Förstöra en häst, hur snabbt?

I övrigt vet jag inte hur jag ska tolka allt. Jag har även ett meddelande skickat så sent som en vecka innan klinikbesök att allt gick jättebra och ridningen fungerade bra också. Blev då lovad en film. Vilket jag verkligen hade uppskattat nu för att se förändring i hästens rörelseapparat.

Hästen har tidigare rört sig med fina bakben, trampat under sig och sökt stöd på bettet. Alltså inte markbunden. I hoppningen hoppat runda språng och använt ryggen.

Därför man blir så konfunderad över att allt funkat så bra tidigare i hennes liv och idag inte ens vill galoppera utan kraftiga protester i båda varv och skjuter rygg (enligt journal). För mig låter det bl.a. som sadeln orsakat stora problem från början som sedan lett till spänningarna som nu finns i rygg/bröstmuskulatur och därefter fått även hältan.

Men jag vill ha ett utlåtande från undersökande veterinär som är mer lättförståeligt än det som skrivs i en journal för att få en rättvis bedöming på det hela.
 
Går det under dolt fel är jag som säljare körd.
Men dolt fel är ju hur luddigt som helst...
Det är ingen rolig sits det förstår jag.

En viktig sak att tänka på är att en jurists bedömning inte på något sätt är kopplad till en garanti, det finns ett antal fall där är en klåpare till jurist rått sin klient helt fel och det slutat i tragedi. En tvist om en häst värd 35000 kr hade jag aldrig gått in i om det inte var ett absolut bombsäkert fall för slutnotan kan landa på många gånger det värdet.

Vill du läsa mer om juridiken finns det några ex-jobb som går igenom grunderna och ger exempel på rättsfall, tex. :
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1559059&fileOId=1564861
 
@Kingsland89 en sån tråkig sits! Men ni kan inte mötas halvvägs? jag tänker så här, du sålde en frisk häst som fungerade fint i ridningen, och nu (kanske? ) du tar tillbaka en som både är halt och har spänningar, protesterar. Om du erbjuder dig att köpa tillbaka hästen, men inte hela köpesumman?

Jag tänker att ni kanske båda vill undvika en juridisk process och kan försöka komma överens istället?
 
@Kingsland89 det där är ju jättesvårt ...
Det är ju tyvärr vanligt vid ägarbyte att hästar får problem då alla förhållanden ändras . Skrivits spaltmeter om detta veterinärt... Ny ryttare, nytt ridsätt, nya underlag och ofta ny utrustning inom väldigt snabb period och mycket på samma gång...
Utifrån det scenariot är det ju inte omöjligt att en häst med fynd som den du sålt, kan börja reagera trots att inget märkts tidigare ...
De flesta "hästjurister" erbjuder fri konsultation på telefon vid första kontakt . Jag hade lyft luren till en sådan .
 
Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning?

Hästen såldes och ska lite mer än en månad efter försäljning nu visa hälta och ha inflammationer i bakknän. Samt spänd över rygg m.m. Detta uppmärksammas först på klinik. Ingen info till mig fram tills dess att hästen skulle vara oren etc. Utan de ville häva köp av annan anledning tidigare, som inte fanns grund för. DÅ bestämmer köparen sig för att uppsöka klinik i tron om att jag ljugit.

Köpare skulle även köpa sadel som ligger bra på hästen, uppenbarligen inte gjort utan låtit hästen gå med illa tillpassad sadel under denna period. Trots att jag gick ner i pris på hästen för den anledningen.

Hästen var sedan tidigare inte fullt igång, vilket köpare visste om pga föl 2015 utan försiktigt igångsatt 3,5 månader tidigare för att inte stressa fram något efter en dräktighet och allt vad det innebär.
Dagen efter köp släpper man hästen i ridhus och rider senare ett lättare pass för att känna på hästen (eventuellt med tappsko om ingen slog på redan dagen efter de anlänt till stallet då den åkte av precis innan lastning).
3 dagar efter köp rider man lektion. Hästen får INGEN möjlighet att acklimatisera sig första perioden.

Hur illa är det att ge felaktiga uppgifter till veterinär? Har själv bevittnat detta då det står i journal efter klinikbesöket jag fått skickat till mig. Man ger inte veterinären rätt bedömningsunderlag för att kunna bedöma rätt.

Hästen var besiktad ua med en punkt som saknade betydelse men inget som berör ovanstående problem som nu uppkommit.
Besiktning var beställd av mig som säljare, betalade också och köpare var inte närvarande.
Köpare tog emot och godkände säljarens kopia på besiktning. Köpare har också bytt till eget försäkringsbolag.

Jag är så arg och ledsen över att en häst nu inte är fräsch som innan betäckning var i full kondition och hade tävlat hoppning utan problem med rygg, ben etc.
Att jag betäckte var av andra skäl och inte pga någon skada, stoet har en bra stam för den inriktning jag bytt till och tyckte hästen var i en ålder det var lämpligt att ta första avkomman på samt ett trevligt temperament.

Hästen har heller aldrig uppvisat de problem säljaren hävdar att hästen besitter med idag.
Har också sagt till köpare att denne kan få tillgång till hästens journaler sedan tidigare. Detta var inte intressant.

Så summa sumarum.
-Hästen såldes utan tecken på hälta vid böjprov eller uppvisade ryggproblem vid besiktning .
-Köpare gör ingen egen besiktning innan köp utan säljare ombesörjer att det görs för egen "räkning".
-Hästen har sedan tidigare inte behandlats för inflammationer eller ryggproblem.
-köpare hävdar att hästen uppvisade problem till veterinär redan första dagen efter köp, men man fortsätter rida hästen utan att meddela säljare?
-köpare är fullt omedveten om att dottern varit i kontakt och lovat film för att allt går så bra vid ridning så jag skulle få se hur de utvecklats, bara någon vecka innan klinikbesök.

Juridiskt sett, hur ser detta ut?


Kan vara aningens luddigt då jag är så knäckt av denna försäljning där hästen kommer i kläm.

Jag kan inte uttala mig om det juridiska, men visst kan man rida/hantera sönder en häst på en månad. Vi lånade ut en ponny i två månader för senare köp men jag plockade tillbaka ponnyn efter två månader. Under den tiden hade hon förvandlats till ett vrak som inte gick att leda rakt fram. Vissa saker, som att lastas och åka transport, blev hon aldrig som hon varit.
 
Tyvärr så kräver hon att jag ska köpa tillbaka hästen SAMT stå för denna veterinärundersökning.
Jag kommer inte betala för någon veterinärundersökning jag själv inte ska ha beställt.

Hävdar nu även att hästen bara ska varit riden 6 tillfället. Hur kan en häst då ha utvecklats i dressyr vid senaste meddelandet jag fått från dottern på så få pass och 1 månad efter köp? Och varför försöker man häva köpet av annan orsak från början och inte pga av att man misstänker hälta?
 
Dessutom så ska "felet" upptäckts redan första dagen. Har inte fått reklamation på hästen när köparen anses ha misstänkt något utan det kommer 1 månad senare att man ska uppsöka veterinär för att man TROR att något är fel på hästen(detta i samband med att jag inte vill köpa tillbaka pga första hävningen, som hon hävdar finns ett avtal om, vilket heller inte finns). Hästen ska ha fungerat utan problem ridmässigt vad jag fått info om via meddelande från dottern. Dottern visste heller inte om att mamman ville häva köpet från början utan gjorde detta bakom ryggen på henne.

Inte framkommer info om att hästen var halt eller har varit öm i ryggen eller vägrar galoppera innan undersökning.
 
Dessutom så ska "felet" upptäckts redan första dagen. Har inte fått reklamation på hästen när köparen anses ha misstänkt något utan det kommer 1 månad senare att man ska uppsöka veterinär för att man TROR att något är fel på hästen(detta i samband med att jag inte vill köpa tillbaka pga första hävningen, som hon hävdar finns ett avtal om, vilket heller inte finns). Hästen ska ha fungerat utan problem ridmässigt vad jag fått info om via meddelande från dottern. Dottern visste heller inte om att mamman ville häva köpet från början utan gjorde detta bakom ryggen på henne.

Inte framkommer info om att hästen var halt eller har varit öm i ryggen eller vägrar galoppera innan undersökning.

En månad är rimligen tillräckligt snabbt under förutsättning att felet kan ligga till grund för reklamation.

Stor soppa.

Det verkar ju som om köparen ångrat sig redan tidigt i affären, försökte få dig att köpa tillbaka. När man misslyckades, har man sedan valt att gå via veterinärundersökning - där man faktiskt gjort en del fynd som möjligen kan ligga till grund för reklamation.

Det verkar ju som om köparen redan tidigt funnit något slags fel på hästen - utifrån köparens perspektiv. Och att köparen och du antagligen båda är lika angelägna om att inte bli stående med "svarte Petter".
Köparen försökte häva köpet, du nekade.
Köparen söker en annan väg för att häva köpet/reklamera.
 
Hästen köptes till dottern-nöjd och har också meddelat mig om detta och att hon får höra att hästen rör sig trevligt.
Det är nu mamman som hävdar att felet finns sen dag 1.
Mamman har försökt häva först, sedan insett att det saknar grund-detta bakom dotterns rygg.
Jag får tyvärr ihop ekvationen att hästen skulle vara befattad med problem från första dagen. Då borde dottern, som både ridit och tagit hand om hästen, inte ha skickat att man är så nöjd.

Det är då själva f*n att hästen inte visade liknande problem tidigare i min ägo. Då hade jag sluppit detta...
 
Håller med Kryddelydd. Reklamationen har skett i rimlig tid från det att problemet uppdagades, där finns inget att hämta.

Generellt är det så att den som har pengarna (säljaren i det här fallet) har makten. Du kan helt enkelt vägra att godkänna reklamationen och hänvisa till att du sålt en fungerande häst i ett skick köpare godkänt.

Sedan är det upp till köparen att påvisa att de problem de upplever (och kan bevisa) faktiskt kommer sig av de förutsättningar som har upptäckts (täta tornutskott och rålagring). Om hästen fungerat och kan bevisas varit igång (svårt om märren gått med föl) i samband med försäljningen är det ju uppenbart att eventuella problem blir svåra att sätta i relation till förändringarna som upptäckts.

Det är för små pengar för att gå vidare med (tycker jag om jag varit i köparens ställe), men det finns ju folk till allt.

Har du fått reklamationen skriftligen?
 
nej, ingen reklamation på vad man fann på kliniken. Man har bara försökt häva köpet av den andra orsaken(ingen skada utan hantering). Det är bara det som finns.

Efter klinikbesöket fick jag ett mejl att jag skulle stå för klinikbesök och hämta hästen inom tio dagar. Det stod ingenting om vad man kommit fram till vid undersökning. Sen att man samtidigt hävdade till ett avtal som inte finns hela tiden i texten. Hästen var inte lämnad på öppet köp. Och hade den varit det så hade den idag inte gått igenom en besiktning vid böjprov.
Då hade utgångsläget sett annorlunda ut.

Nja, hästen hade innan försäljning varit igång 3,5 månader men försiktig igångsatt med skritt en längre period innan trav och galopp påbörjades. Vid försäljning hade hästen gått i alla gångarter men mestadels ute och precis börjat ridas på bana mer. Har haft en tjej som också ridit hästen vid ett par tillfällen som kan styrka att inga konstigheter befann sig vid ridning, hästen gick fram utan problem i alla gångarter. Däremot hade hästen inte börjat hoppas något ännu, utan köpare provade några språng vid provridning. Vilket jag talade om att den inte gjort på länge. Inga höga höjder utan mest för att få känna på att hon bjuder och hoppar utan att tveka/rusa.
 
Tyvärr så kräver hon att jag ska köpa tillbaka hästen SAMT stå för denna veterinärundersökning.
Jag kommer inte betala för någon veterinärundersökning jag själv inte ska ha beställt.

Hävdar nu även att hästen bara ska varit riden 6 tillfället. Hur kan en häst då ha utvecklats i dressyr vid senaste meddelandet jag fått från dottern på så få pass och 1 månad efter köp? Och varför försöker man häva köpet av annan orsak från början och inte pga av att man misstänker hälta?

Juridiskt har andra svarat bra, det är en bedömningsfråga men röntgenfynden stället till det - samtidigt talat annat för dig. Det går inte säga säkert förrän i domstol hur de kommer att döma :/

Men du skriver att du inte har möjlighet att ta tillbaka hästen, säljarna vill ha full hävning (inkl skadestånd) Men hur ställer du och köparen er till prisavdrag? Det är juridiskt ett fullgott sätt att lösa det och skriv då ett avtal om att det hela är utagerat och avslutat och inga ytterligare krav med anledning av de upptäckta problemen kan riktas mot dig i framtiden. Även om du skulle gå ner massvis i pris är det billigare än de flesta andra alternativen, dvs acceptera hävning eller mötas i rätten och riskera förlust.

Så jag skulle be om och invänta den skriftliga reklamationen och beskedet att de vill häva. Sen skulle jag bestrida deras grund för hävning, men erbjuda prisavdrag. Som skrivits - just nu har du pengarna och är i överläge förhandlingsmässigt.
 
Ska jag även tala om nu att jag kommer inte hämta hästen inom den tid köparen bestämt? Eller ska jag bara låta det vara osagt och invänta en reklamation gällande rätt ärende?
 
Ska jag även tala om nu att jag kommer inte hämta hästen inom den tid köparen bestämt? Eller ska jag bara låta det vara osagt och invänta en reklamation gällande rätt ärende?
Du ska inte gå i någon diskussion öht...
Och konsultera en jurist med gratis rådgivning
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 803
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 233
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp