar systemet. Jag kan inte fatta hur man ens tänker den tanken, nu dumpar jag ungarna på dagis och drar själv på semester. Det är en helt annan sak om man har särskilda skäl givetvis, men är man normalfuntad så gör man inte så.
Jag håller med.

Sen har jag funderat över situationen när det gäller familjer där föräldrarna inte bor ihop, som vår tex. Jag skulle ju kunna vara på semester och barnen i barnomsorgen och deras pappa jobbar (det har aldrig hänt, däremot tvärtom,). Var går gränsen där egentligen?
 
Ja, det är ju så det funkar. Därför är det ju konstigt att trådstartarens kollega får ha ungen på dagis. Jag trodde vi diskuterade hur det fungerar, jag bara ger info om hur det funkade i kommunen där min släkting bor.
I detta fall ville inte mamman ta med sitt barn eftersom hon skulle till Asien och barnet var litet. Men det löste sig, morföräldrarna fick passa barnet medan pappan jobbade.

De lär inte ha informerat förskolan om semestern.
 
Oj då.
Svart på vitt.
Nu vet jag.
Jag är en dålig förälder.
Någon borde ha gjort en orosanmälan till soc.
Dessutom har jag kanske (ovetandes) brutit mot lagar och regler. (Sannolikt är det preskriberat)

Inte bara en - utan flera:o - gånger har jag haft semester/komp/VAB (ja faktiskt) och åkt utomlands samtidigt som ett eller två syskon har varit på dagis/fritids och den andre föräldern jobbat.
(Kanske är jag förlåten eftersom alla barnen alltid har haft fem-sex veckors sommarledighet och ytterligare ledighet vid jul, oftast sportlov och ibland även höstlov.)

Du har sannolikt tänjt på eller brutit mot kommunens regler. Men tycker du inte att den situation du beskriver skiljer sig rätt mycket från den som beskrivs i TS och trådstartarens efterföljande inlägg? Det tycker jag, och förstår inte varför du drar dålig-förälder-kortet.

(Vid VAB för ett barn får man för övrigt lämna det/de andra (om det inte är magsjuka, enligt vår förskolas regler, i skola/fritids trumfar skolplikten oavsett) - så har det vi absolut gjort när det varit lämpligast utifrån situationen i övrigt.)
 
Vi utreder inte föräldrars mående utan omsorgsförmågan.
Ja? Nu bor vi ju inte i samma land heller, men de två sakerna går ju hand i hand, eller hur? Är föräldern så utmattad att hen inte orkar sköta sitt barn så har ni ju konstaterat att förmågan att sköta barnet inte är tillräcklig eftersom måendet är för dåligt.

Mår föräldern dåligt för hen stöd via soc. Åtminstone här.
 
Ja? Nu bor vi ju inte i samma land heller, men de två sakerna går ju hand i hand, eller hur? Är föräldern så utmattad att hen inte orkar sköta sitt barn så har ni ju konstaterat att förmågan att sköta barnet inte är tillräcklig eftersom måendet är för dåligt.

Mår föräldern dåligt för hen stöd via soc. Åtminstone här.

Den svenska lagstiftningen utgår från barnet och barn påverkas av miljön de lever i. Den utgår inte från föräldrars mående utan från barns mående.
Mår föräldrar dåligt här hänvisas de till sjukvården. Mår de så dåligt att de inte förmår att ta hand om sitt barn, och den andra föräldern eller nätverket inte kan gå in och ta över så placeras barnet. Vi ger stöd som familjebehandling men inte individuell psykvård, det ligger på sjukvården.
 
Jag håller med.

Sen har jag funderat över situationen när det gäller familjer där föräldrarna inte bor ihop, som vår tex. Jag skulle ju kunna vara på semester och barnen i barnomsorgen och deras pappa jobbar (det har aldrig hänt, däremot tvärtom,). Var går gränsen där egentligen?

Ja, så blir det. Vi bor inte heller ihop, men förskolan kan (kunde i mitt fall) ju inte lasta mig för vad barnens pappa väljer att göra under den halva av tiden som jag har barnen.

Alltså, när jag har barnen så tittar man på mitt behov av barnomsorg och när pappan har barnen så ser de till hans behov. Vilket inneburit att pappan faktiskt har åkt en massa på semester när barnen är hos mig och därmed haft färre lediga dagar med dem.

Även jag har tagit några lediga dagar när barnen varit hos sin pappa, men eftersom de aldrig gick mer än 4 dagar i veckan på förskolan (tack vare att jag var ledig varannan måndag och varannan fredag), aldrig hämtades senare än klockan 3, aldrig lämnades tidigare än klockan 8 på morgonen, aldrig har varit på förskola fritids under lov (när de varit hos mig) och dessutom haft extra lediga dagar vid behov (utan att jag har fuskvabbat eller utnyttjat systemet), så tycker jag att någon enstaka ledig dag för bara mig, med sparad semesterdag eller injobbad flextid, har varit mer än OK.

Jag förstår inte heller hur man inte VILL vara med sina barn. Särskilt när man har chansen att vara ledig med dem.
 
Ja, så blir det. Vi bor inte heller ihop, men förskolan kan (kunde i mitt fall) ju inte lasta mig för vad barnens pappa väljer att göra under den halva av tiden som jag har barnen.

Alltså, när jag har barnen så tittar man på mitt behov av barnomsorg och när pappan har barnen så ser de till hans behov. Vilket inneburit att pappan faktiskt har åkt en massa på semester när barnen är hos mig och därmed haft färre lediga dagar med dem.

Även jag har tagit några lediga dagar när barnen varit hos sin pappa, men eftersom de aldrig gick mer än 4 dagar i veckan på förskolan (tack vare att jag var ledig varannan måndag och varannan fredag), aldrig hämtades senare än klockan 3, aldrig lämnades tidigare än klockan 8 på morgonen, aldrig har varit på förskola fritids under lov (när de varit hos mig) och dessutom haft extra lediga dagar vid behov (utan att jag har fuskvabbat eller utnyttjat systemet), så tycker jag att någon enstaka ledig dag för bara mig, med sparad semesterdag eller injobbad flextid, har varit mer än OK.

Jag förstår inte heller hur man inte VILL vara med sina barn. Särskilt när man har chansen att vara ledig med dem.
För oss är det inte självklart vems barntid det är, vi har inte varannan vecka och byter runt endel beroende på ffa jobbresor. Så det är ju egentligen väldigt oklart.
 
För oss är det inte självklart vems barntid det är, vi har inte varannan vecka och byter runt endel beroende på ffa jobbresor. Så det är ju egentligen väldigt oklart.
Jag förstår det. Till och från blir det samma sak här, men jag tror ändå inte att det går att göra på annat sätt. Utan behovet måste följa den förälder som har ansvaret/omvårdnaden för tillfället. Hur skulle det annars funka med sommarsemestrar och dylikt? Jag kan anpassa min semester efter när jag har barnen, men alla kan inte det. Jag skulle heller inte vilja tvingas vara ledig från jobbet när jag har barnen, bara för att barnens pappa har semester (baserat på hur hans jobb ser ut). Allt sådant är ju ett icke-problem när man bor ihop, men att få min vardag dikterad av hur barnens pappa gör nu när vi inte är tillsammans längre, det fungerar ju inte.

Det är ju som upplagt för bråk och inget som barnen eller vår "relation" skulle må bra av.

Jag tänker som så att det är jäkligt sorgligt att han valde att göra så när barnen var små. Det är jäkligt sorgligt att jag har tagit ut mer än dubbelt så många föräldradagar ( flera av sonens dagar försvann oanvända eftersom de inte stod på mig), men det är han som förlorar på det i sin relation till barnen. Det är klart att barnen förlorar en del på det också, men trots detta har de varit mycket mer lediga än flertalet av deras jämnåriga.
 
Det där med förskola och semester är individuellt från kommun till kommun. Här i Stockholm är det t.ex. helt okej att ha barnen på föris även om föräldrarna har semester. (Källa: ringde kommunen och frågade.)
 
Jag håller med.

Sen har jag funderat över situationen när det gäller familjer där föräldrarna inte bor ihop, som vår tex. Jag skulle ju kunna vara på semester och barnen i barnomsorgen och deras pappa jobbar (det har aldrig hänt, däremot tvärtom,). Var går gränsen där egentligen?
De får vara på förskola när pappa jobbar
När det är din tid och du har semester ska de vara hemma
Om du har semester på pappaveckan bryr sig inte kommunen om
 
De får vara på förskola när pappa jobbar
När det är din tid och du har semester ska de vara hemma
Om du har semester på pappaveckan bryr sig inte kommunen om
Det vet jag. Men nu finns det inte pappaveckor i vår familj. Schemat läggs efter hur vi jobbar osv. Så om pappan skulle iväg på semester en vecka skulle barnen troligen vara hos mig hela den tiden, fast de egentligen kanske skulle ha varit hos honom ett par dagar. Som exempel.

Jag är medveten om hur systemet fungerar, jag var mest intresserad av den filosofiska aspekten av det s.a.s. Praktiskt är det ju svårt att lösa på något annat vis, som redan har påpekats.
 
Det där med förskola och semester är individuellt från kommun till kommun. Här i Stockholm är det t.ex. helt okej att ha barnen på föris även om föräldrarna har semester. (Källa: ringde kommunen och frågade.)
Det är antagligen för att Stockholms kommun tycker att det är helt okej att ta hand om allas barn heltid oavsett vad föräldrarna gör (dvs de som i andra kommuner normalt är 15 timmar får vara 40 timmar i Stockholm).
 
Det är antagligen för att Stockholms kommun tycker att det är helt okej att ta hand om allas barn heltid oavsett vad föräldrarna gör (dvs de som i andra kommuner normalt är 15 timmar får vara 40 timmar i Stockholm).
Nu har de väl dragit ner till 30 timmar för föräldralediga tror jag. Har en kollega som väntar sitt andra. Han berättade att hans fru nu inte riktigt visste hur hon skulle få ihop det när barnet bara skulle få gå 9-15 under föräldraledigheten.

Jag har själv haft min äldsta på schema för 30 timmars förskola. Men så fort jag haft min pappa på besök eller maken varit hemma (dubbelt fl för lilla samt första tio dagarna då man får ha på förskola) har han varit hemma. Och ibland har jag haft båda själv.

Jag har haft lite dåligt samvete för att han varit så mycket på förskolan. Men jag har inte mått psykiskt toppen och han har ofta trivts. Tycker trettio timmar är för mycket egentligen för storasyskonet, men det var skönt för mig. Att tycka att det är för lite är för mig konstigt. Om man inte vill ta hand om två barn utan vill lämna iväg nr ett hela dagarna (och när man har semester) för att bara bry sig om tvåan kanske man bara ska ha ett.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 923
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 355
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 366
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp