Bukefalos 28 år!

Folk som söker Medryttare

Sv: Folk som söker Medryttare

Ja, förhoppningsvis förstår de väl i slutändan att kraven inte funkar och får sänka dem. Mina problem är att jag faktiskt inte känner särskilt många hästmänniskor där jag bor. Flyttade hit för ett antal år sedan, men vi var nästan lite isolerade där vi hade våra hästar, jag och min sambo. Vi hade några ihop och när vårat förhållande pajade så fick jag med sorg i hjärtat sälja min häst då det blev tufft nog ändå.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ts syftade väl på att man utöver stalljobb ska betala. Det är väl ofta antingen eller, dvs man betalar antingen kontant eller med stalljobb. Och sen förstår jag att man inte vill sitta stanby och inte kan planera något ifall man måste rida plötsligt.

Nej det är vanligt att man betalar (eller inte betalar) enligt överenskommelse. och att folk i verkligheten har medryttare på stanby hör nog inte till vanligheterna, är det någon som går med på sådana villkor?


Fast så finns det antagligen flera jobbiga medryttarkandidater än vad det finns hästägare som söker medryttare, vilket kan leda till att en del av kraven höjs.
Det är nog hugget som stucket, men en sak är säker, annonserna som ligger ute är inte representativa för medrytteriet i stort, de som har orimliga krav eller är omöjliga att ha att göra med tenderar att annonsera mer. De som har bra villkor och lätta att ha att göra med får napp snabbt eller behöver inte annonsera alls. Vad vi ser är bottenskrapet kryddat med enstaka godbitar.

Allt beror ju på hurudan häst och hurudan ryttare det är frågan om, samt om ägaren vill ha medryttare pga ekonomi eller tidsbrist[
Precis
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det är skillnad om man vill ha en halv/delfodervärd. då ska ju den "värden" självklart vara med och betala, men då ska man också ha lite mer att säga till om.

Och betalar ofta betydligt mer än vad en medryttare gör.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag som haft hästar (flera i taget) och vet vad det kostar i både pengar, tid, ansvar och omsorg skulle mer än gärna betala långt mer än 500 kr för en medryttarhäst. Faktiskt hellre betala än rida gratis eftersom då har jag MINA dagar, jag behöver inte känna att jag måste ställa upp även andra dagar. För mig är det lyx att kunna ha en häst som min egen bara ett par dagar i veckan och veta att den blir riden och omhändertagen de andra dagarna. Det betalar jag gladeligen för.

Det finns gott om gratishästar att rida, även såna jag får träna och tävla om jag skulle vilja det, men problemet är att med de hästarna så blir de helt mitt ansvar, jag får se till att de är igång tillräckligt övriga dagar också och då blev det plötsligt mer än jag vill ha, kostnaden (min tid) blir för hög för mig även om jag får ha hästen gratis.

Allt handlar om vad som är värt för MIG. Vi är inte alla lika. Inte alla hästägare heller. Inte heller alla hästar passar även om betalningen (eller bristen på betalning) är lika.

Det svåra är inte att hitta en häst att rida, utan att hitta den hästen JAG vill rida och där jag också kommer överens med ägaren.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Och betalar ofta betydligt mer än vad en medryttare gör.

Inte bara ofta, det är väl definitionen av fodervärd att man betalar allt för hästen för den del av veckan man har den? Då var det inga 500 kr per månad längre.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det handlar inte enbart om betalningen i sig. Utan även om en del intressanta krav såsom tillgänglighet sju dagar i veckan och rätten att ändra dag när den vill. Som om att ägaren plötsligt får för sig på fredagen att den ska åka bort över helgen och sköter inte medryttaren hästen då så är det en värdelös medryttare...:crazy:
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Om vi pratar delfodervärd så kan det aldrig kosta 500:- per månad, om man räknar med stall, foder, veterinär, försäkring, hovslagare, transport.

Som medryttare "sliter" du ju på både häst/stall/sadel mm.

Jag har ju en del unghästar som inte är färdiga ännu.
Förra våren så knackade det på dörren (en underbart solig, härlig söndag).

Dom hade hört att jag hade hästar som var till salu och ville ta en ridtur tillsammans på denna fina söndag.
Tvä tjejer i 20 års åldern som hade ridit sedan dom var 4 år (enligt dom själva).
Jag såg framför mig två unghästar i full sken tillbaka till stallet utan ryttare, så nej tack, det är ingen hjälp att det kommer någon och vill rida en fin solig söndag i maj.
Kommer du till stallet när snöstormen haglar, mörker, fruset vatten?
Det har jag bara upplevt på en tjej. Hon kom i alla väder, då hon var helt galet förälskad i att hålla på med hästar och rida o sköta.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det svåra är inte att hitta en häst att rida, utan att hitta den hästen JAG vill rida och där jag också kommer överens med ägaren.

Ja precis, så är det... Känns som om man aldrig ska hitta nån man kan komma överrens med...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja, förhoppningsvis förstår de väl i slutändan att kraven inte funkar och får sänka dem. Mina problem är att jag faktiskt inte känner särskilt många hästmänniskor där jag bor. Flyttade hit för ett antal år sedan, men vi var nästan lite isolerade där vi hade våra hästar, jag och min sambo. Vi hade några ihop och när vårat förhållande pajade så fick jag med sorg i hjärtat sälja min häst då det blev tufft nog ändå.

Eller så hittar de någon som tycker kraven är helt okej. I ärlighetens namn undrar jag var den här uppsjön av orimliga annonser finns. Visst finns det en del som är heltokiga, men väldigt många är okej. Nu beror det på var du bor, men är det i stockholmstrakten så är det vanligt att få betala 200-1000 kr för en dag i veckan. Det är dyrare att ha häst i storstadsområdena. Och det vanligaste är att man måste göra dagens sysslor i stallet, inte för att de är jobbiga utan för att man behöver göra dem dagligen och ska man ut i stallet kan man lika gärna rida och medryttaren blir överflödig.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Kommer du till stallet när snöstormen haglar, mörker, fruset vatten?
Det har jag bara upplevt på en tjej. Hon kom i alla väder, då hon var helt galet förälskad i att hålla på med hästar och rida o sköta.

Jadu, här har du faktiskt att göra med en "riktig" hästtjej:laugh:
En som är härdad från grunden med att som liten hänga med syrran till stallet där hon hade sin häst gärna mockade åt andra och borstade deras lerinpackade hästar och utan att blinka ställde upp på julafton och cyklade i snöstorm på morgonen bara för att hjälpa till och fodra.

Är det min medryttardag och det är snöstorm el regn så är det väl det. Är vädret för illa för att rida får man pyssla i stallet ist.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Inte bara ofta, det är väl definitionen av fodervärd att man betalar allt för hästen för den del av veckan man har den? Då var det inga 500 kr per månad längre.

Oftast då, eller nästan alltid :D

Det är ju olika, finns många som slår ut hästens kostnader på antal dagar så får medryttaren betala efter det också. Men det var det jag menade, att vill man ha mer att säga till om får man betala betydligt mer också.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Ja precis, så är det... Känns som om man aldrig ska hitta nån man kan komma överrens med...

Är grundkravet att det ska vara gratis, ja då är urvalet begränsat.

Jag kan tänka mig att låta någon rida gratis (och har gjort det), men jag skulle aldrig annonserat ut hästen gratis än mindre svarat på någon som ville rida gratis och jag tror inte jag är ensam om att vilja samarbeta med folk som sätter värde på hästen.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det handlar inte enbart om betalningen i sig. Utan även om en del intressanta krav såsom tillgänglighet sju dagar i veckan och rätten att ändra dag när den vill. Som om att ägaren plötsligt får för sig på fredagen att den ska åka bort över helgen och sköter inte medryttaren hästen då så är det en värdelös medryttare...:crazy:

Har du sett sådana annonser menar du? Med krav på tillgänglighet sju dagar i veckan? Och har du provat att vara medryttare så du vet att du klassas som värdelös om du inte kan ställa upp med kort varsel över en helg?

Eller hittar du på en del själv?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag har inte påstått att man får vara delfodervärd för 500kr. Jag sa att som medryttare vill man på många ställen ha minst 500kr eller ibland mer.

Som del eller halvfodervärd kommer man ju naturligtvis i ett annat läge. Där får man ju dela på de totala kostnaderna för hästens uppehälle beroende på vem som har den mest.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Så du menar att det inte ska kunna finnas ett mellanläge mellan att betala allt och inget?
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Japp! Såna annonser dyker upp i princip varje vecka. Och ibland ser man en ny annons på samma häst som varit ute för kanske 2 månader sedan där ägaren mer eller mindre säger att det var en oseriös medryttare som gjort att de letar på nytt.
Då har man bara hört EN persons version av det hela. Kanske har det gått till så att nån har börjat sköta hästen, men sen backat ur när den insett att kraven inte varit vettiga och då får den höra att DEN är oseriös. Självklart KAN den ju ha varit oseriös och inte dykt upp, men som sagt, man har bara hört en persons åsikt...
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Det har jag inte heller sagt.
Är man halvfodervärd tycker jag man bör dela helt på hästens kostnader.

Är man delfodervärd, dvs mindre än hälften av månadens dagar bör väl rimligtvis kostnaderna delas därefter. Den som har hästen mest betalar mest.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Jag är medryttare, och jag betalar 400 kr/ månad och rider 1g/v. Då sköter jag bara om min medryttarhäst och gör allt pyssel som behövs med honom, mockning etc. Detta tycker jag är helt ok att betala för.
Skulle mitt medryttarskap innefatta stalljourer, in- utsäpp och fodring av andra hästar (gäller ca 20 st i nuvarande stallet), skulle jag inte vilja betala för medryttarskapet, eftersom jag då gör en tjänst istället för betalning.
Sen beror det på vad det är för häst och vilken typ av ridning du får göra. Syftet för mig är ju att jag vill utvecklas och inte bara motionera en häst i skogen (vilket jag också gör givetvis, men man vill ju ha helheten med dressyrpass, rida för tränare och kanske lite hoppträning också).
 
Sv: Folk som söker Medryttare

För en del år sedan då jag hade ridskolan, så hade jag bla ett sto (halvblod/travarkorsning) som många tyckte var läskig att rida, hon var väldigt snäll men travade på i ett ganska högt tempo. Så till henne hade jag en tjej som red extra på. Hon behövde inte betala, då jag såg det som att hon motionerade henne (denna häst behövde jobba rätt mycket för att må bra, och jag själv hann inte med). Det var inga bestämda dagar.

Så det är olika från situation till situation.
 
Sv: Folk som söker Medryttare

Är grundkravet att det ska vara gratis, ja då är urvalet begränsat.
.

Faktiskt så är inte grundkravet att det MÅSTE vara gratis. Men ska jag öppna plånboken det minsta så ska det definitivt kännas helrätt och inte kännas som om nån vill skinna en på pengar för att man ska få skritta runt deras dyrbara häst en stund i veckan.
Och jag hyser hopp om att det faktiskt nånstans finns den typ av folk jag hjälpte förr. De som är jättetacksamma att nån åker till stallet i deras ställe kanske två dagar i veckan och då sköter allt så de slipper åka dit.

Men det gäller bara att hitta dem...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 615
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 928
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 970
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp