Förstöra en häst, hur snabbt?

Ska jag även tala om nu att jag kommer inte hämta hästen inom den tid köparen bestämt? Eller ska jag bara låta det vara osagt och invänta en reklamation gällande rätt ärende?

En reklamation är en reklamation. Men de måste ju göra den skriftligen så du kan ta ställning till den. Oavsett vad de vill påföra för anledningar till reklamationen. De får framföra sina krav skriftligen så du kan bemöta dem - skriftligen.

Det är inte lönt att konsultera en jurist innan du har på papper vad du vill bestrida. Du vet ju egentligen ingenting, bara att det är rörigt och att de vill att du hämtar hästen.
 
@Lovisaleonora det är väl ypperligt att helt utan kostnad konsultera en jurist på telefon utifrån läget och få en kort generell bedömning av vad man har för grundläggande utgångsläge utifrån situationen och det som köparen åberopar . Det kostar ju inget öht och lär definitivt vara produktivt rent juridiskt grundläggande kortfattat för ngn som känner sig förvirrad och vilsen.
 
@Lovisaleonora det är väl ypperligt att helt utan kostnad konsultera en jurist på telefon utifrån läget och få en kort generell bedömning av vad man har för grundläggande utgångsläge utifrån situationen och det som köparen åberopar . Det kostar ju inget öht och lär definitivt vara produktivt rent juridiskt grundläggande kortfattat för ngn som känner sig förvirrad och vilsen.

Fast det finns ju inget läge att få bedömt, för det är en väldigt öppen reklamation. Det saknas konkreta skäl, det finns en del uttalat, men det är ju inget att göra en bedömning utifrån. Bättre att få ett skriftligt besked att ta ställning till.

Varför förbruka en gratistimme till ett fullständig gissning? Har hittills aldrig haft kontakt med en jurist som vill gissa, du får alltid rådet att ta in underlag för bedömning.
 
@Lovisaleonora fast varför krångla till det ? Det är väl snarare så att TS skulle kunna gynnas ypperligt av att redovisa vad hon sålt, vilka villkor, och vad som hänt i det vad köparen nu hävdar och vad köparen vill ? Det är väl inget konstigt att TS kan gynnas utifrån det enkla grundläget att få lite Generellt kött på benen samt juridiskt råd om hur denne lämpligast agerar inför väntan på ev reklamation utöver den köparen tycker den håller på med nu , hur kommunikation lämpligast sköts och generellt vad ev case säljaren kan stå inför ? Hästjuristerna är vana vid denna typ av rådfrågning - krävs inga juridiskt vägande underlag alls för en konsultation grundläggande där man får råd om grundläggande .

Jag förstår inte hur råd på buke skulle vara mer värt än något sånt eftersom det helt klart är betydligt mer legitimt och dessutom helt gratis .
 
Inget har något som helst värde ettersom allt bedöms utifrån SPEKULATIONER. Det finns inga fakta, eftersom det bara löst diskuterats hit och dit på ett väldigt osakligt sätt mellan säljare och köpare.

Innan man slösar en värdefull juristtimme är det väsentligt att veta vad som egentligen ska granskas. Det kanske inte ens kommer en reklamation (skriftligen) eftersom det saknas underlag?
 
Inget har något som helst värde ettersom allt bedöms utifrån SPEKULATIONER. Det finns inga fakta, eftersom det bara löst diskuterats hit och dit på ett väldigt osakligt sätt mellan säljare och köpare.

Innan man slösar en värdefull juristtimme är det väsentligt att veta vad som egentligen ska granskas. Det kanske inte ens kommer en reklamation (skriftligen) eftersom det saknas underlag?
Fast juristerna ang häst erbjuder dessa konsultationer och pysslar dagligen dags med denna generella typ av rådfrågning så din åsikt att någon kund "slösar med en värdefull juristtimme" förstår jag inte hur den är något annat än din egen personliga värdering . Oavsett den värderingen så tycker tydligen inte juristerna att det är ngt de slösar med så jag tycker din åsikt blir märklig .

Är buke alltså bättre enligt dig trots att den helt förutsättningslösa telefonmöjligheten erbjuds ? Om ngn jurist mot all förmodan kräver mera underlag så säger de ju det och spenderar inte en timma på telefonen .

Har du erf av typen av vanliga råd dessa jurister bidrar med ang grundläggande frågor ? Det har jag .
 
Fast juristerna ang häst erbjuder dessa konsultationer och pysslar dagligen dags med denna generella typ av rådfrågning ...

Precis. TS behöver inte generell rådgivning, detta är en specifik situation. Mer generellt är att läsa Köplagen. TS behöver specifik rådgivning i den här givna situationen. Som ingen är säker på, eftersom inget inkommit skriftligen.

Jag har extremt god erfarenhet av juristers arbete, efter att ha jobbat på advokatbyrå men inte minst genom att varje vecka ha möte med just advokat för utvärdering av olika situationer. Så jag vet vad som sägs "bakom kulisserna".
 
@Lovisaleonora jamen såklart du har ...;)
Det finns ingen som "slösar någon jurist timme" osv annat än enligt din egen åsikt som sagt och adresserat . Ang TS så vet jag inte nu hur du lyckats få till det att TS inte skulle ha användning av en generell konsultation i sin osäkerhet allmänt osv.

I rest My case ....
 
Senast ändrad:
I dagsläget är hästen forfarande kvar hos köparen och tvisten pågår. Jurist inblandad i ärendet.

Jag har erbjudit mig att köpa tillbaka hästen för köpeskillingen trots inflammationer som uppkommit hos dem-men vill inte stå för klinikbesöket som hade täckts om de inte flyttat försäkringen till eget bolag. Detta accepterar inte köparen trots att denne vill att detta ska vara över helst igår.

Just nu vill jag bara ha hem hästen och se till att den får bästa omvårdnad så den kan få en ny ägare sedan som har mer förstånd.
 
I dagsläget är hästen forfarande kvar hos köparen och tvisten pågår. Jurist inblandad i ärendet.

Jag har erbjudit mig att köpa tillbaka hästen för köpeskillingen trots inflammationer som uppkommit hos dem-men vill inte stå för klinikbesöket som hade täckts om de inte flyttat försäkringen till eget bolag. Detta accepterar inte köparen trots att denne vill att detta ska vara över helst igår.

Just nu vill jag bara ha hem hästen och se till att den får bästa omvårdnad så den kan få en ny ägare sedan som har mer förstånd.

Rimligt förslag till lösning av situationen!
 
I dagsläget är hästen forfarande kvar hos köparen och tvisten pågår. Jurist inblandad i ärendet.

Jag har erbjudit mig att köpa tillbaka hästen för köpeskillingen trots inflammationer som uppkommit hos dem-men vill inte stå för klinikbesöket som hade täckts om de inte flyttat försäkringen till eget bolag. Detta accepterar inte köparen trots att denne vill att detta ska vara över helst igår.

Just nu vill jag bara ha hem hästen och se till att den får bästa omvårdnad så den kan få en ny ägare sedan som har mer förstånd.

Generöst förslag och det kommer tala för dig om det får till rätten. Man strävar alltid efter förlikning och du har visat god förlikningsvilja redan innan.

Spännande köpare, den räkningen för vet äta snabbt upp av kostnader och det finns inget som heter "säker på att vinna i rätten" när det gäller hästtvister
Så svårt förstå att köparen inte tog ditt bud och slapp vidare kostnader och jobb
 
Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning?

Hästen såldes och ska lite mer än en månad efter försäljning nu visa hälta och ha inflammationer i bakknän. Samt spänd över rygg m.m. Detta uppmärksammas först på klinik. Ingen info till mig fram tills dess att hästen skulle vara oren etc. Utan de ville häva köp av annan anledning tidigare, som inte fanns grund för. DÅ bestämmer köparen sig för att uppsöka klinik i tron om att jag ljugit.

Köpare skulle även köpa sadel som ligger bra på hästen, uppenbarligen inte gjort utan låtit hästen gå med illa tillpassad sadel under denna period. Trots att jag gick ner i pris på hästen för den anledningen.

Hästen var sedan tidigare inte fullt igång, vilket köpare visste om pga föl 2015 utan försiktigt igångsatt 3,5 månader tidigare för att inte stressa fram något efter en dräktighet och allt vad det innebär.
Dagen efter köp släpper man hästen i ridhus och rider senare ett lättare pass för att känna på hästen (eventuellt med tappsko om ingen slog på redan dagen efter de anlänt till stallet då den åkte av precis innan lastning).
3 dagar efter köp rider man lektion. Hästen får INGEN möjlighet att acklimatisera sig första perioden.

Hur illa är det att ge felaktiga uppgifter till veterinär? Har själv bevittnat detta då det står i journal efter klinikbesöket jag fått skickat till mig. Man ger inte veterinären rätt bedömningsunderlag för att kunna bedöma rätt.

Hästen var besiktad ua med en punkt som saknade betydelse men inget som berör ovanstående problem som nu uppkommit.
Besiktning var beställd av mig som säljare, betalade också och köpare var inte närvarande.
Köpare tog emot och godkände säljarens kopia på besiktning. Köpare har också bytt till eget försäkringsbolag.

Jag är så arg och ledsen över att en häst nu inte är fräsch som innan betäckning var i full kondition och hade tävlat hoppning utan problem med rygg, ben etc.
Att jag betäckte var av andra skäl och inte pga någon skada, stoet har en bra stam för den inriktning jag bytt till och tyckte hästen var i en ålder det var lämpligt att ta första avkomman på samt ett trevligt temperament.

Hästen har heller aldrig uppvisat de problem säljaren hävdar att hästen besitter med idag.
Har också sagt till köpare att denne kan få tillgång till hästens journaler sedan tidigare. Detta var inte intressant.

Så summa sumarum.
-Hästen såldes utan tecken på hälta vid böjprov eller uppvisade ryggproblem vid besiktning .
-Köpare gör ingen egen besiktning innan köp utan säljare ombesörjer att det görs för egen "räkning".
-Hästen har sedan tidigare inte behandlats för inflammationer eller ryggproblem.
-köpare hävdar att hästen uppvisade problem till veterinär redan första dagen efter köp, men man fortsätter rida hästen utan att meddela säljare?
-köpare är fullt omedveten om att dottern varit i kontakt och lovat film för att allt går så bra vid ridning så jag skulle få se hur de utvecklats, bara någon vecka innan klinikbesök.

Juridiskt sett, hur ser detta ut?


Kan vara aningens luddigt då jag är så knäckt av denna försäljning där hästen kommer i kläm.
Ja, man kan förstöra hästen på en ridtur om man har otur, men då brukar det ofta vara leder och senor som tar stryk.
En dålig sadel kan orsaka problem på en månad men oftast så går det att rehabilitera utan några större problem enligt min egen erfarenhet (om inte ryttaren är väldigt instabil och hästen har en väldigt känslig rygg, dålig exteriör osv.)

Det juridiska överlämnar jag någon annan att svara på.
 
Med tanke på saken med bloggaren LO och hennes häst MM där hon fick rätt mot säljaren i samma situation som detta, så har du nog inte så stara kort som du tror. Var samma i det fallet, köparen är inte nöjd med hästen, undersöker och hittar kissing spines etc. Vill reklamera och säljaren vägrar med samma motivering som din, du sålde en häst du trodde var frisk.

Domen går att begära ut. Jag har själv aldrig såld en häst och kommer ej göra det heller, men måste säga att jag tänkte att om den domen får precedens kommer det att bli en jätterisk att sälja hästar som inte är röntgade från topp till tå...
 
Har läst tråden. Kan bara råda att undvika advokater och tingsrätt i detta ärende för en som kostar 27000. Risken att det blir dyrare är mycket stor för båda parter.

Men angånde frågan hur snabbt man kan förstöra en häst... Nja...

En frisk, välhanterad och stabil häst klarar ett ägarbyte. Visst den kan hamna i obalans en period, men återhämtar sig rätt snabbt vartefter den bor in sig. Är den frisk fysiskt så klarar den omställningen.

Men sen har vi de hästar som har diverse fysiska problem, som inte visat sig hos föregånde ägare utan de kommer hos den nya ägaren. Kan bero på två saker, antingen klarar hästen inte den nya belastningen pga fysiska problem eller så har den alltid haft problem men fd ägare märkte dom inte.

Oavsett om hästen psykiskt inte klarar en flytt eller om det är fysiska problem så tror jag inte att en häst totaländrar sig på en månad. Beteenden kan ha funnits, men mildrats hos en ägare för att sen blomma ut hos en annan. Eller fysiska problem kan ha ignorerats hos en för att få betydelse hos en annan. Hästen är samma häst hela tiden.
 
Har läst tråden. Kan bara råda att undvika advokater och tingsrätt i detta ärende för en som kostar 27000. Risken att det blir dyrare är mycket stor för båda parter.

Men angånde frågan hur snabbt man kan förstöra en häst... Nja...

En frisk, välhanterad och stabil häst klarar ett ägarbyte. Visst den kan hamna i obalans en period, men återhämtar sig rätt snabbt vartefter den bor in sig. Är den frisk fysiskt så klarar den omställningen.

Men sen har vi de hästar som har diverse fysiska problem, som inte visat sig hos föregånde ägare utan de kommer hos den nya ägaren. Kan bero på två saker, antingen klarar hästen inte den nya belastningen pga fysiska problem eller så har den alltid haft problem men fd ägare märkte dom inte.

Oavsett om hästen psykiskt inte klarar en flytt eller om det är fysiska problem så tror jag inte att en häst totaländrar sig på en månad. Beteenden kan ha funnits, men mildrats hos en ägare för att sen blomma ut hos en annan. Eller fysiska problem kan ha ignorerats hos en för att få betydelse hos en annan. Hästen är samma häst hela tiden.

Jag är medveten om kostnaderna och hade inte velat gå hela vägen. Juristen har löst detta i ett tidigt skede.
 
Har läst tråden. Kan bara råda att undvika advokater och tingsrätt i detta ärende för en som kostar 27000. Risken att det blir dyrare är mycket stor för båda parter.

Men angånde frågan hur snabbt man kan förstöra en häst... Nja...

En frisk, välhanterad och stabil häst klarar ett ägarbyte. Visst den kan hamna i obalans en period, men återhämtar sig rätt snabbt vartefter den bor in sig. Är den frisk fysiskt så klarar den omställningen.

Men sen har vi de hästar som har diverse fysiska problem, som inte visat sig hos föregånde ägare utan de kommer hos den nya ägaren. Kan bero på två saker, antingen klarar hästen inte den nya belastningen pga fysiska problem eller så har den alltid haft problem men fd ägare märkte dom inte.

Oavsett om hästen psykiskt inte klarar en flytt eller om det är fysiska problem så tror jag inte att en häst totaländrar sig på en månad. Beteenden kan ha funnits, men mildrats hos en ägare för att sen blomma ut hos en annan. Eller fysiska problem kan ha ignorerats hos en för att få betydelse hos en annan. Hästen är samma häst hela tiden.

Vet heller inte om du läst igenom tråden där det tydligt framkommer att hästen haft ett föl förra året och sattes igång i höstas. Hon har inte varit redo för träningar, definitivt inte hoppträning då hästen inte hoppat på över ett år. Heller inte varit halt som inte kan härledas till hovbölder med röntgen.

Jag förvånas inte över att det finns så många hästar som blir halta idag och får inflammationer etc om man måste ha så bråttom.
 
Nu har ju ditt fall löst sig, vilket är bra. Men annars är det även så att man som köpare måste ta eget ansvar, köper man en ras med känd problem som fullblod och KS eller Islandshäst och spatt. Så ligger det ju verkligen i köparen intresse att få reda på fakta, ingen av dessa problem går under dolt fel eftersom de enkelt vid en besiktning kan ses genom röntgen. Därför skriver jag själv in i kontraktet att köparen valt bort röntgen för spatt t ex, då går det inte i efterskott komma och klaga om det oturligt skulle dyka upp.
 
Med tanke på saken med bloggaren LO och hennes häst MM där hon fick rätt mot säljaren i samma situation som detta, så har du nog inte så stara kort som du tror.

Domen går att begära ut. Jag har själv aldrig såld en häst och kommer ej göra det heller, men måste säga att jag tänkte att om den domen får precedens kommer det att bli en jätterisk att sälja hästar som inte är röntgade från topp till tå...

Jag har reflekterat över samma sak sen den domen blev offentlig . Köparen hade tillochmed kryssat i att hästen köptes "i befintligt skick " och ändå blev domen till köparens fördel . Helt otroligt frågar du mig men så blev det .
 
Med tanke på saken med bloggaren LO och hennes häst MM där hon fick rätt mot säljaren i samma situation som detta, så har du nog inte så stara kort som du tror. Var samma i det fallet, köparen är inte nöjd med hästen, undersöker och hittar kissing spines etc. Vill reklamera och säljaren vägrar med samma motivering som din, du sålde en häst du trodde var frisk.

Det här är ett jättebra exempel på varför jag ALDRIG mer kommer sälja en häst (möjligtvis ett föl eller väldigt ung häst som inte ridits)
Skrämmande!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 532
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 802
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 232
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp