Folk som söker Medryttare

Z

zindu

Längesedan jag var inne här nu och mycket har hänt sedan dess.

Mycket bland hästmänniskor överhuvudtaget...
Sålde min fina lilla ponny i höstas och han har fått det mycket bra hos sin nya familj och är mycket glad och tacksam för det.

Har därigenom bestämt mig för att leta efter en medryttarhäst. Medryttare var jag i många år innan vi skaffade egna och det gick alltid bra.

Med vad sjutton är det med många som vill ha medryttare idag??
Det är så man tappar sugen att svara folk. Annonsen framställs ofta som om att det är den bästa, alternativt svåraste hästen i världen. Kraven är många på ryttaren, man ska vara flexibel och kunna ta i princip vilken av veckans dagar som helst med ändring från vecka till vecka. Även stalljourer.
Ofta ligger stallet en bra bit från stan med dåliga kommunikationer, vilket iofs inte berör mig jättemycket då jag har bil, men kan ju vara jobbigt för duktiga ryttare som saknar bil.

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

Jag är iaf inte beredd att betala en massa pengar för att hjälpa nån annan med sin häst och göra en massa jobb. Däremot ställer jag gärna upp helt gratis med MIN också dyrbara tid och jobbar gärna i stallet gratis mot att få rida på dagar som man kommit överrens om. Man har ju faktiskt andra saker inplanerade också och kan inte sitta på stand-by hemma jämt om hästägaren plötsligt ringer och vill att man ska ta hästen en annan dag ist.

Nä, vill jag betala för att rida går jag till en ridskola där jag verkligen får nåt för pengarna och vill man ha hjälp med nåt får man betala för det eller vara tacksam att nån gör det gratis är min åsikt.

Annars är det ju som om att stå på inringning till något jobb, du vet inte vilken dag du får jobba och när du väl får det skulle arbetsgivaren vilja ha betalt av dig för att du utför jobbet åt dem... vilket skämt eller vad säger ni:rofl: ??
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Så du vill alltså inte rida, för ditt eget nöjes skull, utan du ser det som ett jobb? :)
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Klart jag vill rida för nöjes skull, jag bara jämförde det på det sättet med jobb. För annonserar någon så är det ju hjälp den vill ha, alltså en typ av jobb utfört, men de vill ändå att jag ska betala för det...
Hade själv medryttare till min häst för ett antal år sedan och inte hade jag drömt om att ta nåt för det, jag var ju tacksam att jag kunde få ledigt den dagen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Någon som ser min häst och allt runtikring den som ett jobb skulle inte ens få komma och provrida. Oavsett om jag tar betalt eller inte.

I övrigt är det väl inga problem, du har rätt att tacka nej och välja någon annan, rida på ridskola eller skaffa egen häst igen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det var väl inte själva ridningen som var ett jobb? Eller har jag missförstått?

Tillägg: det hann visst komma ett par svar innan jag hann skicka det här.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Klart jag vill rida för nöjes skull, jag bara jämförde det på det sättet med jobb. För annonserar någon så är det ju hjälp den vill ha, alltså en typ av jobb utfört, men de vill ändå att jag ska betala för det...
Det kan ju vara så att det är just för att det är pengar som behövs som den som söker medryttare ens kan tänka sig att låna ut sin häst till någon annan.

Jämför du med jobb så behöver du inte söka alla jobb heller bara för att de finns på annons. Många jobb har löjliga krav och ännu löjligare lön, varför ska jag ens lägga ner min tid på att fundera över de annonserna?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ytterst är det väl hästägaren som har det 100%-iga ansvaret för sin häst.
Att betala 500:-/månad för att vara medryttare tycker inte jag är speciellt mycket.
Som medryttare kan man faktiskt bara strunta i att komma (vilket jag har upplevt att många gör). Du får ju göra allt det roliga, men slipper det slutliga ansvaret.
Och vill du inte betala, behöver du ju inte titta på de annonserna.
Sätt ut en annons själv, där du erbjuder din hjälp, det finns säkert någon som nappar. Räkna kanske inte med att det är en utbildad häst bara.
Om jag hade en välriden häst och ville ha medryttare, så skulle nog den personen få betala, då det kostar tid/pengar att utbilda.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det här är ett diskussionsforum, alltså får man diskutera saker. Jag ringer naturligtvis inte på de annonserna. Men jag har läst medryttarannonser ett bra tag nu och den typen av annons jag nämner är vanliga.

Och jag som själv varit i sitsen att skaffa medryttare vill ge fullt stöd till de som söker. För jag vet att det är fler som tycker folk kan ha orimliga krav.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det här är ett diskussionsforum, alltså får man diskutera saker. Jag ringer naturligtvis inte på de annonserna. Men jag har läst medryttarannonser ett bra tag nu och den typen av annons jag nämner är vanliga.

Och jag som själv varit i sitsen att skaffa medryttare vill ge fullt stöd till de som söker. För jag vet att det är fler som tycker folk kan ha orimliga krav.

Var har jag sagt att du inte får diskutera? Det är ju precis det jag gör, med dig.

De som har orimliga krav hittar knappast någon som ställer upp och då måste de justera kraven så det löser ju sig självt till slut.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ts syftade väl på att man utöver stalljobb ska betala. Det är väl ofta antingen eller, dvs man betalar antingen kontant eller med stalljobb. Och sen förstår jag att man inte vill sitta stanby och inte kan planera något ifall man måste rida plötsligt.

Fast så finns det antagligen flera jobbiga medryttarkandidater än vad det finns hästägare som söker medryttare, vilket kan leda till att en del av kraven höjs.

Allt beror ju på hurudan häst och hurudan ryttare det är frågan om, samt om ägaren vill ha medryttare pga ekonomi eller tidsbrist
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Nä, jag söker inte nån välutbildad häst. Vill nån, kan jag hjälpa till att utbilda den eller så kan det vara en snäll gammal trotjänare som behöver lite kärlek.
För det är den sortens medryttare jag vill vara, precis som förr. Trots att jag snart är 32 år gammal så vill jag mysa, pyssla och mocka stall. Och ha trevliga motionsritter på nån trevlig hobbyhäst som inte tävlas.

Anledningen till att jag inte kunde ha kvar min egen var just ekonomin. Det gick inte ihop längre och det var för långt till min stallplats.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ts syftade väl på att man utöver stalljobb ska betala. Det är väl ofta antingen eller, dvs man betalar antingen kontant eller med stalljobb.

Fast vad är då stalljobb? Att mocka, borsta och göra i ordning foder är oftast sånt som inte ingår i stallhyran, alltså något som ingår i hästskötandet den dagen man har hästen. I stall där mockning och fodring ingår är hyran högre = högre kostnad att betala för medryttaren eftersom denne då också utnyttjar en tjänst som kostar pengar.

Sen måste jag ju säga att jag inte på något sätt kan se det som ett JOBB att ta hand om EN häst. Tycker man det är ett jobb så har man nog sökt sig till fel hobby.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Längesedan jag var inne här nu och mycket har hänt sedan dess.

Mycket bland hästmänniskor överhuvudtaget...
Sålde min fina lilla ponny i höstas och han har fått det mycket bra hos sin nya familj och är mycket glad och tacksam för det.

Har därigenom bestämt mig för att leta efter en medryttarhäst. Medryttare var jag i många år innan vi skaffade egna och det gick alltid bra.

Med vad sjutton är det med många som vill ha medryttare idag??
Det är så man tappar sugen att svara folk. Annonsen framställs ofta som om att det är den bästa, alternativt svåraste hästen i världen. Kraven är många på ryttaren, man ska vara flexibel och kunna ta i princip vilken av veckans dagar som helst med ändring från vecka till vecka. Även stalljourer.
Ofta ligger stallet en bra bit från stan med dåliga kommunikationer, vilket iofs inte berör mig jättemycket då jag har bil, men kan ju vara jobbigt för duktiga ryttare som saknar bil.

Som kronan på verket begär man ofta minst 500kr i månaden för det kostar ju minsann att ha häst! Jotack nog sjutton vet jag att det kostar. Men det är ju något som är självvalt att ha häst! Då får man ju vara beredd att betala för det och vill man ha hjälp ska man vara tacksam om någon ställer upp på alla ens krav. Vill man ha betalt är det inte en medryttare man söker utan en delfodervärd och en sådan ska ha nåt att säga till om.

Jag är iaf inte beredd att betala en massa pengar för att hjälpa nån annan med sin häst och göra en massa jobb. Däremot ställer jag gärna upp helt gratis med MIN också dyrbara tid och jobbar gärna i stallet gratis mot att få rida på dagar som man kommit överrens om. Man har ju faktiskt andra saker inplanerade också och kan inte sitta på stand-by hemma jämt om hästägaren plötsligt ringer och vill att man ska ta hästen en annan dag ist.

Nä, vill jag betala för att rida går jag till en ridskola där jag verkligen får nåt för pengarna och vill man ha hjälp med nåt får man betala för det eller vara tacksam att nån gör det gratis är min åsikt.

Annars är det ju som om att stå på inringning till något jobb, du vet inte vilken dag du får jobba och när du väl får det skulle arbetsgivaren vilja ha betalt av dig för att du utför jobbet åt dem... vilket skämt eller vad säger ni:rofl: ??

Låt oss då vända på frågan... Varför ska jag som hästägare köpa häst för x tusen kronor plus, betala försäkring, utrustning för lika mkt, betala stallhyra, foder, hovslagare, veterinär för att du ska få pyssla med och rida min utbildade häst, som inte är institutionaliserad som många ridskolehästar blir efter ett par år, gratis som du vill en eller ett par dagar i veckan?

Men återigen, jag själv har sökt medryttare för avlastning, samt rejälare motion av min häst och enda betalning jag önskat var en eller två stalljourer av fem i veckan Vilket kunde vara något av dessa pass; allt ifrån att sätta på täcken o släppa ut, lunchfodra, ta in ta av täcken eftermiddagsfodra, veckostädning enligt schema, eller sätta på nattskydd och nattfodra.

Det krävs ömsesidig respekt mellan hästägare och medryttare för att saker och ting ska klicka. Men är man villig att diskutera och kompromissa så ska det väl inte vara omöjligt att lösa.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Men det du söker finns nog inte på annonssidorna utan bland kontakter. Om du haft häst så borde du känna till hästfolk. Sprid ut att du söker en pysselhäst som vill skogsmulla så hittar du säkert det du finner! Och då med vettiga ägare... det är ju otroligt viktigt att ägare och medryttare kommer överens.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Kändes som om du bet av diskussionen, knappt innan den startat bara...
som att lösningen alltid är enkel och det är den ju på sätt o vis. Jag struntar i annonser jag inte gillar, men ville ändå uttrycka en åsikt om vad jag känner inför dem.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

OK, det var inte meningen att bita av diskussionen. Däremot har jag svårt att förstå att någon ens orkar lägga ner tid på orimliga annonser. De kommer ju sanera ut sig själva.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Dina krav på medryttare låter absolut rimliga.

Men samtidigt säger jag att har man skaffat häst med alla de kostnader det innebär (du kanske noterat att jag själv haft häst tidigare) så är ju det fortarande självvalt. Om jag tycker det blir så dyrt så jag knappt har råd, plus att jag inte har riktigt tid för hästen. Varför ska jag då begära pengar av nån som vill lägga sin tid på att hjälpa mig?

Det är skillnad om man vill ha en halv/delfodervärd. då ska ju den "värden" självklart vara med och betala, men då ska man också ha lite mer att säga till om.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Folk som inte har samma åsikter kommer heller inte att samarbeta runt en häst, så vad någon annan tycker och vill ha eller inte vill ha betalt för är en sådan knäpp diskussion!

Du kommer ju aldrig rida en sådan häst och den ägaren kommer aldrig låta någon rida gratis.

Det är ett fritt land! Ingen tvingar dig att rida en häst och betala för det.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja, en del ställer orimliga krav. Men det gäller nog både från hästägares och medryttares håll och uppfattningen om vad som är orimligt skiljer sig åt. Om du inte vill betala för att rida och sköta om hästen så behöver du ju inte det. Du väljer att vara medryttare precis som hästägaren väljer att skaffa häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 402
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 648
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp