Bukefalos 28 år!

Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag funderar på hur du definierar ägande.
Har själv en gård och enligt mig äger jag rätten att bruka och avverka på den men inte med full rätt att göra vad jag vill med min mark. Staten har många krav på mig som markägare. I Sverige innebär markägnade att allmänheten har rätt att i viss mån använda marken, om det skulle försvinna borde ju staten kunna ta ut en högre avgift för ägande av mark. Som det är nu betalar ingen "markägare" fastighetsskatt på den delen som inte tillhör hus och trädgård.

Om man historiskt ser vad stat o kommun "tagit" utan att ersätta så blir listan rätt lång.
En självägande bonde 1900hade full rätt att bygga, avverka, dika, och ta jord o grus från sin fastighet utan att di höge berörde brydde sig.
Idag får du inte bygga utan lov, inte avverka utan lov, inte dika utan lov, inta ta grus för avsalu utan lov etc etc. Inget av dessa inskränkningar har ersats.

Till på köpet äger du bara din gård ner till plogsuledjup, resten är i praktiken statens. Det betyder att om grannen vill ta upp en gruva så kan du som markägare inget göra.

Om jag anser detta riktigt? NEJ

Jag anser att markägaren ska till fullo disponera sin gård. Om stat, kommun eller företag o föreningar vill använda gårdens resurser ska detta regleras genom öveenskommelse och ekonomisk kompensation.
Har jag ett företag som inte ivolverar markinnehav så gäller ju dessa principer.
Naturligtvis ska staten ha rätt att "tvinga" sig in för samhällsviktig verksamhet men även då ska gården till fullo ersättas.

Säger man detta brukar jorbruksbidragen tas upp först de från svenska staten sedan EU.
De svenska bidragen infördes för att hålla nere livsmedelspriserna efter ww2. Jorbrukarnas organisationer kom öveens med staten att hålla priserna nere och kompenserades med stödet.

Jag anser att bidragen skulle tas bort helt och hållet. Bara det att ex. en fransk bonde får flera 100 % mer för samma prestation som ex.en baltisk bonde visar ju på orimligheten i det hela.
'Marknadspriser på livsmedel och att jag får tillbaka bestämmandet över gårdens alla resurser är den väg jag vill att vi ska gå.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jo vi har hört ett antal gånger att du känner dig bestulen, när köpte/ärvde du din gård? Och du det är inte direkt så jag har någon medkänsla, markägarna tillhör inte direkt de fattigaste här i landet.

Och du, en liten överraskning, i stort sett allt har blivit reglerat det är inte bara jordbruket, så sluta gnälla. Inte ens dit kära EU kan hjälpa dig att bli av med regleringarna, EU är mästare på den punkten själva.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jo vi har hört ett antal gånger att du känner dig bestulen, när köpte/ärvde du din gård? Och du det är inte direkt så jag har någon medkänsla, markägarna tillhör inte direkt de fattigaste här i landet.

Och du, en liten överraskning, i stort sett allt har blivit reglerat det är inte bara jordbruket, så sluta gnälla. Inte ens dit kära EU kan hjälpa dig att bli av med regleringarna, EU är mästare på den punkten själva.

Nej jag känner mig inte bestulen.
Konstaterar bara fakta, det är en viss skillnad.
Har haft tillfälla att diskutera hur man i europa ser på bla. "fria fiske-reformen" och dessa juristern säger att man i dagens juridiska läge aldrig skulle kunna ha genomfört den konfiskeringen av fiskerätt utan att ha gett alla inblandade vattenrättsägare kompensation.
Naturligtvis är EU genomreglerat men av två onda ting väljer man ju det minst onda. Och den socialdemokratiska politiken fram till det att O Palme blev mördad var betydligt värre än dagens EU linje. Äganderätten skydd låg helt på den linje du idag företräder.
Och du, det är ingen nyhet heller att du inte har ngn medkänsla med markägarna här i landet, det har framkommit flera ggr redan.

Men en fråga, vad har deras ekonomiska standard med ett juridiskt problem att göra?
Menar du att bara för att de sitter på stora värden ska de inte behandlas rättvist?
Det är inget nytt tänkesätt. Lenin och senare Stalin levde efter den principen så.

Bemöt istället det här:
Allemansrätten ska ha en fast juridisk grund.
Ett affärsmässigt bruk av annans egendom under förespegling att det är allemansrätt håller inte i längden, då ska istället afärsmässiga avtal ingås!
Jag har ALDRIG påstått att vi ska förbjuda privatpersoner att vistas i skog o mark för rekreation så länge det inte hindrar äganderättsinnehavare att göra bruk av sin ägande rätt (skogsbruk etc)


Om jag är rik eller fattig har ingenting med saken att göra...förutom om du har ont om sakliga argument, då har jag förståelse för att du tar till vad som helst som passar.:bow:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag uppfattar mycket det du skriver som propaganda och gnäll, är man snäll så kan man möjligen kalla det stark vinklad fakta. Det enda jag ser från dig är hur illa folk beter sig mot dig, hur illa du själv beter dig mot andra och hur mycket du förlorar för att reglerna inte är til din fördel.

Det är en avsevärd skillnad mellan att Definiera regler och lagar och ändra dem såsom du förespråkar.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

God morgon,
Ja det är lätt av avfärda andras åsikter med "-Jag uppfattar mycket det du skriver som propaganda och gnäll" Istället för att sakligt bemöta dem.

Men det senare kräver ju betydligt mer.

Jag kan bara konstatera att Vi i och med vårt medlemmskap i EU har äganderätten inskriven
Artikel 1
Envar fysisk eller juridisk persons rätt till sin egendom skall lämnas okränkt. Ingen må berövas sin egendom annat än i det allmännas intresse och under de förutsättningar som angivas i lag och av folkrättens allmänna grundsatser.

Ovanstående bestämmelser inskränka likväl icke en stats rätt att genomföra sådan lagstiftning som staten finner erforderlig för att reglera nyttjandet av viss egendom i överensstämmelse med det allmännas intresse eller för att säkerställa betalning av skatter och andra pålagor eller av böter och viten.


Där står ingenting om att staten ska rätt att genomföra sådan lagstiftning att man sponsrar enskillda företag på en markägares bekostnad.
Dessutom står där (understruket) att det ska stadsfästas i lag!

bemöt gärna det med fakta inte att jag är småaktig, gnällig och dum:rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Fast nog har du låtit bestulen när du vid flera tillfällen klagat på att du förlorat tiotusentals kronor på än det ena o än det andra.

Javisst fast det är skillnad mellan att känna sig bestulen av staten och konstatera skador för tiotusentals kronor beroende på frekvent användande av stigar medels häst.

Så återgå gärna till principdiskussionen:D

1994 skrevs allemansrätten in i den svenska grundlagen, trots att allemansrätten inte i sig är en lag. I regeringsformens kapitel om grundläggande fri- och rättigheter står att "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten". Man är skyldig att själv hålla reda på vad som gäller och den som bryter mot allemansrätten kan straffas.

Därför är det ett rimligt krav att definiera "allemansrätten" i en egen lag som kan överklagas och nagelfaras av nationella och internationella jurister.

Fördelen med det är bla. att vi i sverige då blir tvugna att anpassa den lagen till europakonventionens paragrafer.
För att inte surt ska komma etter
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Alla dessa rättsprocesser du driver, de måste ta upp mycket av din tid?
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Alla dessa rättsprocesser du driver, de måste ta upp mycket av din tid?

Driver?
Jag driver inga rättsprocesser.Möjligtvis med meningsmotståndare:rofl::rofl:
Men i o m att jag tidigare var aktiv i div kooperativa föreningar där dessa frågor var aktuella så intresserar dom mig fortfarande.

Sedan pg av jag vistas ofta i våra södra grannländer och får många kontakter med markägare där, så jämför man och jämför även lagstiftning.

Att EU lägger sig i kan man ha meningar om men att dom gör är väl tämmligen klart. Kolla bara vad som händer inom jakten. Där har man skrivit oss på näsan vad och hur vi ska få jaga.

Så dom lär nog göra det med övrig lagstiftning i de fall det korsar deras egen....
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ja det är lätt att avfärda de andra skriver som propaganda och gnäll, och du gör det extremt lätt. Nu orkar jag inte leta rätt på citat men uttalanden som

*"när europadomstolen tar upp det så kommer det att bli si och så" - Du vet alltså på förhand både att någon kommer att driva ärendet, att det kommer att tas upp och hur utslaget blir. Det säger jag är direkt oseriöst och så långt ifrån fakta man kan komma.

*"Sossarna hittade på allemansrätten" - Det finns en kärna av sanning i det, men företeelsen att få röra sig fritt i naturen är äldre än "SAP" och även iden om att komma ut i naturen (hört talas om Rosseau till exempel?). Möjligen har sossarna hittat på begreppet och tagit politiska beslut kring det men inte f-n är det något de själva kommit på som originalidé

*"Politikerna är rädda för europadomstolens beslut så de vågar inte ta beslut om allemansrätten" - De kanske är rädda, men mer troligt är att merparten inte ens reflekterat över det. Oavsett vilket så tror jag knappast du gjort en undersökning i ämnet värt namnet och kan uttala dig om det som fakta.

*"Ryttarna har orsakat rotrötan hos mig" - Det kanske dom gjort men det vet du inte, du kan gissa, ana, misstänka men det är inte fakta att ryttarna orsakat rotrötan.

Listan är egentligen väldigt lång, dina inlägg är fulla av halvsanningar, gissningar mm som presenteras som obestridliga fakta. Jag har bemöt massor av dina uttalanden, nu bemötte jag just det att du menar dig presentera fakta sakligt. Att du skulle göra det är väl snarast dagens skämt.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Att kommersiell verksamhet av ringa omfattningen som inte orsakar störning eller skada bör vara tillåten under allemansrätten kan jag hålla med om. Gäller det omfattande verksamhet på annans mark utan markägarens godkännande, dock utan att vålla större skada eller störning, är jag tveksam.


Men varför använder du alla dessa okvädningsord om markägare?

Jag är inte bara tveksam när det gäller omfattande verksamhet, då tycker jag det är självklart med avtal/tillstånd. Det är mycket svårt att hävda att en omfattande verksamhet inte alls stör eller skadar, framförallt måste den då förmodligen synkas med markägarens bruk av marken. Jag tycker inte att det krävs STORA skador/störningar för att man ska vara utanför allemansrätten. Även ringa störningar/skador blir för mycket om de är frekventa.

Jag håller helt med dig i första stycket. Och det är väldigt, väldigt få återkommande verksamheter i naturen som då kan bedrivas helt inom allemansrätten. Däremot berör det i princip nästan alla verksamheter som någon gång ibland behöver använda en markplätt (olika varje gång och utan skada och störning) för snabbast möjliga passage eller liknande. Dessa skulle effektivt hindras om det krävdes skriftliga avtal även för minsta lilla engångsvistelse på en bit mark.

Okvädningsordet om vissa markägare, framkommer efter diskussioner här på Buke. Jag har ingen allmän uppfattning om att markägare är ogina och ovilliga att bidra till samhällsutvecklingen. Om du läser landsbygdbos inlägg, så kan man dock lätt skönja att det är ren avundsjuka, eller storhetsvansinne/viljan att vara envåldshärskare på sin mark som ligger bakom viljan att begränsa allemansrätten. Det finns några fler markägare av den typen här på Buke. Istället för sakliga argument och effektiva åtgärder.

Och det är egentligen BARA därför som det är viktigt att inte ge markägarna en absolut makt över tillträdet till vår gemensamma natur, i de fall där det finns en saklig bakgrund till att vilja förbjuda tillträde och en vilja att lösa situationen finns det också oftast en stor acceptans.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ja det är lätt att avfärda de andra skriver som propaganda och gnäll, och du gör det extremt lätt. Nu orkar jag inte leta rätt på citat men uttalanden som

*"när europadomstolen tar upp det så kommer det att bli si och så" - Du vet alltså på förhand både att någon kommer att driva ärendet, att det kommer att tas upp och hur utslaget blir. Det säger jag är direkt oseriöst och så långt ifrån fakta man kan komma.Jag bara konstaterar att sverige åkt på bakläxa tidigare + det faktum att man från bryssel redan idag bestämt vad och hur vi ex får jaga i sverige + att man är mkt kritisk mot vargjakten och kräver in ytterligare info för en bedömning.

*"Sossarna hittade på allemansrätten" - Det finns en kärna av sanning i det,Det är nog inte bara en "kärna av sanning" bläddrar man ltie i historieböckerna ser man ATT det är sanning. Lika sant som ledande socialdemokrater "brann" för det rena folkhemmet på den tiden. men företeelsen att få röra sig fritt i naturen är äldre än "SAP" och även iden om att komma ut i naturen (hört talas om Rosseau till exempel?). Möjligen har sossarna hittat på begreppet och tagit politiska beslut kring det men inte f-n är det något de själva kommit på som originalidé. Iden att gå ut i skogen är lika gammal som människan, men iden att gå ut i sogen för att skapa en frisk kropp till sund själ är sedan det kufiska 30talet.
*"Politikerna är rädda för europadomstolens beslut så de vågar inte ta beslut om allemansrätten" - De kanske är rädda, men mer troligt är att merparten inte ens reflekterat över det. Oavsett vilket så tror jag knappast du gjort en undersökning i ämnet värt namnet och kan uttala dig om det som fakta.De är rädda för det därför att deras juridiska rådgivare förklarat för riskerna med en lagstiftning, risken att lagarna bedömms efter juridiska principer och att dessa lagar måste fungera enligt de samma. Och det skulle omöjligjöra en rättsskipning så som sker nu dvs i stort sett ingen.

*"Ryttarna har orsakat rotrötan hos mig" - Det kanske dom gjort men det vet du inte, du kan gissa, ana, misstänka men det är inte fakta att ryttarna orsakat rotrötan.Kan bara svara så här, om jag hittar en fågelskit på taket till min nytvättade bil, så kan jag ju naturligtvis inte till 100% veta att det var en fågel som gjort det, Men mycket talar ju för det.Vad det gäller ryttarna, så har jag inte påstått att det är de som förorsakar skadorna, det är skodda hovar som gör det.

Listan är egentligen väldigt lång, dina inlägg är fulla av halvsanningar, gissningar mm som presenteras som obestridliga fakta. Jag har bemöt massor av dina uttalanden, nu bemötte jag just det att du menar dig presentera fakta sakligt. Att du skulle göra det är väl snarast dagens skämt.

Återigen gör det det som du brukar, påskiner att dina påståenden är fakta.
Att du ANSER mina inlägg vara.... är helt klart.
Att dom är det ?

Var har du sakliga fakta du talar om?

Att klä mig i åsikter och påståenden som passar dig bara för att underlätta din argumentering är löjligt och billigt.
Så kom igen vilka fakta har du att komma med.
Vilka lagparagrafer stöder din ståndpunkt?
Bara som ett exempel.
Varför skulle det vara fel att tillsätta en utredning som drar ut frågetecknen till utropstecken.:bow::bow:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag är inte bara tveksam när det gäller omfattande verksamhet, då tycker jag det är självklart med avtal/tillstånd. Det är mycket svårt att hävda att en omfattande verksamhet inte alls stör eller skadar, framförallt måste den då förmodligen synkas med markägarens bruk av marken. Jag tycker inte att det krävs STORA skador/störningar för att man ska vara utanför allemansrätten. Även ringa störningar/skador blir för mycket om de är frekventa.

Jag håller helt med dig i första stycket. Och det är väldigt, väldigt få återkommande verksamheter i naturen som då kan bedrivas helt inom allemansrätten. Däremot berör det i princip nästan alla verksamheter som någon gång ibland behöver använda en markplätt (olika varje gång och utan skada och störning) för snabbast möjliga passage eller liknande. Dessa skulle effektivt hindras om det krävdes skriftliga avtal även för minsta lilla engångsvistelse på en bit mark.

Okvädningsordet om vissa markägare, framkommer efter diskussioner här på Buke. Jag har ingen allmän uppfattning om att markägare är ogina och ovilliga att bidra till samhällsutvecklingen. Om du läser landsbygdbos inlägg, så kan man dock lätt skönja att det är ren avundsjuka, eller storhetsvansinne/viljan att vara envåldshärskare på sin mark som ligger bakom viljan att begränsa allemansrätten. Det finns några fler markägare av den typen här på Buke. Istället för sakliga argument och effektiva åtgärder.

Och det är egentligen BARA därför som det är viktigt att inte ge markägarna en absolut makt över tillträdet till vår gemensamma natur, i de fall där det finns en saklig bakgrund till att vilja förbjuda tillträde och en vilja att lösa situationen finns det också oftast en stor acceptans.

Återigen, det verkar vara mycket lättare att lägga åsikter på mig än att bemöta de verkliga.

Jag förstår att du med din näringsverksamhet är rädd för att tvingas betala för det du nu använder gratis. Men stämmer det att du är så girig, storhetsvansinnig och avundsjuk att du tar betalt för att låta folk följa med på dina turridningar:banana::rofl::rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Men nu är du där igen, markägare som värnar om sina marker beskriver du som ogina, ovilliga att bidra till samhällsutvecklingen, avundsjuka, storhetsvansinniga och envåldshärskare.

Det är väl klart att ert lilla turridningsföretag där ni söker samförståndslösningar och har avtal med de markägare som eventuellt berörs inte är något negativt eller som bör leda till konflikt. För egen del tycker jag också det är väldigt trevligt när de som ordnar turridning rider förbi här, och om det någon gång inträffar att en häst blir skrämd och far ut i åkern och trampar ner lite är det helt obetydligt. Men så ser det inte ut överallt och jag förstår att de som har sina marker intill den jätteanläggning, nästan helt utan egen mark, som finns en bit härifrån inte upskattar hästarna lika mycket utan försöker begränsa det med olika hinder som stängsel etc. Den hårdare attityd som blir följden av dessa exploatörers framfart drabbar oss alla och det är möjligen samhällsutveckling, men inte någon bra sådan.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om du seriöst kan uttala dig hur domstolsutslag i framtiden kommer att bli, utan att ens veta att det kommer att tas upp, så säger det väldigt mycket om din syn på fakta och sanningar. Det vill säga att du har typ noll koll.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nej, de markägare som enbart av missunnsamhet (dvs ej sakliga skäl) vill förbjuda tillträde till sina marker. Det är bara de ägare som helt vill avskaffa tillträdet till marken för alla och skapa sig själv envåldsmakt över vår gemensamma natur som riskerar att få bära mina öknamn. landsbygdsbo är en sådan som har uttryckt sådana åsikter.

I de fall där det förekommer signifikant störning och/eller skador har jag full förståelse för markägarens värnande om sin mark. Och även den frustration som kan upplevas när motparten mot bättre vetande hävdar en allemansrätt som man inte befinner sig inom.

Det finns säkert öknamn som skulle passa på en liten del av de som nyttjar tillträdet till naturen, precis som på en liten del av markägarna.

Jag tror inte markägare i stort har landsbygdsbos extrema hållning, men jag är oroad över det som hänt inom LRF de senaste åren.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Om du seriöst kan uttala dig hur domstolsutslag i framtiden kommer att bli, utan att ens veta att det kommer att tas upp, så säger det väldigt mycket om din syn på fakta och sanningar. Det vill säga att du har typ noll koll.

Därför att i ett rättsystem så lägger regeringen fram ett lagförslag som sedan riksdagen spikar.
Efter det så tar ng tingsrätt upp det fallet som sedan vandrar hela vägen upp till högsta instans för att bilda ett prejudikat.

Det innebär att landets högsta jurister kommer nagelfara lagen efter alla konstens regler.

Och att skriva in i en lagtext att en enskilld företagre ska har rätt att utan lov och gratis förlägga delar av sin verksamhet på annans fastighet lär nog väcka uppmärksamhet och intresse speciellt som det bryter mot det direktiv i EU rätten som hanterar intrång och ersättning för intrång. Vilket sverige ratificerat och därmed förbundit sig att följa.

Och du är ju tvungen att skriva in det eftersom annars har ju markägaren rätt att förbjuda det.
Fy bubblan så löjligt och ogint och egoistiskt eller hur:bump::rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Nej, de markägare som enbart av missunnsamhet (dvs ej sakliga skäl) vill förbjuda tillträde till sina marker. Det är bara de ägare som helt vill avskaffa tillträdet till marken för alla och skapa sig själv envåldsmakt över vår gemensamma natur som riskerar att få bära mina öknamn. landsbygdsbo är en sådan som har uttryckt sådana åsikter.

I de fall där det förekommer signifikant störning och/eller skador har jag full förståelse för markägarens värnande om sin mark. Och även den frustration som kan upplevas när motparten mot bättre vetande hävdar en allemansrätt som man inte befinner sig inom.

Det finns säkert öknamn som skulle passa på en liten del av de som nyttjar tillträdet till naturen, precis som på en liten del av markägarna.

Jag tror inte markägare i stort har landsbygdsbos extrema hållning, men jag är oroad över det som hänt inom LRF de senaste åren.

Hm..missunsamhet, snikenhet, egoism, storhetsvansinne har du fler namn på oss som liksom du vill ha betalt för jobb, tjänster och resurser?

Annars kan du väl annonsera med "gratis turer!"
Eller , kan det vara så famöst hyckleri inblandat så att du är så sniken och tar betalt?:rofl::banana:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Därför att i ett rättsystem så lägger regeringen fram ett lagförslag som sedan riksdagen spikar.
Efter det så tar ng tingsrätt upp det fallet som sedan vandrar hela vägen upp till högsta instans för att bilda ett prejudikat.

Det innebär att landets högsta jurister kommer nagelfara lagen efter alla konstens regler.

Och att skriva in i en lagtext att en enskilld företagre ska har rätt att utan lov och gratis förlägga delar av sin verksamhet på annans fastighet lär nog väcka uppmärksamhet och intresse speciellt som det bryter mot det direktiv i EU rätten som hanterar intrång och ersättning för intrång. Vilket sverige ratificerat och därmed förbundit sig att följa.

Och du är ju tvungen att skriva in det eftersom annars har ju markägaren rätt att förbjuda det.
Fy bubblan så löjligt och ogint och egoistiskt eller hur:bump::rofl:


Ja vissa har mycket märklig syn på fakta. Men de är väl i linje med övriga fakta du presenterar, dvs mest gissningar.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 010
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp