Bukefalos 28 år!

Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Ja vissa har mycket märklig syn på fakta. Men de är väl i linje med övriga fakta du presenterar, dvs mest gissningar.

Det underliga är nog att de fakta jag presenterade nu senast är den ordning vi har i sverige för ett lagförslags väg från förslag till lag.

Att du inte gillar det kan jag inte göra ngt åt för det är som sagt långt över mitt huvud.:rofl:

Men du har möjligtvis en annan ordning? att man först frågar ridsportförbundet, sedan bärplockarnas riksförbund och sedan Singoalla?:rofl::rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Hm..missunsamhet, snikenhet, egoism, storhetsvansinne har du fler namn på oss som liksom du vill ha betalt för jobb, tjänster och resurser?

Annars kan du väl annonsera med "gratis turer!"
Eller , kan det vara så famöst hyckleri inblandat så att du är så sniken och tar betalt?:rofl::banana:

Samma låga nivå som vanligt, kanske till och med exakt samma innehåll! Är det femtielfte gången du försöker jämställa markägande (utanför tomtmark) och allemansrättens betydelse med ägande av andra typer av egendomar som inte omfattas av allemansrätt och inte tillhör våra gemensamma resurser? Jag tycker diskussionen blir meningslös om man inte insett den skillnaden, men det är nog också femtielfte gången jag påpekar det.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Samma låga nivå som vanligt, kanske till och med exakt samma innehåll! Är det femtielfte gången du försöker jämställa markägande (utanför tomtmark) och allemansrättens betydelse med ägande av andra typer av egendomar som inte omfattas av allemansrätt och inte tillhör våra gemensamma resurser? Jag tycker diskussionen blir meningslös om man inte insett den skillnaden, men det är nog också femtielfte gången jag påpekar det.

Du vill ha betalt, jag vill ha betalt. Livet är rätt bra sniket egentligen.

En av orsakerna till att jag började titta på den här problematiken var/är att vi har avverkat ett skifte om ca 4 Ha.
Jag har lämnat fröträd(tall) på 3 av Ha och på den sista(gammal vall som planterades på 50:talet) vill jag ersätta den rötskadade (inte hästens utan bonitetens fel) med ek o fågelbär.

För att detta ska lyckas måste jag hägna marken med ett 210 cm högt viltstaket. Jag fick grönt ljus från myndigheterna för val av träd och även för staketet.
Om det fans genomgångar för allmänheten, för allemansrättens skull.
Vilket jag var införstådd med. Men det är nu det roliga börjar. Det räcker med Vöppningar eller stegar. Jag frågade då om jag inte varv skyldig att ha öppningar så att hästfolket kommer in. Svar från berörd myndighet : NEJ!

Allemansrätten gäller i skog o mark, hagar o beten. Inhägnade eller ej.
För hästfolket sade man att det är inte förbjudet att vistas i skog o mark men de har ingen rätt att passera hägn om det inte är öppet.

Så lågt det nu kan vara, allemansrätten är förtjänt av klara regler.
Vare sig de som åker snålskjuts vill eller ej.:rofl:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det är hela resonemanget, att man innan en lag är skriven kan dels förutse att lagen kommer till, veta att folk är rädda för den, veta vad som kommer att stå i lagen och dessutom veta vad det blir för resultat i en stämning som inte ens existerar baserad på lagen som inte ens existerar kommer att få för utfall.

Detta presenterar du som fakta med utdrag ur andra domar och lagar som underlag.

Edit:
---
Jo jag har en annan ordning,
Först skapas lagen
Sedan uppstår en konflikt (eller har den möjligen funnits innan).
Någon drar konflikten vidare till domstol
Beslut fattas på existerande lagar och dessa kan eventuellt dras vidare så långt det beviljas resningstillstånd.
Den dom som meddelas av sista instansen gäller, och ofta så har massor som har gissat och spekulerat i utfallet får fel, oavsett vilket utfall man har väntat sig. Oftast så gissar vissa i en riktning och andra i en annan så förutsättningarna för att alla som gissar får rätt är ofta minimala.
---
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det här inlägget förstod jag inte ett dyft av.

Du tar upp ett specifikt exempel där en myndighet har svarat att du inte behöver se till att ridande kan ta sig genom 4 ha mark. Vad det har för bäring på frågan om vad som generellt ska gälla för ringa användande av mark inom allemansrätten för vare sig ridande eller andra förstår jag inte.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det är hela resonemanget, att man innan en lag är skriven kan dels förutse att lagen kommer till, veta att folk är rädda för den, veta vad som kommer att stå i lagen och dessutom veta vad det blir för resultat i en stämning som inte ens existerar baserad på lagen som inte ens existerar kommer att få för utfall.

Detta presenterar du som fakta med utdrag ur andra domar och lagar som underlag.

Edit:
---
Jo jag har en annan ordning,
Först skapas lagen
Hur skapas lagen? jo ett förslag väcks som sittande regering tar upp i riksdagen och som sedan medelst röstning godtas.Då den inte har ett eget prejudikat eftersom den är ny så dras den upp genom hela systemet så snart som möjligt.
Sedan uppstår en konflikt (eller har den möjligen funnits innan).
Någon drar konflikten vidare till domstol
Beslut fattas på existerande lagar och dessa kan eventuellt dras vidare så långt det beviljas resningstillstånd.
Den dom som meddelas av sista instansen gäller, och ofta så har massor som har gissat och spekulerat i utfallet får fel, oavsett vilket utfall man har väntat sig. Oftast så gissar vissa i en riktning och andra i en annan så förutsättningarna för att alla som gissar får rätt är ofta minimala.
---

Och i och med att den ska dras hela vägen så är alla parterna mycket intresserade av att inga misstag görs vid skrivningen av själva lagparagrafen.
Det är därför jag ser fram mot en lag som säger att en företagare gratis kan bruka annans fastighet utan lov eller ersättning.
Framförallt av den anledningen, att en så spektakulär lag med säkerhet även kommer att överklagas till sista instans, och det finns ju inget skämmsigare för en stat än att få förklarat att dess lagar är undermåligt skrivna och konstruerade.:cool:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det här inlägget förstod jag inte ett dyft av.

Du tar upp ett specifikt exempel där en myndighet har svarat att du inte behöver se till att ridande kan ta sig genom 4 ha mark. Vad det har för bäring på frågan om vad som generellt ska gälla för ringa användande av mark inom allemansrätten för vare sig ridande eller andra förstår jag inte.

Därför att det då framkom att allemansrätten har flera dimensioner.
Allmänheten = gående i rekreationssyfte får inte hägnas ute på något vis.
Ryttare = människa + häst i rekreationssyfte har inte tillgång till hägnad mark.
Dvs de ses inte med samma prioritering av myndigheterna.
En för mig intressant upplysning

Dessutom du måste läsa hela för att förstå. Det gällde inte 4 Ha det gällde bara 1Ha.:bow:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Och i och med att den ska dras hela vägen så är alla parterna mycket intresserade av att inga misstag görs vid skrivningen av själva lagparagrafen.
Det är därför jag ser fram mot en lag som säger att en företagare gratis kan bruka annans fastighet utan lov eller ersättning.
Framförallt av den anledningen, att en så spektakulär lag med säkerhet även kommer att överklagas till sista instans, och det finns ju inget skämmsigare för en stat än att få förklarat att dess lagar är undermåligt skrivna och konstruerade.:cool:

Bortser man från, dina grova generaliseringar så är det lite väl drygt av dig att påstå att en lag som inte ens existerar är illa skriven. Förutom att du tidigare påstått dig veta hur den kommer att tolkas och vad domslutet blir.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Det här inlägget förstod jag inte ett dyft av.

Du tar upp ett specifikt exempel där en myndighet har svarat att du inte behöver se till att ridande kan ta sig genom 4 ha mark. Vad det har för bäring på frågan om vad som generellt ska gälla för ringa användande av mark inom allemansrätten för vare sig ridande eller andra förstår jag inte.

Enkelt. Landsbygdsbo vill inte ha ryttare på sin mark, oavsett om det är i organiserad form eller enskilda personer. De enda som får godkänt är jaktlaget, och eventuellt enskilda bär- och svampplockare, åtminstone om de cyklar ut så de inte parkerar bilen fel.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag har lämnat fröträd(tall) på 3 av Ha och på den sista(gammal vall som planterades på 50:talet) vill jag ersätta den rötskadade (inte hästens utan bonitetens fel) med ek o fågelbär.

För att detta ska lyckas måste jag hägna marken med ett 210 cm högt viltstaket. Jag fick grönt ljus från myndigheterna för val av träd och även för staketet.
Om det fans genomgångar för allmänheten, för allemansrättens skull.
Vilket jag var införstådd med. Men det är nu det roliga börjar. Det räcker med Vöppningar eller stegar. Jag frågade då om jag inte varv skyldig att ha öppningar så att hästfolket kommer in. Svar från berörd myndighet : NEJ!


Fel ordval: För att detta ska lyckas ska vara för att jag ska få bidrag.

Du får ju pengar om du planterar ädellöv o sätter upp 210 staket.

Och vi har fått förfrågan av skogsvårdsstyrelsen till samma- det behövs ingen öppning för folk om det är ren plantering, endast om man stängslar in en väl använd stig(eller väg), men inte annars.

Detta kom upp i en annan tråd för ett tag sedan så jag ringde o kollade o dubbelkollade- jag har ex en 0,8 ha stor hage som är helstängd o stängslad med svetsat galvat nät men bara 150, behöver inte ha öppning.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Bortser man från, dina grova generaliseringar så är det lite väl drygt av dig att påstå att en lag som inte ens existerar är illa skriven. Förutom att du tidigare påstått dig veta hur den kommer att tolkas och vad domslutet blir.

Jag är ledsen om att vara tvungen att peka på din okunnighet.
Allemansrätten är inskriven i grundlagen OCH juridiskt sett fruktansvärt illa skriven så nog existerar den alltid.:bow::banana:
Fast det är ju alltid bättre o vara dryg än dum, dryg eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Enkelt. Landsbygdsbo vill inte ha ryttare på sin mark, oavsett om det är i organiserad form eller enskilda personer. De enda som får godkänt är jaktlaget, och eventuellt enskilda bär- och svampplockare, åtminstone om de cyklar ut så de inte parkerar bilen fel.

Det finns navelskådare och drömtydare och nu har det tydligen tillkommit landsbygdsbotydare, seriöst verkligen

:banana:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Fel ordval: För att detta ska lyckas ska vara för att jag ska få bidrag.

Du får ju pengar om du planterar ädellöv o sätter upp 210 staket.

Och vi har fått förfrågan av skogsvårdsstyrelsen till samma- det behövs ingen öppning för folk om det är ren plantering, endast om man stängslar in en väl använd stig(eller väg), men inte annars.

Detta kom upp i en annan tråd för ett tag sedan så jag ringde o kollade o dubbelkollade- jag har ex en 0,8 ha stor hage som är helstängd o stängslad med svetsat galvat nät men bara 150, behöver inte ha öppning.

Jaha men du får passa dig så du inte blir förklarad personan non grata (sorry stavningen) för att du lyfter fram samma fakta som jag;)

Jag vill ha 210 pga av hjort o älg.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Och jag fnissar åt ditt dåliga minne och din oförmåga att tolka text. Kommetaren rör ju dina fantasier om framtida lagar. De som sverige kommer att skämmas för för de kommer att bli så dåligt formulerade.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Och jag fnissar åt ditt dåliga minne och din oförmåga att tolka text. Kommetaren rör ju dina fantasier om framtida lagar. De som sverige kommer att skämmas för för de kommer att bli så dåligt formulerade.

Jag tror inte man kommenterar framtida lagar som "dåligt skrivna" då torde nog formuleringen vara "de kommer att bli dåligt skrivna.


Vad det gäller kommentaren om hur man ska formulera en lagstext så att innebörden blir: en privat företagare ska ha rätt att gratis och utan lov nyttja annan företagares resurser, så har jag för mig att jag skrev att det skulle bli intressant att se den formuleringen. Eftersom den innebörden strider på tunga delar av dagens lagstiftning både inom och utom landet.

För som sann anhängare av en rättsstat måste man ju i alla fall vara för att regler för företagsbedrivande ska kunna läsas i dokument som följer svensk lag, eller?:cool:
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Kompletering:
Gammal allemansrätt i svensk lag:

Både 1734 års lag och 1864 års strafflag stadgade bötes- och fängelsestraff för den som olovligen tog annans bär och växter

Vid 1900-talets början blev bärplockning ekonomiskt lukrativ. Fler och fler såg möjligheten att tjäna pengar vid sidan om och järnvägar gjorde det möjligt för även stadsbefolkningen att ta sig ut till orörda naturområden. Den nästan bortglömda paragrafen i strafflagen började tillämpas och vid flera tillfällen dömdes personer som olovligen plockat bär på annans mark
Fritidsutredningen lade år 1940 fram sitt betänkande som syftade till att öka möjligheterna för den icke-jordägande delen av befolkningen att idka friluftsliv. I en bilaga till utredningen, ett PM skrivet av hovrättsrådet Gunnar Carlesjö, dyker begreppet ”alle mans rätt” upp för första gången enligt Wiktorsson. Carlesjö skrev:
”Som bekant är det för envar lovligt att oberoende av ägarens vilja i viss utsträckning färdas över och uppehålla sig å annans fasta egendom, att begagna sig av vattnet i sjöar och vattendrag för båtfärder, bad, tvätt etc samt att på annans mark tillgodogöra sig vissa naturalster såsom vilt växande bär, blommor, örter och svampar. Detta kan sägas vara de ur friluftslivets synpunkt viktigast av de rättigheter som gå under namnet ”alle mans rätt” eller ”allmänhetens rätt”.
Carlesjö hävdade att allemansrätten var en sedvanerätt och att den som sådan hade företräde framför lagstiftning enligt allmänna rättsgrundssatser. Eftersom lagstiftningen som förbjöd bärplockning etc var gammal (1864 års strafflag), borde man söka vägledning i den sedvanerätt som hunnit utvecklas. Med hjälp av djärva analogier från landskapslagarna sökte Carlesjö påvisa den urgamla allemansrätten.
Sedan den nya riksdagen efter valet 1994 givit sitt bifall till grundlagsändringen infördes allemansrätten i RF 2 kap. 18 §. Paragrafen reglerar de inskränkningar i den enskildes äganderätt staten får göra (bl a expropriation). I sista stycket heter det:
”Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan”
Källa Gunnar Wiktorsson, Den grundlagsskyddade myten.

Fast man gjorde den synnerliga besynnerliga grodan (med flit) att man nogsamt undvek att beskriva vad allemansrätt är.


Och det är ju den fadäsen som jag och många med mig vill ändra. Vi vill ha en beskrivning i lagstiftningen, vad ”allemansrätt” verkligen är och vad den omfattar.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Jag tror inte man kommenterar framtida lagar som "dåligt skrivna" då torde nog formuleringen vara "de kommer att bli dåligt skrivna.


Vad det gäller kommentaren om hur man ska formulera en lagstext så att innebörden blir: en privat företagare ska ha rätt att gratis och utan lov nyttja annan företagares resurser, så har jag för mig att jag skrev att det skulle bli intressant att se den formuleringen. Eftersom den innebörden strider på tunga delar av dagens lagstiftning både inom och utom landet.

För som sann anhängare av en rättsstat måste man ju i alla fall vara för att regler för företagsbedrivande ska kunna läsas i dokument som följer svensk lag, eller?:cool:

Och att kritisera lagar som inte ens existerar och kalla det fakta är inte direkt seriöst. Vänta åtminstone tills det finns ett förslag.
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Och att kritisera lagar som inte ens existerar och kalla det fakta är inte direkt seriöst. Vänta åtminstone tills det finns ett förslag.

Är det kritik att skriva "-så har jag för mig att jag skrev att det skulle bli intressant att se den formuleringen"?

Det kommer att bli intressant att se den formuleringen av lagtext.

Och många jurister anser ju samma sak.
Det är väl därför formuleringen lyst med sin frånvaro så länge.
Pga svårigheterna att skriva en formulering som håller sig inom den nuvarande lagstiftningen.
Och du, hur kan du föreslå att jag ska vänta på ett förslag?
ett förslag som skulle vara ett resultat av en utredning som du motsätter dig?
 
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag inte motsätter mig någon utredning för att du ska sluta tala om för mig att jag gör det? Om jag sedan tycker det är en vettig utredning beror på direktiven den har.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till ändring i Allemansrätten- ridning

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag inte motsätter mig någon utredning för att du ska sluta tala om för mig att jag gör det? Om jag sedan tycker det är en vettig utredning beror på direktiven den har.

Haha...först är jag dryg som enligt dig kritiserar "lagar som inte finns"
När jag sedan påvisa att allemansrätten verkligen existerar i lagtexten om än extremt dåligt formulerad så hoppar du på mig för att jag kritiserar andra lagar, lagar som ännu inte finns
Men vad jag har påpekat är att ju det ska bli intressant att se formuleringen i den lag som ska (i framtid)ge en företagare rätt att bruka en annan företagares resurser utan lov eller ersättning.
Sedan passade jag på att skjuta myten om allemansrätten i sank genom att dels visa på lagar som förbjöd folk att plocka bär i skogen före 1930 och de förslag som ledde fram till det vi idag betraktar som allemansrätt.

Kan inte låta bli att undra på vilket sätt jag ska bli upplyft till de dryga, egoistiska själviska bönnernas skara nu:banana::rofl:

ps en utredning ska bara visas på vad som ska utredas, inte vad den ska komma fram till, eller som du skriver,direktiven den har.

Den ska utreda vad som ska betraktas som almänhetens bruk av skog o mark i rekreationssyfte.
dvs utreda allemansrätten.
som bonus kommer ju då att komma fram det som inte kan betraktas som allmänhetens bruk. Och det är ju därför det mullrar i hästägarleden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Låst
Ridning Det är konstigt att så många ryttare sätter sig över lagar och bestämmelser. I Frösunda i Vallentuna där jag har mark, trampas stigar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 010
Senast: ameo
·
J
Hästmänniskan Det har skrivits mycket om allemansrätten i detta forum. Jag ska göra det ännu en gång. För mej handlar det om en rakbana som min...
Svar
16
· Visningar
2 735
Senast: Jaba
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp